Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotenkin huvittava tuo yo-lakkiperinne vappuisin

Vierailija
01.05.2022 |

Hei kahtokaa, mie oon käyny lukion v.1969. Tämän kevään ylioppilaille se sopii, mutta täytyykö sitä joka ikinen vappu 50-vuotta elostella että lukio on käytynä?

Kommentit (196)

Vierailija
101/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pääsin ylioppilaaksi 21 vuotta sitten, ja aina oon käyttänyt lakkia vappuisin. Nytkin on päässä. Puen sen klo 18 vapunaattona.

Vanhemmiten muuttuvassa maailmassa on mukava juhlistaa perinteitä edes kerran vuodessa.

Samoin tehdään myös pääsiäisenä, jouluna ja juhannuksena. Harvoin olen kenenkään kuullut kummastelevan, että ompa noloa polttaa kokkoa joka vuosi.

Vierailija
102/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pääsin ylioppilaaksi 21 vuotta sitten, ja aina oon käyttänyt lakkia vappuisin. Nytkin on päässä. Puen sen klo 18 vapunaattona.

Vanhemmiten muuttuvassa maailmassa on mukava juhlistaa perinteitä edes kerran vuodessa.
Samoin tehdään myös pääsiäisenä, jouluna ja juhannuksena. Harvoin olen kenenkään kuullut kummastelevan, että ompa noloa polttaa kokkoa joka vuosi.

Olisihan se noloa jos jokaisella olisi juhannusaattona mukana pieni kannettava kokko, jonka on saanut ylioppilaaksi valmistumisen kunniaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa miten jotkut ottaa täällä nokkiin siitä, että nauretaan jollekin yo-lätsälle. Jo reaktiot osoittaa sen, että nämä yo-tyypit kuvittelevat oikeasti olevansa jotain suuren suurta ja fiksua porukkaa. Itse kävin ammattioppilaitoksessa aikoinaan sähköpuolen ja sen jälkeen insinööriksi. Kuukausipalkka nykyään 5200€ ja olen siihen erittäinkin tyytyväinen, sitä ei saa edes moni valkolakin suorittanut. Miksi arvostaisin heitä, kun hekin pitävät minua jonain katkerana amislaisena.

Miten ihmisistä tulee tälläsiä? Siis sulle yo-lakkia pitävät on joku joukkio ihmisiä, jotka ei arvosta sinua. Huh, hae apua harhoihisi.

Lue vaikka jo pelkästään tämän keskustelun ensimmäistä sivua, sieltä löytyy yleisellä tasolla mm. seuraavanlaisia kommentteja:
"Enemmän se on sen osoitusta, että arvostaa koulutusta. Monelle elämänkoululaiselle, amikselle tai wo kelle tasa-arvottajalle se voi toki tuntua pahalta."
"Et tainut itse saada lakkia?"
"Vielä nolompaa on käyttää tradenominlakkia. Tai lähihoitajan."
Nämähän ovat suoraa vettuilua niille, jotka ovat käyneet peruskoulun jälkeen jonkun muun tutkinnon kuin ylioppilaaksi. Että kyllä ne harhat on ihan sinulla itselläsi.

Yritä nyt saada itsellesi vähän itsetuntoa. Luulisi löytyvän kun omaat sen suuren suuren palkankin ja olet niin tyytyväinen valintoihisi.

Mitä oikein sävellät :D Minulla nimenomaan on itsetuntoa, koska en pidä noita yo-lakeilla elvistelijöitä minään. Minulle he ovat säälittäviä, jotka elävät jossain omassa harhassaan ja kuvittelevat saavuttaneensa jotain niin suurta, että siitä pitää vettuilla niille, jotka ovat valinneet toisen asteen koulutuksessa jonkun toisen reitin. Mutta joo, antaapa olla. En jauha asiasta enempää. Jos ei vielä mennyt pointti jakeluun, niin en voi tyhmyydellesi mitään.

Vierailija
104/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on kiva perinne 😊 itse käytän teekkarilakkia vappuna. Fuksivuotena yo-lakista tehtiin fuksilakki, sitä ei enää oikein kehtaa käyttää 😄

Oikein hyvää vappua kaikille 🥳🥂🌞🎈

Vierailija
105/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa miten jotkut ottaa täällä nokkiin siitä, että nauretaan jollekin yo-lätsälle. Jo reaktiot osoittaa sen, että nämä yo-tyypit kuvittelevat oikeasti olevansa jotain suuren suurta ja fiksua porukkaa. Itse kävin ammattioppilaitoksessa aikoinaan sähköpuolen ja sen jälkeen insinööriksi. Kuukausipalkka nykyään 5200€ ja olen siihen erittäinkin tyytyväinen, sitä ei saa edes moni valkolakin suorittanut. Miksi arvostaisin heitä, kun hekin pitävät minua jonain katkerana amislaisena.

Miten ihmisistä tulee tälläsiä? Siis sulle yo-lakkia pitävät on joku joukkio ihmisiä, jotka ei arvosta sinua. Huh, hae apua harhoihisi.

Lue vaikka jo pelkästään tämän keskustelun ensimmäistä sivua, sieltä löytyy yleisellä tasolla mm. seuraavanlaisia kommentteja:
"Enemmän se on sen osoitusta, että arvostaa koulutusta. Monelle elämänkoululaiselle, amikselle tai wo kelle tasa-arvottajalle se voi toki tuntua pahalta."
Nämähän ovat suoraa vettuilua niille, jotka ovat käyneet peruskoulun jälkeen jonkun muun tutkinnon kuin ylioppilaaksi. Että kyllä ne harhat on ihan sinulla itselläsi.

Yritä nyt saada itsellesi vähän itsetuntoa. Luulisi löytyvän kun omaat sen suuren suuren palkankin ja olet niin tyytyväinen valintoihisi.

Mitä oikein sävellät :D Minulla nimenomaan on itsetuntoa, koska en pidä noita yo-lakeilla elvistelijöitä minään. Minulle he ovat säälittäviä, jotka elävät jossain omassa harhassaan ja kuvittelevat saavuttaneensa jotain niin suurta, että siitä pitää vettuilla niille, jotka ovat valinneet toisen asteen koulutuksessa jonkun toisen reitin. Mutta joo, antaapa olla. En jauha asiasta enempää. Jos ei vielä mennyt pointti jakeluun, niin en voi tyhmyydellesi mitään.

Hyvällä itsetunnolla varustetut ihmiset ei ylennä itseään (yrittämällä) alentaa muita. Mutta naureskele sinä siellä ylhäisessä yksinäisyydessäsi. Kertoo vain omasta sivistymättömyydestäsi, kun et suomalaisia perinteitä ymmärrä.

Vierailija
106/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta todennäköisesti poistuu koko naurettava muinaisjäänteinen tapa. Niinhän se oli vielä noin 15 vuotta sitten, että lehdissäkään ei mainittu toisen asteen kouluista valmistuneista kuin ylioppilaat. Nykyään mainitaan kaikki. Lisäksi jos ennen olisi pyydetty juhlimaan oman lapsen ammattiin valmistumista, niin sitä olisi pidetty lähes outona, koska tapana oli juhlia vain ylioppilaita.

Olen valmistunut 30 vuotta sitten merkantiksi ja 29 vuotta sitten merkonomiksi ja molemmilla kerroilla oli nimi lehdessä. Samaten 30 vuotta sitten pidimme valmistujaiseni, samoin teki lähes kaikki luokkakaverinikin. Ja kukaan ei pitänyt outona.

Vierailija
107/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkia ei vissiin saa pestä ollenkaan.
Kus enkeltainen lakki, yäk

Vierailija
108/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täynnä katkeruutta nämä kommentit. Ihan vapaasti voit vaikka aikuislukiosta käydä lakin itsellesi hankkimassa kun noin koville ottaa.
Itse pidän lakkia vappuisin. Kaveriporukasta osa pitää ja osa ei pidä. Osa ylioppilaita ja osa ei.

Näen ylioppilaslakin erittäin neutraalina vappuasusteena. Lakki on sen verran helppo saada että en millään tavalla näe että sellaisen omistajat olisivat lakittomia parempia. Nämä kuvitelmat ovat vain lukiota käymättömien harhaluuloja.

Vierailija
109/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapun pitäisi olla työnjuhlaa mutta miksi vappua juhlii ihmiset ketkä ei päivääkään ole tehnyt töitä eli opiskelijat?
Miksi vappua juhlii ylioppilaat kun vappuna pitäisi juhlia työntekoa?
Vappu on minun mielestä vuoden turhin juhla ja kaikkein vastenmielisin juhla.

Vierailija
110/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvällä itsetunnolla varustetut ihmiset ei ylennä itseään (yrittämällä) alentaa muita. Mutta naureskele sinä siellä ylhäisessä yksinäisyydessäsi. Kertoo vain omasta sivistymättömyydestäsi, kun et suomalaisia perinteitä ymmärrä.

Ajat muuttuu ja typerät perinteet voidaan heittää mäkeen. Ei noitiakaan enää polteta roviolla, kuten 500 vuotta sitten.

Vierailija
111/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapun pitäisi olla työnjuhlaa mutta miksi vappua juhlii ihmiset ketkä ei päivääkään ole tehnyt töitä eli opiskelijat?

Tähän vahva sama! Vappu on niiden parempien ihmisten juhla kun taas ne työntekijät eivät juhli mitään 😂

Vierailija
112/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vappu ei ole millään perusteella yksinoikeudella mikään vasemmistolaisten, kommunistien ja stallareiden työväenjuhla.

Vappu on hienoimpia ja omalaatuisimpia juhlia Suomen juhlaperinteessä. Se on hyvin monimuotoinen juhla Suomessa ja minkään muun juhlan vuoksi ihmiset eivät lähde kaupungille olemaan rentoja, toisilleen yleensä kohteliaita ja hyvällä mielellä. Juhannus yltää melkein samaan, mutta ei sitten kuitenkaan lähellekään.

Vierailija
113/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajat muuttuu ja typerät perinteet voidaan heittää mäkeen. Ei noitiakaan enää polteta roviolla, kuten 500 vuotta sitten.

Tämä perinne tuntuu vaan vahvistuvan. Että valitan, ei ole menossa mäkeen sun elinaikanasi. Tänään oli Helsingissä lakkeja enemmän kuin koskaan.

Vierailija
114/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Olen ylioppilas itsekin, mutta enemmän pidän sitä itsestäänselvyytenä kuin kehuskelun arvoisena asiana. Ja jotenkin huvittaa nuo yo-lakki päässä tuulipuvut kahisten lenkkeilevät tai pihaa haravoivat naapurit. Paljonkohan on porukkaa, jotka ei koskaan ikinä milloinkaan kykenisi liikkumaan vappuna ilman lakkiaan, ettei vaan kukaan luule ettei sellaista olekaan...

Vaikutat todella katkeralta, mutta hyvää vappua sullekin.

Mistä ihmeestä olisin katkera? Sen voin myöntää, että olen allerginen asioille jotka "kuuluu" tehdä. Että mennään laumana ja tehdään jotain sen enempää asiaa miettimättä. Toki perinteet on tärkeitä, mutta tämä on jotenkin hupaisa sellainen. Jos oikeasti haluaa arvostaa omaa saavutustaan, niin miksei sitä yo-lakkia voi käyttää joskus muulloinkin? Silloin siitä tulisi oman näköinen juttu. Mutta tuo tökkii, että tehdään niin kuin "kuuluu".

Hienoa, olet yksilö.

Niin mekin.

Vierailija
115/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakkia ei vissiin saa pestä ollenkaan.
Kus enkeltainen lakki, yäk

Ennen vanhaan lakeissa käytetty kangas kellastui ihan ajan myötä. Se keltaisuus ei ole likaa eikä edes lähtisi pesussa.
Joillakin toki lakki voi olla likainenkin, mutta ei läheskään kaikilla.
Nykyään käytetään kangasta, joka on käsitelty niin ettei se kellastu.

Vierailija
116/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Tapiolassa kaikilla on tupsulakki, ollaan nimittäin diplomi-insinöörejä, ja se kyllä näkyy alueemme palkkatilastoissa.

Vierailija
117/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vappu ei ole millään perusteella yksinoikeudella mikään vasemmistolaisten, kommunistien ja stallareiden työväenjuhla.
Vappu on hienoimpia ja omalaatuisimpia juhlia Suomen juhlaperinteessä. Se on hyvin monimuotoinen juhla Suomessa ja minkään muun juhlan vuoksi ihmiset eivät lähde kaupungille olemaan rentoja, toisilleen yleensä kohteliaita ja hyvällä mielellä. Juhannus yltää melkein samaan, mutta ei sitten kuitenkaan lähellekään.

Vappu on ylioppilaiden ja korkeakoulu opiskelijoiden juhla, mitkään muut ihmisryhmät ei oikein vappua juhli millään tavalla.
Alun perin vappu oli juhla jolloin juhlittiin työtä.
Tavallinen kansa ei vappua oikein noteeraa.

Vierailija
118/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se juhliminen tarkoittaa? Sitäkö että huudetaan tai riehutaan päihtyneenä?

Vierailija
119/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no

Vierailija kirjoitti:

Vappu on ylioppilaiden ja korkeakoulu opiskelijoiden juhla, mitkään muut ihmisryhmät ei oikein vappua juhli millään tavalla.
Alun perin vappu oli juhla jolloin juhlittiin työtä.
Tavallinen kansa ei vappua oikein noteeraa.

Vappu jakaa kansaa kyllä hyvin kahtia, porvarit(tai tulevat sellaiset) juhlii vappuna kun taas työläläiset pitävät vappua normaali viikonpäivänä.

Vierailija
120/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä nauratti larvantolakki päässään kepsuttelevat ihmiset.
Näkyy hyvin ihmisen omahyväisyys
Jos on kirjoituksetkin menneet rimaa hipoen ...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi