Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolesteroli 5.6 mml - lääkäri ehdotti statiineja

Vierailija
03.05.2022 |

Eli joo ideaali on 5 mml mutta 5-6 mml on hyvä.

HDL oli 0.9 mml kun suositus on 1 mml tai yli ja LDL oli sitten 4.7 mml.
Trigyt 2.03 (paastoarvo).

En nyt oikeen osaa sanoa tuosta kolesterooli lääkityksestä.
Siis tutkimusten mukaan määrä x sairastuu sydäntautiin, mutta mitkähän lienee tutkimukseen osallistuneiden arvot?

En polta (ehkä pari kertaa vuodessa jos erityinen syy), en pahemmin juo (voi mennä viikkoja ns, kuivilla) harrastan liikuntaa 3 - 6 tuntia viikko (tosin korona-aikana vähän huonommin, pääsemässä ruotuun). Ylipainoa on, mutta korona-ajan liikkumattomuuskin vaikutti hiukan. Ikää 51.
Mielipiteitä?

Kommentit (157)

Vierailija
21/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6.1 ja himourheilija mistä johtuu noin korkea kole?

Siitä että ei ole korkea. Monissa maissa 6,0 on ideaalin raja. Nämä ovat määrittelykysymyksiä. Big pharman etuihin kuuluu määritellä tuo arvo tietenkin mahdollisimman alhaiseksi koska raha.

Vierailija
22/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisoituneella 33 v reilusti ylipainoisella siskollani on ihanteellinen kolesteroli jotain viitosen luokkaa, ihan uskomatonta:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on perinnöllinen korkea kolesteroli, johon pystyn vaikuttamaan sen verran että pidän kuitenkin järkevistä elintavoistani kiinni ja miksi lääkkeeni ovat lievimmästä päästä. 

Sanoisin silti, että meillä määrätään kolesterolilääkkeet todella helposti ja alhaisillekin arvoille. 

Käy erikoislääkärillä ja keskustele hänen kanssaan. Saat mielenrauhan ja ehkä siirrettyä lääkitystä myöhemmille vuosillesi. Sinua pitää arvioida kokonaisuutena, eikä pelkästään yksien arvojen perusteella.

Joku mainitsi kalan syömisen, mutta ei sitä miten meidän kaikkien elimistössä kalan hyödyt eivät pääse vaikuttamaan elimistössämme. Joudut ehkä napsimaan kalanmaksaöljyä sen lisäksi. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja miksi olet oman itsesi paras asiantuntija

Vierailija
24/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla perinnöllisesti korkea kolesteroli, eli mitkään määrät kaurapuuroa ja kasvissyöntikään ei laskeneet arvoja kuin kosmeettisesti. Aloitin siis statiinit suunnilleen noilla arvoilla, ja hyvin pienellä annoksella kolesteroli laski kolmen tuntumaan. Mitään haittavaikutuksia ei ole ollut, niin kuin ei pienillä annoksilla yleensä olekaan, minä olen tyytyväinen. Mut toki jos elintavoilla muutosta saa aikaan, niin siitä kannattaa aloittaa.

On vähän turhan alhainen tuo sinun arvosi.

Vierailija
25/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholisoituneella 33 v reilusti ylipainoisella siskollani on ihanteellinen kolesteroli jotain viitosen luokkaa, ihan uskomatonta:D

Ei se vitonen välttämättä ole "ihanteellinen" Sehän on viitearvo Suomessa. Ihanteellisuudella sillä ei ole mitään tekemistä.

Vierailija
26/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelleni lääkäri sanoi ettei haittaa vaikka kolesteroliarvo olisi nolla🙄

Vierailija
27/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullon isompi en ota statiineja aiheuttaman sydäriä.

Vierailija
28/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa lääkäri alkoi siis ehdottaa sinulle. Ehdottiko myös jotain muuta?🤔pyysikö edes treffeille?

Vierailija
29/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se vitonen välttämättä ole "ihanteellinen" Sehän on viitearvo Suomessa. Ihanteellisuudella sillä ei ole mitään tekemistä.

No en niin tarkkaan muista mikä se oli, mut arvojen sisällä kuitenkin reilusti. Itselläni liikunnallisella ja hoikalla yli kuusi...

Vierailija
30/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en niin tarkkaan muista mikä se oli, mut arvojen sisällä kuitenkin reilusti. Itselläni liikunnallisella ja hoikalla yli kuusi...

Sinullahan on arvot ihan ok. Ikääsi en tiedä, mutta vanhemmiten kolesteroli nousee luonnostaan ja se on tarkoituskin. Elimistö itse hoitaa homman.

Suomessa viitearvot on turhan alhaiset.

Vierailija
31/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullahan on arvot ihan ok. Ikääsi en tiedä, mutta vanhemmiten kolesteroli nousee luonnostaan ja se on tarkoituskin. Elimistö itse hoitaa homman.

Suomessa viitearvot on turhan alhaiset.

36 vuotta. Niin vähän olin puulla päähän lyöty, oletin että olisi ollut matalammat arvot. Verenpaine ollut aina kyllä matalahko.

Vierailija
32/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni laski kolesteroliarvot niin hyväksi, että lääkäri totesi "herra jumala" niistä. Sellaisiksi ne meni nutratessa nutrileteilla. Hyvin nopeasti muuttui sokerit, kolesteroli ja maksa-arvot yms. erinomaisiksi. 

Nuo kolesteroliarvot oli sellaiset, joiden arvoisiksi ne lasketaan yleensä lääkkeillä ennen sydänleikkausta. Mulla meni vaan laihduttamalla. 

Vierailija
33/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en ottaisi lääkitystä noilla arvoilla. Avocadoa, pähkinöitä ja kalaa ( jos niitä vaan voi syödä) lisää ruokavalioon, niin saa hyvää kolesterolia lisää. Sitten vähän kokeilua alenisiko paha kolesteroli, jos muuta rasvan määrää vähentää. Itse jätin esmi. jäätelön kokonaan pois, ja mulla vaikutti niiden syönti( ilmeisesti tuli reilusti syötyä aiemmin).

Hyvä kolesteroli ei ruokavaliolla parane, tästä löytyy helposti tietoa netistä. Hyvää kolesterolia pystyy vähän lisäämään liikunnalla. Ap on mies, naisella HDL:n viiteraja on 1,2, joka siis täytyisi ylittää. Miehellä HDL:n raja on 1,0.

Huonon eli LDL-kolesterolin alentamiseen löytyy myös tietoja netistä, tässäkin keskustelussa lueteltuja: tärkeimpänä lisää hyvää rasvaa (öljyjä, kalaa, esim. pellavaöljy tosi hyvä), kauran kuitua (beetaglukaani) ja kuituja yleensäkin, kovaa rasvaa vähemmäksi.

Ei tuo ap:n kokonaiskolesteroli vielä kovin pahalta vaikuta.

Vierailija
34/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla perinnöllisesti korkea kolesteroli, eli mitkään määrät kaurapuuroa ja kasvissyöntikään ei laskeneet arvoja kuin kosmeettisesti. Aloitin siis statiinit suunnilleen noilla arvoilla, ja hyvin pienellä annoksella kolesteroli laski kolmen tuntumaan. Mitään haittavaikutuksia ei ole ollut, niin kuin ei pienillä annoksilla yleensä olekaan, minä olen tyytyväinen. Mut toki jos elintavoilla muutosta saa aikaan, niin siitä kannattaa aloittaa.

Varsinkin miesten kannatta hoitaa, jos mielii seksipuuhia vanhemmalla iällä.

Perinnöllistä korkkeaa kolesterolia ei saa ravinnolla yleensä alennettua. Silloin lääkitys on hyvä ratkaisu.

Anoppini aloitti vähän alle 60 v lääkityksen ja on nyt 96 v. Sivuoireena on ainoastaan vanheneminen🙄

T.tutkija

Vierailija
35/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en ottaisi lääkitystä noilla arvoilla. Avocadoa, pähkinöitä ja kalaa ( jos niitä vaan voi syödä) lisää ruokavalioon, niin saa hyvää kolesterolia lisää. Sitten vähän kokeilua alenisiko paha kolesteroli, jos muuta rasvan määrää vähentää. Itse jätin esmi. jäätelön kokonaan pois, ja mulla vaikutti niiden syönti( ilmeisesti tuli reilusti syötyä aiemmin).

Hyvä kolesteroli ei ruokavaliolla parane, tästä löytyy helposti tietoa netistä. Hyvää kolesterolia pystyy vähän lisäämään liikunnalla. Ap on mies, naisella HDL:n viiteraja on 1,2, joka siis täytyisi ylittää. Miehellä HDL:n raja on 1,0.

Huonon eli LDL-kolesterolin alentamiseen löytyy myös tietoja netistä, tässäkin keskustelussa lueteltuja: tärkeimpänä lisää hyvää rasvaa (öljyjä, kalaa, esim. pellavaöljy tosi hyvä), kauran kuitua (beetaglukaani) ja kuituja yleensäkin, kovaa rasvaa vähemmäksi.

Kova rasva ei edelleenkään ole haitallista.

Vierailija
36/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaiskolesterolin arvo tuo, mutta mikä on suhde HDL ja LDL

Niiden määrät ja keskinäinen suhdeluku on merkitsevä. Näin olen käsittänyt.

Vierailija
37/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaiskolesterolin arvo tuo, mutta mikä on suhde HDL ja LDL

Niiden määrät ja keskinäinen suhdeluku on merkitsevä. Näin olen käsittänyt.

Trigly on tärkein arvo.

Vierailija
38/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda maitotuotteet rasvattomiin ja kinkku ja makkarat kalkkunaan ja rasva n. 60 prosenttiseen kasvisrasvaan. Lisää oliiviöljyä ruokaan. Jo noilla pääsee tosi hyvään vauhtiin, mutta ei takaa, että statiineja ei tarvita.

Tämä oli vahingollisin ja väärin neuvo ikinä.

Vierailija
39/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kova rasva ei edelleenkään ole haitallista.

"Kova rasva ei haitallista" – tälle väitteelle täytyisi saada tukea jostain, tommoisena irtoheittona se kuulostaa anttiheikkilämäiseltä vastarannankiiskeilyltä kiiskeilyn itsensä takia. Olen kyllä kuullut tätä toistettavan, mutta kovin vakuuttavasti tätä väitettä ei ole minulle koskaan perusteltu.

Ja tässähän sitä ei nyt ole perusteltu mitenkään.

Vierailija
40/157 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen hoitoa veren kolesteroli tulisi mitata vähintään kahdesti, jotta hoitoratkaisu voi perustua luotettaviin tuloksiin. Hoidon valintaan vaikuttavat kolesteroliarvo ja samanaikaiset muut valtimotaudin riskitekijät. Kolesterolin aiheuttamaa riskiä ja kokonaisriskiä voi arvioida riskilaskurilla.

Hoidon yleisenä tavoitteena on saada kokonaiskolesterolin arvo alle 5 mmol:n/l (paha LDL-kolesteroli alle 3,0). Kolesterolin haitallisuus kuitenkin riippuu muista verisuonten riskitekijöistä (tupakointi, verenpaine, vähäinen liikunta). Niiden puuttuessa arvon 5.0 lievä ylittyminen on monilla muuten terveillä haitaton, varsinkin jos hyvän HDL-kolesterolin arvo on hyvä.

Jos terveellä ihmisellä ei ole muita riskitekijöitä, ja kolesteroliarvo on 5,06,4 mmol/l (LDL-kolesteroli 3,04,9), voidaan alussa tyytyä ruokavalion muutoksiin ja seurata tilannetta rauhassa, koska valtimotaudin riski ei ole paljoa suurentunut (ks. Riskilaskuri: sydäninfarkti ja aivohalvaus). Uusi mittaus 36 kuukauden kuluttua kertoo, kuinka hyvin ruokavalio on tehonnut.

👍