Muistatteko, kun kouluissa vietettiin 1970-luvulla YYA-viikkoja?
Maantiedossa opiskeltiin Neuvostotasavaltojen sijainnit ja päävientituotteet. Kemian ja fysiikan tunneilla Neuvostotieteen parhaimmat saavutukset.
Urheilun opettaja kertoi Neuvostoliiton ja DDR:n maailmanennätykset ja CCCP: n kymmenet voitot esim jääkiekossa.
Musiikin tunneilla laulettiin "Viimeisen kerran katson Dnebriin" (freudilainen lipsahdus: Dnebr on Ukrainassa)
Harva ymmärsi, että nyt meitä kustaan silmään. Pissitään okulaariin. Ymmärsin sen jo silloin 14-vuotiaan ymmärryksellä.
Olin sukulaisten puheiden perusteella pelännyt ja inhonnut venäläisiä.
Vasta nyt Venäjän hyökättyä Ukrainaan uskallan kertoa asian oikeilla nimillä.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista minäkään, että YYA-sopimusta sen suuremmin olisi koulussa juhlittu. Tosin aloitin koulun vasta -79. Mutta sen muistan, kun kaikkien piti piirtää kuvistunnilla Urkki, kun se täytti 80 v. Melkoinen henkilökultti :D
Minä muistan kun ollessani alaluokilla pikkukoululainen Urkin syntymäpäivänä järjestettiin koulun urheilupäivä. Koska Urkkikin oli niin hyväkuntoinen ja kova urheilemaan.
No, jos presidentti täyttä pyöreitä ja koululaisille annetaan aiheeksi piirtää presidentti...
Ei se mielestäni mistään erityisen kamalasta henkilökultista kerro(en väitä, etteikö sellaistakaan Kekkoseen olisi liittynyt).
Ennen oli koulussa kaikkien pressojen kuvat seinällä, istuva presidentti nautti erirtyistä arvonantoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista minäkään, että YYA-sopimusta sen suuremmin olisi koulussa juhlittu. Tosin aloitin koulun vasta -79. Mutta sen muistan, kun kaikkien piti piirtää kuvistunnilla Urkki, kun se täytti 80 v. Melkoinen henkilökultti :D
Minä muistan kun ollessani alaluokilla pikkukoululainen Urkin syntymäpäivänä järjestettiin koulun urheilupäivä. Koska Urkkikin oli niin hyväkuntoinen ja kova urheilemaan.
minäkin olen viettänyt patikoiden syyspäivän.
Samanlaista hurmahenkisyyttä nyt Naton ympärillä mitä 70-luvulla YYA-sopimuksen ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliitikot nuoli ja mielisteli neukkuja laidasta laitaan ja se on jatkunut viime helmikuuhun asti! Tavan kansa ei ole samaan sortunut pahimpia stallareita lukuunottamatta. Harhakuvia ei ole ollut.
Kaikki (puolueeseen katsomatta) jotka ovat kätyröineet Neuvostoliittoa, pitäisi olla aikoja sitten savustettu ulos politiikasta tai valtion viroista.
Eli sillä tavoinko voidaan sitten muuttaa historian tapahtumia?
Nykyään vallitsee tällainen kosto-kulttuuri, jossa halutaan tikunnenään aina joku haukuttavaksi.
Näin tekee ennen kaikkea ne, jotka eivät ole itse eläneet sinä aikakautena, mitä arvostelevat ja joilla ei siksi ole aikalaiskokemusta eikä perspektiiviä noista ajoista.
Uskomatonta, miten ihmiset ovat lyhytnäköisiä.
Vähän joka asiasta on nykyään pakotettu pyytämään anteeksi menneitä tekoja, jopa puheista on joutunut oikeuteen, tässä olisi kyllä suuren anteeksipyynnön paikka joillakin politiikoilla ja presidenteillä
Muistan mitä EI opetettu. Talvisota mainittiin, käyty 1939-1940, ei mitään muuta koko sodasta. Luulin siksi talvisodan kestäneen vuoden.
Vasta aikuisena sain tietää, että talvisota kesti 105 päivää.
N 69 v
Vierailija kirjoitti:
Eikö se teidän mielestä ollut yhtään epäisänmaallista?
Olihan se, mutta ei sitä lapsena tajunnut. Lähinnä meitä nauratti. Neuvostoliitto oli köyhä ja ankea maa, niitä olisi mukamas pitänyt kuitenkin jotenkin ihailla. Itse en ihaillut.
Menin ekalle vuonna 1975, eikä ainakaan minun kouluaikanani vietetty yya- tai muita neuvostohössötysjuhlia. Sen muistan, että Kekkosen täyttäessä 80 vuotta oli jonkinlainen seremonia ala-asteellamme, mutta se liittyi tietysti häneen ja hänen toimintaansa, ei suoranaisesti Neuvostoliittoon.
EI tarvinnut onneksi peruskouluja käydä missään pirkkalassa ja tollaista hapatusta kärsiä vaikka 70-luvulla peruskoulun kävinkin pahimpina rähmälläänolovuosina. Itäisemmässä suomessa ei kommunistit olleet pesiytyneet kouluihin, kas kun silloinkin tarvitsi opettajan virkaan pääsemiseksi käydä vähän enemmän opintoja kuin Sirolan opiston agitaatio-kurssit.
Vierailija kirjoitti:
Niihin Neuvostoliitto- ja YYA-asioihin suurin osa suhtautui täysin välinpitämättömästi, eivätkä ne olleet mitään tyypillisiä keskustelunaiheita, koska arkielämässä yksinkertaisesti oli ihan muut asiat mielessä.
Sen muistan, että koulussa oli open pöydällä keräyslipas Afrikan lapsia varten.
Oli niinkin, että jos moitti kouluruokaa, niin opettaja käski muistamaan nälkää näkevät Afrikan lapset ja olemaan ruoasta kiitollinen.
Nykyään tämäkin olisi varmasti räccizzmiä ja valkoista sortoa ja ylivaltaa
Vierailija kirjoitti:
Samanlaista hurmahenkisyyttä nyt Naton ympärillä mitä 70-luvulla YYA-sopimuksen ympärillä.
En näe mitään vastaavaa hurmanhenkisyyttä (onneksi) sen enempää Naton tai EU:n ympärillä kuin mitä muistan lapsuudestani YYA:n ja naapurivartin ympärillä. Nyt Nato ja EU ovat vain vaihtoehtoja jotka ovat parempia kuin muut vaihtoehdot, mutta ei missään nimessä unelmavaihtoehtoja. Valinnat ovat tehty varsin huolella ja objektiivisesti. Eli ei syytä mihinkään hurmokseen,
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin eilen kun katsoin Natohurmaa presidentin ja pääministerin suodattamana. Tuli nuoruus ja 70-luku mieleen. YYA huumaa silloin ja nyt Nato huumaa.
Enkä minä oikein innostu kummastakaan.
Ei mitään tuommoista. Paikalliset kommarit kyllä muistivat julistaa Neuvostoliiton autuutta, vaikka eivät millään kuitenkaan sinne häipyneet, vaikka rajalle oli alle 70 km.
En muista mitään tuollaista. Turussa kävin kansakoulua ja oppikoulua 1970-luvun alusta alkaen.
Kaverini perheeseen tuli lehti, jonka nimi oli Neuvostoliitto. Siinä kehuttiin neuvostoliittoa. Heillä oli punainen Lada.
Ladoilla ajoivat muutkin kuin kommunistit.
Jopa r#ssävihaajalla saattoi olla Lada tai muu Neuvostoliiton teollisuuden tuote, vaikkapa Belarus-traktori.
Mosse oli niin paska auto, että sillä ajaminen kysyi aatteen paloa.
Tosin 80- luvulla markkinoille tuli erä avolava-Moskvitseja, jotka olivat halpoja kuin saippua ja niitä hankkivat porvaritkin, en tiedä, moniko oli tyytyväinen ostokseensa.
Ihan ok muistella, kun ei historia miksikään muutu, mutta älytöntä vatvoa asiaa ihan vain nykysosialisteja haukkuakseen.
Sosialisti ei ole sama asia kuin kommunisti, vaikka palstan äärioikeiston puheiden perusteella niin voisi luulla.