Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten muuttaa tätä erikoista dynamiikkaa lapsiperheessä?

Vierailija
05.05.2022 |

Molemmat meistä halusi perheen, mies jopa enemmän kuin minä. Mutta nyt on perhe ja todellisuus on sitä, että mies on kuin minun miesystävä, jolla ei erityisempää kontaktia lapsiini (=lapsiimme) ole. Joudun yksin huolehtimaan kaikki lasten aamupalat, iltapalat, iltapesut, nukuttamiset, pipien puhaltamiset. Mies on järjestänyt työaikansa niin että käytännössä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin että minä vien ja haen päiväkodista.

Mies valittaa kun emme matkustele, haluaa kuulemma parisuhteen jossa matkustellaan. Ei siinä, kivaahan se olisi. Mutta minä en halua lähteä matkoille, koska joudun yksin miettimään mitä pakata lapsille, yksin järjestämään niin että majoitus vaikkapa hotelli tarjoaa lapsille sopivat sängyt, miettimään yksin miten järjestää iltapuurot hotellioloissa, miettimään yksin miten saada pissalle junan vessaa pelkäävän lapsen jne.

Ollaan puhuttu. Olen puhunut ja puhunut. Mutta mikään tässä dynamiikassa ei muutu. Mies tekee kyllä paljon kotitöitä ja kompensoi sillä osuuttaan perheen hommista. Miten saisi tilanteen muuttumaan?

Kommentit (585)

Vierailija
221/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niiden lasten on aivan pakko saada juuri puuroa illalla? Kuoleeko ne jos viikon ajan saavat jotain muuta, jota on helposti saatavilla hotellista tai kaupasta? Kuulostat ylisuorittajalta.

Ei ole pakko saada puuroa. On pakko saada jotain mitä suostuvat syömään. Vaikka jugurtti käy, mutta hotellissa ei ole jääkaappia. Kyse on siitä että nämä asiat pitää jotenkin miettiä, riittää siis että miettii paikan päällä. Mutta kun mies ei osallistu edes siellä ratkaisujen miettimiseen mitenkään. Ei siis yhtään. Ei edes sitä että olisi lasten kanssa sen hetken että minä voisin lähteä etsimään hotellin keittiöstä saako sieltä jotain jugurttia tai etsimään lähintä ruokakauppaa. On kuin matkustaisin AIVAN YKSIN kahden pienen lapsen kanssa. Ap

Matkanjärjestäjien sivut on täynnä lapsiystävällisiä hotelleja, ei luulisi kovin vaikeaa valita sieltä sopivaa. Olisin innosta piukeena jos mun mies ilmoittaisi et etsi hotelli, lähdetään matkalle perheenä.

Mun mielestä on itsestään selvää, että mä hoidan lasten asiat, vaatteet, ym. Ja mies hoitaa esim. Taloon liittyvät asiat, lämmitykset, kunnossapidon, autojen huollot ym. Nyt kun on lapset jo isompia, niin on alkanut huolehtia että lapset on tehnyt läksyt ja varmistaa että heillä on liikuntavaatteet mukana ym. Mutta ei hän osaisi edelleenkään ostaa sopivia vaatteita lapsille.

Ap:kin olisi innosta piukeena jos mies haluaisi lähteä matkalle PERHEENÄ, mutta Ap:n mies haluaa lähtä sinkkureissulle ja Ap olisi samalla reissulla yksinhuoltajan roolissa.

No lapset messiin ja eikun miehen perässä kulkemaan sit. Ei asioista tarvitse tehdä niin vaikeita. Tuskin se mies nyt karkuun juoksee emäntää ja lapsiaan.

Vierailija
222/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätin miehen lapsen kanssa kahden jo silloin kun imetin. Pumppasin pulloon maidot, näytin missä on vaipat ja sanoin että koita pärjätä. Lähdin kampaajalle, lenkille säännöllisin välein.

Jos ei vastuuta anna puolisolle, ei hän sitä osaa myöhemminkään ottaa. Pärjää tosi hyvin lasten kanssa myös ilman minua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan tuosta matkusteluesimerkistä että valittamisen lisäksi mies siis ihmettelee miksi emme matkustele. Se ihmettely kuvaa tätä erikoista dynamiikkaa. Hän ei vain ymmärrä miksi en halua matkustella (vaikka olen syyn kyllä kertonut). Hän ei vain ymmärrä mikä ongelma siinä lasten kanssa matkustelussa nyt voi olla. Miksi ei vain voida mennä. Kun kysyn että miten sinun mielestä hotellissa saadaan iltapuurot lapsille niin mies katsoo minua silmät pyöreinä eikä sano mitään. Ihan kuin asia ei häntä edes koskettaisi, onhan hän kuin vain minun miesystävä, joka kyllä kannustaa minua äitinä hoitamaan lasten asiat mutta ei puutu niihin mitenkään edes päätään sekunnin verran niillä vaivaamalla.

Ap

Anteeksi nyt vain, mutta voisiko edes lomalla ajatella, että niille lapsille syöttää jotain muuta kuin puuroa?!? 🤣 Tuskin ne siitä piloille menee, jos yhtenä viikkona vuodessa iltapalalla onkin vaikka banaania ja jotain muuta, mitä ei tarvitse keitellä tai säilyttää kylmässä. Vähän nyt rentoudut, ihan oikeasti. Olen tässä kyllä miehesi kanssa samaa mieltä, että sen kuin lähtee vain.

Meillä on kolme lasta ja paljon on reissattu ilman aamu- ja iltapuuroja ja kukaan noista ei (nyt jo teini-iässä) ole millään tavalla piloilla. Loman idea on rentoutua, ei pingottaa, tehdä asioita eri tavalla kuin arjessa, mennä sieltä mistä aita on matalin ja syödä sitä mitä kiinni saa.

Vierailija
224/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jätin miehen lapsen kanssa kahden jo silloin kun imetin. Pumppasin pulloon maidot, näytin missä on vaipat ja sanoin että koita pärjätä. Lähdin kampaajalle, lenkille säännöllisin välein.

Jos ei vastuuta anna puolisolle, ei hän sitä osaa myöhemminkään ottaa. Pärjää tosi hyvin lasten kanssa myös ilman minua.

Onnea, olet selvästi meitä muita parempi ihminen. Osallistumaton mies on naisen vika, tavalla tai toisella. Mutta sinun oman erinomaisuutesi ansiosta sinun miehesi osallistuu.

Vierailija
225/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luitko ketjua? Ap kertoo yrittäneensä vastuutta miestä olemaan lasten kanssa, siis jo vauvana. Mutta mies vain hävisi paikalta jonnekin pihahommiin. Hienoa että sinä olet niin täydellinen. Se ei taida ap:ta nyt kuitenkaan auttaa.

Vierailija
226/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan tuosta matkusteluesimerkistä että valittamisen lisäksi mies siis ihmettelee miksi emme matkustele. Se ihmettely kuvaa tätä erikoista dynamiikkaa. Hän ei vain ymmärrä miksi en halua matkustella (vaikka olen syyn kyllä kertonut). Hän ei vain ymmärrä mikä ongelma siinä lasten kanssa matkustelussa nyt voi olla. Miksi ei vain voida mennä. Kun kysyn että miten sinun mielestä hotellissa saadaan iltapuurot lapsille niin mies katsoo minua silmät pyöreinä eikä sano mitään. Ihan kuin asia ei häntä edes koskettaisi, onhan hän kuin vain minun miesystävä, joka kyllä kannustaa minua äitinä hoitamaan lasten asiat mutta ei puutu niihin mitenkään edes päätään sekunnin verran niillä vaivaamalla.

Ap

Anteeksi nyt vain, mutta voisiko edes lomalla ajatella, että niille lapsille syöttää jotain muuta kuin puuroa?!? 🤣 Tuskin ne siitä piloille menee, jos yhtenä viikkona vuodessa iltapalalla onkin vaikka banaania ja jotain muuta, mitä ei tarvitse keitellä tai säilyttää kylmässä. Vähän nyt rentoudut, ihan oikeasti. Olen tässä kyllä miehesi kanssa samaa mieltä, että sen kuin lähtee vain.

Meillä on kolme lasta ja paljon on reissattu ilman aamu- ja iltapuuroja ja kukaan noista ei (nyt jo teini-iässä) ole millään tavalla piloilla. Loman idea on rentoutua, ei pingottaa, tehdä asioita eri tavalla kuin arjessa, mennä sieltä mistä aita on matalin ja syödä sitä mitä kiinni saa.

Eikä sekään oo niin tarkkaa osallistuuko viestillään ketjun aiheeseen vai eikö!

Vierailija
227/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lasten kanssa pitää reissata hankalasti? Hotellista saa kaiken tarvittavan, myös iltapuuron huoneeseen.

Saako niistä myös osallistuvia miehiä?

Ap:n mies todennäköisesti maksaisi hotelliviikonlopun eli sekö ei riitä?

Tämä se onkin mielenkiintoinen perhemalli: maksettu perhe. Pyörii itsekseen, osallistua ei tarvitse. 

Vierailija
228/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko ketjua? Ap kertoo yrittäneensä vastuutta miestä olemaan lasten kanssa, siis jo vauvana. Mutta mies vain hävisi paikalta jonnekin pihahommiin. Hienoa että sinä olet niin täydellinen. Se ei taida ap:ta nyt kuitenkaan auttaa.

Eihän tämä nyt sitä tarkoita että olisin täydellinen. Miten tuosta kommentista voi edes saada sellaisen kuvan? Pointtina on se, että jos miestä vahtii koko ajan kun hän koittaa selviytyä jostain (esimerkiksi vauvan iltapuuron syöttäminen), herkästi alkaa äitinä kommentoimaan että ei noin. Älä tee tuolleen tms. Se jos mikä karkoittaa miehen edes yrittämästä. Siihen itsekin sorruin aluksi. Kun tajusin, että on parempi lähteä pois kokonaan (etten näe miten hän asiat tekee), niin lopputuloksena on että mies on pärjännyt kuitenkin ihan hyvin.

Mutta jos ap:n mies jättää pienet lapset kotiin yksin ilman aikuisen valvontaa ja menee pihahommiin, niin sellaista miestä ei pitkään kannattaisi katsella. Siihen ap pystyy tuskin mitenkään vaikuttamaan.

Vierailija
229/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joo sehän se on! Ap vain pingottaa kun ei haluaisi aina hoitaa aivan yksin kaikkea lapsiin liittyvää iltapaloista lähtien. Ongelma ratkeaa kun ap lakkaa pingottamasta! Kyllä ne tenavat kiipeää banaanipuuhun hakemaan parit iltapalabanaanit.

Vierailija
230/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, mene yksin lomalle ja jätä mies lasten kanssa. Jos mies ei ole ihan psykopaatti niin kyllä se lapset hoitaa kun on pakko. Meillä tämä oli ainut toimiva keino samassa tilanteessa. Mies kyllä hoiti lapset kun se tajusi että mä olen koko viikonlopun poissa. Se ei auta jos se tietää, että sä tulet pelastamaan myöhemmin.

Vierailija
231/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat muuttaa dynamiikkaa, muuta suhtautumistasi. Nyt kun oikein odotat mieheltä sluibailua lasten suhteen (esim jos menisitte lomamatkalle) niin hänen on helppo täyttää odotuksesi. Eikä tuo ole siis tietoista toimintaa, ihmiset aistii alitajuisesti juttusia ja saattaa toimia ei-niin-tietoisesti jossain asioissa. Nyt käytännössä vahvistat tiedostamattasi miehen toimintaa, vaikka haluat päinvastaista. Suosittelen siis jättämään odotukset pois. Jos ei odota toiselta mitään, silloin toiseen pettyminen vähenee, koska pettyminen monesti johtuu odotuksista.

Tätä voi alapeukuttaa, muttei se silti muuta tuota ihmisen toimintamekanismia minnekkään.

Jotenkin epäilen, ettei aapeen mies vaihda ruohonleikkuriaan lastenhoitoon vaikka ap menisi kaappiin ja olisi hengittämättä. Minuakin kiinnostaa, mitä hänen miehensä tekisi jos aapeestä aika jättäisi. Tai siis ei kiinnosta, koska eiköhän tuo kiikuttaisi lapset äidilleen. Mutta se kiinnostaa, näkisikö hän teoriassakaan asiassa mitään ongelmaa. 

Vierailija
232/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

VEDENKEITIN!

PÄHKINÄT!

SUOLAKEKSIT!

RELAA AP!!

ANNA MIEHEN OLLA MIES!

Vierailija
233/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lasten kanssa pitää reissata hankalasti? Hotellista saa kaiken tarvittavan, myös iltapuuron huoneeseen.

Tämä se onkin mielenkiintoinen perhemalli: maksettu perhe. Pyörii itsekseen, osallistua ei tarvitse. 

Tarviiskohan niiden lasten olla biologisesti omia? Mietin vaan et mulla on kolme lasta, ja tää homma pyörii tosi kivasti etten tarviis ees ketään osallistumaan, mutta voisin tuotteistaa tän, että jos jollakin miehellä ois halu tukea taloudellisesti perhettä, niin mun tilille saa kyl laittaa rahaa! Sit mies voi kokea olevansa miehekäs mies ja rahoittaa naisen ja lasten elämää, ilman et ne lapset kuitenkaan häiritsee hänen elämää sen enempää! Ja lupaan etten edes nalkuta kun päivät venyy töissä ja viikonloput on täynnä jotain kalareissuja kavereiden kanssa.

Vierailija
234/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joo sehän se on! Ap vain pingottaa kun ei haluaisi aina hoitaa aivan yksin kaikkea lapsiin liittyvää iltapaloista lähtien. Ongelma ratkeaa kun ap lakkaa pingottamasta! Kyllä ne tenavat kiipeää banaanipuuhun hakemaan parit iltapalabanaanit.

Ok. Keitteleekö ne itse kotonakin ne puurot?

Vierailija
235/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija9 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niiden lasten on aivan pakko saada juuri puuroa illalla? Kuoleeko ne jos viikon ajan saavat jotain muuta, jota on helposti saatavilla hotellista tai kaupasta? Kuulostat ylisuorittajalta.

Ei ole pakko saada puuroa. On pakko saada jotain mitä suostuvat syömään. Vaikka jugurtti käy, mutta hotellissa ei ole jääkaappia. Kyse on siitä että nämä asiat pitää jotenkin miettiä, riittää siis että miettii paikan päällä. Mutta kun mies ei osallistu edes siellä ratkaisujen miettimiseen mitenkään. Ei siis yhtään. Ei edes sitä että olisi lasten kanssa sen hetken että minä voisin lähteä etsimään hotellin keittiöstä saako sieltä jotain jugurttia tai etsimään lähintä ruokakauppaa. On kuin matkustaisin AIVAN YKSIN kahden pienen lapsen kanssa. Ap

Matkanjärjestäjien sivut on täynnä lapsiystävällisiä hotelleja, ei luulisi kovin vaikeaa valita sieltä sopivaa. Olisin innosta piukeena jos mun mies ilmoittaisi et etsi hotelli, lähdetään matkalle perheenä.

Mun mielestä on itsestään selvää, että mä hoidan lasten asiat, vaatteet, ym. Ja mies hoitaa esim. Taloon liittyvät asiat, lämmitykset, kunnossapidon, autojen huollot ym. Nyt kun on lapset jo isompia, niin on alkanut huolehtia että lapset on tehnyt läksyt ja varmistaa että heillä on liikuntavaatteet mukana ym. Mutta ei hän osaisi edelleenkään ostaa sopivia vaatteita lapsille.

Mitä nämä aina esiin nousevat auton huollot oikein ovat? Olin yksinhuoltaja, joten hoidin kaiken. Vaikka autoni oli yli 30 vuotta vanha, en saanut sen huoltoihin juurikaan aikaani kulutettua. Herää kysymys minkälaisilla romuilla ihmiset oikein ajelevat vai olisiko sittenkin kyse ihan puhtaasta paskan puhumisesta?

Vierailija
236/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tule luonnostaan, niin tuskin pakottaminen siihen auttaa. Miehen valmiudet lasten hoitoon eivät ole samat kuin naisella. Kyse biologiasta.

Mitähän valmiuksia tarkoitat? Joo, mies ei voi imettää, eli tästä syystä vauva on hyvin kiinni äidissä ensimmäisen vuoden.

Mutta isompien lasten kohdalla mikä biologinen seikka estää miestä valmistamasta lapsille aamu/iltapalaa, auttamasta lapsia vessassa käynnissä, leikkimästä lasten kanssa, lukemasta lapsille, pelaamasta pihapelejä, ostamasta lapsille sopivat talvivaatteet jne? En keksi mitään syytä. Ainakin omalta mieheltäni nuo on aina luonnistuneet ilman mitään pakottamista :D

Nyt ap lähdet muutamaksi päiväksi pois kotoa ja annat miehen ottaa vastuun lapsista. Pakkohan sen on oppia lapsistaan huolehtimaan! Mitä jos sulle joskus käy jotain, joudut vaikka sairaalaan pariksi viikoksi?

Et tainnut lukea kaikkia viestejä, ap kertoi jo että jos on poissa kotoa, lapset on nälässä eikä mies älyä laittaa niitä ajoissa nukkumaan. Ihan hyvä pointti sulla, varsinkin tuo vika lause on ihan totta, olisin tosi huolissani jos ap joutuis sairaalaan et mitenkä be muksut selviää jos mies noin tumpelo.

Ap, nyt ammattiapua perheneuvolasta! Sori nyt vaan, ei tuo ole normaalia ettei toinen vanhempi osaa ruokkia lapsia saati pitää rutiinista kiinni (nukkumaanmenoajat).

Olen ehdottanut miehelle monta kertaa perheneuvolaa. Hän kieltäytyy. Sanoo että jos minä silti menen niin hän ei suostu olemaan asian kanssa missään tekemisissä. Olen neuvolassakin puhunut meidän tilanteesta, ja ainoa mitä sieltä lopulta suositeltiin oli, että kävisin itse yksin puhumassa jollain psykologilla purkamassa pettymystäni perhe-elämään. Ja ehkä menenkin, en siitä siis kieltäytynyt, voisi olla ihan hyvä. Mutta käsitin siis, että heillä ei ole mitään tarjota, jos mies ei suostu. Ap

Pitäisköhän tähän maahan laatia sellainen laki, että jos mies ei suostu mihinkään, sitten laitetaan jalkapuuhun neljäksi sunnuntaiksi ja ruoskitaan siinä. Jotenkin veikkaan, että alkaisi suostumusta löytyä. Tämä vain noin vinkkinä niillekin, joiden mielestä toista ihmistä ei voi muuttaa. Aapeen mies muuttaa aapeetä joka päivä. 

Vierailija
237/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarviiskohan niiden lasten olla biologisesti omia? Mietin vaan et mulla on kolme lasta, ja tää homma pyörii tosi kivasti etten tarviis ees ketään osallistumaan, mutta voisin tuotteistaa tän, että jos jollakin miehellä ois halu tukea taloudellisesti perhettä, niin mun tilille saa kyl laittaa rahaa! Sit mies voi kokea olevansa miehekäs mies ja rahoittaa naisen ja lasten elämää, ilman et ne lapset kuitenkaan häiritsee hänen elämää sen enempää! Ja lupaan etten edes nalkuta kun päivät venyy töissä ja viikonloput on täynnä jotain kalareissuja kavereiden kanssa.

Tässä olisi ideaa. Perheitä olisi erilaisia (lapsiluku, lasten ikä) ja hinnoittelu sen mukaan. Toki trophyperhe kustantaa enemmän kuin työläisperhe.

Vierailija
238/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lainaamassani viestissä ap voivottelee miten saa hotellissa tehtyä lapsille iltapuurot, kommentoin siihen. Ihan meni aiheen mukaan. En nyt ala jokaista 12 sivua käymään läpi miten lisää ap on avannut tilannetta, anteeksi nyt siitä.

Vierailija
239/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ketju vetää sanattomaksi. Ap:n ongelma on se että mies ei huolehdi lapsistaan ja täällä viesti toisensa jälkeen joku jaksaa jankata jostain puurosta. Onko ihmisillä oikeasti näin älyttömän huono luetun ymmärtäminen?

Vierailija
240/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lainaamassani viestissä ap voivottelee miten saa hotellissa tehtyä lapsille iltapuurot, kommentoin siihen. Ihan meni aiheen mukaan. En nyt ala jokaista 12 sivua käymään läpi miten lisää ap on avannut tilannetta, anteeksi nyt siitä.

Ei voivottele. Hän kertoo esimerkin. Se ei ole voivottelua. Ja olisi riittänyt, että olisit lukenut paria viestiä pidemmälle, ihan ekalla sivulla ap kirjoitti että ei ole pakko olla puuroa vaan vaikkapa jugurtti käy ihan hyvin.