Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muuttaa tätä erikoista dynamiikkaa lapsiperheessä?

Vierailija
05.05.2022 |

Molemmat meistä halusi perheen, mies jopa enemmän kuin minä. Mutta nyt on perhe ja todellisuus on sitä, että mies on kuin minun miesystävä, jolla ei erityisempää kontaktia lapsiini (=lapsiimme) ole. Joudun yksin huolehtimaan kaikki lasten aamupalat, iltapalat, iltapesut, nukuttamiset, pipien puhaltamiset. Mies on järjestänyt työaikansa niin että käytännössä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin että minä vien ja haen päiväkodista.

Mies valittaa kun emme matkustele, haluaa kuulemma parisuhteen jossa matkustellaan. Ei siinä, kivaahan se olisi. Mutta minä en halua lähteä matkoille, koska joudun yksin miettimään mitä pakata lapsille, yksin järjestämään niin että majoitus vaikkapa hotelli tarjoaa lapsille sopivat sängyt, miettimään yksin miten järjestää iltapuurot hotellioloissa, miettimään yksin miten saada pissalle junan vessaa pelkäävän lapsen jne.

Ollaan puhuttu. Olen puhunut ja puhunut. Mutta mikään tässä dynamiikassa ei muutu. Mies tekee kyllä paljon kotitöitä ja kompensoi sillä osuuttaan perheen hommista. Miten saisi tilanteen muuttumaan?

Kommentit (585)

Vierailija
201/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä tilanne sinulla ap. Mutta, hei, yksi pieni vinkki että vedenkeitin pelastaa reissussa. Jos on kuumaa vettä niin voi tehdä pikapuuroa lapsille ja miehelle

Tämä. Todellakin. Voileipäkeksit, huoneistohotelli ja vedenkeitin

..löytyy seuraavaksi sen miehen hanurista. Puuro siellä on jo.

Vierailija
202/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä tilanne sinulla ap. Mutta, hei, yksi pieni vinkki että vedenkeitin pelastaa reissussa. Jos on kuumaa vettä niin voi tehdä pikapuuroa lapsille ja miehelle

Tämä. Todellakin. Voileipäkeksit, huoneistohotelli ja vedenkeitin

..löytyy seuraavaksi sen miehen hanurista. Puuro siellä on jo.

Ja ei muuta kuin matka Tampereelle voi alkaa. Mies maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teille on tulossa ero. Sinun vallassasi on se, että milloin se tulee. Suosittelen nopeaa lähestymistapaa, viivyttäminen ei hyödytä mitään, mutta olet enemmän rikki, mitä pitemmälle tilanne jatkuu.

Mä taas itse koin hyvänä pitkittää eroa siihen asti, että olin varma, että oon tehnyt kaikkeni. Ei toista voi pakottaa perheneuvolaan tai pariterapiaan. Mut kaikki mikä oli mun käsissä. Ei tarvii nyt jälkikäteen jossitella. Siinä vaiheessa ku mietin et oon mielummin loppuelämäni yksin kuin sen lusmun kanssa, niin erosin.

Tein samoin. Eikä ole eron jälkeen tarvinnut katua. En olisi asioille voinut tehdä enää yhtään mitään, eikä toista kiinnostanut tehdä asioille mitään. Eron jälkeen sain toistuvasti kuulla miten erosin turhaan ja että kaikilla muilla oli samanlaista. Kun sitten toin taas esiin miksei hän koskaan ottanut asiasta x, y tai z vastuuna niin vastaus oli, että ainahan ne asiat järjestyivät. Hän ei koskaan tajunnut, ettei mikään tapahtunut automaattisesti, mutta ei suostunut itse ottamaan mitään vastuuta.

Vierailija
204/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en nyt ihan ymmärrä. Kirjoitat, että mies hoitaa oman osuutensa perheessä. 

Ei tasa-arvoa ole se, että ihan kaikki asiat jakautuisi tasan. Tasa-arvoa on se, että molemmat osallistuu perheeseen sillä tavalla, mikä itselle on luontaista. Mieshän jo osallistuu omalla tavallaan. Minusta mieheltä ei voi sellaista vaatia, mitä hän ei "näe". Jos hän ei ymmärrä tuota matkusteluhommaa, niin hän ei ymmärrä, vaikka kuinka puhuisi. Ehkä mies vain näkee asiat yksinkertaisempana kuin sinä?

Olet ymmärtänyt suomalaisen tasa-arvon väärin, se on sitä että mies tekee puolet asioista mitä nainen haluaa tapahtuvan perinteisten miesten töiden jälkeen joita naiset eivät suostu/halua tehdä.

Vierailija
205/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niiden lasten on aivan pakko saada juuri puuroa illalla? Kuoleeko ne jos viikon ajan saavat jotain muuta, jota on helposti saatavilla hotellista tai kaupasta? Kuulostat ylisuorittajalta.

Ei ole pakko saada puuroa. On pakko saada jotain mitä suostuvat syömään. Vaikka jugurtti käy, mutta hotellissa ei ole jääkaappia. Kyse on siitä että nämä asiat pitää jotenkin miettiä, riittää siis että miettii paikan päällä. Mutta kun mies ei osallistu edes siellä ratkaisujen miettimiseen mitenkään. Ei siis yhtään. Ei edes sitä että olisi lasten kanssa sen hetken että minä voisin lähteä etsimään hotellin keittiöstä saako sieltä jotain jugurttia tai etsimään lähintä ruokakauppaa. On kuin matkustaisin AIVAN YKSIN kahden pienen lapsen kanssa. Ap

Yleensä kaikissa hotellihuoneissa on baarikaappi ja se on jääkaappi. Nykyään myös useimmissa huonissa on vedenkeitin, jos sitä iltapuuroa on pakko saada. Ap, relaa vähän.

Vierailija
206/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tasa-arvoa ole se, että ihan kaikki asiat jakautuisi tasan. Tasa-arvoa on se, että molemmat osallistuu perheeseen sillä tavalla, mikä itselle on luontaista. Mieshän jo osallistuu omalla tavallaan. Minusta mieheltä ei voi sellaista vaatia, mitä hän ei "näe". Jos hän ei ymmärrä tuota matkusteluhommaa, niin hän ei ymmärrä, vaikka kuinka puhuisi. Ehkä mies vain näkee asiat yksinkertaisempana kuin sinä?

Olet ymmärtänyt suomalaisen tasa-arvon väärin, se on sitä että mies tekee puolet asioista mitä nainen haluaa tapahtuvan perinteisten miesten töiden jälkeen joita naiset eivät suostu/halua tehdä.

No niin, saisiko nyt listattuna perinteiset miesten työt kerrostalossa? Huom! Vakuutusten kilpailutus kerran vuodessa, sähkösopimukset ovat nyt vähitään 2 v. Pikasulakkeet ja rengashotelli. Mitä jää?

Vierailija
207/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ne perinteiset miesten työt tänä päivänä kaupungissa kerrostalossa on mitä?

Vierailija
208/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oodi vedenkeittimelle

Sinitaivas vaikka katoaa

Vaikka jäähän peittynyt on maa

Mutta vedenkeitin, se riittää

Kaiken muun voin unhoittaa

Päivin öin kun tuntea mä saan

vedenkeittimen voimakkaan

Välitä en maailmasta

Luopua voi mammonasta

Jos vain sinä pikapuuron keität

Sulle vaikka tähden hankin

Kestän osan kovimmankin

Jos vain sinä puurot pöytään heität

Kauas kotimaasta lähden

Elän vaikka nälkää nähden

Jos vain pikapuuroa saan

Vierailija
209/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan tuosta matkusteluesimerkistä että valittamisen lisäksi mies siis ihmettelee miksi emme matkustele. Se ihmettely kuvaa tätä erikoista dynamiikkaa. Hän ei vain ymmärrä miksi en halua matkustella (vaikka olen syyn kyllä kertonut). Hän ei vain ymmärrä mikä ongelma siinä lasten kanssa matkustelussa nyt voi olla. Miksi ei vain voida mennä. Kun kysyn että miten sinun mielestä hotellissa saadaan iltapuurot lapsille niin mies katsoo minua silmät pyöreinä eikä sano mitään. Ihan kuin asia ei häntä edes koskettaisi, onhan hän kuin vain minun miesystävä, joka kyllä kannustaa minua äitinä hoitamaan lasten asiat mutta ei puutu niihin mitenkään edes päätään sekunnin verran niillä vaivaamalla.

Ap

Kannustan sinua rohkeasti lähtemään matkalle pientenkin lasten kanssa, jos sitä itsekin oikeasti haluat. Meillä on kolme lasta ja kaikkien kanssa ihan vauvasta asti matkustettu säännöllisesti. Varaatte ekalle lomalle vaikka hyvän all inclusive -hotellin jossa varmasti löytyy iltapalaa niille pienimmillekin. Joku helppo rantalomakohde vaikka. Muakin kyllä harmittaisi kovasti, jos mun mieheni ei suostuisi lähtemään matkoille.

Vierailija
210/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niiden lasten on aivan pakko saada juuri puuroa illalla? Kuoleeko ne jos viikon ajan saavat jotain muuta, jota on helposti saatavilla hotellista tai kaupasta? Kuulostat ylisuorittajalta.

Ei ole pakko saada puuroa. On pakko saada jotain mitä suostuvat syömään. Vaikka jugurtti käy, mutta hotellissa ei ole jääkaappia. Kyse on siitä että nämä asiat pitää jotenkin miettiä, riittää siis että miettii paikan päällä. Mutta kun mies ei osallistu edes siellä ratkaisujen miettimiseen mitenkään. Ei siis yhtään. Ei edes sitä että olisi lasten kanssa sen hetken että minä voisin lähteä etsimään hotellin keittiöstä saako sieltä jotain jugurttia tai etsimään lähintä ruokakauppaa. On kuin matkustaisin AIVAN YKSIN kahden pienen lapsen kanssa. Ap

Yleensä kaikissa hotellihuoneissa on baarikaappi ja se on jääkaappi. Nykyään myös useimmissa huonissa on vedenkeitin, jos sitä iltapuuroa on pakko saada. Ap, relaa vähän.

Ne vedenkeitin ja puuro on jo työnnetty miehen hanuriin. Seuraavaksi sinne työnnetään se jääkaappi. Check.

Vierailija
211/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan tuosta matkusteluesimerkistä että valittamisen lisäksi mies siis ihmettelee miksi emme matkustele. Se ihmettely kuvaa tätä erikoista dynamiikkaa. Hän ei vain ymmärrä miksi en halua matkustella (vaikka olen syyn kyllä kertonut). Hän ei vain ymmärrä mikä ongelma siinä lasten kanssa matkustelussa nyt voi olla. Miksi ei vain voida mennä. Kun kysyn että miten sinun mielestä hotellissa saadaan iltapuurot lapsille niin mies katsoo minua silmät pyöreinä eikä sano mitään. Ihan kuin asia ei häntä edes koskettaisi, onhan hän kuin vain minun miesystävä, joka kyllä kannustaa minua äitinä hoitamaan lasten asiat mutta ei puutu niihin mitenkään edes päätään sekunnin verran niillä vaivaamalla.

Ap

Kannustan sinua rohkeasti lähtemään matkalle pientenkin lasten kanssa, jos sitä itsekin oikeasti haluat. Meillä on kolme lasta ja kaikkien kanssa ihan vauvasta asti matkustettu säännöllisesti. Varaatte ekalle lomalle vaikka hyvän all inclusive -hotellin jossa varmasti löytyy iltapalaa niille pienimmillekin. Joku helppo rantalomakohde vaikka. Muakin kyllä harmittaisi kovasti, jos mun mieheni ei suostuisi lähtemään matkoille.

Ei tarvii all inclusivea. Hotellissahan on vedenkeitin!!

Vierailija
212/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Matkakohde oli Tampere. Kannattaa mennä kesällä ni siitä voi tulla rantakohde. Täytyyhän miehen nyt reissuun päästä. Vedenkeitin pelastaa. Ja sit on olemassa semmosia käteviä voileipäkeksejä.

Vierailija
213/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä kummaa, kuinka muuten fiksu ja osallistuva mies ei osaa huomioida lapsia. Esim. meillä mies järjesti pitkän viikonlopun matkan minulle ja hänelle. Ei ollut ihan oikeasti muistanut, että myös lasten ja lemmikkien hoito pitäisi huomioida. Piti sitten perua se matka.

Samoin mies meni joskus taaperoikäisen lapsemme kanssa mummolaan 3 t autolla. Matkan puolivälissä kävi itse vessassa. Lasta ei käyttänyt, joten tämä kasteli housunsa ja turvaistuimen. Ei kuulemma lapsi ollut siellä huoltsikalla pyytänyt vessaan. Huoh!

Eli ei neuvoja, mutta vertaistukea täältä.

Vierailija
214/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap:n pitäisi relata? Jos hän ei jaksa lähteä lasten kanssa reissuun, jos mies tulee mukaan, niin sitten ei lähde. Uskon kyllä, että ilman miestä olisi todennäköisesti relampaa lasten kanssa reissussa. Kertoo sinänsä jo jotain suhteen tilasta.

Vierailija
215/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheen äiti emäntä ehtoinen kokkaa lomallakin lasten lisäksi myös perheen miesvauvalle ruoat ja puurot.

Vierailija
216/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laura Doyle: Heikko vahva vaimo. En oo kaikesta kirjassa samaa mieltä, mut se oli nimenomaan hyvä kuvaus siitä miten omia käytösmallejaan muuttamalla voi muuttaa toisen käytösmalleja.

Vierailija
217/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkanjärjestäjien sivut on täynnä lapsiystävällisiä hotelleja, ei luulisi kovin vaikeaa valita sieltä sopivaa. Olisin innosta piukeena jos mun mies ilmoittaisi et etsi hotelli, lähdetään matkalle perheenä.

Mun mielestä on itsestään selvää, että mä hoidan lasten asiat, vaatteet, ym. Ja mies hoitaa esim. Taloon liittyvät asiat, lämmitykset, kunnossapidon, autojen huollot ym. Nyt kun on lapset jo isompia, niin on alkanut huolehtia että lapset on tehnyt läksyt ja varmistaa että heillä on liikuntavaatteet mukana ym. Mutta ei hän osaisi edelleenkään ostaa sopivia vaatteita lapsille.

Vierailija
218/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä kummaa, kuinka muuten fiksu ja osallistuva mies ei osaa huomioida lapsia. Esim. meillä mies järjesti pitkän viikonlopun matkan minulle ja hänelle. Ei ollut ihan oikeasti muistanut, että myös lasten ja lemmikkien hoito pitäisi huomioida. Piti sitten perua se matka.

Samoin mies meni joskus taaperoikäisen lapsemme kanssa mummolaan 3 t autolla. Matkan puolivälissä kävi itse vessassa. Lasta ei käyttänyt, joten tämä kasteli housunsa ja turvaistuimen. Ei kuulemma lapsi ollut siellä huoltsikalla pyytänyt vessaan. Huoh!

Eli ei neuvoja, mutta vertaistukea täältä.

Haha, sit ku tollasta tapahtu ni mun ex syytti mua sitä "Sä et kertonu! Mistä mä oisin voinu tietää!!" :DD

Vierailija
219/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies viitsisi edes välillä kotona hoitaa lasten iltapalat niin ap varmaan voisikin lähteä lomamatkalle. Sillä silloin pystyisi luottamaan, että mies osallistuu lasten asioiden hoitamiseen siellä matkalla. Mutta ei, mies vain valittaa haluavansa matkalle mutta ei voi muutamaa puuroa keittää sinne päästäkseen. Mikä ukko!

Vierailija
220/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkanjärjestäjien sivut on täynnä lapsiystävällisiä hotelleja, ei luulisi kovin vaikeaa valita sieltä sopivaa. Olisin innosta piukeena jos mun mies ilmoittaisi et etsi hotelli, lähdetään matkalle perheenä.

Mun mielestä on itsestään selvää, että mä hoidan lasten asiat, vaatteet, ym. Ja mies hoitaa esim. Taloon liittyvät asiat, lämmitykset, kunnossapidon, autojen huollot ym. Nyt kun on lapset jo isompia, niin on alkanut huolehtia että lapset on tehnyt läksyt ja varmistaa että heillä on liikuntavaatteet mukana ym. Mutta ei hän osaisi edelleenkään ostaa sopivia vaatteita lapsille.

Ap:kin olisi innosta piukeena jos mies haluaisi lähteä matkalle PERHEENÄ, mutta Ap:n mies haluaa lähtä sinkkureissulle ja Ap olisi samalla reissulla yksinhuoltajan roolissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi