Vedätetäänkö mua nyt jotenkin tässä "ystävyydessä"?
Sain viestin sairaalasta, että "vieläkään en päässyt kotiin :( ". Ainoa vaan, etten tiennyt koko sairaalareissusta. Sain viestin "loma ohi, taas töihin", vaikken tiennyt 3 viikon lomasta. Sain viestin "ihania juhlia teille!", kun olin juuri avautunut, etten halua mennä sinne, koska miehen ex on myös siellä ja välit hyvin jännittyneet. Esim. tuon sairaalareissun ja loman aikana oltiin vaihdettu tavallisia viestejä. Ihan kuin hän odottaisi, että saa lähettää näitä viestejä, joissa käy ilmi, ettei ole kertonut aiemmasta tilanteesta. Pitääkö vain luovuttaa?
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko livenä kova pälättämään? Tunnen eräänkin henkilön joka kertoilee kaiken maailman "Annamareista" ja "Karitapioista" ja minä en enää viitsi edes kysyä ketä ne on. Tämmöiset pälättäjät eivät noteeraa sitä kelle puhuvat ja mitä, tärkeintä on puhua.
Ei, on aika rauhallinen ja harkitseva, ei ole tyyliin kymmeniä ystäviä. Olen aina huomannut tämän tietyn varautuneisuuden hänessä. Nyt vaan alkaa tuntua suunnitelmallisuudelta nämä heitot tilanteista, joista kertoo vasta jälkikäteen. Ap
Et varmaan lähde samaan peliin mukaan.
Vastaat tietenkin, että ai jaa, oletko ollut sairaalassa , en tiennytkään. Mikä sinulla oli?
Jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan oikeastikko on näin paljon ihmisiä, joita ihan oikeasti loukkaa, jos joku ei raportoi heille jokaista tekemistään? Olen ajatellut että näistä puhuminen on lähinnä sellaista merkityksetöntä small talkia, jos mitään kiinnostaa ei tule mieleen
Ei ole. Et vaan ole ikinä törmännyt häiriintyneeseen ihmiseen tai olet itse se häiriintynyt.
Normaalissa kaveruudessa etäisyys määritellään sen mukaan, miten taajasti ollaan yhteydessä ja minkä tasoisia juttuja jaetaan eikä se ole ongelma kummallekaan.
Sitten on ihmisiä, joiden seurassa tulee epämääräinen paha olo johtuen vaikeuksista kommunikaatiossa, jotka taas johtuvat toisen henkisestä häriintyneisyydestä.Epämääräinen paha olo kertoo lähinnä siitä, että kokijalla on epämääräinen paha olo. Jos aikoo leimata toisen ihmisen henkisesti häiriintyneeksi oman olotilansa perusteella, voi miettiä kuka onkaan oikeastaan se häiriintynyt ihminen?
Se, joka sen olon aiheuttaa. Henkinen väkivalta aiheuttaa nimenomaan henkistä pahaa oloa ja henkisiä vaurioita.
t. Narsistin lapsi ja toisen narsistin entinen kumppani, muutamankin terapeutin osalta tervepäiseksi itse todettu
En lukenut koko ketjua, mutta mulla on pari "mysteerikaveria". Siis sellaista, joka kirjoittaa esim Facebookissa seinälleen jotain ympäripyöreää ja jää odottamaan, että muut alkavat kysellä lisää. Esim just tyyliin "Sairaalassa. Itkettää." Ei mitään muuta. Sitten vasta, kun about 10 ihmistä on kysellyt, mikä hänellä on ja laittanut halaus- ja sydänhymiöitä, kertoo. Ja silloinkin kertoo vain vähän kerrallaan.
Ne kerrat, kun olen ollut sairaalassa, olen ollut myös sen verran kipeä ja/tai huonossa hapessa, ettei olisi tullut mielenekään alkaa viestitellä ystäville ja kavereille. Hyvä kun jaksoin viestitellä lähiomaisille. Poikkeuksena silloin, kun mulla puhkesi umppari. Olisin ollut valmis lähtemään heräämöstä suoraan kotiin, mutta mulla oli crp niin korkea, että jouduin olemaan muutaman vuorokauden osastolla antibioottitipassa. Silloin olin ihan terve ja mulla oli tylsää, joten laitoin viestejä kavereille aikani kuluksi. Oli vielä talvi, niin ei huvittanut sairaalavaatteissa tehdä tippatelineen kanssa kovin pitkiä lenkkejä ulkonakaan.
Aloittajan tilanteesta silti sanoisin, että tämä kaverisi saattaa laittaa viestiä sulle sitten, kun on jo kaikille muille laittanut. Vaikka sinä pidät häntä ystävänäsi, vähän luulen, että hän pitää sinua lähinnä kaverinaan. Ei koe tarpeelliseksi jakaa sinun kanssasi elämäänsä kovin paljoa. Tai kuten joku jo kirjoittikin, ehkä on sellainen "hölösuu", ettei muista, kenelle kaikille on jo kertonut olevansa sairaalassa/lomalla/jotain muuta. Olettaa siis kertoneensa sulle, mutta muistaa väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan oikeastikko on näin paljon ihmisiä, joita ihan oikeasti loukkaa, jos joku ei raportoi heille jokaista tekemistään? Olen ajatellut että näistä puhuminen on lähinnä sellaista merkityksetöntä small talkia, jos mitään kiinnostaa ei tule mieleen
Ei ole. Et vaan ole ikinä törmännyt häiriintyneeseen ihmiseen tai olet itse se häiriintynyt.
Normaalissa kaveruudessa etäisyys määritellään sen mukaan, miten taajasti ollaan yhteydessä ja minkä tasoisia juttuja jaetaan eikä se ole ongelma kummallekaan.
Sitten on ihmisiä, joiden seurassa tulee epämääräinen paha olo johtuen vaikeuksista kommunikaatiossa, jotka taas johtuvat toisen henkisestä häriintyneisyydestä.Epämääräinen paha olo kertoo lähinnä siitä, että kokijalla on epämääräinen paha olo. Jos aikoo leimata toisen ihmisen henkisesti häiriintyneeksi oman olotilansa perusteella, voi miettiä kuka onkaan oikeastaan se häiriintynyt ihminen?
Se, joka sen olon aiheuttaa. Henkinen väkivalta aiheuttaa nimenomaan henkistä pahaa oloa ja henkisiä vaurioita.
t. Narsistin lapsi ja toisen narsistin entinen kumppani, muutamankin terapeutin osalta tervepäiseksi itse todettu
Sinun kohdallasi varmasti näin. Mutta esimerkiksi se narsistinen kumppani voisi kokea epämääräistä pahaa oloa ja laittaa sen sinun syyksesi. Pelkkä paha olo ei ole muuta kuin viesti, jota kannattaa tutkia muiden asioiden valossa.
Kannattaa varmaan ap koittaa sitä, että et viesti mitään etkä vastaa mihinkään. Jos alkaa fiilikset kohentua niin tiedät että jotain oli vialla jossain. Se mikä oli vialla voi selvitä vasta vuosien päästä ja tulla mieleen ihan tyhjästä, mutta silloin kun on liian lähellä voi olla vaikea nähdä selkeästi.
Voisi olla kyllä ihan hyvä idea että vähän ravistelet tilannetta. Eli ihan suoraan annat ymmärtää että hänen viestit on jotenkin omituisia.
Täräytät että "Ai okei, oot Rodoksella? Ööh no hyvää matkaa, näyttää ihan kivalta", "En tiennytkään että sulla on joku sairaus? Siis mikä sulla oikein on, nyt en ihan ymmärrä mitä yrität viestiä?", "Ai ostitte talon? " Toki tossa on mahdollista että tulee kuva että oisit jotenkin kateellinen, kun vastaukset on tuollaisia. Ja voi olla että hän haluaakin että saisi sut näyttäytymään siinä valossa. Ehkä on itse kateellinen sulle oikeesti, siksi pelaa tolleen.
Eli ehkä vaan antaisin olla. Liikaa pelejä ja manipulointia kaverisuhteessa. Droppaa koko tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Voisi olla kyllä ihan hyvä idea että vähän ravistelet tilannetta. Eli ihan suoraan annat ymmärtää että hänen viestit on jotenkin omituisia.
Täräytät että "Ai okei, oot Rodoksella? Ööh no hyvää matkaa, näyttää ihan kivalta", "En tiennytkään että sulla on joku sairaus? Siis mikä sulla oikein on, nyt en ihan ymmärrä mitä yrität viestiä?", "Ai ostitte talon? " Toki tossa on mahdollista että tulee kuva että oisit jotenkin kateellinen, kun vastaukset on tuollaisia. Ja voi olla että hän haluaakin että saisi sut näyttäytymään siinä valossa. Ehkä on itse kateellinen sulle oikeesti, siksi pelaa tolleen.
Eli ehkä vaan antaisin olla. Liikaa pelejä ja manipulointia kaverisuhteessa. Droppaa koko tyyppi.
Siis miksi mitää "suoraan antaa ymmärtää" ja "ravistella" ja kaikkea muuta omituista. Miksei ihan vaan suoraan kysy, miksei kaveri ole kertonut aiemmin asioista x, y ja z ja tulee olo ettei ole kovin tärkeä ihmissuhde. Eihän tuollainen vihjailu muuta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa kuullaan vain Ap:n versio. Kaverin versio Ap:n käytöksestä voisi olla aivan toinen. Esim. luonnehäiriöinen takertuja.
En ole ap mutta juuri epäilinkin että se mun ex- bestis ajatteli minun olevan joku urkkija, takertuja, tai joku joka utelee liian paljon. Tiedän etten ollut. Juuri siksi lopetin ton sonnan. Jos ei luota ystävään tai hänen viattomuuteen, on turha pitää yllä sitten mitään feikkikuulumisten vaihtoakaan.
Onko AP sinulla aiempia samankaltaisia kokemuksia, joiden takia voisit ylireagoida? Jos tämä on ensimmäinen tapaus, luottaisin intuitioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa kuullaan vain Ap:n versio. Kaverin versio Ap:n käytöksestä voisi olla aivan toinen. Esim. luonnehäiriöinen takertuja.
Kumpikaan ei siinäkään tapauksessa häviäisi, jos lopettaisivat yhteydenpidon.
Tästä olen samaa mieltä.
T. Se, jolle vastasit
Katsoitteko aikanaan sarjaa "Klikkaa mua"? Entä jos se päähenkilö Ella olisi vain vihjannut ystävälleen lastentarhanopettaja Tiialle, että on click me'ssä. Viestitellyt "yhtä ihmistä menossa tapaamaan", ei toki muuta infoa. Tiia olisi viestitellyt Ellalle, kun se reksi olisi kertonut eroottisesta unestaan "huh huijakkaa, mitä mulle tänään tapahtui!!!" toki myös ilman muita selityksiä. Ella droppaa ekan tapailumiehen ja uutta matoa koukkuun. Hän viestittelee Tiialle: "nyt näyttää ihan lupaavalta...", Tiia vastaa: "vanhempainillassa..." jne.jne. eihän noiden ihmisten keskinäisessä kommunikaatiossa olisi mitään järkeä! Miksi ylipäätään olla yhteydessä?
Tällainen herutteluviestintä perustuu siihen, että toinen kyselee lisää eli se heruttelija kerjää huomiota ja haluaa olla salaperäinen draamailija.
Vierailija kirjoitti:
Katsoitteko aikanaan sarjaa "Klikkaa mua"? Entä jos se päähenkilö Ella olisi vain vihjannut ystävälleen lastentarhanopettaja Tiialle, että on click me'ssä. Viestitellyt "yhtä ihmistä menossa tapaamaan", ei toki muuta infoa. Tiia olisi viestitellyt Ellalle, kun se reksi olisi kertonut eroottisesta unestaan "huh huijakkaa, mitä mulle tänään tapahtui!!!" toki myös ilman muita selityksiä. Ella droppaa ekan tapailumiehen ja uutta matoa koukkuun. Hän viestittelee Tiialle: "nyt näyttää ihan lupaavalta...", Tiia vastaa: "vanhempainillassa..." jne.jne. eihän noiden ihmisten keskinäisessä kommunikaatiossa olisi mitään järkeä! Miksi ylipäätään olla yhteydessä?
Tällainen herutteluviestintä perustuu siihen, että toinen kyselee lisää eli se heruttelija kerjää huomiota ja haluaa olla salaperäinen draamailija.
Kaikki me halutaan välillä vähän huomiota. Salaperäinen draamailija voi olla ihan hauska kaveri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen herutteluviestintä perustuu siihen, että toinen kyselee lisää eli se heruttelija kerjää huomiota ja haluaa olla salaperäinen draamailija.Kaikki me halutaan välillä vähän huomiota. Salaperäinen draamailija voi olla ihan hauska kaveri.
Miksi se huomionhakeminen pitää tulla heruttelun kautta?
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelee sen hauskaksi jutuksi? Tai jos kyseessä on joku ikävä asia, ei halua mennä suoraan asiaan jos on huono hetki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelee sen hauskaksi jutuksi? Tai jos kyseessä on joku ikävä asia, ei halua mennä suoraan asiaan jos on huono hetki
Aivan niin ja voi olla sitten niiden ystävä, joista tällainen on hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, jos sinun ystäväksesi pääsee vain jos huumori osuu aina täsmälleen yksiin. Minä en moista harrasta, mutta ymmärrän kyllä että voi olla hauska juttu yllättää vaikkapa salaperäisellä kuvalla ulkomailta. Kuulostaa aika ryppyotsaiselta loukkaantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, jos sinun ystäväksesi pääsee vain jos huumori osuu aina täsmälleen yksiin. Minä en moista harrasta, mutta ymmärrän kyllä että voi olla hauska juttu yllättää vaikkapa salaperäisellä kuvalla ulkomailta. Kuulostaa aika ryppyotsaiselta loukkaantua.
20. kerran tulee tällaista matka/ sairaala / sairaus / elämäni kauhein päivä ym juttua ja syy on kuulijassa, jos ei tykkää?
Vierailija kirjoitti:
Onko teistä tuossa käytöksessä oikeasti jotain outoa? Olen itse tuollainen. En muista mitä olen kertonut kenellekin ja suunnitelmani muuttuvat niin nopeasti, että en mitenkään pysty päivittämään muita ajanjuoksustani tarpeeksi tiuhaan tahtiin. Kerron siis asioista vasta kun ne ovat varmistuneet tai meneillään.
Onko sinulla ADHD?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20. kerran tulee tällaista matka/ sairaala / sairaus / elämäni kauhein päivä ym juttua ja syy on kuulijassa, jos ei tykkää?
Jos kuulija on tämän perusteella päättämässä ystävyyttä, kyllä.
Sitähän saa tykätä tai olla tykkäämättä, ei siinä tarvitse oikeassa olevia ja syyllisiä etsiä. Mutta jos haluaa jotain muutosta, Vauvalla itkeminen ei auta, vaan kohtelias ja hyväntahtoinen suunsa avaaminen.
Epämääräinen paha olo kertoo lähinnä siitä, että kokijalla on epämääräinen paha olo. Jos aikoo leimata toisen ihmisen henkisesti häiriintyneeksi oman olotilansa perusteella, voi miettiä kuka onkaan oikeastaan se häiriintynyt ihminen?