Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä lisöisit yo-juhlamenuun?

Menu
05.05.2022 |

Suunnitteilla aika perinteiset tarjoilut. Muutamaa salaattia, kasvispiirakkaa, voileipäkakkua (liha ja kala), vadelmakakkua, suklaakakkua, juustokakkua, pikkuleipiä, marenkeja. Olisiko jotain ei niin perinteistä vielä? Mitä?

Kommentit (240)

Vierailija
121/240 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä on tarjoilu.

Vierailija
122/240 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoharia, kuoharia ja lisää vi tusti kuoharia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/240 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille ei tule lapsivieraita. Tarjolla kaksi voileipäkakkua - kana ja liha. Paria eri täytekakkua. Sitten on masikoita, hedelmiä paloiteltuna, brie-juustoa ja vaahtokarkkeja. Skumppaa, vissyä, kahvia ja teetä.

Entäs kasvissyöjät? Itse sekasyöjänä inhoan noita voileipäkakkuja Aina puhutaan, ettei täytekakku saa olla läpimärkä, mutta voileipä kakku saakin sitten olla semmosta ällöttävää mössöä

Tietääkseni ei ole tulossa kasvissyöjiä. Oletan, että minulle ilmoitetaan mikäli tulee. Sitten teen kasvisversion voileipäkakkua. Muutoin menu on sama.

Mikä onntarjoilu niille, jotka ei välitä voileipäkakusta?

Omakustanteinen käynti apsilla.

Vierailija
124/240 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa oo mitään sellaista mitä mä vegaanina voin syödä, kauheaa kun pöytä katetaan raadoilla. Salaatti jos on vegaanista riittää.

Vierailija
125/240 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ihan vaan kaupan paistopatonkeja, kahta levitettä niille, kahta salaattia, joista toinen vihersalaatti ja toinen broileri-vuohenjuustosalaatti. Sitten pinaatti-fetapiirakkaa, mustaherukka-juustokakkua, marenkeja ja kahvi, tee, mehu, limppari, kuohari.

Ei yo-juhlat ole mitkään hääpidot. Vieraat tulee ja menee eri aikoihin, monet käy useissa juhlissa peräkkäin.

Vierailija
126/240 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tarjoilut kuulostaa hyvälle! Vaikka täällä voileipäkakkuja parjataankin, niin kyllä ne vain juhlavieraisiin uppoavat. Itse olen miettinyt samantyylisiä tarjottavia. Ehkä haluaisin tehdä myös suolaisia tuulihattuja, vaikka ovatkin melko työläitä.

Täytekakut teen aina gluteenittomana ja laktoosittomana, koska melko monella on nykyään ruokarajoite.

Onko gluteenitonta leipää olemassa myös muutoin kuin viipaleina, joita voisi käyttää voileipäkakussa? Vai leivotteko itse?

Vierailija
127/240 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa oo mitään sellaista mitä mä vegaanina voin syödä, kauheaa kun pöytä katetaan raadoilla. Salaatti jos on vegaanista riittää.

Hyvä tietää. Vihersalaatti siis riittää.

Vierailija
128/240 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiän kevään ylioppilas nimenomaan haluaa pöytään lihapasteijoita :D 

Pitääkö sanoa että ei missään nimessä voi laittaa  ;) 

Tottakai pitää olla jauhenlihapasteijjoita.

Vierailija
129/240 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heli Palsanmäen rähmäpullia Hirvaskankaan kauppahuoneelta.

Vierailija
130/240 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli noitten perinteisten lisäksi cocktail-lihapullia, ne oli kyllä aika suosittuja. Siitä on noin 5 vuotta. Nyt kun kasvisruoka on enemmän ajankohtaista niin tekisin ehkä falafel-pyöryköitä. 

Salaattia ei ollut. Haluttiin pitää tarjoilu sellaisena, että pikkulautasilla ja kakkuhaarukoilla pärjää. 

Lisäksi meillä oli mansikoita ja kirsikoita. 

Vierailija
131/240 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkuleipiä esim ylioppilaita. Ja ehkä macaronsseja.

Pikkuleivät löytyivät ap:n listalta. Macaroneja tuskin tarvitsee kun on marenkia, kakkuja ja tosiaan pikkuleipiäkin.

Vierailija
132/240 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen järjestänyt viime vuosina useat rippijuhlat ja yo-juhlat ja kyllä ne on suolaiset tarjottavat, jotka menee. Niitä lisäisin menuseen.  Meillä sukulaiset tulevat matkojen takaa joten meillä on ollut aina myös lämmintä tarjottavaa. 

Jännä huomio on ollut, että lähinnä lapsille tarkoitetut kylmät lihapullat ovat olleet yllättäen hittituote koko porukalle  :D  

Ihanaa kun tulee kesä ja pääsee taas juhliin tapaamaan ystäviä ja sukulaisia =)

Mukavia juhlia ap:lle!

Samanlainen havainto minullakin. Vehnäjauholeivonnaiset ei ole niin suosittuja. Mieluummin lihapullia kuin lihapasteijoita. Suolaisten lisäksi myös raikkaita ja kevyitä tarjottavia. 

Vierailija
133/240 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liputan salaattien puolesta! Voileipäkakut, suolaiset piirakat ja karjalanpiirat munavoilla ovat kaikki herkullisia, mutta myös tuhteja ja "taikinaisia". Pitää olla jotakin raikasta tasapainottamaan.

Usein juhlissa on hieman öklö olo syömisen jälkeen, kun syö nälkäänsä taikinaa taikinan perään. Pitkämatkalaisten olisi varmaan fiksua käydä syömässä kevyt lounas ennen ylppärijuhlia tms. päiväjuhlia.

Vierailija
134/240 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuntuvat olleen kovin erilaisissa yo-juhlissa kuin mistä mulla on kokemusta. Viimeisen kymmenen vuoden sisällä melkein joka vuosi on ollut yhdet juhlat ja kaikissa niissä on tarjottu lämmintä ruokaa. Tuntuisi varmaan ankeilta juhlita, jos tarjolla olisi vain pelkkää kakkua.

Meilläkin suvun perinteisiin kuuluu se, että tarjotaan lämmin ruoka ja juhlissa viihdytään pitkään, mutta ns. oikeaoppisesti yo-juhlat ovat nimenomaan kahvitilaisuus, missä pistäydytään lyhyesti onnittelemassa ja kahvilla, eikä jäädä moneksi tunniksi istumaan.

Nuo kahvitilaisuudet koski niitä aikoja kun ylioppilaaksi kirjoitti vain kaupunkilaiset, joilla asui kaikki sukulaisetkin samassa kaupungissa. 

Nykypäivänä ihan ymmärrettävää, koska sukulaiset voi tulla tosi kaukaa. Jos näkee harvoin, niin tottakai jäädään vähän pidemmäksi aikaa. Silloin pitää olla ruokaisammat tarjoilutkin. Monesti olen huomannut, että ylioppilasjuhlissa on pitempään viihtyville vieraille boolia jossain puutarhassa, niin saavat siellä seurustella keskenään. 

Vierailija
135/240 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raikkaat voileivät.

Vierailija
136/240 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan enää 2020-luvulla tarjoa voileipäkakkua juhlissa? Kuten yllä mainittiinkin, niin karjalanpiirakat munavoilla on paljon parempi vaihtoehto. Lisäksi liha- ja kinkkupasteijoita, salaattia, ja vaikkapa erilaisia tapaksia. Skumppamaljat toki pitää myös olla, kuten puna- ja valkoviiniä. Kirkkaita harvemmin yo-juhlissa tarjotaan, joskus toki hyvää viskiä on ollut tarjolla kohtuudella, sekä kahvin kanssa konjakit. 

Myös jos on kuuma keli, niin jäätelö on mahtava lisä. Sen esillepano tosin on vähän haastavaa, tuutit ja puikot on ihan helppoja vaihtoehtoja. Lisäksi jos kyseessä myöhäiseen iltaan asti jatkuvat juhlat, niin iltapalaksi vielä vaikka pizzaa tai hodareita. 

Olen pahoillani mutta noilla eväillä jätän juhlasi väliin. Pasteijat ja tapakset ovat pahoja, en juo viiniä ja jäätelökin on suoraan lastenjuhlista.

Vierailija
137/240 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleeni metukka tai joku muu kestomakkara, joita myydään miniversioina. Niitä vois napsia suolaisen himoon. Tarkoitan niitä pikkusormen paksuisia. En muista nimeä, mutta joku snaks.

Siksi vaan, kun en pidä sokerisista syötävistä.

Vierailija
138/240 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizza voi sopia ylppäreihin. Pieniksi paloiksi leikattuna tai pikkupizzoja. 

Vierailija
139/240 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpiirakat tai coctailpiirakat ovat yhtä aikaa taattuja ja tylsiä tarjottavia. Kaikki ovat tottuneet syömään niitä, ne ovat edullisia ja lisukkeeksi riittää munavoi. Lihapasteijat kuulostavat hyviltä. Jostakin kumman syystä meillä oli viimeksi juhlissa useampi hotellinjohtaja, ikähaarukka vaihteli 25 -60. Minä ajattelin voileipäkakkujani vanhanaikaisiksi, mutta heille maistui. Salaatit ja patongit jäivät heiltä tarjoilupöytään. En usko, että mikään hyvin tehty ruoka on vanhanaikaista.

En tiedä, onko pikkuleipien suosio alueellista, mutta meillä jäi pojan yo-juhlissa melkein kaikki syömättä - 120 vierasta ja alle 30 pikkuleipää meni. Kaikki suolaiset tarjottavat tekivät hyvin kauppansa. Ehkä pikkuleipien menekkiä söi tarjolla olevat kolme erilaista kakkuversiota, moni maistoi ainakin kahta kakkua.

Vierailija
140/240 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä toivon, että et mene kenellekään vieraaksi, jos puhut toisten ruuasta raatoina.