Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesämökkeilyä 9 neliön aitassa, miten saisin aitasta mahdollisimman asuttavan?

Vierailija
04.05.2022 |

Tavoitteena on siis budjettimökkeily tulevana kesänä ja syksynä. Tilasin juuri 3x3m aitan, minkä pystytän sukulaisten maille kesän alussa. Sähköjä en aittaan todennäköisesti laita. Ruuanlaitto ja pesumahdollisuudet minulla on sukulaisten mökissä.

Etuseinässä on pariovi ja ikkuna, mitkä vievät melkeinpä koko seinätilan. Miten sisustaisin aitan mahdollisimman käytännölliseksi, mukavaksi ja niin että sinne mahtuu omat tavarat kun säilytykseen?

Tila on pieni ja sinne tulee 150cm leveä sänky, muu on vielä auki. Mitä suosituksia että tunnelmasta tulisi mukava ja mökkimäinen? Vai kuulostaako ihan mahdottomalta?

Kommentit (577)

Vierailija
361/577 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaasujääkaappi. Ei kuluta juurikaan kaasua ja kannattaa sijoittaa ulos, kaasupullo pitää säilyttää varjossa. Sille voi rakentaa vaikka pienen puisen laatikon.

Tää on hy idea. Meillä olis sähköjääkaappi vähän matkan päässä varastossa, mutta tän kaasukaapin sais sit lähemmäksi. Ja jotenkin kuulostaa paremmalta, että se pullo olis ulkopuolella aitan.. Ei sillä käytännössä varmaan ole merkitystä, mutta ajatuksena.. :D

Ap

Vierailija
362/577 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän aitassa on tavallinen ovi oikealla, ikkuna vasemmella. Ovesta heti oikealla on naulakko. Oikealla seinällä perällä n.2m korkea, 1,5leveä avohyllykkö, korit. Sänky peräseinällä niin, että pään pääty vasemmassa seinässä kiinni. Vasemmalla seinällä ikkunaan päin avohylly, matalahko.

Ikkunan edessä matala lipasto. Keskelle jää ihan tilaa kivasti.

Nätit räsymatot ja verhot. Nätit petivaatteet. Kiva. Alusta asti ollut sama järjestys, ei kai ole ollut tarvetta muuttaa.

Täällä jo räsymatot ostettu, verhot ja lakanat ostettu, ja parit koristetyynyt tietysti :D

Vihreää, kukkaa, raitaa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/577 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valot on kyllä ihan hyvä keksintö. Meillähän oli mökillä alun perin vain kaasulamppuja, sitten keksittiin led-lamput, jotka toimii patterilla ja joissa on kirkas valo, niin näkee kunnolla lukea vaikka pokkaria sängyssä. Mutta ledivalot alkoi ketuttaa, kun niistä loppui jatkuvasti patterit. Mitään öljylamppua en huolisi. Nyt on 3 vuotta ollut aggregaatti, jolla saa sähköä, jippii! Ihan eri homma mökkeillä, kun voi ladata kännykkää ja yöllä saa terassille oikean valon, jos menee ulos pissalle.

Itse olen nyt ostellut varapankit, patterivalosarjoja ja kynttilöitä sekä useampia lyhtyjä. Ajattelin ripustella lyhtyjä kattopalkkien koukkuihin sitten kun on valmista. Toki ei ehkä luku aloina toimi, mutta tunnelma aloina ainakin.

Ap

Vierailija
364/577 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa että jos tulee sateinen kesä, aitassa säilytettävät tekstiilit voivat helposti vähintään ummehtua.

Itseäni ei huvittaisi asua noin pienessä kopperossa kesää, kaikki mukavuudet sukulaisten nurkissa ja toivoen lämmintä ja aurinkoista kesää. Seinät kaatuu päälle, jos tulee sateinen ja viileä kesä. Silloin ei pysty olemaan riittävän pitkiä aikoja ulkona.

Meillä on vähän isompi, mun vanhempieni mökin yhteydessä.

Lapsilla on oma aitta, jossa on vain sängyt.

Me ollaan koko kesä ulkona. Paitsi, kun sataa vettä, ollaan tuvassa, päärakennuksessa ja luetaan.

Joka päivä haetaan fillarilla jäätelöt kylän kaupasta, saunotaan, uidaan, soudellaan jne.

Mun vanhemmat tykkäävät tosi paljon, että olemme.

Syömme simppeliä ruokaa, jota on helppo ja nopea tehdä. Mun vanhemmat maksavat kaikki kulut mökistä. Mutta ne on pienet. Sähkölasku on pieni, kiinteistöero muutama satanen.

Ruokalaskun me maksetaan, koska me käydään kaupassa

Kuulostaa ihanalta! :)

Jos kesästä tulee super sateinen, ei siellä mökillä tule ehkä niin paljoa tietysti sitten oltua.. Mutta nythän taitaa ennusteiden mukaan tulla taas lämmin kesä.. Saa nähdä!

Ap

Vierailija
365/577 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä41111 kirjoitti:

Telttasaunan saa n.500 euron hintaan...sen voisi sitten lähtiessä viedä autolla pois kesän päätteeksi.

Saamme lainata sukulaisten pihasaunaa, ja toistaiseksi ainakin se on ihan riittävä järjestely meille.

Ap

Vierailija
366/577 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen ketju ja hyviä vinkkejä!

Itse rakennutin viime syksynä mökkitontillemme myöskin lillevillan melkein samankaltaisen aitan.

Nyt jo innokkaana odotan että ilmat lämpenisi ja maa kuivuisi nopeasti että pääsisin maalaamaan/sisustamaan ja terassin tekoon.

Näköjään näidenkin aittojen hinnat ovat pompsahtaneet aika lailla, omastani maksoin viime kesänä n.1600e.

Aiemmin tontilla ollaan käytetty majoitukseen asuntovaunua mutta kyllä tämä aitta on esteettisesti paljon kauniimpi kuin vanha asuntovaununrötiskö.

Ap;lle mukavaa mökkikesää!

Oi että, onnea uuteen mökkiin ja ihanaa mökkeilyä sinnekkin! 💕

Ap

Vierailija
367/577 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko sängyn tilalle ajatella kahden hengen riippumattoa? Sen saisi pois edestä päiväksi mutta toisaalta siinä voisi lojua myös päivällä. Koukut vain seinään ja on nopea virittää.

Jäisi lattialle hurjasti enemmän tilaa..

Ihan niin retkeilyhenkisiä ei olla, vaikka retkimieltä aittakin vaatii! Muutenkin koen riippukeinu hankalaksi ja selkä kipeytyy.. Eli riippukeinu meille vain lyhyttä löhöilyä varten.

Ap

Vierailija
368/577 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuommoseen mahdu ku sänky, viihdekeskus ja ehkä jonkun pienen jääkaapin ja mikron vois saada koppiin asennettua myöskin.

Pieni lavuaari hanoineen olis jo suorastaan luksusta vaikka olis pelkästään kylmää vettä.

Viihdekeskukseksi riittänee kännykkä ja kaiutin :D ulkoseinään olen ostanut jo valmiiksi hanallisen vesiastia käsien pesua varten.

Ap

Vierailija
369/577 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutarhuri kirjoitti:

Harmillista, kun samaa asiaa tyrkytetään yhä uudestaan, kun ei viitsitä lukea koko ketjua.

Moni pelottelee sateisella kesällä yms. No, onhan katto päällä. Monesti me lähdetään johonkin kuleksimaan, jos pitempi sade. Ja mikäs sen rauhottavampaa kuin sateen ropina ikkunaan/kattoon. Tavallisina kesinä todellakin vain yöt mökissä, kaikki muu ulkosalla.

Tää on meille ollut ihan huippu. Toivottavasti apkin on tyytyväinen omaansa.

Toiset haluaa sähköjä ja viihdekeskuksia, toiset kynttilää ja kirjaa...

Radio on muuten kiva, jos sadesäällä sisällä. Muuten luonnonäänet riittää

Kuulostaa niin tunnelmalliselta! Kommenteistasi kyllä kuuluu että nautit pienistä asioista hyvällä asenteella! 😍 Joko mökin kevättyöt on käynnissä täydellä teholla?

Ap

Vierailija
370/577 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säilytyskalusteita miettiessä kannattaa katsoa myös keittiötoimittajien valikoimaa, ihan sillä että niissä esim. yläkaapiston syvyys kun on pienempi kuin monen hylly-, komero-, lipasto- tai laatikostovalmistajien tuotteiden syvyys ja voisi olla sovellettavissa paremmin pieniin ja ahtaisiin tiloihin.

Tämä olikin hyvä vinkki! :)

Ap

Vierailija
371/577 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aitassa nukkumisessa on sellainen varjopuoli, että kun on vaikkapa kuukauden nukkunut aitassa ja viettänyt muutenkin raikasta ulkoilmaelämää, menee kaksi kuukautta ennen kuin alkaa tottua talon sisällä asumiseen. Ilma on raskas ja painostava vaikka miten pitäisi ikkunoita auki yötä päivää.

Minulla on aitan lisäksi iso katettu terassi ja se terassi on olohuone, ruokahuone ja kesäkeittiö.  Aitta on mahdollisimman pelkistetty nukkumapaikka. Minulla on nykyisin lisäksi pieni erillinen liiterivarasto mutta pärjäsin aika kauan ilman ilman sitä. 

En ihmettelisi, jos AP:n mökki lähivuosina täydentyisi erillisellä varastolla ja vaikkapa keittokatoksella.    

Mielenkiintoista päästä kokemaan tämäkin varjopuoli syksyn alettua :D

Mutta kuulostaa kivalta ja käytännölliseltä, tuo varasto/keittokatos kuulostaa kyllä kivalta "lisäsiiveltä"... Tai elintasosiiveltä tässä tapauksessa :D

Ap

Vierailija
372/577 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla itselläni on samantapainen ratkaisu paitsi että pikkuinen aittani on kevyeasti eristetty ja siellä on sähköt joten saan huoneen jopa pikkupakkasilla ihan lämpimäksi sähköpatterilla. Kesällä ei tietysti tarvitse koskaan lämmitystä. Raikas ilma on aitassa kaikkein parasta! Siellä nukkuu kuin tukki!

Kuulostaa ihanalta! Kuinka pitkä on mökkeilykautesi?

Ap

Toukokuusta syyskuuhun vaihtelevasti lomien mukaan. Olen ihan keskitalvellakin kunnon pakkasilla yöpynyt muutamia kertoja ilman kylmyysongelmia. Pieni tila lämpenee nopeasti. Talvi on muuten ongelmallista aikaa, silloin kaipaisi sisätilaa enemmän. 

Viime vuosina olen ollut välillä etätöissäkin mökillä, sähkö kun mahdollistaa läppärin käytön. Haluaisin ehkä kuitenkin mielummin pitää mökin leipätyöstä vapaana vyöhykkeenä.  

Siinä on kyllä jo kunnon pituinen mökkikesä! Tuo talvi on kyllä hankalaa kun tulee niin aikasin pimeäkin, niin sisätiloilta odottaa kyllä enemmän vaikka lämpöä riittäisikin. Mutta onhan se tosi kiva että tarpeen vaatiessa talviyöpyminenkin onnistuu.

Etätyöt nykyään on kyllä siunaus että kirous. Mahdollistaa paljon mutta pikkuhiljaa alkaa velvottaankin enemmän. Hyvä vetää tietoinen raja siihen. :)

Ap

Vierailija
373/577 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko rantasaunaa? 

Ei ole järveä kuin vähän matkan päässä, mutta pihasauna on.

Ap

Vierailija
374/577 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoikin keittiön kalusteita, en tiedä, onko ap enää linjoilla, mutta voihan muutkin vinkistä ehkä saada ideoita. Suosittelen tätä Ikean keittiökaappia

https://www.ikea.com/fi/fi/p/metod-vaakasuuntainen-seinaekaappi-ponnsal…

Tätä saa erikokoisena, 8´0, 60 ja 40 cm pitkänä. On erittäin kätevä pienessä tilassa ja kiskoo kumman paljon tavaraa sisäänsä. Itse tykkään tosta vaakamallista, ylöspäin avautuvat ovet ovat tosi kätevät pienessä tilassa.

En tiedä, paljonko on tilaa, mutta jos esim. ovien päälle saisi.

Lisäksi: ruokaa voi tosiaan kummasti laittaa ihan avotulella tai pallogrillillä, kun siihen tottuu. 

Ihan turhaan täällä taas dissataan, APlle tulee ihana kesä ja selvästi ovat oikealla asenteella lähdössä nauttimaan siitä!

Kiitos, ihanaa kesää myös sinne! :)

Ap

Vierailija
375/577 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveita vain kirjoitti:

https://www.netrauta.fi/lomamaja-stavanger-1-vahvuus-45mm-380x300cm-11-…

Onko tuo kesänvietto nyt pikku putjetilla ?

Aitta maksaa vähintään 2000 euro.

No ei sinänsä kesänviettoon, mutta "mökki projektiksi" on. Säilyyhän se aitta tulevaisuudenkin kesiksi :)

Ap

Vierailija
376/577 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju kuulostaa kyllä lähinnä mainokselta...

Miksi? Jaa kun linkkasin sen ostamani aitan? :D

Ap

Vierailija
377/577 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9 neliön mökissä alkaa henkeä ahdistamaan jos sattuu sade ilmat. Tietenkin jos auto että pääsee pakenemaan johonkin.

Ei oo köyhällä varaa ahdistua :D vaikka on meillä auto että ei siellä aitassa pakko ole nököttää jos taivaalta tulee lunta tupaan...

Ap

Vierailija
378/577 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi hyviä vinkkejä AP saanut ja oman pienen mökkielämän puitteissa antaisin itse vinkin, että alusta asti tarkastelee, mitä oikeasti tarvitsee. Jos joku tavara pyörii nurkissa, pois vain tai siis kotiin. Itsellä alussa oli aivan liikaa "tätä voi tarvita"-ajattelua,  joka loppujen lopuksi alkoi vain kerätä kamaa nurkkiin. 

Bonuksena tuli, että monelle tavaralle löytyikin yllättäen useampia käyttötarkoituksia, luovuus on kasvanut ja monet naurut asian tiimoilta naurettu.

Jes, hyvä pointti ja asenne!

Ap

Vierailija
379/577 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki ihmisten ilo pienestäkin pitää aina kyynisyydellä pilata? Mä en ole aikeissa tänä vuonna lisätä mitään kesävarustusta, mutta on ollut ihanaa lukea ihmisten vinkkejä ja suunnittelua.

Surullinen elämä sulla varmaan.

Todenotta, jos tämä ketju ketuttaa, voi mennä katselemaan kuvia Ukrainasta. En aio hankkia minkäänlaista mökkiä, enkä kaiva telttaakaan varastosta, mutta tätä oli mukava lueskella.  Melkein tunsin sen pienen mökin lämmön ja tuoksun, helteellä ja sateella oma tuoksunsa.

Itsekkin olen iloinnut kun monet ovat fiilistelleet täällä ketjussa kanssani! Tässä ketjussa on ollut monia hyviä vinkkejä erilaisiin luoviin projekteihin :)

Ap

Vierailija
380/577 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki ihmisten ilo pienestäkin pitää aina kyynisyydellä pilata? Mä en ole aikeissa tänä vuonna lisätä mitään kesävarustusta, mutta on ollut ihanaa lukea ihmisten vinkkejä ja suunnittelua.

Surullinen elämä sulla varmaan.

Todenotta, jos tämä ketju ketuttaa, voi mennä katselemaan kuvia Ukrainasta. En aio hankkia minkäänlaista mökkiä, enkä kaiva telttaakaan varastosta, mutta tätä oli mukava lueskella.  Melkein tunsin sen pienen mökin lämmön ja tuoksun, helteellä ja sateella oma tuoksunsa.

Meillä tänä vuonna uusitaan vaan kahden terassin katokset, eli varaudutaan paremmin sateeseen, mutta silti tämä ketju on antanut monta vinkkiä ihan vaan tavalliseen ok-talon normiterassielämään!

Koen saaneeni ihan ilmaista hyvää tämän ketjun myötä, hyvää mieltä lueskelusta ja tunnelmien ajattelusta minäkin, suunnaten kohti kesää, jolta toivon vähän parempia aikoja kun on vähän surua ollut.

Paljon aurinkoa ja iloisia päiviä sinulle tulevana kesänä! 💕

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme