Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko, kun kouluissa vietettiin 1970-luvulla YYA-viikkoja?

Vierailija
02.05.2022 |

Maantiedossa opiskeltiin Neuvostotasavaltojen sijainnit ja päävientituotteet. Kemian ja fysiikan tunneilla Neuvostotieteen parhaimmat saavutukset.
Urheilun opettaja kertoi Neuvostoliiton ja DDR:n maailmanennätykset ja CCCP: n kymmenet voitot esim jääkiekossa.
Musiikin tunneilla laulettiin "Viimeisen kerran katson Dnebriin" (freudilainen lipsahdus: Dnebr on Ukrainassa)
Harva ymmärsi, että nyt meitä kustaan silmään. Pissitään okulaariin. Ymmärsin sen jo silloin 14-vuotiaan ymmärryksellä.
Olin sukulaisten puheiden perusteella pelännyt ja inhonnut venäläisiä.
Vasta nyt Venäjän hyökättyä Ukrainaan uskallan kertoa asian oikeilla nimillä.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä ollut tuollaista. Taitaa ap liioitella.

Vierailija
22/77 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista minäkään, että YYA-sopimusta sen suuremmin olisi koulussa juhlittu. Tosin aloitin koulun vasta -79. Mutta sen muistan, kun kaikkien piti piirtää kuvistunnilla Urkki, kun se täytti 80 v. Melkoinen henkilökultti :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliitikot nuoli ja mielisteli neukkuja laidasta laitaan ja se on jatkunut viime helmikuuhun asti! Tavan kansa ei ole samaan sortunut pahimpia stallareita lukuunottamatta. Harhakuvia ei ole ollut.

Vierailija
24/77 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukaista meilläkin oli Neuvostoliitosta puhuminen. Niin koulussa kuin kotona.

Ei entisiä aikoja voi myöskään suoraan verrata nykyisiin aikoihin.

Ei Neuvostoliitto minun ja meidän perheen elämään millään lailla vaikuttanut ainakaan negatiivisesti, koska isäni työskenteli vaateteollisuudessa josta suurin osa suuntautui Neuvostoliiton vientiin. Ei hän silti mikään Neuvosto-fani ollut, mutta ei koskaan haukkunutkaan venäläisiä. Moni suomalainen sai elantonsa vaateteollisuudesta, koska silloin oli vielä runsaasti kotimaisia vaatefirmoja ja ne myivät ulkomaillekin.

Sitä vaan elettiin erilaisia aikoja. Ja kauppatavaraa vietiin itärajan taakse isot määrät.

Vierailija
25/77 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliitikot nuoli ja mielisteli neukkuja laidasta laitaan ja se on jatkunut viime helmikuuhun asti! Tavan kansa ei ole samaan sortunut pahimpia stallareita lukuunottamatta. Harhakuvia ei ole ollut.

Kaikki (puolueeseen katsomatta) jotka ovat kätyröineet Neuvostoliittoa, pitäisi olla aikoja sitten savustettu ulos politiikasta tai valtion viroista.

Vierailija
26/77 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tainnut meillä olla tuollaisia mutta YYA-juhlia oli.

Vierailija
27/77 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on käynyt koulunsa jossain vasemmistohenkisessä koulussa. Minä kävin kouluni 1970-luvulla Etelä-Pohjanmaalla, jossa ei ollut todellakaan tuollaista. Vuodessa oli max yksi oppitunti, jossa käsiteltiin, mikä YYA-sopimus on. Sen lisäksi yhtenä vuonna oli ylempää tullut määräys, että kaikkien piti katsoa elokuva Luottamus, jossa Suomen itsenäistyminen esitettiin Neuvostoliiton kannalta myönteisesti. Muistan, että se oli tosi pitkäveteinen enkä tajunnut siitä juuri mitään.

Maantiedossa toki käsiteltiin Neuvostoliittoa, mutta vähemmän kuin Pohjoismaita. Saksan kirjoissa oli yhteensä 3 tai 4 kappaletta, joissa käsiteltiin DDR:ää. Sitä voi minusta pitää täysin kohtuullisena, kun kysymyksessä oli kuitenkin iso saksankielinen maa.

Neuvostoliiton urheilu- tai tiedesaavutuksista ei mainittu koskaan mitään. Äidinkielen tunnilla kyllä luettiin Gogolin Reviisori.

Vierailija
28/77 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä ollut tuollaista. Taitaa ap liioitella.

No tuota, katso vaikka googlesta.

Yya juhlat voi olla ihan hyvä haku

Vierailija
29/77 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään verrattuna jumalaiseen YK:hon. Sus sitä ylitsevuotavaa ihailua, yöks. Nykyään sentään tajuaa sen korruption määrän ja toivoisi, ettei nykykoululaisille syötetä samaa makkaraa.

Vierailija
30/77 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki (puolueeseen katsomatta) jotka ovat kätyröineet Neuvostoliittoa, pitäisi olla aikoja sitten savustettu ulos politiikasta tai valtion viroista.

Eli sillä tavoinko voidaan sitten muuttaa historian tapahtumia?

Nykyään vallitsee tällainen kosto-kulttuuri, jossa halutaan tikunnenään aina joku haukuttavaksi.

Näin tekee ennen kaikkea ne, jotka eivät ole itse eläneet sinä aikakautena, mitä arvostelevat ja joilla ei siksi ole aikalaiskokemusta eikä perspektiiviä noista ajoista.

Uskomatonta, miten ihmiset ovat lyhytnäköisiä.

31/77 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti olen itse vähän liian nuori, minulla ei ole mitään omia muisteloksia koulujen YYA- ja muusta ystävyysjuhlinnasta. Juhlallisuuksien huippu oli vuonna 1973, kun sopimuksen solmimisesta oli kulunut 25 vuotta. Siitä on herkullisia kuvauksia mm. Ville Pernaan kirjassa "Pimeä vuosikymmen", sekä netissä. Lukekaa tästä, ja täydentäkää kuvaukset omilla ajatuksillanne!

https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/muistatko-nain-kouluissa-juhlittiin-…

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/08/13/yya-25-vuotta-suomen-ja-neuvos…

Vierailija
32/77 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei pystytty vedättämään. Jo lapsena pidin venäjää ja venäläisiä outoina. Suomen kommunistien meininkiä ja lauluja absurdeina ja huvittavina.

Vierailija
33/77 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään vallitsee tällainen kosto-kulttuuri, jossa halutaan tikunnenään aina joku haukuttavaksi.

Näin tekee ennen kaikkea ne, jotka eivät ole itse eläneet sinä aikakautena, mitä arvostelevat ja joilla ei siksi ole aikalaiskokemusta eikä perspektiiviä noista ajoista.

Ei väärä muutu oikeaksi vaikka (lähes) kaikki niin tekivät.

Vierailija
34/77 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun Neuvostoliitto hajosi,olin 20v. Jo yläasteikäisenä ymmärsin mitä gavnoa koko kommunismi ja Neuvostoliiton ihailu oli.

Joten olen elänyt "itäparatiisin" aikana ja ymmärtänyt jo nuorena kuinka helevetin rähmällään täällä on oltu.

Vierailija
35/77 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla oli koulussa yya-aiheisia julisteita käytävillä, olin ala-asteella. Olisiko ollut joku 35-vuotisjuhla..? Kyllä meille niistä puhuttiin. Seinäjoella tämä. 73-luvulla oli kouluissa teemaviikkoja aiheeseen liittyen.

Vierailija
36/77 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin Neuvostoliitto- ja YYA-asioihin suurin osa suhtautui täysin välinpitämättömästi, eivätkä ne olleet mitään tyypillisiä keskustelunaiheita, koska arkielämässä yksinkertaisesti oli ihan muut asiat mielessä.

Sen muistan, että koulussa oli open pöydällä keräyslipas Afrikan lapsia varten.

Oli niinkin, että jos moitti kouluruokaa, niin opettaja käski muistamaan nälkää näkevät Afrikan lapset ja olemaan ruoasta kiitollinen.

Vierailija
37/77 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap liioittelee. Mutta ohiksena kyllä Urheiluruuduissa ja tietenkin MM ja Olympiakisoissa äimisteltiin Punakonetta ja jos sen joku pystyi tasuriin ja peräti voittamaan, oli se kova saavutus. DDR:n doupatut urheiljat jäi mieleen, mm. Marita Koch pikamatkoilla oli ylivoimainen. Itäblokin naisurheilijat muistuttivat usein enemmän miehiä kuin naisia.

Vierailija
38/77 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei pystytty vedättämään. Jo lapsena pidin venäjää ja venäläisiä outoina. Suomen kommunistien meininkiä ja lauluja absurdeina ja huvittavina.

Minulla on myös erittäin länsimielinen koti. Onneksi. Hyvä että totuus alkaa selvitä muillekin.

Sama

Vierailija
39/77 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei väärä muutu oikeaksi vaikka (lähes) kaikki niin tekivät.

Siitä ei ole kysymyskään.

Vierailija
40/77 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ajan. Suomussalmen keskikoulun teinkunta manifestoi: Jos USA ei lopeta Vietnamin pommituksia, Suomussalmen keskikoulun teinikunta ei vastaa seurauksista!

Jenkkejä varmaan pelotti Kainuun korpikommunistien uhkaukset. Pommitukset loppuivat ja USA poistui Vietnamista häntä koipien välissä. Kohta myös Ukrainastakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi