Jotenkin huvittava tuo yo-lakkiperinne vappuisin
Hei kahtokaa, mie oon käyny lukion v.1969. Tämän kevään ylioppilaille se sopii, mutta täytyykö sitä joka ikinen vappu 50-vuotta elostella että lukio on käytynä?
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pääsin ylioppilaaksi 21 vuotta sitten, ja aina oon käyttänyt lakkia vappuisin. Nytkin on päässä. Puen sen klo 18 vapunaattona.
Vanhemmiten muuttuvassa maailmassa on mukava juhlistaa perinteitä edes kerran vuodessa.
Samoin tehdään myös pääsiäisenä, jouluna ja juhannuksena. Harvoin olen kenenkään kuullut kummastelevan, että ompa noloa polttaa kokkoa joka vuosi.Olisihan se noloa jos jokaisella olisi juhannusaattona mukana pieni kannettava kokko, jonka on saanut ylioppilaaksi valmistumisen kunniaksi.
Mitä tekemistä on juhannuksella ja ylioppilaaksi valmistumisella keskenään? Pientä rajaa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapun pitäisi olla työnjuhlaa mutta miksi vappua juhlii ihmiset ketkä ei päivääkään ole tehnyt töitä eli opiskelijat?
Miksi vappua juhlii ylioppilaat kun vappuna pitäisi juhlia työntekoa?
Vappu on minun mielestä vuoden turhin juhla ja kaikkein vastenmielisin juhla.Vappu ei ole millään perusteella yksinoikeudella mikään vasemmistolaisten, kommunistien ja stallareiden työväenjuhla.
Vappu on hienoimpia ja omalaatuisimpia juhlia Suomen juhlaperinteessä. Se on hyvin monimuotoinen juhla Suomessa ja minkään muun juhlan vuoksi ihmiset eivät lähde kaupungille olemaan rentoja, toisilleen yleensä kohteliaita ja hyvällä mielellä. Juhannus yltää melkein samaan, mutta ei sitten kuitenkaan lähellekään.
Juhannuksena kaikki menevät mökeilleen olemaan pienessä piirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa miten jotkut ottaa täällä nokkiin siitä, että nauretaan jollekin yo-lätsälle. Jo reaktiot osoittaa sen, että nämä yo-tyypit kuvittelevat oikeasti olevansa jotain suuren suurta ja fiksua porukkaa. Itse kävin ammattioppilaitoksessa aikoinaan sähköpuolen ja sen jälkeen insinööriksi. Kuukausipalkka nykyään 5200€ ja olen siihen erittäinkin tyytyväinen, sitä ei saa edes moni valkolakin suorittanut. Miksi arvostaisin heitä, kun hekin pitävät minua jonain katkerana amislaisena.
Miten ihmisistä tulee tälläsiä? Siis sulle yo-lakkia pitävät on joku joukkio ihmisiä, jotka ei arvosta sinua. Huh, hae apua harhoihisi.
Lue vaikka jo pelkästään tämän keskustelun ensimmäistä sivua, sieltä löytyy yleisellä tasolla mm. seuraavanlaisia kommentteja:
"Enemmän se on sen osoitusta, että arvostaa koulutusta. Monelle elämänkoululaiselle, amikselle tai wo kelle tasa-arvottajalle se voi toki tuntua pahalta."
"Et tainut itse saada lakkia?"
"Vielä nolompaa on käyttää tradenominlakkia. Tai lähihoitajan."
Nämähän ovat suoraa vettuilua niille, jotka ovat käyneet peruskoulun jälkeen jonkun muun tutkinnon kuin ylioppilaaksi. Että kyllä ne harhat on ihan sinulla itselläsi.Yritä nyt saada itsellesi vähän itsetuntoa. Luulisi löytyvän kun omaat sen suuren suuren palkankin ja olet niin tyytyväinen valintoihisi.
Mitä oikein sävellät :D Minulla nimenomaan on itsetuntoa, koska en pidä noita yo-lakeilla elvistelijöitä minään. Minulle he ovat säälittäviä, jotka elävät jossain omassa harhassaan ja kuvittelevat saavuttaneensa jotain niin suurta, että siitä pitää vettuilla niille, jotka ovat valinneet toisen asteen koulutuksessa jonkun toisen reitin. Mutta joo, antaapa olla. En jauha asiasta enempää. Jos ei vielä mennyt pointti jakeluun, niin en voi tyhmyydellesi mitään.
Hyvällä itsetunnolla varustetut ihmiset ei ylennä itseään (yrittämällä) alentaa muita. Mutta naureskele sinä siellä ylhäisessä yksinäisyydessäsi. Kertoo vain omasta sivistymättömyydestäsi, kun et suomalaisia perinteitä ymmärrä.
Voi ristus. Sinä puhut, että amis-vittuilua kyllästymiseen saakka kuunnelleet alentavat yo-lakkityyppejä kommenteillaan. Eiköhän se ole juuri päinvastoin että kuka pyrkii alentamaan ketä. Sinähän muotoilet asioita kuin venäläinen poliitikko konsanaan, jonka mukaan Ukrainassa ei sotaa olekaan ja pikku rauhanturvaoperaatio tehdään Venäjän suojelemiseksi.
Häpeä kieroutunein ajatuksiesi kanssa jos osaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no
Vierailija kirjoitti:
Vapun pitäisi olla työnjuhlaa mutta miksi vappua juhlii ihmiset ketkä ei päivääkään ole tehnyt töitä eli opiskelijat?
Miksi vappua juhlii ylioppilaat kun vappuna pitäisi juhlia työntekoa?
Vappu on minun mielestä vuoden turhin juhla ja kaikkein vastenmielisin juhla.Vappu ei ole millään perusteella yksinoikeudella mikään vasemmistolaisten, kommunistien ja stallareiden työväenjuhla.
Vappu on hienoimpia ja omalaatuisimpia juhlia Suomen juhlaperinteessä. Se on hyvin monimuotoinen juhla Suomessa ja minkään muun juhlan vuoksi ihmiset eivät lähde kaupungille olemaan rentoja, toisilleen yleensä kohteliaita ja hyvällä mielellä. Juhannus yltää melkein samaan, mutta ei sitten kuitenkaan lähellekään.Vappu on ylioppilaiden ja korkeakoulu opiskelijoiden juhla, mitkään muut ihmisryhmät ei oikein vappua juhli millään tavalla.
Alun perin vappu oli juhla jolloin juhlittiin työtä.
Tavallinen kansa ei vappua oikein noteeraa.Vappu jakaa kansaa kyllä hyvin kahtia, porvarit(tai tulevat sellaiset) juhlii vappuna kun taas työläläiset pitävät vappua normaali viikonpäivänä.
Kirjoitin ylioppilaaksi vuonna 1984, mutta olen aina äänestänyt joko demareita tai vasemmistoliittoa ( ja Pekka Haavistoa presidentiksi, koska vasemmistopuolueilla ei ollut mieleisiäni ehdokkaita). Yo-lakilla tai sen hankkimisella yo-kirjoituksissa ei ole mitään tekemistä kenenkään puoluepoliittisten mieltymysten tai yhteiskunnallisen katsantokannan kanssa. Ei ole ollut ainakaan viimeiseen 50 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa miten jotkut ottaa täällä nokkiin siitä, että nauretaan jollekin yo-lätsälle. Jo reaktiot osoittaa sen, että nämä yo-tyypit kuvittelevat oikeasti olevansa jotain suuren suurta ja fiksua porukkaa. Itse kävin ammattioppilaitoksessa aikoinaan sähköpuolen ja sen jälkeen insinööriksi. Kuukausipalkka nykyään 5200€ ja olen siihen erittäinkin tyytyväinen, sitä ei saa edes moni valkolakin suorittanut. Miksi arvostaisin heitä, kun hekin pitävät minua jonain katkerana amislaisena.
Miten ihmisistä tulee tälläsiä? Siis sulle yo-lakkia pitävät on joku joukkio ihmisiä, jotka ei arvosta sinua. Huh, hae apua harhoihisi.
Lue vaikka jo pelkästään tämän keskustelun ensimmäistä sivua, sieltä löytyy yleisellä tasolla mm. seuraavanlaisia kommentteja:
"Enemmän se on sen osoitusta, että arvostaa koulutusta. Monelle elämänkoululaiselle, amikselle tai wo kelle tasa-arvottajalle se voi toki tuntua pahalta."
Nämähän ovat suoraa vettuilua niille, jotka ovat käyneet peruskoulun jälkeen jonkun muun tutkinnon kuin ylioppilaaksi. Että kyllä ne harhat on ihan sinulla itselläsi.Yritä nyt saada itsellesi vähän itsetuntoa. Luulisi löytyvän kun omaat sen suuren suuren palkankin ja olet niin tyytyväinen valintoihisi.
Mitä oikein sävellät :D Minulla nimenomaan on itsetuntoa, koska en pidä noita yo-lakeilla elvistelijöitä minään. Minulle he ovat säälittäviä, jotka elävät jossain omassa harhassaan ja kuvittelevat saavuttaneensa jotain niin suurta, että siitä pitää vettuilla niille, jotka ovat valinneet toisen asteen koulutuksessa jonkun toisen reitin. Mutta joo, antaapa olla. En jauha asiasta enempää. Jos ei vielä mennyt pointti jakeluun, niin en voi tyhmyydellesi mitään.
Hyvällä itsetunnolla varustetut ihmiset ei ylennä itseään (yrittämällä) alentaa muita. Mutta naureskele sinä siellä ylhäisessä yksinäisyydessäsi. Kertoo vain omasta sivistymättömyydestäsi, kun et suomalaisia perinteitä ymmärrä.
Voi ristus. Sinä puhut, että amis-vittuilua kyllästymiseen saakka kuunnelleet alentavat yo-lakkityyppejä kommenteillaan. Eiköhän se ole juuri päinvastoin että kuka pyrkii alentamaan ketä. Sinähän muotoilet asioita kuin venäläinen poliitikko konsanaan, jonka mukaan Ukrainassa ei sotaa olekaan ja pikku rauhanturvaoperaatio tehdään Venäjän suojelemiseksi.
Häpeä kieroutunein ajatuksiesi kanssa jos osaat.
Mulla ei ole edes koko lakkia. Amiksen käynyt minäkin. Enkä ikinä ole sen takia vittuilua osakseni saanut. Syy saamallesi kohtelulle taitaa löytyä ihan jostain muualta kun sieltä amistaustasi.
En ole koskaan vappuna lakkia käyttänyt. Laatikossaan on ja pysyy. Ei siitä lukiostakaan paskaakaan hyötyä ollut, joten miksi pitäisi sillä elostella? Olisi näihin matalapalkkahommiin päässyt nopeamminkin amiksesta ilman sitä paskalukiota siinä ensin. Kolme vuotta elämästä ihan hukkaan jossain lukion penkillä.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan vappuna lakkia käyttänyt. Laatikossaan on ja pysyy. Ei siitä lukiostakaan paskaakaan hyötyä ollut, joten miksi pitäisi sillä elostella? Olisi näihin matalapalkkahommiin päässyt nopeamminkin amiksesta ilman sitä paskalukiota siinä ensin. Kolme vuotta elämästä ihan hukkaan jossain lukion penkillä.
Sun elämäsi ongelmat johtuu kyllä ihan jostain muusta kun siitä lukiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häpeä kieroutunein ajatuksiesi kanssa jos osaat.Mulla ei ole edes koko lakkia. Amiksen käynyt minäkin. Enkä ikinä ole sen takia vittuilua osakseni saanut. Syy saamallesi kohtelulle taitaa löytyä ihan jostain muualta kun sieltä amistaustasi.
Lukutaidossasi ja ennen kaikkea luetun ymmärryksessäsi lienee pahasti vikaa, jos et ymmärrä tässäkään keskustelussa olevia vittuiluja juuri sinunlaisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häpeä kieroutunein ajatuksiesi kanssa jos osaat.Mulla ei ole edes koko lakkia. Amiksen käynyt minäkin. Enkä ikinä ole sen takia vittuilua osakseni saanut. Syy saamallesi kohtelulle taitaa löytyä ihan jostain muualta kun sieltä amistaustasi.
Lukutaidossasi ja ennen kaikkea luetun ymmärryksessäsi lienee pahasti vikaa, jos et ymmärrä tässäkään keskustelussa olevia vittuiluja juuri sinunlaisia kohtaan.
Sulla on kyllä tosi pahasti itsetunto vioittunut, jos jotkut trollipalstan kommentit koet vittuiluna.
Amiksen käyneitä juntteja vituttaa, kun joku on saanut valkolakin 😄
Se juontaa ajalta jolloin ylioppiluudella vielä oli jotakin merkitystä ja arvokkuutta, kun se vielä liittyi sivistykseen. Nythän yo-pipo lyödään kelle tahansa Ibrahimille kouraan eikä se tarkoita enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Se juontaa ajalta jolloin ylioppiluudella vielä oli jotakin merkitystä ja arvokkuutta, kun se vielä liittyi sivistykseen. Nythän yo-pipo lyödään kelle tahansa Ibrahimille kouraan eikä se tarkoita enää mitään.
Kyllä se nyt sentään sitä tarkoittaa, ettei ole joutunut amikseen. :D
Tulevaisuudessa ero tulee olemaan vielä merkittävämpi. Opiskeluvelvollisuus 18-vuotiaaksi asti tulee näkymään ennen kaikkea tiedätte kyllä missä.
Voisiko vapun yhdistää aina jääkiekon skoda-turnaukseen? Amisjuntit vois kulkea kaupungilla sinivalkoperuukit ja suomipaidat päällä nuuskat huulessa ja kakat housuissa, opiskelijat haalareissaan, ja "parempi väki" poplaritakeissaan, mekoissaan ja vappuperuukeissaan. Kaikilla olis kivaa.
Oli se vaan upean näköistä ja tunnelma oli hieno, kun aamuyhdeksältä Ullanlinnanmäellä oli tuhatmäärin valkolakkeja kuuntelemassa Ylioppilaskunnan laulajia. Finlandia-hymni tuo aina tipan silmäkulmaan. Ja sitten poksauteltiin samppanjapullot auki.
Jatkaako n. 50 % ikäluokasta lukioon?
Yo-lakit muuten varmaan kohta kielletään jotenkin r asis tisina tai muuta.
Huussin katolla lunta. Jos harakka hyppii vappuna hangella niin on lunta maassa.
Ei minulla ole ylioppilastutkintoa eli ei ole valkolakkia enkä myöskään ole haalariopiskelija joten ei vappu mulle kuulu millään tapaa. Olen alempitasoinen ihminen mutta en mä ainakaan tuomitse sitä että porvarit juhlii vappuna.
Kaukana mistään statussymbolista on joku ylioppilaslakki. Ehkä maailman neutraalein ja erittäin tavallinen asia nykyään, kummallista että osalle se aiheuttaa näin paljon vihan tunteita.
On se ollut tallessa pian 38 vuotta. Ostolaatikossaan, Fredriksonin laatikossa, hintakin ollut näköjään 122 markkaa. Lisäksi mukana alkuperäinen muovipussi ja silkkipaperinen pehmuste pitämässä lakkia mallissaan. Lakki on edelleen hohtavan valkoinen, hyvin pidetty ja säilytetty.