Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ollaan eroamassa. Mies itki 4v ja 8v lapsille, miten rakastaa heitä.

Vierailija
01.05.2022 |

Ihan kuin joku olisi kuolemassa. Mies muuttaa luultavasti naapuritaloon. Mikään maailmanloppu tämä ei ole. Parempi vain kaikille.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kiltti mies 41v kirjoitti:

Erittäin usein erossa naiset tekevät kaikkensa että mies ei saa enää ikinä tavata lapsia eikä kuulla heistä mitään enää koskaan. mutta että mies kuitenkin joutuu maksamaan niin suudet elatusmaksut kuin suinkin. Miehellä ei siis vanhempana ole useinkaan erossa mitään oikeuksia mutta mieheltä pitää lypsää kaikki mahdollinen raha muka elatusmaksuihin vaikka omaa hyvinvointiinsa kuten vaatteisiin ja meikkeihin ne kuluu.

Tämä ei pidä paikkaansa. Nämä tapaukset päätyvät iltapäivälehtiin, mutta suurin osa eroista hoidetaan ihan sulassa sovussa siten, että lopputulema on viikko-viikko. Itse olen myös eronnut, ja meillä on tilanne, että isä ei -suostu- ottamaan lapsia arkena. Ottaa siis vain joka toinen viikonloppu ja lomilla. Olen pyytänyt, että sopimusta muutettaisiin niin, että nämä isäviikonloput olisivat pidempiä (koska mullakin on vaativa työ ja olisi kiva voida joskus arkenakin esim. käydä jossain harrastuksessa), mutta isä ei ole tähän vielä suostunut, kun on niin hankalaa kuulemma (ei ole yhtään sen hankalampaa kuin mullekaan).
Mä uskon, että tää mun tarina on aika tavallinen. Erokin tietysti johtui siitä, ettei mies osallistunut juuri mihinkään, tuli paljon riitoja, mulla ei ollut koskaan vapaa-aikaa. Ja huutelijoille tiedoksi, ettei mies todellakaan elättänyt ketään sen enempää kuin minäkään, vaan kulut maksettiin puoliksi.

Miksi olet tehnyt lapsia, jos he on sun vapaa-ajan este?

Älä viitsi. Kyllä normaaleissa, hyvinvoivissa ydinperheissä molemmat vanhemmat saavat myös harrastaa ja levätä vuorollaan, kun on kaksi huoltajaa lapsilla. Tiedän montakin tosi hyvässä kunnossa olevaa ydinperheäitiä, joiden miehet kyllä mahdollistaa urheilun vaimolleen. Ei se ole normaalia, ettei saisi koskaan tavata ystäviään rauhassa ilman lapsia tai vaikka urheilla. Ei se tee huonoa vanhempaa, että joskus haluaa omaa aikaa. Tää on ihan käsittämätöntä syyllistämistä tilanteessa, jossa toinen hoitaa yksin pienet lapset oman työnsä lisäksi arkena.

Sellast se erotessa on. Ei ole enää kahta.

Vierailija
62/69 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin usein erossa naiset tekevät kaikkensa että mies ei saa enää ikinä tavata lapsia eikä kuulla heistä mitään enää koskaan. mutta että mies kuitenkin joutuu maksamaan niin suudet elatusmaksut kuin suinkin. Miehellä ei siis vanhempana ole useinkaan erossa mitään oikeuksia mutta mieheltä pitää lypsää kaikki mahdollinen raha muka elatusmaksuihin vaikka omaa hyvinvointiinsa kuten vaatteisiin ja meikkeihin ne kuluu.

Tämä ei pidä paikkaansa. Nämä tapaukset päätyvät iltapäivälehtiin, mutta suurin osa eroista hoidetaan ihan sulassa sovussa siten, että lopputulema on viikko-viikko. Itse olen myös eronnut, ja meillä on tilanne, että isä ei -suostu- ottamaan lapsia arkena. Ottaa siis vain joka toinen viikonloppu ja lomilla. Olen pyytänyt, että sopimusta muutettaisiin niin, että nämä isäviikonloput olisivat pidempiä (koska mullakin on vaativa työ ja olisi kiva voida joskus arkenakin esim. käydä jossain harrastuksessa), mutta isä ei ole tähän vielä suostunut, kun on niin hankalaa kuulemma (ei ole yhtään sen hankalampaa kuin mullekaan).
Mä uskon, että tää mun tarina on aika tavallinen. Erokin tietysti johtui siitä, ettei mies osallistunut juuri mihinkään, tuli paljon riitoja, mulla ei ollut koskaan vapaa-aikaa. Ja huutelijoille tiedoksi, ettei mies todellakaan elättänyt ketään sen enempää kuin minäkään, vaan kulut maksettiin puoliksi.

Älä viitsi. Kyllä normaaleissa, hyvinvoivissa ydinperheissä molemmat vanhemmat saavat myös harrastaa ja levätä vuorollaan, kun on kaksi huoltajaa lapsilla. Tiedän montakin tosi hyvässä kunnossa olevaa ydinperheäitiä, joiden miehet kyllä mahdollistaa urheilun vaimolleen. Ei se ole normaalia, ettei saisi koskaan tavata ystäviään rauhassa ilman lapsia tai vaikka urheilla. Ei se tee huonoa vanhempaa, että joskus haluaa omaa aikaa. Tää on ihan käsittämätöntä syyllistämistä tilanteessa, jossa toinen hoitaa yksin pienet lapset oman työnsä lisäksi arkena.

En muuta ole väittänytkään. Kysyin vain, että miksi lapsia on tehty, jos se, että he estää vapaa-aikaa on suurin ongelma. Lapsellista valittaa tollasesta, kun luulis sen olevan tärkeintä, että ne lapset siinä on.

Olen tuo, kelle vastasit. Oltiin yhdessä vuosia ennen lapsia, ja meni hyvin silloin. Lapset oli suunniteltuja ja niitä yritettiin ja haluttiin. Lähipiirissä oli paljon näitä kuvailemiani normaaleja ydinperheitä, joissa vastuu jaettiin tasan. Miehenkin parhaat kaverit olivat tällaisia. En oikeasti nähnyt sitä etukäteen, että lasten synnyttyä (varsinkin vasta toisen jälkeen) mies alkaisi ottaa mut niin itsestäänselvänä kotiorjana, ettei mulla saanut olla enää juuri mitään kodin ulkopuolista kontaktia, eikä todellakaan vapaa-aikaa. Työasioistakin syyllisti.

Erosin. Ja eron jälkeen mulla on sentään joka toinen viikonloppu omaa aikaa. Ja toivoisin edelleen, että vastuu yhteisistä lapsista jakautuisi tasaisemmin. Lasten isä ei suostu, mutta nyt voin järjestellä oman ja lasten elämän siten, että ollaan kaikki hyvinvoivia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellast se erotessa on. Ei ole enää kahta.

Ihan vaan villi veikkaus, että aika harvoin näissä erotilanteissa on kahta vastuunkantajaa ollut ennenkään eroa.

Eiköhän se, ettei mies hoida omaa osuuttaan ja tekee kaiken omista itsekkäistä näkökulmistaan (siinä missä naiset toimii lapsen parasta silmällä pitäen), ole aika yleinen eron syy. Että niin ironista kuin se onkin, niin eron myötä äidin oma aika usein lisääntyy, vaikka sitä eron jälkeen olisi vain joka toinen viikonloppu, jos ei aiemmin ollut yhtään.

Ja kotityön määräkin vähenee, kun ei ole miestä talossa (ruokaa tarvii hankkia ja tehdä paljon vähemmän, jos on vain yksi nainen ja pieniä lapsia syömässä, pyykkiä tulee todella paljon vähemmän, kun ei ole mitään miehen isoja farkkuja täyttämässä koneita, ja se paras, että silloin kun ei jaksa, voi jättää lelut tms. levälleen, eikä kukaan valita siitäkään).

Vierailija
64/69 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoinen ristiriita nimerkin ja mielipiteen välillä. Tekstisi on pahantahtoista yleistämistä vaikka itseäsi kiltiksi väität. Valehtelet näköjään itsellesi ja muille.

Vierailija
65/69 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatian määrästä voisi arvata ap:n olevan sotealalla.

Vierailija
66/69 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:ltä jäi kertomatta miten hän itse suhtautuu eroon ja miten sen lapsille on kertonut ja heidän kanssa käsitellyt.

Miksi itkua pitäisi pidätellä lasten nähden? Onko tarkoitus opettaa lapsille, että mikään ei saa tuntua miltään? Ja varsinkaan mies ei saa itkeä.

Vierailija
67/69 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian usein kun nainen sitten löytää uuden kumppanin, se exä kuitenkin vieroitetaan/ vieroittuu lapsista. Itku on aito reaktio.  Tosin pakko kysyä onko pakko erota? Oletteko käyneet teraiasa jne?

Vierailija
68/69 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian usein kun nainen sitten löytää uuden kumppanin, se exä kuitenkin vieroitetaan/ vieroittuu lapsista. Itku on aito reaktio.  Tosin pakko kysyä onko pakko erota? Oletteko käyneet teraiasa jne?

En kyllä tiedä yhtään tapausta, jossa olisi ollut tällaista vierottamista. Harvinaista se on. Sen sijaan tiedän useita miehiä, keitä ei voisi vähempää kiinnostaa lastensa asiat ja jotkut jopa tyytyväisenä "ostaa omatuntonsa puhtaaksi" maksamalla elarit ("eihän mun tarvi niitä hoitaa, kun jos mä vaan maksan sulle ja sä hoidat"). Sitten kun lapset on teinejä, niin sitten vasta alkaa kiinnostaa, kun voi lasten kanssa lähteä laskettelemaan tai golfaamaan.

Tuo ap:n mies on edelleen muuttamassa naapuriin. Lapset voinee käydä vaikka joka päivä isänsä luona kylässä. Olettaisin, että jos viereen muutti jne., niin varmasti lapset on yhteishuoltajuudessa jatkossakin. Kyllä tuo on turhaa draamailua lasten suuntaan ja lapset tulevat reagoimaan eroon todella voimakkaasti, kun isä tekee asiasta tuollaisen mörön. Ei kai se isä oikeasti ole lasten elämästä poistumassa, niin miksi antaa lasten ymmärtää, että olisi? Äidistähän tuo vain eroaa.

Vierailija
69/69 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muuta ole väittänytkään. Kysyin vain, että miksi lapsia on tehty, jos se, että he estää vapaa-aikaa on suurin ongelma. Lapsellista valittaa tollasesta, kun luulis sen olevan tärkeintä, että ne lapset siinä on.

Tällaisen kysymyksen esittäjällä tuskin on mitään käsitystä siitä, mitä se on, kun ei oikeasti saa koskaan omaa aikaa, ei pääse harrastuksiin, eikä tapaamaan ystäviään siten, että pystyisi keskustelemaan kunnolla. Ja sitten kun tuota jatkuu vuosia. Kyllä siinä vaan sekoaa ja/tai masentuu, kun on yksinäinen, vaikka kuinka lapsiaan rakastaisi. On kuitenkin ihan eri asia keskustella aikuisten kanssa kuin pienten lasten. Naisethan usein kokevat yksinäisyyttä parisuhteissa, kun miehet taas eron jälkeen.