Mikä on erikoisin paikka, jossa olet käynyt ulkomailla?
Oletko esim. vahingossa harhaillut outoon/vaaralliseen kortteliin, löytänyt groteskeja tilataideteoksia sisältävän yksityisen puiston tai eksynyt pyhään lehtoon?
Kommentit (426)
En oo käynyt kuin Tukholmassa ja Leningradissa 70-luvun alussa. Talous sallisi kyllä vaikka maailmanympärysmatkan. En tykkää nukkua hotelleissa samoilla patjoilla ja tyynyillä kuin sadat ihmiset nukkuu, olkoonkin että liinavaatteet vaihdetaan.
Ranskassa jossain Lyonin ja Alppien välissä oli pystysuora pudotus ihan tien vieressä. Tai tie meni ihan tuon pudotuksen vierestä. Se oli niin monta sataa metriä se pudotus, ettei pohjalle oikein nähnyt.
Suomessa suurimmat, jyrkät korkeuserot ovat vähän maltillisempia. :D
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa jossain Lyonin ja Alppien välissä oli pystysuora pudotus ihan tien vieressä. Tai tie meni ihan tuon pudotuksen vierestä. Se oli niin monta sataa metriä se pudotus, ettei pohjalle oikein nähnyt.
Suomessa suurimmat, jyrkät korkeuserot ovat vähän maltillisempia. :D
Ja paikalliset ajaa mutkissa hiljentämättä, kunhan painavat vain tööttiä. Mitenkähän ne pärjäävät talvella?
Scotlannissa ollut yötä munkkiluostarissa mieheni kanssa. Meidät ohjattiin eri huoneisiin, joissa noin 60cm kivisängyt, niissä ohuet patjat, yksi tuoli ja pikkuruinen ikkuna. Ovessa ei tietenkään ollut lukkoja.
Aamiainen syötiin yhdessä munkkien kanssa, fransikaaneja muistaakseni. Pöydässä puuroa, hedelmiä ja noin 50cm halkaisijaltaan ollut limppu ja voita. Teetä.
Oli omalla tavallaan yksi oudoimmista yöpaikoista, Nukuin miten kuten, ja sain olla rauhassa, vaikka illalla jo siitäkin ehdin hetken huolta kantaa, nuorehkona naisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olivatpahan turhia ammattitaidottomia viranomaisia jotka tommosia kyselivät. Jos sinun passissasi lukee jotain, kuten vaikkapa syntymäpaikkasi, niin sinun ei siitä tarvitse tietää eikä kertoa mitään. Ainoastaan niiden viranomaisten jotka ovat passisi sinulle myöntäneet tarvitsee tietää jotain niistä asioista joita sinun passissasi lukee. Jos Suomen viranomaiset eivät tiedä miksi sinun passissasi lukee mitä lukee, niin se ei ole sinun ongelmasi, ei ole sinun vikasi että Suomen viranomaiset eivät osaa tehdä työtään, sinä et sille mitään mahda.
On minulla sitten mikä hyvänsä passi tai muu dokumentti, niin jos joku siitä minulta jotain kysyy, niin minun vastaukseni on "en tiedä, jos sinä todella tahdot kuulla vastauksen niin kysy dokumentin myöntäneeltä viranomaiselta". Minun ei tarvitse tietää sanaakaan tai kirjaintakaan tai numeroakaan mitä minun passissani on.
Voi hyvänen aika. Kyseinen virkailija oli vain utelias ja hämmästynyt siitä paikkakunnan nimestä. Se oli small talk -tilanne, jossa rupattelimme ja nauroimme molemmat, koska paikkakunnan nimi on sellainen, joka löytyy myös Israelista ja on erään paikallisen järjestön lyhenne. 😁 Arvelinkin jo ennen matkaa, että se voi Israelissa herättää lievää hilpeyttä.
Tässä on nyt ollut muutama niin asennevammainen kommentti rajatarkastuksista, että on pakko muistuttaa parista tosiasiasta:
-- Eurooppalainen systeemi, jossa kuka tahansa saa sisälle päästyään liikkua vapaasti sisärajojen yli on poikkeuksellinen.
-- Jokainen maa (tai alue, kuten Shengen) päättää millä dokumenteilla se päästää ihmisiä rajansa yli. Lähi-Idän maat pitävät erityisen tarkasti kiinni tästä oikeudestaan.
Paitsi maan rajalla haastattelu/tarkastus tehdään, ennen kuin matkustaja astuu Israeliin menevään lentokoneeseen tai laivaan. Ne mukavat small-talkkia heittävät tytöt (ne ovat aina tyttöjä) ovat vasta ensimmäinen puolustuslinja.
Tuttavani oli menossa El Alin koneella Helsinki-Vantaalta Ben Gurionille. Small-talk-tytöt huomasivat hänellä (kertakäyttöfilmi)kameran, josta eivät läpivalaisusta huolimatta pitäneet. He vinkkasivat paikalle toisen linjan virkailijan - kutsuttakoon häntä vaikka short-talk- mieheksi -- joka totesi lyhyesti, että kamera ei mene koneeseen. Eikä muuten nouse tuttavanikaan, ellei luovu kamerasta. Israelin raja oli sillä kertaa Suomen maaperällä.
Itse matkustin viimeksi luvattuun maahan lautalla Limassolista Haifaan. Satamassa kyselin small-talk-tytöiltä, miksi minua ahdistellaan. Tytöt vinkkasivat paikalle kakkoslinjan miehen, jolle koetin perustella, että olen itsenäisessä Kyproksessa ja menossa Kyproksen lipun alla purjehtivaan laivaan. Mahdollinen krapula saattoi saada minut korottamaan hieman ääntäni. Joka tapauksessa kakkoslinjan mies vinkkasi paikalle kolmoslinjan miehen, jolla oli jo enemmän natsoja olkapäillä. En viitsinyt uhmata kohtaloani enempää, vaan lopetin häiriköintini ennen kuin paikalle olisi hälytetty koko IDF. Viskaali ymmärsi, etten ollut mikään todellinen uhka luvatun maan turvallisuudelle, ja antoi minun astua laivaan.
Maarajoilla toiminta on vieläkin suoraviivaisempaa.
Vaikea sanoa, mikä olisi se oudoin paikka. Voin listata muutaman:
- Death Valley ja sen hylätyt lännenkaupungit USA:ssa
- Bientang's Cave -luolat Etelä-Afrikassa. Joskus siellä asui kärttyisä erakko, joka kivitteli ohikulkijoita, nykyään siellä on mm. ravintola
- Hylätty jalokivikaivos Marianassa, Bahiassa (Brasilia). Siellä maan sisässä on jopa pieni järvi, ja jalokiviä on edelleen seinissä ja pilareissa
- Lasiranta Fort Braggin lähellä Kaliforniassa: https://timesofindia.indiatimes.com/travel/destinations/glass-beach-cal…
Tässä nyt vain muutama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvostosaavutusten näyttely Moskovan kupeessa Neuvostoliitossa. En ollut, enkä ole sen jälkeen nähnyt, mitään niin pompöösiä.
Mikä/mitä on pompöösi?
Se on alunperin ulkomaan kieltä ja tarkoittaa monia asioita, mm.:
intia - kaupungin nimeä en enää muista - eksyin pahvilaatikkoviidakossa markkinakojujen seassa sähköjohtoja ja ulosteita väistellessäni kauppahallin tyyppiseen hämärään rakennelmaan jonka ainoa valaistus tuntui olevan ulkoa tuleva pölyinen päivänvalo. Kävelin käytävää ehkä 20 metriä ennen kuin silmä hieman tottui hämärään ja silloin huomasin, tai tajusin, että käytävän molemmilla reunoilla näkyi minua tuijottavia silmäpareja likaisten mustien kasvojen takaa. En vieläkään tiedä mitä siellä keitettiin mutta tummat isot padat höyrisivät. Kun näin veitsiä teroittavan kaverin, niin siinä kohtaa mietin jo miten pääsen pois ennen kuin katoa lopullisesti. En perääntynyt vaan tein täyskäännöksen ja jatkoin kohti saasteista päivänvaloa. Ehkä pisin ja hitain 20 m minkä olen kävellyt.
.
Pena-82
Näihin pitää keksiä jotain uskottavalla tavalla uskomattomia juttuja. Olen saanut monta jo julkaistua muualla tällä tavalla :)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa valmistetulla ydinjäänsärkijällä Murmanskissa. Koneet kävi koko ajan, vaikka alus oli kesätauolla.
Pistäydyin Muurmanskissa kymmenkunta vuotta sitten, mukaan lukien ydinjäänmurtaja Leninillä. Tietääkseni se oli ainoa ydinjäänmurtaja Muurmanskissa tuohon aikaan. Se on rakennettu Admiralteiskie verfi -telakalla Leningradissa.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lenin_(1957_icebreaker)
Onko niitä muitakin vai mihin ajatuksesi Suomessa valmistamisesta perustuu?
Punainen mylly,kulli nousi 90 asteen kulmaan.
Vierailija kirjoitti:
Matkustaminen on ilmastorikos!!!
Elokapina Extinction Rebellion Finland julistaa Suomeen ilmastohätätilan. Elämme keskellä ilmaston ja ekologian kriisiä ja vaadimme, että tilanteeseen suhtaudutaan sen vaatimalla vakavuudella. Esitämme kolme vaatimusta hallitukselle, medialle ja koko yhteiskunnalle. Käytäm kansalaistottelemattomuutta ja väkivallatonta suoraa toimintaa muiden demokraattisten keinojen ohella saadaksemme aikaan tarvittavia yhteiskunnallisia järjestelmätason muutoksia.
Lopeta lisääntyminen.
Olettaen, että lapsesi lisääntyy samassa suhteessa kuin sinä, teistä alkava hiilijalanjälki kasvaa eksponentiaalisesti (sivistyssana -- googleta, jos et tiedä mitä se tarkoittaa).
Nussimista ei tarvitse lopettaa. Ehkäisy on ja on ollut jo kauan mahdollista. Kunpa sinunkin vanhempasi olisivat käyttäneet sitä.
Vierailija kirjoitti:
Pariisin katakombit ennenkuin niistä tuli turistikohde. Nykyään portaat on kunnostettu ym.
Pariisin alla on tunnelia jopa 300 kilometriä, josta yleisökierros on vain 1,7 km.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://fi.m.wikip…
Wau, sulla on sitten kunnioitettavasti ikää, katakombit kun on olleet turistikohde vuodesta 1809 :) Tosin luonnollisista syistä turistien määrä oli alussa vähemmän kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Näihin pitää keksiä jotain uskottavalla tavalla uskomattomia juttuja. Olen saanut monta jo julkaistua muualla tällä tavalla :)
Eiks sulla ole mitään oikeita juttuja kerrottavana, vai pelkäätkö tulla tunnistetuksi, jos kerrot? Vai joku muu syy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt lapsuudessani venäläisen avaruussukkula Sojuzin replikassa eli miehityssukkulan kopiossa, sisällä katsomassa, miltä sukkula näyttää. Espoon Dipolissa.
Joskus 1980-luvulla oli Dipolissa näyttely, missä oli kaikenlaista neuvostoliittolaista avaruustavaraa. Luotainten yms. malleja jne. Siellä oli myös täysikokoinen Saljut-avaruusaseman malli, jossa pystyi käymään sisällä. Saatat muistaa tuon saman näyttelyn.
Minä olen käynyt katsomassa ihan Moskovassa tuollaista avaruusnäyttelyä. Siellä oli muuten Laika-koirarotuinen koira täytettynä ja paljon avaruusaluksia.
The Big Pit hiilikaivos Walesissä, menin sinne kyllä ihan tarkoituksella enkä esim eksynyt vahingossa.
Joskus 1980-luvulla oli Dipolissa näyttely, missä oli kaikenlaista neuvostoliittolaista avaruustavaraa. Luotainten yms. malleja jne. Siellä oli myös täysikokoinen Saljut-avaruusaseman malli, jossa pystyi käymään sisällä. Saatat muistaa tuon saman näyttelyn.