Miten muuttaa tätä erikoista dynamiikkaa lapsiperheessä?
Molemmat meistä halusi perheen, mies jopa enemmän kuin minä. Mutta nyt on perhe ja todellisuus on sitä, että mies on kuin minun miesystävä, jolla ei erityisempää kontaktia lapsiini (=lapsiimme) ole. Joudun yksin huolehtimaan kaikki lasten aamupalat, iltapalat, iltapesut, nukuttamiset, pipien puhaltamiset. Mies on järjestänyt työaikansa niin että käytännössä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin että minä vien ja haen päiväkodista.
Mies valittaa kun emme matkustele, haluaa kuulemma parisuhteen jossa matkustellaan. Ei siinä, kivaahan se olisi. Mutta minä en halua lähteä matkoille, koska joudun yksin miettimään mitä pakata lapsille, yksin järjestämään niin että majoitus vaikkapa hotelli tarjoaa lapsille sopivat sängyt, miettimään yksin miten järjestää iltapuurot hotellioloissa, miettimään yksin miten saada pissalle junan vessaa pelkäävän lapsen jne.
Ollaan puhuttu. Olen puhunut ja puhunut. Mutta mikään tässä dynamiikassa ei muutu. Mies tekee kyllä paljon kotitöitä ja kompensoi sillä osuuttaan perheen hommista. Miten saisi tilanteen muuttumaan?
Kommentit (585)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan tuosta matkusteluesimerkistä että valittamisen lisäksi mies siis ihmettelee miksi emme matkustele. Se ihmettely kuvaa tätä erikoista dynamiikkaa. Hän ei vain ymmärrä miksi en halua matkustella (vaikka olen syyn kyllä kertonut). Hän ei vain ymmärrä mikä ongelma siinä lasten kanssa matkustelussa nyt voi olla. Miksi ei vain voida mennä. Kun kysyn että miten sinun mielestä hotellissa saadaan iltapuurot lapsille niin mies katsoo minua silmät pyöreinä eikä sano mitään. Ihan kuin asia ei häntä edes koskettaisi, onhan hän kuin vain minun miesystävä, joka kyllä kannustaa minua äitinä hoitamaan lasten asiat mutta ei puutu niihin mitenkään edes päätään sekunnin verran niillä vaivaamalla.
ApAnteeksi nyt vain, mutta voisiko edes lomalla ajatella, että niille lapsille syöttää jotain muuta kuin puuroa?!? 🤣 Tuskin ne siitä piloille menee, jos yhtenä viikkona vuodessa iltapalalla onkin vaikka banaania ja jotain muuta, mitä ei tarvitse keitellä tai säilyttää kylmässä. Vähän nyt rentoudut, ihan oikeasti. Olen tässä kyllä miehesi kanssa samaa mieltä, että sen kuin lähtee vain.
Meillä on kolme lasta ja paljon on reissattu ilman aamu- ja iltapuuroja ja kukaan noista ei (nyt jo teini-iässä) ole millään tavalla piloilla. Loman idea on rentoutua, ei pingottaa, tehdä asioita eri tavalla kuin arjessa, mennä sieltä mistä aita on matalin ja syödä sitä mitä kiinni saa.
Eikä sekään oo niin tarkkaa osallistuuko viestillään ketjun aiheeseen vai eikö!
Lainaamassani viestissä ap voivottelee miten saa hotellissa tehtyä lapsille iltapuurot, kommentoin siihen. Ihan meni aiheen mukaan. En nyt ala jokaista 12 sivua käymään läpi miten lisää ap on avannut tilannetta, anteeksi nyt siitä.
:D Taidat olla lomalla, ku ei se niin tarkkaa oo lukea keskustelua ennen kuin tulee pätemään siihen samalla kommentilla joka on käyty läpi jo toistakymmentä kertaa :D
En varmaan pysty enää keittämään lapselleni iltapuuroa ilman että ajattelen niitä suolapähkinöitä ap:n miehen hanurissa.
Vierailija kirjoitti:
En varmaan pysty enää keittämään lapselleni iltapuuroa ilman että ajattelen niitä suolapähkinöitä ap:n miehen hanurissa.
Sulassa sovussa voileipäkeksien kanssa. Pyörittelen tässä juuri paprika-Tucceja.
Vauvojen UHT-valmispuuroa myydään 2 dl pakkauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua syyllistää, mutta haluan muistuttaa yhdestä varsin tärkeästä asiasta. Muistelepa, millaista oli, kun esikoinen oli vastasyntynyt. Elitkö hänen kanssaan kahdestaan vauvakuplassa, jossa ei ollut tilaa miehellesi / lapsen isälle? Et antanut miehen kylvettää lasta, vaihtaa vaippaa, pitää sylissä ja rauhoitella kitisevää lasta, kun eihän hän kuitenkaan olisi osannut tehdä sitä mielestäsi "oikein". Isä ei siis saanut alkaa luoda suhdetta lapseensa luonnollisella tavalla. Ja kuitenkin vain imetys oli sellainen asia, johon mies ei pysty, mutta pullosta ruokkiminen ja vähän myöhemmin puuron ja soseiden jne. syöttäminen sujuu mieheltä yhtä hyvin kuin naiseltakin. Ei se ole geeneissä! Se vauvakupla on vaarallinen juttu, se alkaa vieraannuttaa isää lapsistaan heti alusta alkaen. Ja kun ei saa tehdä, niin olkoon sitten. Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.
Ihan näin sivusta kysyn, että onko se vauvakupla tai siihen "katoaminen" sittenkään kovin paha juttu tai syyllistämisen aihe? Uskoakseni on normaalia, että vastasynnyttänyt äiti viettää ensimmäiset kuukaudet kuplassa vauvan kanssa, symbioosissa. Onhan siinä kaikenlaista hormonimyrskyä, yövalvomista ja muuta. Myös jonkinlaiset ylilyönnit ja ylihuolehtivuus kuulunevat asiaan ainakin ensimmäisen lapsen kohdalla.
Mielestäni viestisi on nimenomaan syyllistävä. On vähän outoa, että vastasynnyttäneen naisen (joka on käynyt läpi todella ison elämäntapahtuman) pitäisi tuossa tilassa jotenkin erityisesti osata ajatella muita. Se mies ei ole mikään vauva vaan ihan aikuinen ihminen, jonka tulee yrittää sopeutua tilanteeseen.
Japanissa vastasyntynyttä ei edes esitellä kellekään kuin vasta 3kk ikäisenä, joka on omanlaisensa merkkitapahtuma. Tuon ensimmäiset 3kk äiti ja isä keskittyvät lapseensa ja äiti saa levätä.
No isä on Japanissa töissä noin 12h/vrk.
Kiinassa isoäiti muuttaa 3 kk ajaksi perheeseen hoitamaan vauvaa, äiti saa syöttää, mutta eipä juuri sen enempää, isoäiti sylittelee ja nukuttaa.
Ja Japanissa on iso väestökriisi koska koulutetut naiset ei halua luopua urastaan ja elämästään lasten takia, eikä nuorilla ole toisaalta aikaa edes seurustella kun ovat aina töissä. Ei mikään mallimaa toimivasta perhe-elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija9 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niiden lasten on aivan pakko saada juuri puuroa illalla? Kuoleeko ne jos viikon ajan saavat jotain muuta, jota on helposti saatavilla hotellista tai kaupasta? Kuulostat ylisuorittajalta.
Ei ole pakko saada puuroa. On pakko saada jotain mitä suostuvat syömään. Vaikka jugurtti käy, mutta hotellissa ei ole jääkaappia. Kyse on siitä että nämä asiat pitää jotenkin miettiä, riittää siis että miettii paikan päällä. Mutta kun mies ei osallistu edes siellä ratkaisujen miettimiseen mitenkään. Ei siis yhtään. Ei edes sitä että olisi lasten kanssa sen hetken että minä voisin lähteä etsimään hotellin keittiöstä saako sieltä jotain jugurttia tai etsimään lähintä ruokakauppaa. On kuin matkustaisin AIVAN YKSIN kahden pienen lapsen kanssa. Ap
Matkanjärjestäjien sivut on täynnä lapsiystävällisiä hotelleja, ei luulisi kovin vaikeaa valita sieltä sopivaa. Olisin innosta piukeena jos mun mies ilmoittaisi et etsi hotelli, lähdetään matkalle perheenä.
Mun mielestä on itsestään selvää, että mä hoidan lasten asiat, vaatteet, ym. Ja mies hoitaa esim. Taloon liittyvät asiat, lämmitykset, kunnossapidon, autojen huollot ym. Nyt kun on lapset jo isompia, niin on alkanut huolehtia että lapset on tehnyt läksyt ja varmistaa että heillä on liikuntavaatteet mukana ym. Mutta ei hän osaisi edelleenkään ostaa sopivia vaatteita lapsille.
Mitä nämä aina esiin nousevat auton huollot oikein ovat? Olin yksinhuoltaja, joten hoidin kaiken. Vaikka autoni oli yli 30 vuotta vanha, en saanut sen huoltoihin juurikaan aikaani kulutettua. Herää kysymys minkälaisilla romuilla ihmiset oikein ajelevat vai olisiko sittenkin kyse ihan puhtaasta paskan puhumisesta?
Sulla on varmaan sit joku luottopeli tai sitten et huolla tarpeeksi. Meillä on kaksi noin 10 vuotta vanhaa autoa. Niihin säännöllisesti joka vuosi öljynvaihto, renkaiden vaihdot kaksi kertaa vuoteen, ilmansuodattimien vaihto, säännöllisesti pesut ja vahaukset, siivous sisältä, pyyhkijöiden vaihtoa, polttimoita vaihtuu aika tiuhaan, on jarrupalojen vaihtoa, jotain tulppia just vaihdettiin, myös jotain osia jotka vaikuttivat ohjaukseen (en tiedä tarkemmin), rengaspaineiden tarkistukset, katsastukset ym. Mies tekee nuo kaikki itse, koska huollot on niin hiton kalliita. Talvella jäätyi käsijarru monta kertaa ja mies aina sen sai auki. En minä osaisi noista tehdä kuin auton pesun, mutta koska se ei kiinnosta niin se on miehen hommia.
Vierailija kirjoitti:
Sopiiko se myös miesvauvoille?
En lukenut koko ketjua, mutta ei kai ap:n ongelma ole iltapuuro, vaan koko dynamiikka. Ymmärrän täysin. Kotona myös sinkkumies, joka keskittyi johonkin pisteeseen asti lomamatkojen kuvaamiseen. Kiva sekin, mutta ei niin tasa-arvoista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopiiko se myös miesvauvoille?
Rektaaliannosteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija9 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niiden lasten on aivan pakko saada juuri puuroa illalla? Kuoleeko ne jos viikon ajan saavat jotain muuta, jota on helposti saatavilla hotellista tai kaupasta? Kuulostat ylisuorittajalta.
Ei ole pakko saada puuroa. On pakko saada jotain mitä suostuvat syömään. Vaikka jugurtti käy, mutta hotellissa ei ole jääkaappia. Kyse on siitä että nämä asiat pitää jotenkin miettiä, riittää siis että miettii paikan päällä. Mutta kun mies ei osallistu edes siellä ratkaisujen miettimiseen mitenkään. Ei siis yhtään. Ei edes sitä että olisi lasten kanssa sen hetken että minä voisin lähteä etsimään hotellin keittiöstä saako sieltä jotain jugurttia tai etsimään lähintä ruokakauppaa. On kuin matkustaisin AIVAN YKSIN kahden pienen lapsen kanssa. Ap
Matkanjärjestäjien sivut on täynnä lapsiystävällisiä hotelleja, ei luulisi kovin vaikeaa valita sieltä sopivaa. Olisin innosta piukeena jos mun mies ilmoittaisi et etsi hotelli, lähdetään matkalle perheenä.
Mun mielestä on itsestään selvää, että mä hoidan lasten asiat, vaatteet, ym. Ja mies hoitaa esim. Taloon liittyvät asiat, lämmitykset, kunnossapidon, autojen huollot ym. Nyt kun on lapset jo isompia, niin on alkanut huolehtia että lapset on tehnyt läksyt ja varmistaa että heillä on liikuntavaatteet mukana ym. Mutta ei hän osaisi edelleenkään ostaa sopivia vaatteita lapsille.
Mitä nämä aina esiin nousevat auton huollot oikein ovat? Olin yksinhuoltaja, joten hoidin kaiken. Vaikka autoni oli yli 30 vuotta vanha, en saanut sen huoltoihin juurikaan aikaani kulutettua. Herää kysymys minkälaisilla romuilla ihmiset oikein ajelevat vai olisiko sittenkin kyse ihan puhtaasta paskan puhumisesta?
Sulla on varmaan sit joku luottopeli tai sitten et huolla tarpeeksi. Meillä on kaksi noin 10 vuotta vanhaa autoa. Niihin säännöllisesti joka vuosi öljynvaihto, renkaiden vaihdot kaksi kertaa vuoteen, ilmansuodattimien vaihto, säännöllisesti pesut ja vahaukset, siivous sisältä, pyyhkijöiden vaihtoa, polttimoita vaihtuu aika tiuhaan, on jarrupalojen vaihtoa, jotain tulppia just vaihdettiin, myös jotain osia jotka vaikuttivat ohjaukseen (en tiedä tarkemmin), rengaspaineiden tarkistukset, katsastukset ym. Mies tekee nuo kaikki itse, koska huollot on niin hiton kalliita. Talvella jäätyi käsijarru monta kertaa ja mies aina sen sai auki. En minä osaisi noista tehdä kuin auton pesun, mutta koska se ei kiinnosta niin se on miehen hommia.
Ei noihin oikeasti vuositasolla mene aikaa nimeksikään. Renkaanvaihto? Kaksi, siis kaksi kertaa vuodessa jne. :D
Vierailija kirjoitti:
Hienoa! Tämä aloitus koskee kuitenkin kahta päiväkoti-ikäistä lasta, joiden isä ei hoida heitä, laita heille iltapalaa, vie päiväkotiin eikä muutakaan vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija9 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noihin oikeasti vuositasolla mene aikaa nimeksikään. Renkaanvaihto? Kaksi, siis kaksi kertaa vuodessa jne. :D
No ei tietenkään ajan näkökulmasta. Miten tämä nyt liittyi koko asiaan edes? Kyse on työnjaosta, eikä työhön kuuluvasta ajasta. meillä miehen kotitöihin kuuluu nuo ja sitten talon huollot ja pihatyöt, lämmitykset. Osallistuu toki muuhunkin, joskus siivoaa (ehkä kerran kahdessa kuukaudessa), tekee ruokaa jne, mutta minä vastaan niistä useammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa! Tämä aloitus koskee kuitenkin kahta päiväkoti-ikäistä lasta, joiden isä ei hoida heitä, laita heille iltapalaa, vie päiväkotiin eikä muutakaan vastaavaa.
Miksi sitten pitäisi saada puuroa lomalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en nyt ihan ymmärrä. Kirjoitat, että mies hoitaa oman osuutensa perheessä.
Ei tasa-arvoa ole se, että ihan kaikki asiat jakautuisi tasan. Tasa-arvoa on se, että molemmat osallistuu perheeseen sillä tavalla, mikä itselle on luontaista. Mieshän jo osallistuu omalla tavallaan. Minusta mieheltä ei voi sellaista vaatia, mitä hän ei "näe". Jos hän ei ymmärrä tuota matkusteluhommaa, niin hän ei ymmärrä, vaikka kuinka puhuisi. Ehkä mies vain näkee asiat yksinkertaisempana kuin sinä?
Ei hoida omaa osuuttaan. Tekee kyllä kotitöitä mutta ei lasten suhteen yhtään mitään. Ja jos lähtisimme lomamatkalle hän ei tekisi muuta kuin lomailisi kuin lapseton aikuinen, koska jossain hotellissa ei ole kotitöitä eikä hän matkalla osallistuisi lasten asioihin mitenkään eikä niitä miettisi mitenkään. Ei edes sen vertaa että keksisi itse, että voisi hakea termarissa hotellin keittiöstä kiehuvaa vettä iltapuuroa varten tai että olisi lasten kanssa kun minä haen. Ap
Älä nyt sentään viitsi provota. Joka helvetin ikisessä hotellihuoneessa on vedenkeitin, eivätkä ne lapset myöskään mene rikki jos eivät syö lomalla täsmälleen samalla tavalla kuin kotona.
Ja tilanne on tämä siksi, että sinä olet sen mahdollistanut ja sallinut. Teillä on siis useampia lapsia, ja sinä olet kautta linjan ollut niin typerä, että olet ottanut kaiken tehdäksesi ja kuvitellut, että asiat muuttuvat kun tarpeeksi "keskustellaan"(=sinä jankkaat ja mies ei kuuntele)?
Mies ottaa vastuuta sillä, että panet ottamaan. Ilmoitat, että menet vaikka viikonlopuksi yksin vanhemmillesi, hotelliin, whatever. Että hoida mukulasi miten hyväksi näet. Et vastaa puhelimeen. Tämä olisi pitänyt tehdä jo ensimmäisen lapsen vauvavuotena, mutta olet ollut tyhmä, joten se on vaikeampaa nyt.
Voit myös ilmoittaa miehelle, että sitten kun se on viikon ajan vastannut kaikista lasten tarpeista, voitte harkita matkustelua. Ja sitten elät viikon kuin sinkku. Et puutu mihinkään. Menet lenkille, äidille, kavereille, elokuviin, mutta et tee mitään. Jos lapset tulevat kysymään jotain, sanot, että kysykää isältä, isä hoitaa teitä nyt, äiti on väsynyt.
Voin vakuuttaa, että lapsesi eivät kuole nälkään tai traumatisoidu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten pitäisi saada puuroa lomalla?
Daa! Lapset saattavat tarvita lomallakin jotain syötävää.
Uutisten mukaan hotellien vedenkeittimissä pestään alusvaatteita, joten niillä ei kannata laittaa lapsille ehkä mitään. https://www.is.fi/matkat/art-2000005347678.html
Lapsethan syö tasan sitä ruokaa, mitä heille antaa jos ovat riittävän nälkäisiä. Kyllä ne aistiyliherkät päiväkodissakin syövät ruokansa ihan itkemättä.
Vierailija kirjoitti:
Uutisten mukaan hotellien vedenkeittimissä pestään alusvaatteita, joten niillä ei kannata laittaa lapsille ehkä mitään. https://www.is.fi/matkat/art-2000005347678.html
Tätä tapahtuu myös suomessa https://hymy.fi/uutiset/kuukautiset-tulivat-ennenaikaisesti-nainen-keit…
Vierailija kirjoitti:
Keittää pari kertaa vedet 100 asteessa ja pesee keittimen, niin ei siitä kuppaa kummempaa tule.