Kysymys naisille. Hoitaako teillä isovanhemmat lapsenlapsiaan?
Mulla on sellainen käsitys, että yleensä aidin vanhempien kanssa ollaan enemmän tekemisissä kuin isän.
Otetaanpa selvää tältä osin, että onko tuossa käsityksessä mitään perää.
Voit myös kertoa kuinka usein tarvitsette vanhemmiltanne hoitoapua vai onko hoitaminen enemmänkin ajanvietettä isovanhemmille ja lapsille?
Kommentit (21)
Isovanhemmat eronneet. Meidän molempien äidit eli mummi ja mumma hoitaa tarvittaessa. Pari kertaa vuodessa. Kylässä käydään muuten vaan ja juhlitaan myös synttäreitä, joulua ja vappua ym. Mummalla myös mökki ja matkustellaankin yhdessä.
Mä hoitaisin, jos ois mitä hoitaa. Ihan sama oisko tyttären vai pojan lapsia.
Mun isovanhemmat ovat kuolleet ja olen jo sen verran vanha ettei sen puoleen ole edes tarpeen että he hoitaisivat lapsenlastaan.
Hoitavat mielellään, pitävät yökylässä usein ja lapset viihtyvät hyvin heidän seurassaan. Ei valittamista, rahalahjuksikin lapsille tulee jopa paljon.
Perstuntumalla sanoisin myös, että nimenomaan naispuoliset isovanhemmat hoitavat lapsenlapsiaan, jos hoitavat. Vaari on siinä vähän siivellä apuna, kuten isät kotona.
Isompien lasten kanssa isoisät voivat ola enemmänkin, mutta mitä nuorempi lapsi, sitä enemmän tuntuvat olevan naisten vastuulla. Nimenomaan se lapsen perushoito eli ruoat, vaatetus, pesut ja nukkuminen.
Tähän pitäisi kyllä vihdoin tulla muutos!
Aiemmassa kommentissa joku esitti jopa perusteluna sn, että isovanhemmat ovat eronneet! Silloinhan on oikeastaan 3 paikkaa (tai 4, jos molemmat isovanhemmat ovat eronneet), minne lykätä lapsensa vuoroin hoitoon.
Kyllähän näissä asioissa on otettava huomioon isovanhempien fyysinen ja psyykkinen kunto. Jos ei jaksa niin ei jaksa. That's it ja pulinat pois.
Pienten lasten hoito on melkoisen rasittavaa. Minulle on jäänyt suorastaan trauma yh-ajoiltani, enkä kykene stressaantumatta edes yhden yön tai viikonlopun hoitovastuuseen. Menen itse huonoon kuntoon, josta kestää toipua viikko, pari.
Introvertti, erityisherkkä isoäiti
Ei hoida. Isäni on kuollut, äitini elossa, asuu eri kaupungissa, mutta ei kyllä osaa hoitaakkaan, ainakaan pieniä lapsia. Puolison isä kuollut, äiti asuu eri (sotaa käyvässä) maassa, eikä puolisokaan ole häntä nähnyt vuosikymmeniin, mikä on tietysti suuri suru.
Kummatkaan eivät hoida, koska
a) asuu toisessa maassa
b) samoin
c) alzheimer
d) kuollut
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on jo niin isoja ettei tartte vahtimista. Omat vanhempani hoitivat esikoista ihan mun työpäivienkin aikana. Ja muutenkin viettivät aikaa aika paljon hänen kanssaan. Appivanhemmat eivät ole osallistuneet, mutta syy siihen on, että asuvat niin kaukana.
Meillä sama paitsi, että appivanhemmat ei edes asu kaukana, 15km päässä. Siltikään eivät ole koskaan hoitaneet tai muutenkaan olleet kiinnostuneita lapsenlapsistaan. Onneksi lapset jo niin isoja etteivät tarvi hoitajia.
Minun (naisen) kuusikymppiset vanhemmat hoitaa, 80v anoppi ja hänen appivainaa ei. Ymmärtääkseni anoppi kyllä hoiti miehen veljen lapsia silloin kun itse oli vielä nuorempi ja sattui asumaan melkein naapurissa. Meidän lasten kanssa ei edes juttele kun ei suostu myöntämään ja hoitamaan kuulo-ongelmaa.
Omat vanhemmat hoitivat. Miehen vanhemmat asuvat melkein 300 km päässä. Kun olin vielä kotona hoitivat lapsia ehkä kerran kuukaudessa tai kahdessa, niin että minä pääsin kampaajalle tai shoppailemaan. Kerran käytiin kahden päivän erävaellus miehen kanssa.
Kun palasin töihin, äitini hoiti jonkun aikaa omasta tahdostaan nuorinta lasta, joka oli 2,5-vuotias, kunnes hänkin meni päiväkotiin.
Lisäksi lapseni ovat matkustelleet vanhempieni kanssa, vanhempieni pyynnöstä.
Miehen vanhemmat ovat puolestaan hoitaneet mieheni veljen lapsia paljon.
Eivät :( Miehen vanhemmat siis. Omani ovat jo tuonpuoleisessa.
Molemmat vanhemmat hoitavat, mutta omani eli äidin vanhemmat moninkertaisesti enemmän, koska asutaan paljon lähempänä.
Omat hoitaa, appikset ei, mutta tämä on aina ollut täysin ok. Appikset oli 80+ kun esikoisemme syntyi. Kyläilyä kyllä muuten on aina harrastettu paljon.
Meillä kummatkin halusi sydämestään auttaa, melkein meni välillä tappeluksi, että kumpaan mummulaan lapset sinä viikonloppuna tai syyslomaviikkona tai hiihtolomalla tms viedään <3
Minun vanhemmat hoitaneet aina. Miehen äiti kuollut ja isä 90v
Mun lapset on jo niin isoja ettei tartte vahtimista. Omat vanhempani hoitivat esikoista ihan mun työpäivienkin aikana. Ja muutenkin viettivät aikaa aika paljon hänen kanssaan. Appivanhemmat eivät ole osallistuneet, mutta syy siihen on, että asuvat niin kaukana.