Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolesteroli 5.6 mml - lääkäri ehdotti statiineja

Vierailija
03.05.2022 |

Eli joo ideaali on 5 mml mutta 5-6 mml on hyvä.

HDL oli 0.9 mml kun suositus on 1 mml tai yli ja LDL oli sitten 4.7 mml.
Trigyt 2.03 (paastoarvo).

En nyt oikeen osaa sanoa tuosta kolesterooli lääkityksestä.
Siis tutkimusten mukaan määrä x sairastuu sydäntautiin, mutta mitkähän lienee tutkimukseen osallistuneiden arvot?

En polta (ehkä pari kertaa vuodessa jos erityinen syy), en pahemmin juo (voi mennä viikkoja ns, kuivilla) harrastan liikuntaa 3 - 6 tuntia viikko (tosin korona-aikana vähän huonommin, pääsemässä ruotuun). Ylipainoa on, mutta korona-ajan liikkumattomuuskin vaikutti hiukan. Ikää 51.
Mielipiteitä?

Kommentit (157)

Vierailija
61/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumankauta nämä on aina hulvattomia keskusteluja. Tuulipuvuille saatu taottua kolmessa vuosikymmenessä päähän että kolesteroli = demoni ja yli 5 kok.kol. = varma kuolema, mitään muita muuttujia ei tarvitse miettiä, kokonaisuutta katsoa tai asiasta mitään syvempää tietää ;DD

Vierailija
62/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö lohta ja muuta rasvakalaa. Se tekee saman kuin noi statiinit.

Ei tee, kalasta puuttuu statiinin haitat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"harrastan liikuntaa 3 - 6 tuntia viikko (tosin korona-aikana vähän huonommin, pääsemässä ruotuun). Ylipainoa on, mutta korona-ajan liikkumattomuuskin vaikutti hiukan."

Miksi ihmiset 'syyttää' korona-aikaa omasta liikkumattomuudesta, painonnoususta ja saamattomuudesta? Mikä on estänyt korona-aikana liikkumisen muu kuin itse koronaan sairastuminen, JOS on saanut ikävämmän version? Joo'o välillä oli mm. kuntosalit ja harrastuspaikat kiinni, mutta onhan liikuntamuotoja paljon muitakin.

Olisit ap vaan sanonut, että motivaatio katosi joksikin aikaa, eikä lässyttää jostain korona-ajasta.

-----------

No AP vastaa. Olin hiukan niukka sanainen tuossa aloituksessani.

Motivaatio katosi todellakin "hetkeksi". Eikä vaan motivaatio vaan myös työpaikka, asunto ja elämä. En asunut Suomessa korona aikaan ja työt loppuivat. Ko. maassa työttömyys yms turvaa varten tulee olla 12 kk työelämää ennen kuin on oikeutettu mihinkään tukiin. Töitä ei sinäkään maassa niin vai löydy varsinkaan kuin maan valtakieli ei ole englanti enkä sitä siis maan valtakieltä aivan niin hyvin osannut. Lähes kaikki maat vetivät rajojaan kiinni eli siinä meni sekin sauma (Ruotsi poikkeuksena). Niinpä elämä mullistui hyvin lyhyellä ajalla ja loppu päässä lensi hostellistakin ulos kun ilman työpaikka ei saanut jäädä koko maahan. 24 h päästä Suomessa ei asuntoa, ei töitä ei ihan liikaa rahaakaan. Työpaikka onneksi löytyi 3 kk :n päästä ja meni 4 kuukauden päästä. Sillä aikaa sain  kuitenkin asunnon hommattua ja Korona säädösten vuoksi pääsin jopa ansiosidonnaiselle. Uusi työpaikka löytyi seitsemän (7) kuukauden päästä. Millekkään saleille jotka olivat välillä auki en viitsinyt liittyä kun en tiennyt milloin ja MINNE työllistyn. Ulkoilin kyllä, kävelyä & lenkkiä, tein kuntopiiriä ja  youtubesta löytyvä Chris Herian omalla ruumin painolla tehtäviä harjoitteita. Se ei nyt ole omalla kohdallani kuitenkaan sama tehdä yksin kotona kuin ohjatussa liikunnassa (harrastan erästä suht fyysistä kamppailulajia niin kuin päälajina).

Tämä taiteilija Vesala totesi eräässä haastattelussa että "korona aikana  voisi ajatella että säveltää sinfonioita sun muita, mutta kun ei kulje". Sama oli minulla. Liikkumaan lähteminen oli enempi vähempi pakkopullaa koska liikunnan yleensä tuottava euforia oli melko minimaalinen jos sitä ollenkaan oli. Luen yleensä aika paljon kirjoja mutta nyt jäi muutama kirja keskenkin - ei vaan napannut. Työhakemuksia tuli rustattua sentään useampia jatkuvalla syötöllä.

Jos kyseessä olisi ollut vaan jokin korona rajoitus niin sillä nyt tuskin niin suurta vaikutusta olisi ollut.

En viitsinyt avata tätä historiaa tuossa alussa. Haluatko vielä lisää "lässytystä"? 

Jos haluat astetta rankemman version soita Ukrainaan ja kysy vaikka Mariupolin piirityksen keskellä olevilta mikä on motivaatio salijumppaan  tai lenkkeihin .

Vierailija
64/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä lähes samat arvot, ja yksi syy tuolle on väärä suhde omega 6/3 rasvahappoja, tilasin Norjasta Hyljeöljyä ja vedin sitä vuoden tehokuurin, ilman muita ruoka-tai liikuntatapojen muutoksia ja kappas vain että arvot olivatkin hyvät, tosin lääkäri pudisteli epäuskoisena päätään kun kerroin kuinka näihin oli päästy.

Vierailija
65/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä lähes samat arvot, ja yksi syy tuolle on väärä suhde omega 6/3 rasvahappoja, tilasin Norjasta Hyljeöljyä ja vedin sitä vuoden tehokuurin, ilman muita ruoka-tai liikuntatapojen muutoksia ja kappas vain että arvot olivatkin hyvät, tosin lääkäri pudisteli epäuskoisena päätään kun kerroin kuinka näihin oli päästy.

Et olis tarvinnu mitään hyljeöljyjä. Olisit vain jättänyt margariinit ja siemeöljyt syömättä ja syöny voita. Olis omegat kunnossa.

Vierailija
66/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"harrastan liikuntaa 3 - 6 tuntia viikko (tosin korona-aikana vähän huonommin, pääsemässä ruotuun). Ylipainoa on, mutta korona-ajan liikkumattomuuskin vaikutti hiukan."

Miksi ihmiset 'syyttää' korona-aikaa omasta liikkumattomuudesta, painonnoususta ja saamattomuudesta? Mikä on estänyt korona-aikana liikkumisen muu kuin itse koronaan sairastuminen, JOS on saanut ikävämmän version? Joo'o välillä oli mm. kuntosalit ja harrastuspaikat kiinni, mutta onhan liikuntamuotoja paljon muitakin.

Olisit ap vaan sanonut, että motivaatio katosi joksikin aikaa, eikä lässyttää jostain korona-ajasta.

-----------

No AP vastaa. Olin hiukan niukka sanainen tuossa aloituksessani.

Motivaatio katosi todellakin "hetkeksi". Eikä vaan motivaatio vaan myös työpaikka, asunto ja elämä. En asunut Suomessa korona aikaan ja työt loppuivat. Ko. maassa työttömyys yms turvaa varten tulee olla 12 kk työelämää ennen kuin on oikeutettu mihinkään tukiin. Töitä ei sinäkään maassa niin vai löydy varsinkaan kuin maan valtakieli ei ole englanti enkä sitä siis maan valtakieltä aivan niin hyvin osannut. Lähes kaikki maat vetivät rajojaan kiinni eli siinä meni sekin sauma (Ruotsi poikkeuksena). Niinpä elämä mullistui hyvin lyhyellä ajalla ja loppu päässä lensi hostellistakin ulos kun ilman työpaikka ei saanut jäädä koko maahan. 24 h päästä Suomessa ei asuntoa, ei töitä ei ihan liikaa rahaakaan. Työpaikka onneksi löytyi 3 kk :n päästä ja meni 4 kuukauden päästä. Sillä aikaa sain  kuitenkin asunnon hommattua ja Korona säädösten vuoksi pääsin jopa ansiosidonnaiselle. Uusi työpaikka löytyi seitsemän (7) kuukauden päästä. Millekkään saleille jotka olivat välillä auki en viitsinyt liittyä kun en tiennyt milloin ja MINNE työllistyn. Ulkoilin kyllä, kävelyä & lenkkiä, tein kuntopiiriä ja  youtubesta löytyvä Chris Herian omalla ruumin painolla tehtäviä harjoitteita. Se ei nyt ole omalla kohdallani kuitenkaan sama tehdä yksin kotona kuin ohjatussa liikunnassa (harrastan erästä suht fyysistä kamppailulajia niin kuin päälajina).

Tämä taiteilija Vesala totesi eräässä haastattelussa että "korona aikana  voisi ajatella että säveltää sinfonioita sun muita, mutta kun ei kulje". Sama oli minulla. Liikkumaan lähteminen oli enempi vähempi pakkopullaa koska liikunnan yleensä tuottava euforia oli melko minimaalinen jos sitä ollenkaan oli. Luen yleensä aika paljon kirjoja mutta nyt jäi muutama kirja keskenkin - ei vaan napannut. Työhakemuksia tuli rustattua sentään useampia jatkuvalla syötöllä.

Jos kyseessä olisi ollut vaan jokin korona rajoitus niin sillä nyt tuskin niin suurta vaikutusta olisi ollut.

En viitsinyt avata tätä historiaa tuossa alussa. Haluatko vielä lisää "lässytystä"? 

Jos haluat astetta rankemman version soita Ukrainaan ja kysy vaikka Mariupolin piirityksen keskellä olevilta mikä on motivaatio salijumppaan  tai lenkkeihin .

Älä vaan ihmeessä enää lisää tätä lässytystä.

Vierailija
67/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et olis tarvinnu mitään hyljeöljyjä. Olisit vain jättänyt margariinit ja siemeöljyt syömättä ja syöny voita. Olis omegat kunnossa.

No en ole margariinia koskaan syönytkään, enkä siemenöljyjä, vaan voita ja punaista maitoa. Hyljeöljyssä on vaan sikäli erillainen rasvakoostumus verrattuna oikeastaan mihinkään muuhun rasvaan, että se kiihdyttää maksan rasva-aineenvaihduntaa, ja näin ollen alentaa kolesterolia, vaikka muuten ei tekisi mitään muutoksia. Ja jos et muuten usko, niin etsi ao. Aiheesta tutkimuksia, niitä löytyy melko tuoreitakin ja vielä vertaisarvioituina.

Vierailija
68/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en ole margariinia koskaan syönytkään, enkä siemenöljyjä, vaan voita ja punaista maitoa. Hyljeöljyssä on vaan sikäli erillainen rasvakoostumus verrattuna oikeastaan mihinkään muuhun rasvaan, että se kiihdyttää maksan rasva-aineenvaihduntaa, ja näin ollen alentaa kolesterolia, vaikka muuten ei tekisi mitään muutoksia. Ja jos et muuten usko, niin etsi ao. Aiheesta tutkimuksia, niitä löytyy melko tuoreitakin ja vielä vertaisarvioituina.

Ok, kiitos tiedosta.

Vierailija
70/157 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kokonaiskolesteroli oli 5.4, hyvä kolesteroli 0.9 ja huonoa yli 4. Puolen vuoden päästä painonpudotus -25kg, kovat rasvat karsittu pois, kaurapuuroa ja kauralesettä päivittäin. Kokonaiskolesteroli 4.6, hyvä kolesteroli 0.8 ja huono kolesteroli edelleen yli 4. Toki olin pettynyt, etteivät nämä muutokset riittäneet, mutta yhtään ylimääräistä rasvaa en halua tukkimaan suoniani. Aloitin kolesterolilääkityksen pienellä annoksella ja loppukuusta (3kk lääkkeen aloituksesta) kontrolli. Jos ketjun löydän uudelleen, ilmoittelen miten arvojen suhteen kävi. Luotan virallisiin suosituksiin arvoista ja sydänliiton ruokavaliosuosituksiin. Toki olen nämä tiennyt ennenkin, mutta nyt vasta toteutan niitä. Tässä iässä on viimein herättävä pitämään itsestään huolta. T. N 52v

Päivitystä; 3 kk kolesterolilääkkeen aloituksesta ja kokonaiskolesteroli 3, LDL 1,9 ja HDL 1,1. Kolesterolilääkitys jatkuu.

Vierailija
71/157 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä Benecolia tai Alentajaa rasvana. Alentaja oikeasti alensi minun LDL:ää selvästi. Toki kannattaa syödä terveellisesti muutenkin. Tupakka pitäisi saada kokonaan pois sinulla. Statiinit tekevät joillakin hirveitä lihasoireita. Yritä ensin siis lääkkeetöntä hoitoa.

Vierailija
72/157 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain puhuttua lääkärin määräämään minulle Rosuvastatinia pyysin ja 10 mg minulle reseptiin tuli. Tabletit ovat muistaakseni 5 - 30 mg. 10 mg tabletti on halpa, ehkä 8 senttiä kappale eli per päivä.

LDL oli jatkuvasti 3,5-3,8 ja HDL kai noin 0,9-1,0. Elän terveellisesti, ruokavalio varsin hyvä, liikuntaa melko paljon jne. Ei tupakkaa, alkoholia hyvin vähän. Verenpaine optimaalinen. Ei ylipainoa. Ikä 54. Mies.

Rosuvastatin 10 mg ei ole aiheuttanut minulle mitään havaittavia haittavaikutuksia. Illalla otan tabletin hammaspesun yhteydessä ja se on siinä. Reilun kolmen kuukauden käytön jälkeen LDL oli 1,7!!!

Minusta loputon yritys parantaa elämäntapoja kolesterolin alentamiseksi ei voi toimia loputtomasti. Minulla vaikuttaisin olevan iso osa ongelmaa geenit. Ruokavaliota en olisi pystynyt enää kohtuudella parantamaan. Monelle terveellisestikin eläneelle ikätoverille on tehty pallolaajenus ja sitten vasta on määrätty statiineja.

Vierailija
73/157 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin omatoimisesti Benecol-levitteen käytön, kun kole oli 6,9 ja suvussani on korkeaa kolesterolia perinnöllisenä riesana. Johan laski puolessa vuodessa 5,2:een. En tehnyt oikeastaan muuta, vain meetwurstin syönnin lopetin ja suklaapalaset (kahvin kanssa, joo huono tapa) puolitin.

Nyt olen jännityksellä menossa uusiin testeihin.

N45

Vierailija
74/157 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain puhuttua lääkärin määräämään minulle Rosuvastatinia pyysin ja 10 mg minulle reseptiin tuli. Tabletit ovat muistaakseni 5 - 30 mg. 10 mg tabletti on halpa, ehkä 8 senttiä kappale eli per päivä.

LDL oli jatkuvasti 3,5-3,8 ja HDL kai noin 0,9-1,0. Elän terveellisesti, ruokavalio varsin hyvä, liikuntaa melko paljon jne. Ei tupakkaa, alkoholia hyvin vähän. Verenpaine optimaalinen. Ei ylipainoa. Ikä 54. Mies.

Rosuvastatin 10 mg ei ole aiheuttanut minulle mitään havaittavia haittavaikutuksia. Illalla otan tabletin hammaspesun yhteydessä ja se on siinä. Reilun kolmen kuukauden käytön jälkeen LDL oli 1,7!!!

Minusta loputon yritys parantaa elämäntapoja kolesterolin alentamiseksi ei voi toimia loputtomasti. Minulla vaikuttaisin olevan iso osa ongelmaa geenit. Ruokavaliota en olisi pystynyt enää kohtuudella parantamaan. Monelle terveellisestikin eläneelle ikätoverille on tehty pallolaajenus ja sitten vasta on määrätty statiineja.

Samaa mieltä. Vuoden verran olen yrittänyt ruokavaliolla ja reippaalla painonpudotuksella saada arvot kohdalleen. Vaikka kokonaiskolesteroli laski alle 5, edelleen LDL yli 4. Rosuvastatin 5 mg sai tuon LDL:n tuohon 1,9. Lievää lihassärkyä hartioissa, ei muuta haittaa.

Vierailija
75/157 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumankauta nämä on aina hulvattomia keskusteluja. Tuulipuvuille saatu taottua kolmessa vuosikymmenessä päähän että kolesteroli = demoni ja yli 5 kok.kol. = varma kuolema, mitään muita muuttujia ei tarvitse miettiä, kokonaisuutta katsoa tai asiasta mitään syvempää tietää ;DD

Noh, tuttavani sanoo, ettei heillä Tanskassa edes tutkita mitään kolesteroleja ja ihmetteli, miksi Suomessa on näin. Tanskalaiset tupakoi, juo, syö rasvaisesti jne.

Luulen, että kolesterolien seuranta johtuu perimästämme. Meillä on korkea kuolleisuus sydän- ja verisuonitauteihin ja aivoinfarktit halvaannuttaa paljon väkeä per vuosi. Valitettavasti geenit on täällä tällaiset. Jo nuorena tipahtaa moni sydänkohtauksen vuoksi.

Vierailija
76/157 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo LDL on aika korkea. Minä varmaan aloittaisin lääkkeen noilla arvoilla. Ellei sitten iso ruokavalioremontto vaihtoehtona, mutta harva oikeasti pystyy sellaiseen.

LDL voi olla korkea, mutta jos triglyt on alle yhden, se on todennäköisesti suurta höttöistä muotoa, joka ei takerru verisuoniin. Triglystä voi päätellä ravinnon sokerikuorman, korkea sokerikuorman on se suurin Sv- tautien aiheuttaja.

https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/the-lowdown-on-g…

Lääkkeillä ei voi korjata väärää ruokaa. Statiinit eivät ole ongelmattomia lääkkeitä, niillä on mm. Diabetesriskiä kohottava vaikutus. Anoppi käyttää ja muisti pätkii jo pahasti.

Vierailija
77/157 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo LDL on aika korkea. Minä varmaan aloittaisin lääkkeen noilla arvoilla. Ellei sitten iso ruokavalioremontto vaihtoehtona, mutta harva oikeasti pystyy sellaiseen.

LDL voi olla korkea, mutta jos triglyt on alle yhden, se on todennäköisesti suurta höttöistä muotoa, joka ei takerru verisuoniin. Triglystä voi päätellä ravinnon sokerikuorman, korkea sokerikuorman on se suurin Sv- tautien aiheuttaja.

https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/the-lowdown-on-g…

Lääkkeillä ei voi korjata väärää ruokaa. Statiinit eivät ole ongelmattomia lääkkeitä, niillä on mm. Diabetesriskiä kohottava vaikutus. Anoppi käyttää ja muisti pätkii jo pahasti.

Anopin muisti pätkii ja tuo mainitsemasi diabetesriski eivät nyt ihan ole samaa asiaa. Kolesterolilääkitys käytössä, verensokeri on laihtumisen myötä laskenut normaaliksi, eikä kolesterolilääkitys ole sitä nostanut.

Vierailija
78/157 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nimen omaan alentamalla kolesterolia pyritään vähentämään sepelvaltimotaudin riskiä. Ei kenellekkään pakoteta lääkkeitä. Se jää ihmisen itsensä punnittavaksi, onko riskistä kiinnostunut. Finnriskilaskuri esimerkiksi antaa osviittaa tuosta riskistä, voi vapaasti kokeilla riskin muutosta eri arvoilla. Nuorin tietämäni pallolaajennettu oli 39-vuotias.

Vierailija
79/157 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain omat kolesterolit kuriin lisäämällä hyviä rasvoja (esim. avokado, oliiviöljy, lohi, kananmuna, pähkinät, pellavansiemenet yms) leivän ja sokerin tilalle. Kasviksia aina vähintään puolet aterioista. Liikunnan osalta olin yhä sohvaperuna.

Viralliset ruokasuositukset kai painottuu siihen leivänsyöntiin ja rasvan välttelyyn, mutta todellisuudessa konstit on monet.

Vierailija
80/157 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta siltä, että olisit käynyt lääkärillä tai ymmärtäisit aiheesta mitään. Joten älä mieti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi