Kolesteroli 5.6 mml - lääkäri ehdotti statiineja
Eli joo ideaali on 5 mml mutta 5-6 mml on hyvä.
HDL oli 0.9 mml kun suositus on 1 mml tai yli ja LDL oli sitten 4.7 mml.
Trigyt 2.03 (paastoarvo).
En nyt oikeen osaa sanoa tuosta kolesterooli lääkityksestä.
Siis tutkimusten mukaan määrä x sairastuu sydäntautiin, mutta mitkähän lienee tutkimukseen osallistuneiden arvot?
En polta (ehkä pari kertaa vuodessa jos erityinen syy), en pahemmin juo (voi mennä viikkoja ns, kuivilla) harrastan liikuntaa 3 - 6 tuntia viikko (tosin korona-aikana vähän huonommin, pääsemässä ruotuun). Ylipainoa on, mutta korona-ajan liikkumattomuuskin vaikutti hiukan. Ikää 51.
Mielipiteitä?
Kommentit (157)
LDL on korkea, sen pitää olla alle 3.
Vierailija kirjoitti:
Kole koholla > verenpaine alhaalla
Kole alhainen > verenpaine koholla
|
|
Voiko perinnöllisessä muodossa olla tällaista ilmiötä, tietääkö joku?Ap: lla tais muuten olla hyvä kole alhainen ja huono kole korkealla.
En tiedä, mutta kaikki joiden kanssa olen jutellut, niin näin on. Minulla on hyvin matalat paineet, ja kolesteroli koholla, kun taas miehelläni on päinvastoin. Myös usealla ystävälläni on näin. Mieheni syö ihan verenpainelääkkeitäkin, ja hänellä on oikein mallikkaat kolesterolit. Sitten kun on obeesi, niin on molemmat rasitteena, mutta normaaliterveillä ja ok painoisilla näin, että jompi kumpi on koholla.
Mammat tietää kaiken paremmin kuin lääkärit ,vittuuks siel käyt sitten
Vierailija kirjoitti:
en ottaisi lääkitystä noilla arvoilla. Avocadoa, pähkinöitä ja kalaa ( jos niitä vaan voi syödä) lisää ruokavalioon, niin saa hyvää kolesterolia lisää. Sitten vähän kokeilua alenisiko paha kolesteroli, jos muuta rasvan määrää vähentää. Itse jätin esmi. jäätelön kokonaan pois, ja mulla vaikutti niiden syönti( ilmeisesti tuli reilusti syötyä aiemmin).
Samaa mieltä, että ruokavalio on tärkein tekijä huonon kolesterolin alentamiseksi.
Statiinit alentavat sydäntautikuolleisuutta, mutta lisäävät kokonaiskuolleisuutta, sillä ne lisäävät mm. syöpäkuolleisuutta. Riskiarvio riippuu siitä, millaisia riskejä haluat ottaa ja millaiset ovat perintötekijäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaiskolesterolini oli 4,4 ja suhdeluvut hyvät. En syö punaista lihaa. Kauraa, saksanpähkinöitä, camelinaöljyä ja kalaa menee. Olen normaalipainon yläpäässä. Nainen, 58v.
Turhan alhainen tuossa iässä.
Totta, ikääntyvillä naisilla alhainen kolesteroli saattaa liittyä muistisairauksien kehittymiseen. Aivot ovat 60 % rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu muista riskitekijöistä. Itse en aloittaisi. Painoa kannattaa pudottaa ja karsia kovia rasvoja ja korvata ne pehmeillä.
Rasvoja ei tarvitse erikseen lisätä tai korvata, niitä saat ruokavaliosta väkisin enemmän kuin tarvitset. Karsiminen voi olla tarpeen, jos ruokailutottumukset ovat täysin poskellaan. Levite leivän päällä on yksinkertaisesti terveysnäkökulmasta tarpeeton ainesosa. Siinä leivässä itsessään sentään on kuituja, jos se on oikein valittu.
Mitä höpäjät? Ei ole minun ruuassani juuri mitään rasvaa, kyllä täytyy oliiviöljyä kaataa pullosta ja ottaa voita paketista, jollen aio kuihtua liikaa.
Mulla oli kokonaiskolesteroli 5 ja puolen luokkaa, kun olin 19-vuotias. Toki hdl arvo oli myös korkea.
Söin normaalia kotiruokaa, enkä kovia rasvoja yleensä käytettänyt tai vanhempani käyttäneet lapsuudessani ruuan laitossa. Punainen maito vaihtui kevyeen tai rasvattoman, kun olin alle kouluikäinen. Leivän päällä margariinia, joka päivä kasviksia. Urheilin paljon nuorempana ja olin kasvuiässä alipainoinen ja sen jälkeen normaalipainon alarajoilla. En juuri koskaan syönyt pikaruokaa, koska asuin maalla eikä ollut mitään hesejä tai pizzerioita. Kävellen ja pyörällä liikuttiin.
Suvussa molempien vanhempien puolella korkeita kolesteroliarvoja, joten lääkärikin epäili, että perintötekijöistä kiinni suurelta osin.
Nykyään kolesteroliarvot ovat korkeammat ja elämäntavat jonkin verran huonommat kuin tuolloin 19-vuotiaana. Jokin aika sitten aloitettiin kolesteroliääkitys (olen 33 v.).
Halusin tuoda esiin, että ne kolesteroliarvot voi olla korkeat jo hyvin nuorena perintötekijöistä johtuen riippumatta elintavoista, mutta harvemmin nuorena kolesterolimittauksia tehdään, jos ei ole mitään syytä niitä tutkia. Itsellä ne satuttiin tutkimaan muun sairauden tutkimisen yhteydessä.
Mistähän se kolesteroli tietää että se on vaarallista kun arvo menee yli 5? Täysin hatusta vedetty luku. Joissain maissa viitearvo on 7.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni laski kolesteroliarvot niin hyväksi, että lääkäri totesi "herra jumala" niistä. Sellaisiksi ne meni nutratessa nutrileteilla. Hyvin nopeasti muuttui sokerit, kolesteroli ja maksa-arvot yms. erinomaisiksi.
Nuo kolesteroliarvot oli sellaiset, joiden arvoisiksi ne lasketaan yleensä lääkkeillä ennen sydänleikkausta. Mulla meni vaan laihduttamalla.
Mieheni työpaikalla oli juuri ennen joulua kehonkoostumusmittaus ja työterveystarkastus. Kolesteroli yli 6 ja rasva% 8. Että semmoista.
Laihduta ja ala syömään kalaöljykapseleita, niin et tarvitse lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea ketjua joten tämä on ehkä jo sanottu, mutta mitä ap horisee 5,6:sta kun aloituspostin luvuista tulee 7,6?
Eikö kokonaiskolesteroli ole hdl + ldl? Ynnätäänkö siihen triglyseriditkin?
Oli netissä vähän kiven alla tuo tieto, tai en osannut oikein etsiä, mutta nähdäkseni kok.kolesteroli=LDL+HDL ja trigly on sitten oma arvonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää vaihtamaan lääke jos se aiheuttaa lihassärkyjä. Niitä on sellaisiakin jotka ei särkyä aiheuta. Jostain syystä suomalaiset ei osaa vaatia lääkkeen vaihtamista.
Huom. lievää hartioissa tuntuvaa. Ei vaikuta mihinkään olemiseen. Vatsa ei ole sekaisin tms. Tämä passaa minulle hyvin ja teho pienimmällä annoksella erinomainen. Lääkärin kanssa tätä asiaa puntaroitiin ja molemmat oltiin sitä mieltä että samalla jatketaan.
Päivitystä; alkukuukausien lievät lihassäryt hartioissa hävisivät. Vointi mainio.
Lääkitys kannattaa aloittaa ehdottomasti. Nämä lääkkeitä pelkäävät foliopipot ovat samaa sakkia jotka ehdottovat hopeavettä flunssaan. Kumpaa kuuntelet, asiantuntijoita, lääkäreitä ja tutkimuksia vai foliopipoja?
Jos et kanna hyperkolesterolemia geenejä, ei mitään hätää. Statiinien haitat menevät tällaisessa tapauksessa hyötyjen ohi. Haastettele sukuasi ja kysy millaisiin syihin suvussa on kuoltu. Poissulje alkoholistit ja tupakoijat. Mikäli tupakoimattomat ja vähän alkoholia käyttäneet ovat kuolleet sydäreihin, voit olettaa kantavasi kyseistä geenivarianttia.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla naisilla korkeaahko kolesteroli ei ole itsenäinen SVT-taudin riskitekijä. Arvon pitää olla selvästi koholla, esim 9-10, ennen kuin lääkitys kannattaa aloittaa. Kolesterolilääkkeet eivät ole ongelmattomia vaan monella puhkeaa diabetes ja luukato.
No ilmankos on alkanut hampaat oudosti reikiintymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kole koholla > verenpaine alhaalla
Kole alhainen > verenpaine koholla
|
|
Voiko perinnöllisessä muodossa olla tällaista ilmiötä, tietääkö joku?Ap: lla tais muuten olla hyvä kole alhainen ja huono kole korkealla.
En tiedä, mutta kaikki joiden kanssa olen jutellut, niin näin on. Minulla on hyvin matalat paineet, ja kolesteroli koholla, kun taas miehelläni on päinvastoin. Myös usealla ystävälläni on näin. Mieheni syö ihan verenpainelääkkeitäkin, ja hänellä on oikein mallikkaat kolesterolit. Sitten kun on obeesi, niin on molemmat rasitteena, mutta normaaliterveillä ja ok painoisilla näin, että jompi kumpi on koholla.
Minun lähipiirissäni taas on niitä, joilla on sekä kole että verenpaineet koholla. Kuulun itsekin tähän ryhmään. Ja kaikki ollaan siis normaalipainoisia. Sitten löytyy myös sellaisia, joilla on kole koholla, mutta verenpaine normaali.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kokonaiskolesteroli 5 ja puolen luokkaa, kun olin 19-vuotias. Toki hdl arvo oli myös korkea.
Söin normaalia kotiruokaa, enkä kovia rasvoja yleensä käytettänyt tai vanhempani käyttäneet lapsuudessani ruuan laitossa. Punainen maito vaihtui kevyeen tai rasvattoman, kun olin alle kouluikäinen. Leivän päällä margariinia, joka päivä kasviksia. Urheilin paljon nuorempana ja olin kasvuiässä alipainoinen ja sen jälkeen normaalipainon alarajoilla. En juuri koskaan syönyt pikaruokaa, koska asuin maalla eikä ollut mitään hesejä tai pizzerioita. Kävellen ja pyörällä liikuttiin.
Suvussa molempien vanhempien puolella korkeita kolesteroliarvoja, joten lääkärikin epäili, että perintötekijöistä kiinni suurelta osin.
Nykyään kolesteroliarvot ovat korkeammat ja elämäntavat jonkin verran huonommat kuin tuolloin 19-vuotiaana. Jokin aika sitten aloitettiin kolesteroliääkitys (olen 33 v.).
Halusin tuoda esiin, että ne kolesteroliarvot voi olla korkeat jo hyvin nuorena perintötekijöistä johtuen riippumatta elintavoista, mutta harvemmin nuorena kolesterolimittauksia tehdään, jos ei ole mitään syytä niitä tutkia. Itsellä ne satuttiin tutkimaan muun sairauden tutkimisen yhteydessä.
Aika kehno on kertomasi ruokavalio. Syö ihmeessä lääkkeitä vielä siihen lisäksi. Voi yhden kerran!
Minulla pumppuongelmien takia nyt vuoden ajan Atovastatin/Rosuvastatin-lääkitys.
Ihmettelin pitkään, miksi jalat ovat jatkuvasti todella kipeät. Jatkuvia kramppeja, eikä laskimokatetrointikaan tuntunut oikein toimivan.
Rupesin tutkimaan, ja nämä jalkavaivat ovat todella yleisiä statiinien sivuoireita. Yli0% saa samantyyppisiä oireita ihan tutkitusti. Eipä lääkäri sanonut mitään tästä.
Kokeilin nyt kuukauden ajan jättää pois statiinit ja syön vain Ezetimibeä. Kivut helpottivat merkittävästi ja kramppeja ei ole juurikaan ollut.
No kontrolli ja labrat on parin kuukauden päästä, että katsotaan mihin kolestrolit kehittyy ilman statiineja. Jatkuvien jalkakipujen kanssa eläminen ei ole kyllä mukavaa.
Vaivat ovat yksilöllisiä, eikä tämä ole mikään neuvo kenellekään. Onpahan vain omakohtainen kokemus aiheesta.
Kolesteroliarvo nousee iän myötä. Tämä on luonnollista ja tapahtuu kaikille. Nykyään kolesterolin viitearvot on vedetty niin matalalle, että melkein kuka tahansa saa liian korkean tuloksen ja suosituksen syödä lääkkeitä. Viitearvoissa ei ole otettu huomioon ihmisen luontaista ominaisuutta kolesteroliarvon noususta ikääntyessä. Huom! Tässä ei tarkoiteta arvoja, jotka huitelevat jossain 10 pinnassa vaan juuri näitä 6 ja vähän yli hujakoilla olevia.
Statiinien haitoista puhutaan liian vähän. Ne aiheuttavat mm osteoporoosia ja lihaskatoa. Statiineilla pyritään laskemaan kohonneita kolesteroliarvoja muun terveyden kustannuksella. Voi siis käydä niin, että kolesterolisi laskee, muttet jaksa enää kävellä pitkiä matkoja, koska jalkalihaksesi ovat surkastuneet.
Sen sijaan, että ehdotetaan heti lääkityksen aloittamista, ihmisiä pitäisi opastaa terveistä elämäntavoista ja hyväksyä tosiasia, että vanhemmiten kolesteroliarvot kohoavat hieman ja että se on ihan normaalia.