Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolesteroli 5.6 mml - lääkäri ehdotti statiineja

Vierailija
03.05.2022 |

Eli joo ideaali on 5 mml mutta 5-6 mml on hyvä.

HDL oli 0.9 mml kun suositus on 1 mml tai yli ja LDL oli sitten 4.7 mml.
Trigyt 2.03 (paastoarvo).

En nyt oikeen osaa sanoa tuosta kolesterooli lääkityksestä.
Siis tutkimusten mukaan määrä x sairastuu sydäntautiin, mutta mitkähän lienee tutkimukseen osallistuneiden arvot?

En polta (ehkä pari kertaa vuodessa jos erityinen syy), en pahemmin juo (voi mennä viikkoja ns, kuivilla) harrastan liikuntaa 3 - 6 tuntia viikko (tosin korona-aikana vähän huonommin, pääsemässä ruotuun). Ylipainoa on, mutta korona-ajan liikkumattomuuskin vaikutti hiukan. Ikää 51.
Mielipiteitä?

Kommentit (157)

Vierailija
141/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:llä on huono kolesteroli tosi korkea ja samalla hyvä kolesteroli alhainen, kokonaislukemat ei sinänsä vielä pahat. Jos ruokavaliosta ei oikein löydy korjattavaa tai ei ole siihen halua, niin toivottavasti otti lääkityksen.

Itse ajattelin samaa, että hyvä kolestoroli oli tosi huono. Sen parantamiseen auttaa liikunta ja kovan rasvan vähentäminen. 

Itsellä liikkuminen on aina pitänyt hyvän arvon korkeana ja varmaan myös se, ettei ylipainoa ole kertynyt.

Kerro, mikä on se "kova rasva"

Kova rasva kovettuu jääkaappilämpötilassa. Siinä yksi määritelmä.

-eri

Vierailija
142/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi ensin koittaa elintavoillaan laskea arvoja? Kasvispainotteinen ruokavalio ja pehmeät rasvat auttavat. Jätä hetkeksi vähälle eläinperäinen ja kova rasva.

Näin minä toimisin. Voi tepsiä nopeastikin ruokavalion muuttaminen. Eikö noilla kolesterilääkkeillä ole kamalat sivuvaikutukset? Voit tarvita sitten muita lääkkeitä hoitamaan kolesterilääkkeen aiheuttamia vaivoja. Ja kierre on valmis.

Lisää myös liikuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voisi ensin koittaa elintavoillaan laskea arvoja? Kasvispainotteinen ruokavalio ja pehmeät rasvat auttavat. Jätä hetkeksi vähälle eläinperäinen ja kova rasva.

Näin minä toimisin. Voi tepsiä nopeastikin ruokavalion muuttaminen. Eikö noilla kolesterilääkkeillä ole kamalat sivuvaikutukset? Voit tarvita sitten muita lääkkeitä hoitamaan kolesterilääkkeen aiheuttamia vaivoja. Ja kierre on valmis.

Lisää myös liikuntaa.

Ja sokeri on yksi pahimmista. Varsinkin triglyjen suhteen, jotka on ap:lla aivan järkyttävällä tasolla. Niihin auttaa ruokavalio, ei lääkkeet.

Vierailija
144/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää myös liikuntaa.

Ja sokeri on yksi pahimmista. Varsinkin triglyjen suhteen, jotka on ap:lla aivan järkyttävällä tasolla. Niihin auttaa ruokavalio, ei lääkkeet.

Ilman muuta. Sokeri ja höttöhiilarit pois. Ei mitään ranskanleipää enää, vaan täysijyvätuotteita. Vähintään 8% ravintokuitua pitää olla 100 grammassa. Se on mun sääntö leivälle. Hiilari muuttuu sokeriksi elimistössä. Siksi kannattaa miettiä sen määrää ja lähdettä.

Pätkäpaastosta voi myös olla hyötyä rasva-aineenvaihdunnalle. Just katsoin yleltä dokkarin aiheesta. Voisit kokeilla esim. 8-16 mallia, jossa päivän ateriat syödään 8 tunnin aikaikkunassa, muu aika paastotaan.

Vierailija
145/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu muista riskitekijöistä. Itse en aloittaisi. Painoa kannattaa pudottaa ja karsia kovia rasvoja ja korvata ne pehmeillä.

Ei "kovat" rasvat huononna kolesterolia. Sen tekevät margariinit ja siemenöljyt.

Todellisuudessa kolesterolitaso kertoo osin kehossa olevasta tulehdustilasta ja hapetustressistä, mikä saa maksan lisäämään kolesterolituotantoa. Kasvipohjaiset rasvat ovat helposti härsiintyviä ja lisäävät tätä kautta hapetustressiä elimistössä, minkä lisäksi ne lisäävät tulehdustilaa sisältäessään liikaa omega-6 rasvahappoja.  Kolesteroli ei itsessään johda valtimoiden tukkeutumiseen, vaan valtimoiden soluvariot nostavat kolesterolin tuotantoa, koska kolesteroli osallistuu soluvarioiden korjaamiseen ja se on yksi keskeinen solujen rakennusaine. Sen takia kolesterolia löytyy sieltä, missä on soluvaurioita. Tämän vuoksi vanhoilla ihmisillä on korkea kolestrolitaso ja vastasyntyneillä hyvin pieni -nuorilla ihmisillä ei tapahdu niin paljon soluvarioita kuin vanhoilla. Kolesteroli on myös D-vitamiinin ja monien sukupuolihormonien esiaste, joten se on ihmiselle välttämätön alkoholi. Haitallinen kolesteroli 

Statiinit ovat olleet vuosikymmeniä lääkeyhtiöiden tapa lypsää rahaa hölmöiltä, vaikka vain hyvin pieni osa oikeasti hyötyy niistä. Ne eivät tunnetusti vähennä kuolleisuutta lainkaan, mutta lisäävät monien sairauksien kuten diabeteksen riskiä. 

Vierailija
146/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en ottaisi lääkitystä noilla arvoilla. Avocadoa, pähkinöitä ja kalaa ( jos niitä vaan voi syödä) lisää ruokavalioon, niin saa hyvää kolesterolia lisää. Sitten vähän kokeilua alenisiko paha kolesteroli, jos muuta rasvan määrää vähentää. Itse jätin esmi. jäätelön kokonaan pois, ja mulla vaikutti niiden syönti( ilmeisesti tuli reilusti syötyä aiemmin).

Nimenomaan ensin kokeile ruokavaliota ja Benecolia leivän päälle, itsellä se tiputti arvot hyväksi. Lääkkeet vasta pakon edessä

Vierailija
147/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en ottaisi lääkitystä noilla arvoilla. Avocadoa, pähkinöitä ja kalaa ( jos niitä vaan voi syödä) lisää ruokavalioon, niin saa hyvää kolesterolia lisää. Sitten vähän kokeilua alenisiko paha kolesteroli, jos muuta rasvan määrää vähentää. Itse jätin esmi. jäätelön kokonaan pois, ja mulla vaikutti niiden syönti( ilmeisesti tuli reilusti syötyä aiemmin).

Hyvä kolesteroli ei ruokavaliolla parane, tästä löytyy helposti tietoa netistä. Hyvää kolesterolia pystyy vähän lisäämään liikunnalla. Ap on mies, naisella HDL:n viiteraja on 1,2, joka siis täytyisi ylittää. Miehellä HDL:n raja on 1,0.

Huonon eli LDL-kolesterolin alentamiseen löytyy myös tietoja netistä, tässäkin keskustelussa lueteltuja: tärkeimpänä lisää hyvää rasvaa (öljyjä, kalaa, esim. pellavaöljy tosi hyvä), kauran kuitua (beetaglukaani) ja kuituja yleensäkin, kovaa rasvaa vähemmäksi.

Ei tuo ap:n kokonaiskolesteroli vielä kovin pahalta vaikuta.

Kova rasva ei edelleenkään ole haitallista.

"Kova rasva ei haitallista" – tälle väitteelle täytyisi saada tukea jostain, tommoisena irtoheittona se kuulostaa anttiheikkilämäiseltä vastarannankiiskeilyltä kiiskeilyn itsensä takia. Olen kyllä kuullut tätä toistettavan, mutta kovin vakuuttavasti tätä väitettä ei ole minulle koskaan perusteltu.

Ja tässähän sitä ei nyt ole perusteltu mitenkään.

Ei noille kovat rasvat ovat vaarallisia väitteille myöskään kerrota mitään perusteluja koskaan, niille ei löydy tieteellistä tutkimustulosta vaikka yrittäisit etsiä. Kyseessä on väärä luulo joka jostain syystä ei vaan kuole pois vaikka tiedemaailma jo tietää varsin hyvin asian.

Tässä vähän aiheesta:

Vierailija
148/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolesterolin täytyy hapettua ennen kuin se tarttuu suonenseinämiin,tätä voi estää antioksidanteilla ja tupakoinnin välttämisellä.Laihdutus myös laskee kolesterolia ja kauran kuitu.

Lisäksi siihen kolesterolimolekyyliin takertuu glugoosia, eli hiilaria. Suurin syy verisuonitauteihin on liika hiilareiden syönti. Rasva ei ole vaarallista jos elimistö on muuten kunnossa.

LDL-kolesterooli itsessään ei ole mitenkään vaarallista, maksa tuottaa sitä itse. Kolesterolin tarkoitus on kuljettaa rasvaa soluihin, jotka siis _tarvitsevat_ rasvaa solukalvojensa rakennusaineeksi. Kun rasva on kuljetettu soluihin niin kolesterooli palaa takaisin maksaan. Ihan normaali kiertokulku. Ongelma syntyy kun veressä on liikaa glugoosia joka reagoi kolesterolin kanssa ja nämä sitten tarkertuvat verisuoniin.

Triglyseriinitaso on varmin mittari havaitsemaan vaurioituneiden LDL-molekyylien määrä.

Vierailija
149/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:llä on huono kolesteroli tosi korkea ja samalla hyvä kolesteroli alhainen, kokonaislukemat ei sinänsä vielä pahat. Jos ruokavaliosta ei oikein löydy korjattavaa tai ei ole siihen halua, niin toivottavasti otti lääkityksen.

Itse ajattelin samaa, että hyvä kolestoroli oli tosi huono. Sen parantamiseen auttaa liikunta ja kovan rasvan vähentäminen. 

Itsellä liikkuminen on aina pitänyt hyvän arvon korkeana ja varmaan myös se, ettei ylipainoa ole kertynyt.

Kerro, mikä on se "kova rasva"

Kova rasva kovettuu jääkaappilämpötilassa. Siinä yksi määritelmä.

-eri

Terveellisyydestä se ei kerro mitään.

Vierailija
150/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää myös liikuntaa.

Älä tällaisia neuvoja anna.

Vierailija
151/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan ensin kokeile ruokavaliota ja Benecolia leivän päälle, itsellä se tiputti arvot hyväksi. Lääkkeet vasta pakon edessä

Ruokavaliota kannattaa kokeilla, mutta noi margariinit pitää jättää syömättä.

Vierailija
152/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kolesteroli ei ruokavaliolla parane, tästä löytyy helposti tietoa netistä. Hyvää kolesterolia pystyy vähän lisäämään liikunnalla. Ap on mies, naisella HDL:n viiteraja on 1,2, joka siis täytyisi ylittää. Miehellä HDL:n raja on 1,0.

Huonon eli LDL-kolesterolin alentamiseen löytyy myös tietoja netistä, tässäkin keskustelussa lueteltuja: tärkeimpänä lisää hyvää rasvaa (öljyjä, kalaa, esim. pellavaöljy tosi hyvä), kauran kuitua (beetaglukaani) ja kuituja yleensäkin, kovaa rasvaa vähemmäksi.

Ei tuo ap:n kokonaiskolesteroli vielä kovin pahalta vaikuta.

Kova rasva ei edelleenkään ole haitallista.

"Kova rasva ei haitallista" – tälle väitteelle täytyisi saada tukea jostain, tommoisena irtoheittona se kuulostaa anttiheikkilämäiseltä vastarannankiiskeilyltä kiiskeilyn itsensä takia. Olen kyllä kuullut tätä toistettavan, mutta kovin vakuuttavasti tätä väitettä ei ole minulle koskaan perusteltu.

Ja tässähän sitä ei nyt ole perusteltu mitenkään.

Tutkimuksia löytyy paljonkin, missä on todettu "kovien" rasvojen olevan haitattomia. Siitä vain lukemaan niitä. Heikkilällä ei ole asiassa mitään tekemistä, turha sitä jargonia vääntää.

"Perustelut" ovat tätä tasoa taas, "tutkimuksia löytyy, siitä vaan lukemaan". Ei vakuuta.

Tässä on yksi lukuisista tutkimuksista:

." We conclude that although clearly effective at lowering LDL-C, adding soluble fiber to a CRD during active and significant weight loss provides no additional benefits to the diet alone. Furthermore, a CRD led to clinically important positive alterations in cardiovascular disease risk factors."

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17161227/

Lyhennettynä tuo tulos viittaa siihen, että 12 viikon laihdutuskuuri hiilihydraattirajoitteisella dieetillä laski kliinisesti merkitsevästi ylipainoisten miesten sydän- ja verisuonitautiin sairastumiseen liittyviä riskitekijöitä. 

Lisätyn sokerin kulutus oli yhteydessä kohonneeseen sydän- ja verisuonitautikuolleisuuteen: 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21220734/

Vuonna 2010 tehdyn meta-analyysin (kooste tutkimuksista) mukaan kovat rasvat eivät yhteydessä kohonneeseen sydän- ja verisuonitautiriskiin: 

"A meta-analysis of prospective epidemiologic studies showed that there is no significant evidence for concluding that dietary saturated fat is associated with an increased risk of CHD or CVD. More data are needed to elucidate whether CVD risks are likely to be influenced by the specific nutrients used to replace saturated fat."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2824152/

Insuliiniresistenssi on yhteydessä kohonneeseen aivohalvausriskiin ei-diabeetikoilla: 

"Insulin resistance estimated by the homeostatic model assessment is a marker of increased risk of incident stroke among non-diabetic individuals. Our findings emphasize the need to better characterize individuals at increased risk of stroke, and the potential role for primary preventive therapies targeted at insulin resistance."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2954671/

Jotta vähennetään insuliiniresistenssiä, pitää välttää liiallisen glykeemisen kuorman omaavia ruoka-aineita. Näin saadaan tehokkaasti myös sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä laskettua: 

"Over a 3-month study period, a Paleolithic diet improved glycemic control and several cardiovascular risk factors compared to a Diabetes diet in patients with type 2 diabetes."

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19604407/

Vierailija
153/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tietenkin jokaisen oma asia, mutta aloittajan arvot on sitä luokkaa, että ainakin minä säikähtäisin, jos kolestorlilukemat olisi nuo. Minulla on kolestrolilääkitys pienemmillä arvoilla.

Vierailija
154/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on kaksi vaihtoehtoa: syöt statiineja lopun ikääsi tai vaihdat kasvisruokavalioon.

"There are two types of cardiologists: vegans and those who haven't read tha data"

- Dr. Kim Williams, President of the American College of Cardiology

Vierailija
155/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotti varmaan korkean ldl:n takia, ei kokonaiskolesterolisi takia.

Vierailija
156/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvissyöjä kirjoitti:

Sinulla on kaksi vaihtoehtoa: syöt statiineja lopun ikääsi tai vaihdat kasvisruokavalioon.

"There are two types of cardiologists: vegans and those who haven't read tha data"

- Dr. Kim Williams, President of the American College of Cardiology

Kukaan ei kyllä pakota statiineja syömään lopun ikäänsä. No, hoitokodissa voivat yrittää vähän puoliväkisellä kun se on niiden homma.

Vierailija
157/157 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva vegaani tarttee statiineja tai verenpainelääkkeitä. Just saying...