Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolesteroli 5.6 mml - lääkäri ehdotti statiineja

Vierailija
03.05.2022 |

Eli joo ideaali on 5 mml mutta 5-6 mml on hyvä.

HDL oli 0.9 mml kun suositus on 1 mml tai yli ja LDL oli sitten 4.7 mml.
Trigyt 2.03 (paastoarvo).

En nyt oikeen osaa sanoa tuosta kolesterooli lääkityksestä.
Siis tutkimusten mukaan määrä x sairastuu sydäntautiin, mutta mitkähän lienee tutkimukseen osallistuneiden arvot?

En polta (ehkä pari kertaa vuodessa jos erityinen syy), en pahemmin juo (voi mennä viikkoja ns, kuivilla) harrastan liikuntaa 3 - 6 tuntia viikko (tosin korona-aikana vähän huonommin, pääsemässä ruotuun). Ylipainoa on, mutta korona-ajan liikkumattomuuskin vaikutti hiukan. Ikää 51.
Mielipiteitä?

Kommentit (157)

Vierailija
121/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkitys kannattaa aloittaa ehdottomasti. Nämä lääkkeitä pelkäävät foliopipot ovat samaa sakkia jotka ehdottovat hopeavettä flunssaan. Kumpaa kuuntelet, asiantuntijoita, lääkäreitä ja tutkimuksia vai foliopipoja?

Kannattaa kuunnella uusimpia tutkimuksia. Jotka siis puhuvat sen puolesta, että kolesterolilääkkeitä määrätään liian herkästi "korkeaan" kolesteroliin. Uusimmat tutkimukset myös kertovat, että kokonaiskolen tai ldl:n koholla oleva arvo ei ole niin huono juttu. Tärkein mittari on triglyjen ja hdl:n suhde.

Vierailija
122/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla pumppuongelmien takia nyt vuoden ajan Atovastatin/Rosuvastatin-lääkitys.

Ihmettelin pitkään, miksi jalat ovat jatkuvasti todella kipeät. Jatkuvia kramppeja, eikä laskimokatetrointikaan tuntunut oikein toimivan.

Rupesin tutkimaan, ja nämä jalkavaivat ovat todella yleisiä statiinien sivuoireita. Yli0% saa samantyyppisiä oireita ihan tutkitusti. Eipä lääkäri sanonut mitään tästä.

Kokeilin nyt kuukauden ajan jättää pois statiinit ja syön vain Ezetimibeä. Kivut helpottivat merkittävästi ja kramppeja ei ole juurikaan ollut.

No kontrolli ja labrat on parin kuukauden päästä, että katsotaan mihin kolestrolit kehittyy ilman statiineja. Jatkuvien jalkakipujen kanssa eläminen ei ole kyllä mukavaa.

Vaivat ovat yksilöllisiä, eikä tämä ole mikään neuvo kenellekään. Onpahan vain omakohtainen kokemus aiheesta.

Lue kirja Statiinin uhrit. Siitä saat vertaistukea tilanteeseen. Muista, että lääketiede on pitkälti farmakologista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6.1 ja himourheilija mistä johtuu noin korkea kole?

Ravinto (rasvat) ja perintötekijät vaikuttavat. En urheile ollenkaan ja kokonaiskolesteroli on noin 5. Silti suositeltiin käyttämään kolesterolia alentavia margariineja oivariinin sijaan.

Vierailija
124/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkitys kannattaa aloittaa ehdottomasti. Nämä lääkkeitä pelkäävät foliopipot ovat samaa sakkia jotka ehdottovat hopeavettä flunssaan. Kumpaa kuuntelet, asiantuntijoita, lääkäreitä ja tutkimuksia vai foliopipoja?

Kannattais tutustua tutkimuksiin.

Vierailija
125/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravinto (rasvat) ja perintötekijät vaikuttavat. En urheile ollenkaan ja kokonaiskolesteroli on noin 5. Silti suositeltiin käyttämään kolesterolia alentavia margariineja oivariinin sijaan.

No, vaihdoitko huonoon rasvaan?

Vierailija
126/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Camelinaöljyä kannattaa kokeilla.

Vierailija
127/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lääkärinvaihdoksessa uusi lääkäri kirjoitti kolesterolireseptin, vaikka kokonaiskolesterolini oli keskimäärin 4,3-4,3. Olen syönyt kolesterolilääkettä noin 15 vuotta ja nyt kokonaisarvoni on noin 2,5. Syynä lääkityksen aloittamiseen oli muut sairauteni, mm. verenpaine ja diabetes. Olen vieläkin elossa, vaikka ikäni lähestyy jo 80 v.

Vierailija
128/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla pumppuongelmien takia nyt vuoden ajan Atovastatin/Rosuvastatin-lääkitys.

Ihmettelin pitkään, miksi jalat ovat jatkuvasti todella kipeät. Jatkuvia kramppeja, eikä laskimokatetrointikaan tuntunut oikein toimivan.

Rupesin tutkimaan, ja nämä jalkavaivat ovat todella yleisiä statiinien sivuoireita. Yli0% saa samantyyppisiä oireita ihan tutkitusti. Eipä lääkäri sanonut mitään tästä.

Kokeilin nyt kuukauden ajan jättää pois statiinit ja syön vain Ezetimibeä. Kivut helpottivat merkittävästi ja kramppeja ei ole juurikaan ollut.

No kontrolli ja labrat on parin kuukauden päästä, että katsotaan mihin kolestrolit kehittyy ilman statiineja. Jatkuvien jalkakipujen kanssa eläminen ei ole kyllä mukavaa.

Vaivat ovat yksilöllisiä, eikä tämä ole mikään neuvo kenellekään. Onpahan vain omakohtainen kokemus aiheesta.

Lue kirja Statiinin uhrit. Siitä saat vertaistukea tilanteeseen. Muista, että lääketiede on pitkälti farmakologista.

Kiitoksia vaan vinkistä. En tässä nyt ajatellut sen kummemmin uhriutua, mutta joku yhteys statiineilla on ainakin minun jalkavaivoihini, kun kivuntuntemukset ja krampit helpottivat jo parin viikon paussin jälkeen.

Eli tuskin palaan ainakaan Atovastatinen tai Rosuvastatinen käyttöön, näytti kolestrolit kontollissa mitä hyvänsä. Eli toimivaa vaihtoehtoa tässä haetaan. Ilmeisesti se piikki on älyttömän kallis?

Tuossa oli minulla  aiemmin pikku typo, eli yli 10% saa vastaavia jalkaoireita statiineista.

Tutkimusta on tehty aika paljon, ja matskua löytyy runsaasti googlettamalla.

Ongelma on että mihin luotat.

No itse voin luottaa näköjään omiin tuntemuksiini ja sitten labra-arvoihin.

Jonkinlaista tasapainoiluahan tämä taitaa olla. Kuoletko sydänkohtaukseen vai jalkavaivoista johtuvaan  liikkumattomuuteen ja kipulääkkeisiin? Valitse siitä sitten?

Vierailija
129/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota siksi aikaa lääkitys, että pystyt toteuttamaan elin tapa muutoksen. Muuta ei juuri tarvita, kuin päivittäistä liikuntaa. Jos sinua kannustaa, niin osta askelmittari.

Ruokalistaa voi vähän kerrassaan hioa. Ota kalanmaksaölyä kaikkina päivinä, kun et syö lohta tai jotain muuta rasvaista kalaa.

Varmaan osaat valita paljon kasviksia, hedelmiä, marjoja ja jättää sokerit kauppaan.

Hyvää Uutta Vuotta ja terveyttä sinulle!

Vierailija
130/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliomuutokset noin kuukaudeksi ja uudet mittaukset.

Vierailija
131/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihin ja "punaiseen" maitoon? En vaihtanut, kun en niitä nytkään käytä juuri ollenkaan.

Vierailija
132/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolesteroli 7 pintaan, ja huonot korkealla. Lääkäri muuten olisi määrännyt stariineja, mutta kun maksa-arvot myös lievästi koholla.

Statiinit nostaisi maksa-arvoja lisää.

Vierailija
133/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle lääkärinvaihdoksessa uusi lääkäri kirjoitti kolesterolireseptin, vaikka kokonaiskolesterolini oli keskimäärin 4,3-4,3. Olen syönyt kolesterolilääkettä noin 15 vuotta ja nyt kokonaisarvoni on noin 2,5. Syynä lääkityksen aloittamiseen oli muut sairauteni, mm. verenpaine ja diabetes. Olen vieläkin elossa, vaikka ikäni lähestyy jo 80 v.

Järkkyä! Et taida olla ihan tosissas, noi kolearvot on liian alhaiset oikeesti.

Vierailija
134/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihin ja "punaiseen" maitoon? En vaihtanut, kun en niitä nytkään käytä juuri ollenkaan.

Kantsis käyttää voita ja punaista maitoa, niissä on sitä rasvaa, mitä ihminen tarvii.

Vierailija
135/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä on huono kolesteroli tosi korkea ja samalla hyvä kolesteroli alhainen, kokonaislukemat ei sinänsä vielä pahat. Jos ruokavaliosta ei oikein löydy korjattavaa tai ei ole siihen halua, niin toivottavasti otti lääkityksen.

Vierailija
136/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolestoriarvot eivät voi koskaan olla liian alhaiset, eikä kuulema haittää vaikka huono kolesteri olisi nolla. Näin minulle sanoi neurologian erikoislääkäri pari kuukautta sitten, kun jouduin TIA oireiden takia ylipoistolliseen sairaalaan neuron osastolle.  Tuota ennen olin vuosi sitten saanut lievän aivoverenvuodon ja silloin kokestoriarvot mitattiin. Silloin kokonaisarvo oli 5,4(aikaisemmin paljon korkeampi, mutta olin saanut sen pudotettua alentajalla, sillä margariinilla. Korkeisiin arvoihin ei ollut pahemmin puututtu, koska muita riskitekijöitä ei ollut)Silloin sain rosuvastatinin käyttöön  ja  nyt, kun  sairaalassa arvot  uudelleen mitattiin ja  huono kolestori oli 1,9 ja sen pitäisi kuulema tippua vielä 1,4 ollakseen tarpeeksi hyvä. Ennen raja on ollut 1.8. mutta nyt se on pudotettu tuohon 1,4.

Olin syönyt rosuvastatinia epäsäännöllisesti, mutta nyt lupasin syödä joka päivä, että nähdään tippuuko arvo alle 1,4. 

Kokonaiskolestorini on nyt noin 4 nurkilla, mutta siitä siis hyvä kolestoroli reippaasti yli 1.

Minulla ei ainakaan ole mitään oireita rosuvastatin ole aiheuttanut, vaikka olen niistä paljon pahaa kullut. 

Vierailija
137/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:llä on huono kolesteroli tosi korkea ja samalla hyvä kolesteroli alhainen, kokonaislukemat ei sinänsä vielä pahat. Jos ruokavaliosta ei oikein löydy korjattavaa tai ei ole siihen halua, niin toivottavasti otti lääkityksen.

Itse ajattelin samaa, että hyvä kolestoroli oli tosi huono. Sen parantamiseen auttaa liikunta ja kovan rasvan vähentäminen. 

Itsellä liikkuminen on aina pitänyt hyvän arvon korkeana ja varmaan myös se, ettei ylipainoa ole kertynyt.

Vierailija
138/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolestoriarvot eivät voi koskaan olla liian alhaiset, eikä kuulema haittää vaikka huono kolesteri olisi nolla. Näin minulle sanoi neurologian erikoislääkäri pari kuukautta sitten, kun jouduin TIA oireiden takia ylipoistolliseen sairaalaan neuron osastolle.  Tuota ennen olin vuosi sitten saanut lievän aivoverenvuodon ja silloin kokestoriarvot mitattiin. Silloin kokonaisarvo oli 5,4(aikaisemmin paljon korkeampi, mutta olin saanut sen pudotettua alentajalla, sillä margariinilla. Korkeisiin arvoihin ei ollut pahemmin puututtu, koska muita riskitekijöitä ei ollut)Silloin sain rosuvastatinin käyttöön  ja  nyt, kun  sairaalassa arvot  uudelleen mitattiin ja  huono kolestori oli 1,9 ja sen pitäisi kuulema tippua vielä 1,4 ollakseen tarpeeksi hyvä. Ennen raja on ollut 1.8. mutta nyt se on pudotettu tuohon 1,4.

Olin syönyt rosuvastatinia epäsäännöllisesti, mutta nyt lupasin syödä joka päivä, että nähdään tippuuko arvo alle 1,4. 

Kokonaiskolestorini on nyt noin 4 nurkilla, mutta siitä siis hyvä kolestoroli reippaasti yli 1.

Minulla ei ainakaan ole mitään oireita rosuvastatin ole aiheuttanut, vaikka olen niistä paljon pahaa kullut. 

Älä nyt tällaista soopaa levitä yleisellä keskustelupalstalla!!

Vierailija
139/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelin samaa, että hyvä kolestoroli oli tosi huono. Sen parantamiseen auttaa liikunta ja kovan rasvan vähentäminen. 

Itsellä liikkuminen on aina pitänyt hyvän arvon korkeana ja varmaan myös se, ettei ylipainoa ole kertynyt.

Kerro, mikä on se "kova rasva"

Vierailija
140/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyyppi esiintyy muka asiantuntevana, mutta niihin triglyihin ei sitten ottanutkaan mitään kantaa! Sun mielestä näköjään täysin turha arvo... Yllätys. Etpä näköjään mistään mitään tiedä.