Opitko lukemaan ennen kouluikää? Mikä sinusta myöhemmin tuli?
Wappuna akateemisessa kaveriporukassa tuli puheeksi lukeminen ja selvisi, että jokainen meistä oli oppinut lukemaan ennen koulua. Aikaisimmat jo 3-4 v iässä. Jäin miettimään ennustaako varhain lukemaan oppiminen akateemista koulutusta vai onko porukkamme vain poikkeava. Milloin itse opit lukemaan ja mihin koulutuspolkusi vei?
Kommentit (126)
Opin lukemaan vasta 2 ja 3 luokan välisenä kesänä, lähempänä 9 ikävuottani. Osasin kirjoittaa jo paljon aikaisemmin, mutta lukemisen ideaa en vain ollut käsittänyt.
Minusta tuli teatterialan ammattilainen, ohjaaja ja dramaturgi-käsikirjoittaja.
Opin lukemaan 5-vuotiaana. Minusta tuli sosiaalityöntekijä.
Opin lukemaan 1,5-vuotiaana. Filosofian tohtori.
Vierailija kirjoitti:
-80 luvulla ekalla luokalla harjoiteltiin ihan A-AA-AI-IA-AS-SA jne...
Ei taidettu silloin vaatia, että pitäisi osata lukea ennen koulua. Nykyään vaaditaan enemmän, lukemisen perusteet pitäisi osata jo ja testejä tehdään eskarilaisille.
Lukemista aletaan opetella jo eskarissa nykyään. Itse menin kouluun -84, ja vain yksi luokkalaiseni osasi lukea ennestään, hänkin vain isoja kirjaimia. Silloin pidettiin jopa haitallisena, jos lapsi osasi lukea kouluun mennessään, kun pelättiin, että lapsi tylsistyy. Ihan aloitimme opinnot opettelemalla aakkosia, niitäkään ei moni osannut ennestään.
Vierailija kirjoitti:
Nelivuotiaana. Filosofian maisteri ja hallintojohtaja.
Eli siis turhan paperin pyörittäjä veronmaksajien laskuun.
Pitkäaikaistyötön maisteri. Väitöskirjan jätin viitä vaille kesken, kun aloin opiskella muita asioita. Useita muitakin tutkintoja mutta työurasta ei voi puhua. Aina kun opin jonkin asian, menetän siihen mielenkiintoni.
Opin lukemaan 4-vuotiaana. Pankkivirkailija.
Minusta tuli farmaseutti. Siskosta tohtori, miehestä tradenomi. Kaveriporukassa käytännössä kaikki oppi ennen kouluikää, moni on nyt hoitajia.
Tuttujen perheissä ainakin lääkäriperheen ja ktm-perheen (joo molemmissa vanhemmat tavanneet opinnoissa ja samalla alalla) lapset on niitä jotka on oppineet vasta koulussa.
Ei se lukemaan oppimisen ikä taida kertoa mitään tulevaisuudesta tai älykkyydestä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taidettu silloin vaatia, että pitäisi osata lukea ennen koulua. Nykyään vaaditaan enemmän, lukemisen perusteet pitäisi osata jo ja testejä tehdään eskarilaisille.Lukemista aletaan opetella jo eskarissa nykyään. Itse menin kouluun -84, ja vain yksi luokkalaiseni osasi lukea ennestään, hänkin vain isoja kirjaimia. Silloin pidettiin jopa haitallisena, jos lapsi osasi lukea kouluun mennessään, kun pelättiin, että lapsi tylsistyy. Ihan aloitimme opinnot opettelemalla aakkosia, niitäkään ei moni osannut ennestään.
Lapseni aloitti koulun 2000-luvulla ja silloin vielä pidettiin haitallisena jos lapsi osasi lukea. Näillä lapsilla oli sitten vaikeuksia kirjoittamisessa.
5-vuotiaana ja filosofian maisteri täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuli farmaseutti. Siskosta tohtori, miehestä tradenomi. Kaveriporukassa käytännössä kaikki oppi ennen kouluikää, moni on nyt hoitajia.
Tuttujen perheissä ainakin lääkäriperheen ja ktm-perheen (joo molemmissa vanhemmat tavanneet opinnoissa ja samalla alalla) lapset on niitä jotka on oppineet vasta koulussa.
Ei se lukemaan oppimisen ikä taida kertoa mitään tulevaisuudesta tai älykkyydestä...
Toki älykkyyttä hiukan lukemisessa vaaditaan ja kiinnostusta asiaan.
Mutta se, että akateeminen olisi aina älykäs on puppua.
Muistan ensimmäisen luokan koulussa, muut vielä tavasi, minä sain lukea Ankkaa. Olen herkkä ja tarkkanäköinen mutta liian kiltti.
Minua hyväksikäytettiin ja ahdisteltiin, traumatisoiduin ja menetin toimintakyvyn. Mielenterveyseläkkeelle jouduin ennen aikojani.
Myös palikkatestiälyä löytyy, mutta se ei hyödytä minua mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taidettu silloin vaatia, että pitäisi osata lukea ennen koulua. Nykyään vaaditaan enemmän, lukemisen perusteet pitäisi osata jo ja testejä tehdään eskarilaisille.Lukemista aletaan opetella jo eskarissa nykyään. Itse menin kouluun -84, ja vain yksi luokkalaiseni osasi lukea ennestään, hänkin vain isoja kirjaimia. Silloin pidettiin jopa haitallisena, jos lapsi osasi lukea kouluun mennessään, kun pelättiin, että lapsi tylsistyy. Ihan aloitimme opinnot opettelemalla aakkosia, niitäkään ei moni osannut ennestään.
Lapseni aloitti koulun 2000-luvulla ja silloin vielä pidettiin haitallisena jos lapsi osasi lukea. Näillä lapsilla oli sitten vaikeuksia kirjoittamisessa.
Jostain luin että itsekseen lukemaan oppineilla on vaikeuksia tavutuksen kanssa jos eivät ole käyneet sitä tavujen lukemis-vaihetta läpi. Ja lisäksi lapsi voi oppia silmäilevän lukemistyylin eli semmoinen keskittynyt pikkutarkka lukeminen on haastavaa. Tämän huomaan itsestäni, kun opin jo aika nuorena lukemaan. Luen tosi nopeasti, mutta myös huolimattomasti ja joskus kun pitäisi vaikka opintoja varten tankata niitä yksityiskohtia niin ei olekaan niin helppoa. Tosin opiskelutaidot jäi muutenkin vähän kehnoksi kun ei ennen lukion kakkosluokkaa tarvinnut nähdä mitään vaivaa minkään eteen...
4-vuotiaana, tavis ruohonjuuritason työläinen. Inhosin kilpailua heti lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki älykkyyttä hiukan lukemisessa vaaditaan ja kiinnostusta asiaan.
Mutta se, että akateeminen olisi aina älykäs on puppua.
Niin toki jos on oppimisvaikeuksia tms haasteita niin ei varmaan opi aikaisin lukemaan, toisin sanoen myöhään lukemaan oppivissa on enemmän niitä joilla on haasteita. Mutta mitään keskivertoa suurempaa älykkyyttä se kuusivuotiaana lukemaan oppiminen ei vaadi. Kiinnostusta kyllä.
Opin lukemaan yhdeksän vuotiaana. Toistaiseksi (ns.) korkeimmat oppiarvoni, jotka olen suorittanut ovat oikeustieteen maisteri. ja kauppatieteiden kandi. Vertailun vuoksi: Oikeinkirjoitustaitoni on edelleen varmasti huonompi kuin useimmilla yhdeksäsluokkalaisilla.
Opin 5-vuotiaana ja minusta tuli sairaanhoitaja.
Koulussa lukemaan oppivat saavat nopeasti kiinni jo ennen koulua lukeneet.
Opin jo ennen kouluun menoa lukemaan, kirjoittamaan ja sisarusten kirjoista jopa englantia hitusen. Kaikenlaista pienipalkkaista hommaa on ammattikoulun jälkeen (en jäänyt alalle) tullut tehtyä, ja nelikymppisenä masennuksen takia eläkkeelle.
Opin lukemaan kolmevuotiaana. Minusta tuli artesaani ja teollisuustyöntekijä ja lopulta laitoshuoltaja.