Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jotenkin huvittava tuo yo-lakkiperinne vappuisin

Vierailija
01.05.2022 |

Hei kahtokaa, mie oon käyny lukion v.1969. Tämän kevään ylioppilaille se sopii, mutta täytyykö sitä joka ikinen vappu 50-vuotta elostella että lukio on käytynä?

Kommentit (196)

Vierailija
141/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amiksen käyneitä juntteja vituttaa, kun joku on saanut valkolakin 😄

Eipä siinä lakissa kyllä ole mitään aihetta olla kenenkään vittuuntunut. Itselle lukio oli pelkkä välietappi jatko-opintoihin eikä se ole sen jälkeen minulle juurikaan mitään merkannut. Ja siinä amiksessa ei ole mitään vikaa myöskään.

Vierailija
142/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämänkin kommentin jälkeen voidaan varmaan silmät sinisinä todeta, että ei täällä keskustelussa ne yo-tyypit ole, jotka päätänsä aukovat ja ammattikoulun käyneitä vähättelevät. Päinvastoinhan se on joo, kyllä kyllä. Yllä oleva kommentti on vieläpä saanut kaksinkertaisen määrän yläpeukkuja alapeukkuihin nähden, että amiksen käyneet ne täällä tosiaan kiusaavat ja dissaavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämänkin kommentin jälkeen voidaan varmaan silmät sinisinä todeta, että ei täällä keskustelussa ne yo-tyypit ole, jotka päätänsä aukovat ja ammattikoulun käyneitä vähättelevät. Päinvastoinhan se on joo, kyllä kyllä. Yllä oleva kommentti on vieläpä saanut kaksinkertaisen määrän yläpeukkuja alapeukkuihin nähden, että amiksen käyneet ne täällä tosiaan kiusaavat ja dissaavat.

Juuri näin! Kaikkihan tietävät, että amislaiset ovat nimenomaan tunnettuja asiallisista käytöstavoista ja hyvästä sivistyksestä.

Vierailija
144/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan edes ostanut koko lakkia.
Jos joku nyt välttämättä haluaa lakin, sitä varten ei tarvitse todistaa olevansa ylioppilas.

Vierailija
145/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä dissausta tuntuu olevan ihan molemmin päin. Jotkut haukkuvat "amisjuntteja", toiset "Siwan kassoja".

Vierailija
146/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku nyt välttämättä haluaa lakin, sitä varten ei tarvitse todistaa olevansa ylioppilas.

Mitäpä sitä ostamaan, jos tavoitteena on ryhtyä yo-kampaajaksi tai yo-maalariksi.

Vierailija
147/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pitänyt yo-lakkia päässä enää sen koulun yo-juhlan jälkeen. En pitänyt itse edes omia yo-juhlia. Sen vuoksi joskus huvittaa kuinka moni sitä vappuna käyttää. Minulle lukioajat ikävää aikaa niin en muistele niitä mielelläni. En varmaan enää koskaan pistä sitä lakkia päähäni. Tietysti muut saavat käyttää silti.

Vierailija
148/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se juhliminen tarkoittaa? Sitäkö että huudetaan tai riehutaan päihtyneenä?

Niin ja roskataan kaikki puistot ja kadut. Kamalalta näytti ja Hesarin kuvissa saati sitten jos paikan päällä kulkisi. Voisivat siivota roskansa oli sitten koulutus mikä vaan. Samoin tosin se sivistys ei sitten näy elämässä jos opiskelee paljon, mutta roskaa luontoa silti. Sai sitten puutarhurit siivota toisten roskat. Ikävää minusta.

Vierailija
149/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa toki että lakin saa laittaa päähän vasta aattoiltana klo 18. Jotkut moukat pitävät lakkia jo aamupäivällä.

Vierailija
150/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli pakko ostaa, kun jaettiin riveittäin salissa ja oli nimet aina kenen lakki. En kehdannut olla salin ainoa lakiton.

Vierailija
151/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myötähäpeää noita valkolakki-juntteja kohtaan 😆🤭

Vierailija
152/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku silti selittää meillä tyhmille että mistä siinä on kyse? Ymmärrän sen että se on joillekin perinne, mutta miksi? 

Edes entinen miesystäväni ei osannut selittää asiaa, mutta suuttui kun sitä ihmettelin. Kysyin ihan suoraan että miksi sitä lakkia pitää pitää päässä vappuisin, kun ylioppiluudesta on jo vuosikymmeniä aikaa. 

Kuulemma siksi että ei kaikki ole lukiota kuulemma käyneet, joten on hienoa kerran vuodessa pitää lakkia että kaikki näkevät että kyllä on lukio käyty ja ylioppilaaksi päästy! Suuttui myös siitä kun sanoin että kuka tahansahan voi laittaa lakin päähänsä, oli ylioppilas tai ei. Ei kuulemma voi. Mielestäni kyseinen ei  vaadi muuta kuin lakin hommaamisen, ja sen päähän laittamisen.

Mun mielestä tuo ei oikeastaan ole oikein mikään syy, tai onhan sekin, mutta todella typerä sellainen.

Eli onko muita syitä kuin yhtä typeriä? 

Itse olen ylioppilas myös, mutta en ole koskaan edes omistanut lakkia, koska mielestäni se on täysin turha, enkä maksa turhasta.

Vierailija
153/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kertoi kaverini, nyt jo kuollut:

Kun hän opiskeli 1960-luvulla Helsingin Yliopistossa ja liftasi kotipaikkakunnalleen, hän käytti ylioppilaslakkia. Kyydin sai aina nopeasti.

Vierailija
154/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas luulen, että ne, jotka huvittuu lakin pitämisestä on oikeasti yksinäisiä ja surullisia ihmisiä. Purkavat vihansa yhteen lakkiin kun oikeasti ovat vaan kateellisia muiden hauskanpidolle.

Minulla oli erittäin hauskaa järjestää vappu lapsilleni ja sisarukseni lapsille. Shampanjaa eikä kuohuviiniä kulunut yhtään ja käytiin ulkoilemassa.
Lakkipatsastelusta huvittunut.

Vierailija
155/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lakkini hävisi 40 vuotta sitten vappuna enkä ole sen jälkeen hommannut uutta. Yhden ainoan kerran oli päässä.

Vierailija
156/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi siitä on tullut perinne, kun ne jotka ovat lakin saaneet silloin kun se oli harvinaisempaa ovat patsastelleet lakki päässä. Sitten se tapa on jäänyt elämään jälkipolville.

Vierailija
157/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku silti selittää meillä tyhmille että mistä siinä on kyse? Ymmärrän sen että se on joillekin perinne, mutta miksi? 
Edes entinen miesystäväni ei osannut selittää asiaa, mutta suuttui kun sitä ihmettelin. Kysyin ihan suoraan että miksi sitä lakkia pitää pitää päässä vappuisin, kun ylioppiluudesta on jo vuosikymmeniä aikaa. 
Kuulemma siksi että ei kaikki ole lukiota kuulemma käyneet, joten on hienoa kerran vuodessa pitää lakkia että kaikki näkevät että kyllä on lukio käyty ja ylioppilaaksi päästy! Suuttui myös siitä kun sanoin että kuka tahansahan voi laittaa lakin päähänsä, oli ylioppilas tai ei. Ei kuulemma voi. Mielestäni kyseinen ei  vaadi muuta kuin lakin hommaamisen, ja sen päähän laittamisen.
Mun mielestä tuo ei oikeastaan ole oikein mikään syy, tai onhan sekin, mutta todella typerä sellainen.
Eli onko muita syitä kuin yhtä typeriä? 
Itse olen ylioppilas myös, mutta en ole koskaan edes omistanut lakkia, koska mielestäni se on täysin turha, enkä maksa turhasta.

Tämä kertoo vaan sun miesystäväsi älykkyyden tasosta, ei mistään muusta. Mutta jos ette nyt edes yhteistuumin ole tähän vastausta keksineet niin mä voin kertoa sulle muutaman: Perinteet tuo yhteenkuuluvuuden tunnetta ja pysyvyyttä ihmisten elämään. Useimmilla meistä perinteeseen voi liittyä nostalgisia tunteita, jotka tekee meidät onnelliseksi vielä vuosienkin jälkeen.

Vierailija
158/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähissä on saavutukset elämässä, jos yo-lakki on vielä nykyään jollekin suurikin patsastelun aihe.

Vierailija
159/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se minustakin hieman huvittava tapa, vaikka itselläkin tuo lakki on jossain kaapin pohjalla. Mutta annetaan niiden nyt sitä pitää, jotka tuosta perinteestä tykkäävät.

Vierailija
160/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitsekaan, tunnen yhden sellaisen ihmisen jolla on lakki mutta ei todistusta. Ei se olisi lukioon edes päässyt, on ns. ei kaikki muumit laaksossa -tapaus. Facebookissa kyllä komeilee valkolakki päässään, ja mikäs siinä, me jotka tunnemne hänet tiedämme totuuden ja muut saavat sitten luulla hänen olevan ylioppilas.