Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotenkin huvittava tuo yo-lakkiperinne vappuisin

Vierailija
01.05.2022 |

Hei kahtokaa, mie oon käyny lukion v.1969. Tämän kevään ylioppilaille se sopii, mutta täytyykö sitä joka ikinen vappu 50-vuotta elostella että lukio on käytynä?

Kommentit (196)

Vierailija
181/196 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylioppilaslakki ei kyllä tee kenestäkään mitään "parempaa väkeä", ihan tavallinen asia se on. Ihme juttuja teillä.
Terkuin ylioppilas vm 2004

Kuka tässä mistään paremmasta väestä on puhunut?

182/196 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseisen lakin käyttämisessä on jotain sellaista joka häiritsee minua laittamasta sitä päähäni. Se kertoo jotenkin näin:  katso minua olen lammas ja kuljen samassa liekassa kuin sinä kuulun samaan joukkoon kuin sinä.  Minutkin on alistettu ja luulen että tämä on älykkyyden merkki. Yhtä hyvin voisi ostaa vapputorilta kapteenin lakin ja kulkea se päässään pätevän näköisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/196 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa toki että lakin saa laittaa päähän vasta aattoiltana klo 18. Jotkut moukat pitävät lakkia jo aamupäivällä.

Meidän naapurin rouva riekkui parvekkeellaan jo torstaina tuhannen humalassa valkolakki päässään :D.

Vierailija
184/196 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sitä itse on jotenkin kyynistynyt iän myötä. Mutta asun alueella, jossa asuu hyvin homogeenistä väestöä ja ns. perinteet on tosiaan kunniassaan. Vähitellen se on alkanut pistää silmään, eikä niin hyvällä tavalla. Tuntuu yhtäkkiä että elämä on pelkkää perinnettä. Kadun rivitaloja kun katsoo, niin pääsiäisenä nököttää joka oven pielessä keltaiset narsissit. Vappuna äiskät ripustelee puskat täyteen serpentiiniä, käryyttää munkkeja ja sitten käyskennellään poplarit päällä, tiedätte kyllä mikä päässä. Juhannuksena iskä grillaa essu päällä mammutin kokoisella sähkögrillillä. Lokakuussa rappusille ilmestyy itse kaiverrettu kurpitsa, joka ikiseen taloon. Sitten alkaa kausivalokarnevaali, eikä jälleen yksikään itseään kunnioittava huusholli jätä valoja ripustamatta. Laskiaisena mennään muun kaupungin tavoin jonottamaan rommirusinalaskiaispullia, koska some on jälleen kerran räjähtänyt. Oliko elämä ennen tällaista? Räjähtelevä someko sen tekee, että kaikkien pitää tehdä kaikki ihan samalla tavalla. Oikeasti ymmärrän perinteiden merkityksen, mutta nykymeno näyttäytyy mulle jo ihan suorittamisena.

Kyllä, elämä oli ennen tuollaista ja vielä enemmän kuin nykyään. Nykyään on ihan ok ostaa tekokuusi jouluna tai olla laittamatta kokonaan jos ei jaksa tai halua, ennen pidettiin suunnilleen elämänhallintansa menettäneenä jos olohuoneen nurkassa ei näkynyt kuusta ja joulukirkkokin jäi väliin. Silloin aikana paljon ennen someja.

Mutta ei kukaan kai katkerana kirjoittele vauvapalstalle toisten ihmisten joulukuusista tai niiden puutteesta? 

Vierailija
185/196 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitin ylioppilaaksi 1996 mutta mulla ei ole lakkia. Lainasin vuotta aiemmin kirjoittaneen ystävän lakkia sinne koulun juhlaan ja seuraavan päivän valokuviin. Ei ollut yksinkertaisesti rahaa hankkia sitä omaa eikä ollut silloin ketään muuta joka olisi auttanut. Juhlamekkokin oli lainassa samalta ystävältä. Hyvin tässä on lakittakin pärjännyt. 

Aloitus on silti mielestäni turha ja typerä, kateellisen ja katkeran ihmisen tekemä.

Vierailija
186/196 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä nolointa on itkeä näistä lakeista. Kertoo vaan valittajan komplekseista, kateudesta tai katkeruudesta. Ei mistään muusta. Ihan kiva tapa mun mielestä muistaa sitä vaivannäköä kerran vuodessa ja ulkoiluttaa lakkia.
Eniten ehkä itse arvostan teekkarilakkeja, koska siihen vaaditaan lahjakkuutta ja vaivannäköä.

"Ulkoiluttaa lakkia"😂 Eiköhän se ole niin että lakki "ulkoiluttaa" sinua.

Vierailija
187/196 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi käytän aina maisterinsormusta, ap. Revipä siitä.

On ne kyllä rumia. Näytätkö niin idiootilta että pitää yrittää hakea jollain sormuksella hyväksyntää muilta?

Vierailija
188/196 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep jep ja sittenkun ollaan niin coolia että julistetaan ylioppilaisuutta junttihaalareilla ja ryyppäämisellä ,häiriköiden tietenkin läpi yön ihmisiä! En tosiaankaan puhuisi että ylioppilas olisi sen parempi kuin muutkaan!

Vierailija
189/196 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa toki että lakin saa laittaa päähän vasta aattoiltana klo 18. Jotkut moukat pitävät lakkia jo aamupäivällä.

Meidän naapurin rouva riekkui parvekkeellaan jo torstaina tuhannen humalassa valkolakki päässään :D.

Näitä humalassa toikkaroijia oli la-su välisenä iltana ja yölläkin, ihme häiriköitä ja ollaan peri suomalaiseen tapaan niin coolia kun mennään pitkin katuja kiljuen ja huutaen humalassa ja häiriköiden ihmisiä.

Vierailija
190/196 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa. Toki voi olla ylpeä omasta koulutuksestaan ja juhlistaa sitä vaikka niin monta vuotta, kuin henki tallella ja jaksaa. Itse olen lakiton. Minun onneni ei ole pois toisten onnesta, eikä juhlimisesta. Miksi olla katkera ap? Voisit ehkä enemmän kiinnittää huomion siihen, mikä tekee sinut tyytyväiseksi omaan elämääsi. En jaksaisi murehtia kenenkään lakkia tai koulutusta, koska elämässä on paljon muutakin. 

Vierailija
191/196 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se jotenkin vain on niin tyhmän näköinen, vaikka miten olisi perinne. On asioita, joita en vain ymmärrä, kuten ylioppilaslakin käyttäminen vuosikymmeniä ja ripillepääsyn juhliminen, mutta se kai on henkilökohtainen ongelmani. En muutenkaan pidä örveltämisestä haalarit tai trenchcoat päällä, kuten vappuisin kuuluisi..

Vierailija
192/196 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta se jotenkin vain on niin tyhmän näköinen, vaikka miten olisi perinne. On asioita, joita en vain ymmärrä, kuten ylioppilaslakin käyttäminen vuosikymmeniä ja ripillepääsyn juhliminen, mutta se kai on henkilökohtainen ongelmani. En muutenkaan pidä örveltämisestä haalarit tai trenchcoat päällä, kuten vappuisin kuuluisi..

Miksi mielestäsi vappuna kuuluu örveltää? Meidän vappuun kuuluu piknik, sima, munkit ja leppoisaa yhdessäoloa, enkä koe jääväni mistään paitsi.

Vierailija
193/196 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mielestäsi vappuna kuuluu örveltää? Meidän vappuun kuuluu piknik, sima, munkit ja leppoisaa yhdessäoloa, enkä koe jääväni mistään paitsi.

Valkolakki oli eilen päässäni, mutta örvellys jäi täysin väliin. 😄

Ja nyt on toukokuun toinen päivä eikä kenenkään tarvitse enää olla naama vääränä muiden päähineistä. Eikö olekin kivaa? 🥳🥰

Vierailija
194/196 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan yo-lakki oli kesäpäåhine, pidettiin kesät läpeensä. Mietipä sitä ap!

Tanskassa tuoreet ylioppilaat pitävät uutta lakkia viikkotolkulla, ohikulkijatkin onnittelevat, monessa baarissa tarjotaan ilmainen drinkki jne.
Täällä ei ollakaan naama mytyssä ja pahoiteta mieltä jokaikisestä asiasta, vaan ollaan iloisia ja juhlitaan ja pidetään hauskaa!

Vierailija
195/196 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mark kirjoitti:

Kyseisen lakin käyttämisessä on jotain sellaista joka häiritsee minua laittamasta sitä päähäni. Se kertoo jotenkin näin:  katso minua olen lammas ja kuljen samassa liekassa kuin sinä kuulun samaan joukkoon kuin sinä.  Minutkin on alistettu ja luulen että tämä on älykkyyden merkki. Yhtä hyvin voisi ostaa vapputorilta kapteenin lakin ja kulkea se päässään pätevän näköisenä.

Voi sinua raukkaa, kaikesta sinäkin mielesi pahoitat. Kyllä on omituinen ajatuksenjuoksu sinulla.
Meille muille on ihan se ja sama vaikka ostaisit nokikolarin hatun ja kulkisit se päässäsi.

Vierailija
196/196 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnen ihmisiä jotka pitää vaikka ei ole yo :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan