Aikuinen, miksi et käytä pyöräilykypärää?
Yllättävän moni aikuinen ihminen pyöräilee ilman kypärää. Miksi ette käytä kypärää? Se on kuitenkin aika halpa ja hyvä turvavaruste. Vähän niinkuin turvavyö autossa.
Kommentit (1063)
Suurimman osan ajasta pyöräilen ilman käsiä, joten jos 1:1000000 todennäköisyydellä joskus kaadun, kädet on vapaana suojaamaan päätä.
Jos onnistun kuljettamaan 200 hevosvoimaista 250kg moottoripyörää liikenteessä ilman että törmäilen mihinkään saati lentäisin pää edellä asfalttiin, en usko tarvitsevani polkupyörällä kypärää. Sillä on erittäin helppo liikkua varovaisesti niin ettei tapahdu mitään. Pysähtymismatka on erittäin lyhyt. Niille pyöräurheilijoille tuolla liikenteessä, mikä siinä on vaikeeta havannoida ympäristöä ja tehdä järkeviä päätöksiä? Kerranki olin menossa moottoripyörällä töistä kotiin niin joku ajoi polkupyörällä pimeessä ilman valoja keskellä ajorataa vaikka pyörätie olisi ollut toisella puolen. Mutkan takaa tuli p***e edellä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Nolon näköinen ja onhan tuota iänpäivät pärjätty ilman..
Käytän, koska haluan suojella pollaani. Ihan sama miltä näytän.
Pyöräilykypärä pakolliseksi, niin ei tarvitse siitäkään asiasta neuvotella. Tulihan se takavalokin, se ei muuten saa vilkkua?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan nämä ilman kypärää pyöräilevät samoja tyyppejä jotka laskettelee ilman kypärää?
Ei ole, ilman kypärää laskevat ovat nykyisin lähes aina venäläisiä...
Vierailija kirjoitti:
Pidä kypärää vaan jos et luota omaan ajoosi, minä luotan enkä sitä pidä
Yksinkö sie liikenteessä kulet?
Aloin käyttämään 25 ikävuoden jälkeen, kun aloin harrastamaan maastopyöräilyä. En näe syytä miksen laittaisi kypärää myös kauppareissulle tai keskustan kahvila käynnillä. Erityisesti työmatkalla todennut hyväksi kapistukseksi, kun autot koittavat vähintään kerran kuukaudessa ajaa yli...
Hassuja kommentteja nuo "paskat kuskit käyttää kypärää", kun jokainen harrastaja ketä ajaa jopa kymmeniätuhansia kilometrejä vuodessa käyttää kypärää.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpotkulaudat on paljon polkupyöriä vaarallisempia mutta harvoin niidenkään käyttäjillä mitään kypäriä näkee.
Kyllä tarttis olla ja pakollinen. Muuten kunnon sakkova.
Vierailija kirjoitti:
Joo jotkut ei käytä turvavyötä, jotkut lähettää tekstareita ajaessaan, jotkut taas ei käytä kortsua yhden yön suhteissa jne.
Eiköhän jokainen aikuinen voi vapaasti ottaa sellaisia riskejä kuin haluaa kunhan ei vahingoita muita.
Mutta vahingon sattuessa yleensä se joka kärsii on se "joku muu."
Kuuluisa on se Joku Muu. Kyllä.
Minun on annettu ymmärtää, että olen ihmisenä täysin arvoton, niin on se ja sama jos kaadun ja kallo halkeaa. Ei siitä kelleen mitään haittaa olisi.
Vierailija kirjoitti:
Olishan se vähän hassun näköstä kävellä pyöräilykypärä päässä.
Kyllä fiksut ihmiset tajuaa, että on sykkelillä liikkeel.
Pää tarvitsee ärsykkeitä että pysyy kunnossa siis kolhuja.
Vaikka tuhoituisi sen saa korjattua jos on viisas lääkäri ja sitte vasta onkin kestävä.
Vierailija kirjoitti:
Jos onnistun kuljettamaan 200 hevosvoimaista 250kg moottoripyörää liikenteessä ilman että törmäilen mihinkään saati lentäisin pää edellä asfalttiin, en usko tarvitsevani polkupyörällä kypärää. Sillä on erittäin helppo liikkua varovaisesti niin ettei tapahdu mitään. Pysähtymismatka on erittäin lyhyt. Niille pyöräurheilijoille tuolla liikenteessä, mikä siinä on vaikeeta havannoida ympäristöä ja tehdä järkeviä päätöksiä? Kerranki olin menossa moottoripyörällä töistä kotiin niin joku ajoi polkupyörällä pimeessä ilman valoja keskellä ajorataa vaikka pyörätie olisi ollut toisella puolen. Mutkan takaa tuli p***e edellä vastaan.
Fillarilla ajetaan paljon vaikeammissa olosuhteissa. Lisäksi koko ajan hyppii eteen lapsia, koiria, kävelijöitä,kanttareita, autoja ym. Fillarilla olen kaatunut ja törmännyt monesti, prätkällä en koskaan.
1.2.3 kirjoitti:
100% kypärää käyttäneistä onnettomuuteen joutuneista on vammauttaneet aivonsa tai kuolleet ja heitä ei ole vähän, vaan enemmän kuin ilman kypärää onnettomuudesta selvinneitä! Ihmiset luulevat kypärän pelastavan esim. auton alle jäädessä, onneksi olkoon!
Eivät luule.
Kerran meinasin jopa ostaa kypärän. Kokeilin niitä kaupassa ja kyllä oli niin epämukavia ja kiristäviä, tai sitten jäi päälaelle vain keikkumaan, ettei kyllä olisi ollut mitään suojaa siitä. Jätin ostamatta, koska en sinänsä harrasta pyöräilyä, päätin että pärjään ilmankin niillä harvoilla pyöräilykerroillani. Olenhan pärjännyt ilmankin kypärää jo 40 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fillarilla ajetaan paljon vaikeammissa olosuhteissa. Lisäksi koko ajan hyppii eteen lapsia, koiria, kävelijöitä,kanttareita, autoja ym. Fillarilla olen kaatunut ja törmännyt monesti, prätkällä en koskaan.
Kannattaako edes pyöräillä, kun kaatuilet ja törmäilet. Olet myös muille vaarallinen. Itse ole kaatunut/törmännyt pyörällä joskus 70- luvulla.
Opettelin ajamaan pyörää ilman kypärää lapsena. Olen kaatunut elämäni aikana lukemattomia kertoja. En ole vielä ottanut päälläni iskuja vastaan kertaakaan. Kaatuminen on taito ja jos on aina ollut ilman kypärää, on todellakin oppinut suojaamaan päätään kaatuessaan. En sano, että kypärän käyttäminen on huono idea. Laitan sellaisen päähäni, jos lähden kuntoilemaan pyörällä, eli polkemaan kovaa ja pitkää lenkkiä. Mutta jos vain siirryn polkupyörällä paikasta A paikkaan B kaikessa rauhassa, en ole huolissani. On mukavampaa olla ilman kypärää kauniina kesäpäivänä.
Joku vuosi sitten tutkittiin, että maakunnista vähiten pyöräilykypärää käytetään Kanta-Hämeessä ja Etelä-Pohjanmaalla. Oman käsitykseni mukaan kovakalloisten alueita.
Kypärät ei sovi oikeen mun päähän. On niin iso pää.
En ole kaatunut pyörällä sitten lapsuuden, mutta viime talvena kaaduin kaksi kertaa niin yllättäen mahalleni, etten ehtinyt tehdä edes ukemia eikä se siinä tilanteessa olisi ollut mahdollistakaan. Kännissä kaatuessa on ollut silmäkin mustana ja haava päässä.
Näin ollen voidaan todeta, että pyöräily tasaisella hiljaisella vauhdilla on turvallista, mutta kävely humalassa ja/tai liukkaalla alustalla on vaarallista.