Aikuinen, miksi et käytä pyöräilykypärää?
Yllättävän moni aikuinen ihminen pyöräilee ilman kypärää. Miksi ette käytä kypärää? Se on kuitenkin aika halpa ja hyvä turvavaruste. Vähän niinkuin turvavyö autossa.
Kommentit (1063)
Vierailija kirjoitti:
Nolon näköinen ja onhan tuota iänpäivät pärjätty ilman..
Huomaa joo, ei ole mitään suojeltavaa!
Lapsetkin jo aikuisia, eivät tarvitse, eikä isovanhemmuu...
Kaveri käytti kypärää ja kaatui; kypärän lippa katkesi ja vei koko leuan, ilman kypärää olisi tullut ehkä muutama mustelma.
Vierailija kirjoitti:
Nämä "oon aina ajanu ilman" tyypit voivat sitten samalla logiikalla luopua turvavyön käytöstä.
Minä en ole tarvinnut turvavyötä ikinä, käytän silti aina.
Jos pyörässä olisi turvavyö varmasti käyttäisin.
JA MIKSI ETTE OPETA!?
LAPSILLENNE että pitää olla pyöräkypärä!
Ja pitää Noudattaa liikenne sääntöjä Ei saa keulia, eikä kenenkään päälle ajaa hampaat irvessä eikä pilkata ketään!.
OPETTAPPA LAPSES käyttää pyörärää ja sanalla hyville tavoille!
Eilen en käyttänyt kesällä hankittua L-kokoista kypärää kun se ei mahtunut kunnolla pipon kanssa. Isopäisen ja tuuheahiuksisen ongelmia.
Epämiellyttävän tuntuinen ja kampaus menee huonoksi. Pidän myös niitä nykyajan hömpötyksenä, turhana liiallisena turvallisuushakuisuutena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukka menee lyttyyn
Hiukset voi aina kammata/harjata.
Ei riitä. Mulla on lyhyt tukka, joka pitäisi sen jälkeen suoristusraudalla ja tupeeraamalla laittaa uudestaan ja hiuslakka päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puupäillä on luulo että kun itse ajaa hiljaa, kypärää ei tarvita.
Asia on juuri päinvstoin. Kypärä suojaa hyvin pienissä nopeuksissa. Suurissa nopeuksissa katkeaa jo teräsvartalotkin. Nykylääketiede lisäksi korjaa ruhoja hyvinkin tehokkaasti, mutta kun kallo kpsahtaa, konsit ovat vähissä.
Ja kaikki muut eivät edes aja hiljaa.
Kypärättä ajamiseen voitaisiin vaatia esim. 1000 euron lisenssi, joilla sitten maksettaisiin osa työkykynsä menettäneiden veronmaksajille aiheuttamasta rasituksesta.
Hitaasti pyöräily ei ole sen vaarallisempaa kuin kävely tai juokseminen, joten kypärääkään ei tarvita.
Voi lapsressu kun olet väärässä!
Jalan liikkuessa kaatuessa pystyt suojaamaan päätä ja ohjaamaan liikettä jaloilla ja käsillä
Pyörän kaatuessa se on kuin heiluri jonka nuppina on pääsi. Jaloilla etkä käsillä pysty tekemään yhtään mitään.
Voi ämmäressu! sinulle suosittelen ihan rollaattoria jos ei kädet ja jalat taivu tämän vertaa! kultamussu!
Vierailija kirjoitti:
Onkohan nämä ilman kypärää pyöräilevät samoja tyyppejä jotka laskettelee ilman kypärää?
En harrasta laskettelua.
Olishan se vähän hassun näköstä kävellä pyöräilykypärä päässä.
Olen mieluummin pyöräilemättä pikkuiset kauppareissuni kuin käytän kypärää, se on vaan niin hemmetin epäkäytännöllinen! Mihin sen tunkee kaupassa käymisen ajaksi? Ärsyttävä kapine. Oispa joku pipo mikä airbag tyyppisesti laukeaa onnettomuudessa.
Ei sitä pottaa tarvitse käyttää kävellessä eikä autoillessa. Vai joko Ruotsissa on määrätty, että potta päähän kävelylenkillekin?
98 % aivovammoista tulee muusta kuin pyöräilystä. Merkittävimpiä riskiaktiviteetteja ovat peseytyminen, käveleminen ja dokaaminen. Miksi niissä hommissa ei käytetä kypärää?
Toisilla ei ole mitään arvokasta suojattavaa.
Turhamaisimmat arvelevat se pilaavan ulkonäön. Voin sanoa, että ulkonäkö menee pysyvästi pilalle, kun saat kaatuessasi aivovamman ja makaat suu auki kuolaa valuen. Hoitajat sitten pyyhkii 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Olen mieluummin pyöräilemättä pikkuiset kauppareissuni kuin käytän kypärää, se on vaan niin hemmetin epäkäytännöllinen! Mihin sen tunkee kaupassa käymisen ajaksi? Ärsyttävä kapine. Oispa joku pipo mikä airbag tyyppisesti laukeaa onnettomuudessa.
Mihin sä tunget sen pyörän kauppareissun ajaksi? Kypärän voi jättää sarvikkoon, kai siinä pyörässä sellainen on? Toisekseen, kulkeehan se kypärä päässä pienet kauppareissut. Ei kai sitä, nykyaikaa kun eletään, kukaan enää ihmettele!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puupäillä on luulo että kun itse ajaa hiljaa, kypärää ei tarvita.
Asia on juuri päinvstoin. Kypärä suojaa hyvin pienissä nopeuksissa. Suurissa nopeuksissa katkeaa jo teräsvartalotkin. Nykylääketiede lisäksi korjaa ruhoja hyvinkin tehokkaasti, mutta kun kallo kpsahtaa, konsit ovat vähissä.
Ja kaikki muut eivät edes aja hiljaa.
Kypärättä ajamiseen voitaisiin vaatia esim. 1000 euron lisenssi, joilla sitten maksettaisiin osa työkykynsä menettäneiden veronmaksajille aiheuttamasta rasituksesta.
Hitaasti pyöräily ei ole sen vaarallisempaa kuin kävely tai juokseminen, joten kypärääkään ei tarvita.
Voi lapsressu kun olet väärässä!
Jalan liikkuessa kaatuessa pystyt suojaamaan päätä ja ohjaamaan liikettä jaloilla ja käsillä
Pyörän kaatuessa se on kuin heiluri jonka nuppina on pääsi. Jaloilla etkä käsillä pysty tekemään yhtään mitään.
Voi ämmäressu! sinulle suosittelen ihan rollaattoria jos ei kädet ja jalat taivu tämän vertaa! kultamussu!
Sivusta puutun sanailuunne. Tämän viimeisen kommentin kirjoittaja ei ole kaatunut pyörällä. Se yleensä tapahtuu niin nopeasti, ettei päätä ehdi suojata. Sitä paitsi sitä yrittää viimeiseen asti joko ohjata tai pitää pyörää pystyssä. Siihen tarvitaan käsiä.
a) jos olen pyörälenkillä, en voisi käyttää lippista silloin, joten aurinko häikäisee helvetisti
b) jos olen menossa töihin tai muualle ns. ihmisten ilmoille, tukka menee länään (lippistä ei silloin tietenkään käytä myöskään)
c) en voi käyttää kuulokkeita (ei, in-ear plugit ei missään tapauksessa käy)
d) on typerän ja lapsellisen näköinen
Hollannissa käydessäni näin, että siellä ei kukaan, siis KUKAAN käytä kypärää, ja pyöräilijäitä on kirjaimellisesti pilvin pimein, valtavina laumoina keskellä kaupunkia. Usein jopa kaksi lasta saman pyörän kyydissä aikuisella – nekin ilman kypärää.
Vierailija kirjoitti:
En halua käyttää, kilpapyöräilijällä ymmärrän ja onkin varmasti tarpeellinen. Kovin usein tuntuu olevan niin että muovikuori takaraivolla sotketaan menemään muusta liikenteestä piittaamatta ja sivuilleen vilkuilematta. Toinen on nämä luurit korvilla idiootit, mitään ei nähdä eikä kuulla.
Samoin näkee paljon ns. nuorisoa, jotka vähintäänkin uhraavat toisen kätensä kännykän kantotelineeksi liikkuessaan samalla pyörällä. He ilmeisesti kannattavat kädet tangosta vapaata pyöräilyä.
Käytäisin jos ajaisin scootilla