Jotenkin huvittava tuo yo-lakkiperinne vappuisin
Hei kahtokaa, mie oon käyny lukion v.1969. Tämän kevään ylioppilaille se sopii, mutta täytyykö sitä joka ikinen vappu 50-vuotta elostella että lukio on käytynä?
Kommentit (196)
Miksi minun lakkini ei mahdu enää? Miten pää voi kasvaa AIKUISELLA?
Vierailija kirjoitti:
Aika vähissä on saavutukset elämässä, jos yo-lakki on vielä nykyään jollekin suurikin patsastelun aihe.
Tämä! Mihinkä ammattiin sitä lukiosta valmistuu? 🤭 Loppujaan se on vain peruskoulun jatke.
Vierailija kirjoitti:
Minun lakkini hävisi 40 vuotta sitten vappuna enkä ole sen jälkeen hommannut uutta. Yhden ainoan kerran oli päässä.
Eikä se sama olisikaan. Yo-lakki on se, joka lakkiaisissa saadaan päähän, samoin kuin vihkisormus on se joka saadaan sormeen avioliiton solmimisen yhteydessä eikä mikään sen jälkeen ostettu, ehkä vähän komeampikin sormus. Juhlallinen tilaisuus on se, joka saa esineen tuntumaan tärkeältä, se liittyy elämän käännekohtiin ja muistoihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun lakkini ei mahdu enää? Miten pää voi kasvaa AIKUISELLA?
Minulla taas on liian iso. 80-luvun permantatut kiharat vaativat isomman lakin kuin tämä nykyinen suora ja kiharaton hiustyyli. 😄
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku silti selittää meillä tyhmille että mistä siinä on kyse? Ymmärrän sen että se on joillekin perinne, mutta miksi?
Edes entinen miesystäväni ei osannut selittää asiaa, mutta suuttui kun sitä ihmettelin. Kysyin ihan suoraan että miksi sitä lakkia pitää pitää päässä vappuisin, kun ylioppiluudesta on jo vuosikymmeniä aikaa.
Kuulemma siksi että ei kaikki ole lukiota kuulemma käyneet, joten on hienoa kerran vuodessa pitää lakkia että kaikki näkevät että kyllä on lukio käyty ja ylioppilaaksi päästy! Suuttui myös siitä kun sanoin että kuka tahansahan voi laittaa lakin päähänsä, oli ylioppilas tai ei. Ei kuulemma voi. Mielestäni kyseinen ei vaadi muuta kuin lakin hommaamisen, ja sen päähän laittamisen.
Mun mielestä tuo ei oikeastaan ole oikein mikään syy, tai onhan sekin, mutta todella typerä sellainen.
Eli onko muita syitä kuin yhtä typeriä?
Itse olen ylioppilas myös, mutta en ole koskaan edes omistanut lakkia, koska mielestäni se on täysin turha, enkä maksa turhasta.
Perinne. Samoin kuin joulukuusi ja kynttilöiden vienti haudoille jouluna ja mämmin syönti pääsiäisenä. Juhannuksena juodaan viinaa ja hukutaan. Jotkut ovat raahanneet halloweenin Suomeen ja tehneet siitä uutta perinnettä. Perinteitä, perinteitä vaan. Toiset niitä noudattavat, toiset eivät. Ei kannata ottaa paineita.
Periaatteesta en mene edes ylioppilasjuhliin, eiväthän he ole edes valmistuneet mihinkään ammattiin vaan kaikki on vielä kesken. Miksi kesken opiskelemista pitäisi juhlia? Ammattikoulun käyneet ovat valmiit työhön kun ammatti on valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku silti selittää meillä tyhmille että mistä siinä on kyse? Ymmärrän sen että se on joillekin perinne, mutta miksi?
Edes entinen miesystäväni ei osannut selittää asiaa, mutta suuttui kun sitä ihmettelin. Kysyin ihan suoraan että miksi sitä lakkia pitää pitää päässä vappuisin, kun ylioppiluudesta on jo vuosikymmeniä aikaa.
Kuulemma siksi että ei kaikki ole lukiota kuulemma käyneet, joten on hienoa kerran vuodessa pitää lakkia että kaikki näkevät että kyllä on lukio käyty ja ylioppilaaksi päästy! Suuttui myös siitä kun sanoin että kuka tahansahan voi laittaa lakin päähänsä, oli ylioppilas tai ei. Ei kuulemma voi. Mielestäni kyseinen ei vaadi muuta kuin lakin hommaamisen, ja sen päähän laittamisen.
Mun mielestä tuo ei oikeastaan ole oikein mikään syy, tai onhan sekin, mutta todella typerä sellainen.
Itse olen ylioppilas myös, mutta en ole koskaan edes omistanut lakkia, koska mielestäni se on täysin turha, enkä maksa turhasta.Tämä kertoo vaan sun miesystäväsi älykkyyden tasosta, ei mistään muusta. Mutta jos ette nyt edes yhteistuumin ole tähän vastausta keksineet niin mä voin kertoa sulle muutaman: Perinteet tuo yhteenkuuluvuuden tunnetta ja pysyvyyttä ihmisten elämään. Useimmilla meistä perinteeseen voi liittyä nostalgisia tunteita, jotka tekee meidät onnelliseksi vielä vuosienkin jälkeen.
Sinun älykkyyden tasostasi taasen kertoo vastauksesi, jossa ei vastata kysymykseen. Ihan kuin entinen miesystäväni joka ei osannut muuta kuin sopertaa perinteistä, mutta ei selittää miksi tällainen perinne on olemassa ;)
Ulkomaalainen ystäväni ihmettelee tuota lakkihommaa joka vuosi. En osaa hänelle sanoa muuta kuin että ilmeisesti lakkia pitävät on ylpeitä siitä että ovat joskus aikoinaan läpäisseet lukion.
Mutta miten ylemmyydentuntoisia mahtavatkaan olla he, jotka ostavat vappupalloja ja -huiskia sekä serpentiinejä ympäriinsä kylvävät? Olettavatko he olevansa parempia kuin muut?
Kiesus, miten mitä juttua täällä on!
Kuten täällä on moneen kertaan kerrottu, on eri juhlapäivinä omat perinteensä ja tapansa.
Mulla on se valkolakki ja sitä vappuna käytän kuten noita muitakin tykötarvikkeita. Kerran mulle nuorempi nainen tokaisi (annettuani hänen lapselleen tuon lapsen haluaman puuhelminauhan kaulastani), että luulenko olevani parempi ihminen, koska minulla on tuo hattu. Hölmistyin. En luule enkä ole koskaan luullutkaan. Ei sillä lakilla ole mitään tekemistä ihmisyyden kanssa. Se kuuluu mulla vappurekvisiittaan kuten nuo muutkin roippeet ja juhannuksena & jouluna on omat roippeensa. Mulle on ihan sama onko joku siivooja tai proffa (molempia kuuluu tuttavapiiriin) oleellista on se, kuinka he kohtelevat muita ihmisiä. Sitä ei koulutus sanele suuntaan eikä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ylioppilas myös, mutta en ole koskaan edes omistanut lakkia, koska mielestäni se on täysin turha, enkä maksa turhasta.Tämä kertoo vaan sun miesystäväsi älykkyyden tasosta, ei mistään muusta. Mutta jos ette nyt edes yhteistuumin ole tähän vastausta keksineet niin mä voin kertoa sulle muutaman: Perinteet tuo yhteenkuuluvuuden tunnetta ja pysyvyyttä ihmisten elämään. Useimmilla meistä perinteeseen voi liittyä nostalgisia tunteita, jotka tekee meidät onnelliseksi vielä vuosienkin jälkeen.
Sinun älykkyyden tasostasi taasen kertoo vastauksesi, jossa ei vastata kysymykseen. Ihan kuin entinen miesystäväni joka ei osannut muuta kuin sopertaa perinteistä, mutta ei selittää miksi tällainen perinne on olemassa ;)
Eli sä kysyy ylioppilaslakin historiaa? Se löytyy Googlesta, sitä en jaksa kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalainen ystäväni ihmettelee tuota lakkihommaa joka vuosi. En osaa hänelle sanoa muuta kuin että ilmeisesti lakkia pitävät on ylpeitä siitä että ovat joskus aikoinaan läpäisseet lukion.
Ihan varmaan niin ihmetteli. ULKOmaillakin tälläsiä lakkeja on. Nyt on vedetty jo entiset miesystävätkin ja ulkomaalaiset ystävät vahvistamaan omia mielipiteitä. Kai joku jo on kirjoittanut, että miehenikin sanoi
Näin äsken kirjastossa keski-ikäisen miehen valkolakki päässä. Onnittelin ylioppilaaksi tulemisen johdosta. Suuttui mokoma :)
Ennen vanhaan yo-lakki oli kesäpäåhine, pidettiin kesät läpeensä. Mietipä sitä ap!
Pitäähän merikapteenitkin kipparinhattua, ja kokit kokinhattua. Mitä ihmeellistä yo-lakissa on?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sitä itse on jotenkin kyynistynyt iän myötä. Mutta asun alueella, jossa asuu hyvin homogeenistä väestöä ja ns. perinteet on tosiaan kunniassaan. Vähitellen se on alkanut pistää silmään, eikä niin hyvällä tavalla. Tuntuu yhtäkkiä että elämä on pelkkää perinnettä. Kadun rivitaloja kun katsoo, niin pääsiäisenä nököttää joka oven pielessä keltaiset narsissit. Vappuna äiskät ripustelee puskat täyteen serpentiiniä, käryyttää munkkeja ja sitten käyskennellään poplarit päällä, tiedätte kyllä mikä päässä. Juhannuksena iskä grillaa essu päällä mammutin kokoisella sähkögrillillä. Lokakuussa rappusille ilmestyy itse kaiverrettu kurpitsa, joka ikiseen taloon. Sitten alkaa kausivalokarnevaali, eikä jälleen yksikään itseään kunnioittava huusholli jätä valoja ripustamatta. Laskiaisena mennään muun kaupungin tavoin jonottamaan rommirusinalaskiaispullia, koska some on jälleen kerran räjähtänyt. Oliko elämä ennen tällaista? Räjähtelevä someko sen tekee, että kaikkien pitää tehdä kaikki ihan samalla tavalla. Oikeasti ymmärrän perinteiden merkityksen, mutta nykymeno näyttäytyy mulle jo ihan suorittamisena.
Kyllä, elämä oli ennen tuollaista ja vielä enemmän kuin nykyään. Nykyään on ihan ok ostaa tekokuusi jouluna tai olla laittamatta kokonaan jos ei jaksa tai halua, ennen pidettiin suunnilleen elämänhallintansa menettäneenä jos olohuoneen nurkassa ei näkynyt kuusta ja joulukirkkokin jäi väliin. Silloin aikana paljon ennen someja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmaan niin ihmetteli. ULKOmaillakin tälläsiä lakkeja on. Nyt on vedetty jo entiset miesystävätkin ja ulkomaalaiset ystävät vahvistamaan omia mielipiteitä. Kai joku jo on kirjoittanut, että miehenikin sanoi
Yleensäkin ihmisillä on tapana olla kiinnostuneita maista jossa vierailevat tai josta tuntevat ihmisiä. On kohteliasta kysellä ja keskustella toisten kotimaasta ja tutustua perinteisiin. Vain suomalainen kuulee tuon arvosteluna ja koostuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan edes ostanut koko lakkia.
Jos joku nyt välttämättä haluaa lakin, sitä varten ei tarvitse todistaa olevansa ylioppilas.Ei tarvitsekaan, tunnen yhden sellaisen ihmisen jolla on lakki mutta ei todistusta. Ei se olisi lukioon edes päässyt, on ns. ei kaikki muumit laaksossa -tapaus. Facebookissa kyllä komeilee valkolakki päässään, ja mikäs siinä, me jotka tunnemne hänet tiedämme totuuden ja muut saavat sitten luulla hänen olevan ylioppilas.
Eipä tuossa kukaan mitään häviä, jos on hänelle tärkeää tuntea kuuluvansa joukkoon. Antaa jokaisen elää tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensäkin ihmisillä on tapana olla kiinnostuneita maista jossa vierailevat tai josta tuntevat ihmisiä. On kohteliasta kysellä ja keskustella toisten kotimaasta ja tutustua perinteisiin. Vain suomalainen kuulee tuon arvosteluna ja koostuu.
Jeesus sentään, ei koostu vaan NOLOSTUU. Kadun että koskaan ostin tämän typerän iPhonen.
Mun mielestä nolointa on itkeä näistä lakeista. Kertoo vaan valittajan komplekseista, kateudesta tai katkeruudesta. Ei mistään muusta. Ihan kiva tapa mun mielestä muistaa sitä vaivannäköä kerran vuodessa ja ulkoiluttaa lakkia.
Eniten ehkä itse arvostan teekkarilakkeja, koska siihen vaaditaan lahjakkuutta ja vaivannäköä.