Kesämökkeilyä 9 neliön aitassa, miten saisin aitasta mahdollisimman asuttavan?
Tavoitteena on siis budjettimökkeily tulevana kesänä ja syksynä. Tilasin juuri 3x3m aitan, minkä pystytän sukulaisten maille kesän alussa. Sähköjä en aittaan todennäköisesti laita. Ruuanlaitto ja pesumahdollisuudet minulla on sukulaisten mökissä.
Etuseinässä on pariovi ja ikkuna, mitkä vievät melkeinpä koko seinätilan. Miten sisustaisin aitan mahdollisimman käytännölliseksi, mukavaksi ja niin että sinne mahtuu omat tavarat kun säilytykseen?
Tila on pieni ja sinne tulee 150cm leveä sänky, muu on vielä auki. Mitä suosituksia että tunnelmasta tulisi mukava ja mökkimäinen? Vai kuulostaako ihan mahdottomalta?
Kommentit (577)
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut koko keskustelua, mutta miten vessahommat on hoidettu. Käykö ap kumppaneineen esim yöllä sukulaisten luona kolistelemassa?
Jotenkin minusta tuntuu, että kyseessä on mainos. Odotettiin muutama mielipide ja sitten kerrottiin, mikä aitta on kyseessä.
Entäs sitten vaikka olisikin? Mulle tämä ketju vinkkeineen ja ideioineen on tuonut paljon ajatuksia, mitä voin meidän pikkumökissä tehdä. Joka on muuten myös sukulaisten mökkimailla ja en tiiä, ootko semmoisesta kuullut, että monella suomalaisella mökillä on paitsi "isossa talossa" sisävessa, niin myös ulkohuussi.
Siellä voi kuka vaan käydä vaikka yölläkin, eikä häiritse ketään.
Jotenkin musta tuntuu, että sä olet ihminen, joka vain haluaa nähdä negaa kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ahtautuis tommoseen komeroon kesän ajaks enkä lyhyemmäkskään ajaks. Kyllä mielenterveys kärsis.
No onneks sun ei tarvitsekaan. Ettei mielenterveys kärsi. Enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo mökki on sitten sen omaisuutta, kenen maille sen rakennat. Miten olisi asuntovaunu?
Ei ole mökki vaan nukkuma-aitta, siinä ei ole lämmitystä tms. Se on virallisesti sukulaisten omaisuutta, koska joutuvat maksamaan siitä kiinteistöveroa.
Hölönpölönlölön, AP kertoi, että mökki on siirtovalmis, eli sitä ei pultata maahan eikä tuommoisista mitään kiinteistöveroja makseta. Eli ihan on virallisesti APn omaisuutta.
Lisäksi AP on viemässä mökkiä vanhempiensa maille, eli siis aika varmaankaan eivät ole sitä itselleen vaatimassa ja vaikka vielä olisivatkin, niin APllehan se aikanaan päätyisi takaisin.
Lukekaa edes mitä sanotaan, ennen kuin tulette synkistelemään ja pätemään = pilaamaan kivaa ketjua kateuksissanne.
Meillä on kaksi vastaavaa aittaa mökin pihalla, molemmista pitää maksaa kiinteistöverot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo mökki on sitten sen omaisuutta, kenen maille sen rakennat. Miten olisi asuntovaunu?
Ei ole mökki vaan nukkuma-aitta, siinä ei ole lämmitystä tms. Se on virallisesti sukulaisten omaisuutta, koska joutuvat maksamaan siitä kiinteistöveroa.
Hölönpölönlölön, AP kertoi, että mökki on siirtovalmis, eli sitä ei pultata maahan eikä tuommoisista mitään kiinteistöveroja makseta. Eli ihan on virallisesti APn omaisuutta.
Lisäksi AP on viemässä mökkiä vanhempiensa maille, eli siis aika varmaankaan eivät ole sitä itselleen vaatimassa ja vaikka vielä olisivatkin, niin APllehan se aikanaan päätyisi takaisin.
Lukekaa edes mitä sanotaan, ennen kuin tulette synkistelemään ja pätemään = pilaamaan kivaa ketjua kateuksissanne.
Meillä on kaksi vastaavaa aittaa mökin pihalla, molemmista pitää maksaa kiinteistöverot.
Niin ne varmaan ovatkin kiinteitä rakennuksia, joissa on perustukset, toisin kuin APn mökissä?
Nuo pariovet on ihanat! Minä laittaisin sängyn ovien puolelle niin, että kauniilla kelillä voi pitää ovia auki ja tuijotella sängyltä maisemia. Hyttysverkon sisällä toki. Haluaisin myös pienen kaminan. Lämmitettävyys pidentäisi käyttöaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut koko keskustelua, mutta miten vessahommat on hoidettu. Käykö ap kumppaneineen esim yöllä sukulaisten luona kolistelemassa?
Jotenkin minusta tuntuu, että kyseessä on mainos. Odotettiin muutama mielipide ja sitten kerrottiin, mikä aitta on kyseessä.
Entäs sitten vaikka olisikin? Mulle tämä ketju vinkkeineen ja ideioineen on tuonut paljon ajatuksia, mitä voin meidän pikkumökissä tehdä. Joka on muuten myös sukulaisten mökkimailla ja en tiiä, ootko semmoisesta kuullut, että monella suomalaisella mökillä on paitsi "isossa talossa" sisävessa, niin myös ulkohuussi.
Jotenkin musta tuntuu, että sä olet ihminen, joka vain haluaa nähdä negaa kaikessa.
Minä olen yöllä vessassa ramppaaja. Jossakin mainoksessa näin Ap:n aittaa vastaavan aitan, mutta siihen oli toiselle sivulle tehty varasto. Minä laittaisin siihen kemiallisen vessan yökäyttöä varten, päivisin voisin käydä ulkohuussissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yöllä vessassa ramppaaja. Jossakin mainoksessa näin Ap:n aittaa vastaavan aitan, mutta siihen oli toiselle sivulle tehty varasto. Minä laittaisin siihen kemiallisen vessan yökäyttöä varten, päivisin voisin käydä ulkohuussissa.
Meillä on ihan tavallisella mökillä kemiallinen vessa ja kyllä meillä on tapana, että isommalla käydään vessassa ja useasti puskapissalla. Ei ole niin nuukaa mökillä, kun pitkin päivää usein kuitenkin saunotaan ja uidaankin, jos tarkenee.
Voi mikä ihana hyvänmielenketju, isosti. Noi muutamat negat vois pysyä pois, kun Ap kyseli vinkkejä eikä nillitystä.
Yli 10v ollut vastaava aitta, terassi ja raput valtattu noin joka toinen vuosi. Sisällä alkuperäinen lattialakka, puuvalmiit seinät+ katto. Ulkovalttaus alkuperäinen
On varjoisa paikka, silti sisällä kuuma hellekesinä. Aittailuaikaa n.huhti-loka, säistä riippuen.
Ollaan tykätty. Meidän tarpeisiin just sopiva.
Ooonnneeeaaa aplle hyvästä valinnasta ja leppoisia mökkihetkiä kesäkuusta alkaen.
Muistahan laittaa joku ihana amppeli yms pihalle, tuo kivaa tunnelmaa💕
Vierailija kirjoitti:
Voi mikä ihana hyvänmielenketju, isosti. Noi muutamat negat vois pysyä pois, kun Ap kyseli vinkkejä eikä nillitystä.
Yli 10v ollut vastaava aitta, terassi ja raput valtattu noin joka toinen vuosi. Sisällä alkuperäinen lattialakka, puuvalmiit seinät+ katto. Ulkovalttaus alkuperäinen
On varjoisa paikka, silti sisällä kuuma hellekesinä. Aittailuaikaa n.huhti-loka, säistä riippuen.
Ollaan tykätty. Meidän tarpeisiin just sopiva.
Ooonnneeeaaa aplle hyvästä valinnasta ja leppoisia mökkihetkiä kesäkuusta alkaen.
Muistahan laittaa joku ihana amppeli yms pihalle, tuo kivaa tunnelmaa💕
Onneksi on ollut negaa vastustaviakin, samaa mieltä, ihana ketju!
Tunnelmaa saa pieneen tilaan paremminkin kuin isoon!
Meillä on kaksi terassia ok-talon pihalla, isompi, jossa toki auringossa oleillaan, mutta mieluisampi on melkein puolivahingossa noussut sadeterassi, jonne alkaa alkukesästä vaan kantautua kukkia, kynttilöitä ja muuta vastaavaa. Siellä istutaan aikaisin aamulla ja myöhempään illalla. Tänä vuonna laitan sinne myös jotkut vanhat räsymatot, jotka voi sitten syksyn tullen heittää roskiin, niitäkin kun nurkissa kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Mainos aivan selvästi.
Ja keskustelua ylläpidetään yli-ihastelemalla ja yli-ideoimalla sitä sun tätä ja yliloukkaantumalla, kun joku paljastaa todellisen syyn lukuisille "ideoille".
Mukana toki jokunen ihan aitokin keskustelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ne varmaan ovatkin kiinteitä rakennuksia, joissa on perustukset, toisin kuin APn mökissä?
Eivät ole kiinteitä rakennuksia vaan tuotu kokonaisina paikanpäälle, ovat vain betonilaattojen päällä. Ei me edes ajateltu, että olisi pitänyt ilmoittaa verotukseen. Ilmakuvasta oli nähty ja tarkastaja kävi paikalla. Jouduttiin hakemaan rakennusluvatkin, vaikka aitat ovat 2,75 kertaa 2,2 metriä eli kummassakin n.6 neliötä.
Uusavuttomat apn pähkäilyä. Noin pieneen tilaan ei apuja tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Uusavuttomat apn pähkäilyä. Noin pieneen tilaan ei apuja tarvita.
Tämä keskusteluketju onkin ihan vaan mainos.
Vähän ohis
Mutta mies askarteli semmosen kolmionmallisen kukkatelineen ohjeeni mukaan. Kyllä siinä kesäisin kukkiakin on, mutta lisäsin vanhoja emalikulhoja, erilaisia. On minusta tosi nätti, värikäs lisä pihalle, tuo vanhan ajan tunnelmaa. Vieressä "vähän" rapistunut rottinkituoli. Todella mukava ilman pehmusteitakin, helppo siirrettävä varjoon/aurinkoon.
Kirpparilta löytyy kaikkea kivaa minun makuuni😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainos aivan selvästi.
Ja keskustelua ylläpidetään yli-ihastelemalla ja yli-ideoimalla sitä sun tätä ja yliloukkaantumalla, kun joku paljastaa todellisen syyn lukuisille "ideoille".
Siis mikä sun ongelma oikeasti on? Sekö, että joku random villa on nyt saanut sun mielestä ilmaista mainosta?
Mä olen yksi, jolla itsellä on pieni mökki samanlaisin ajatuksin kuin aloituksessa esitetään, enkä kyllä ole katsonut tuota "mainosta", eli avannut linkkiä. Ei niin paljonkaan kiinnosta, minkälainen se mökki on, vaan nämä ideat. Esimerkiksi silmäni avautuivat, kun joku oli laittanut, että kantsii katsoa keittiökalusteita muuhunkin säilytykseen. Olen innoissani eilisen illan selaillut nyt mahdollisuuksia ja luulen, että meidän pikkumökin eräs säilytysongelma ratkeaa vihdoin.
Jos sun on nyt jotenkin vaikea käsitellä tätä, että meitä, joita nämä ideat oikeasti kiinnostavat, on, niin sähän voit lakata selaamasta tätä ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainos aivan selvästi.
Siis mikä sun ongelma oikeasti on? Sekö, että joku random villa on nyt saanut sun mielestä ilmaista mainosta?
Mä olen yksi, jolla itsellä on pieni mökki samanlaisin ajatuksin kuin aloituksessa esitetään, enkä kyllä ole katsonut tuota "mainosta", eli avannut linkkiä. Ei niin paljonkaan kiinnosta, minkälainen se mökki on, vaan nämä ideat. Esimerkiksi silmäni avautuivat, kun joku oli laittanut, että kantsii katsoa keittiökalusteita muuhunkin säilytykseen. Olen innoissani eilisen illan selaillut nyt mahdollisuuksia ja luulen, että meidän pikkumökin eräs säilytysongelma ratkeaa vihdoin.
Jos sun on nyt jotenkin vaikea käsitellä tätä, että meitä, joita nämä ideat oikeasti kiinnostavat, on, niin sähän voit lakata selaamasta tätä ketjua.
Just näin. Pysyy vain pois. So simple is that! Ei tarvi olla ilonpilaaja ja nillittäjä, eihän? Kummallisesti joka ketjuun näitä kertyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainos aivan selvästi.
Just näin. Pysyy vain pois. So simple is that! Ei tarvi olla ilonpilaaja ja nillittäjä, eihän? Kummallisesti joka ketjuun näitä kertyy
.
Miksiköhän? 🍎
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainos aivan selvästi.
No aivan!!!!!
Olin tulossa laittamaan, että me löydettiin terassille todella hyvät kaapistot kierrätyskeskuksesta, jotka alun perin ovat olleet toimistokäytössä. Olivat halvat ja nyt meilllä käytössä tyyliin "kestää minkä kestää".
Mutta ei kannata varmaan kertoa, että ei anna tukea mainokselle, mikä olisi nykyisessä, täysin tuotesijoittelemattomassa somessa aivan kaikkia somemaailman arvoja vastaan. Tämähän on henkisyyden ja ystävällisyyden tyyssija, mitä vaalitaan jankaten paljastamalla mainokset!
En jaksa lukea koko ketjua, mutta vinkkinä se, että vedä sinne nyt ihmeessä edes sähköt vaikka pitkällä kaapelilla suoraan naapurilta :) ja osta sähköpatteri. Kesälläkin yöt on kylmiä ja lämmitys tulee tarpeeseen. Itse olen viettänyt jo useita kesiä reilun 10 neliön lautamökissä ja kokemusta lämmityksen tarpeesta on yllin kyllin.
En ikinä ahtautuis tommoseen komeroon kesän ajaks enkä lyhyemmäkskään ajaks. Kyllä mielenterveys kärsis.