Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotenkin huvittava tuo yo-lakkiperinne vappuisin

Vierailija
01.05.2022 |

Hei kahtokaa, mie oon käyny lukion v.1969. Tämän kevään ylioppilaille se sopii, mutta täytyykö sitä joka ikinen vappu 50-vuotta elostella että lukio on käytynä?

Kommentit (196)

Vierailija
81/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavapariskunta laittoi vapputervehdyksen, jossa oli kuvattuna yo-lakki ja teekkarilakki ja höysteeksi vielä skumppalasit. Vähän huvitti! Omat lakit rasiassaan jossakin kaapin perillä!

Jouluaattona he laittavat kuvan joulukuusestaan ja glögilaseistaan tonttulakit päässään, jolloin sinä huvitut ja jatkat Woltista tilaamasi pizzan syöntiä ilman ainuttakaan joulukoristetta.

Vierailija
82/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elostella? Lakki on itsestäänselvyys.

Miksi sitä sitten pitää näyttää? Kaikillahan on se.

Naulan kantaan.
Naurettavaa että kerran vuodessa kaivetaan ne kellastuneet lätsät esille, laitetaan popliinitakki ja sitten ollaan sitä parempaa kansaa hetken aikaa.
Siis leijutaan sillä että ollaan ylioppilaita. Joskus muinoin ylioppilastutkinto oli paljon harvinaisempi kuin nykyään mutta se oli varmaan 50 vuotta sitten.
P.s. Olen koulunu käynyt ja lakkikin löytyy.

Olen huomannut että kaikista tärkeintä se on sellaisille, jotka ovat nippa nappa selvinneet yo-kokeista ja eivät ole jatkaneet opintojaan yliopistossa. Arvosanat lakissa olisi hyvä idea. 😊

Eli sinulle se todellakin on sitten statussymboli, kun oikein arvosanoilla haluaisit osoittaa kaikille ylemmyyttä. Relaas vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se huvittaisi ellei se olisi niin säälittävää, vappuna kaivetaan se vuosikaudet sitten kellastunut lehmänpaskaa muistuttava rällä päähän.

Minä kävin just ostamassa uuden vuonna 1988 saadun tilalle. On taas vitivalkoinen.

Ja yhä säälittävämmäksi menee.

Miten niin? Lakin valmista on tyytyväinen. Samoin kauppias. Ja minä. En tässä yhtälössä näe sääliä. No, luonto ehkä. Sorit siitä.

Vierailija
84/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa miten jotkut ottaa täällä nokkiin siitä, että nauretaan jollekin yo-lätsälle. Jo reaktiot osoittaa sen, että nämä yo-tyypit kuvittelevat oikeasti olevansa jotain suuren suurta ja fiksua porukkaa. Itse kävin ammattioppilaitoksessa aikoinaan sähköpuolen ja sen jälkeen insinööriksi. Kuukausipalkka nykyään 5200€ ja olen siihen erittäinkin tyytyväinen, sitä ei saa edes moni valkolakin suorittanut. Miksi arvostaisin heitä, kun hekin pitävät minua jonain katkerana amislaisena.

Vierailija
85/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavapariskunta laittoi vapputervehdyksen, jossa oli kuvattuna yo-lakki ja teekkarilakki ja höysteeksi vielä skumppalasit. Vähän huvitti! Omat lakit rasiassaan jossakin kaapin perillä!

Jouluaattona he laittavat kuvan joulukuusestaan ja glögilaseistaan tonttulakit päässään, jolloin sinä huvitut ja jatkat Woltista tilaamasi pizzan syöntiä ilman ainuttakaan joulukoristetta.

Ja varmaan tämä juntti ei vietä edes halloweenia ja maalaa naamaansa pelottavaksi mörökölliksi.

Vierailija
86/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se huvittaisi ellei se olisi niin säälittävää, vappuna kaivetaan se vuosikaudet sitten kellastunut lehmänpaskaa muistuttava rällä päähän.

Minä kävin just ostamassa uuden vuonna 1988 saadun tilalle. On taas vitivalkoinen.

Mulla on lakki vuodelta -86. Hieman kellastunut ja siinä on lakkiaisiltana tullut lenkkarin jälki. Ei tulisi mieleenkään hommata uutta.

Vierailija
87/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olen yo-lakkia päässäni pitänyt ja se oli lakkiaisjuhlissa.

Vierailija
88/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa miten jotkut ottaa täällä nokkiin siitä, että nauretaan jollekin yo-lätsälle. Jo reaktiot osoittaa sen, että nämä yo-tyypit kuvittelevat oikeasti olevansa jotain suuren suurta ja fiksua porukkaa. Itse kävin ammattioppilaitoksessa aikoinaan sähköpuolen ja sen jälkeen insinööriksi. Kuukausipalkka nykyään 5200€ ja olen siihen erittäinkin tyytyväinen, sitä ei saa edes moni valkolakin suorittanut. Miksi arvostaisin heitä, kun hekin pitävät minua jonain katkerana amislaisena.

Miten ihmisistä tulee tälläsiä? Siis sulle yo-lakkia pitävät on joku joukkio ihmisiä, jotka ei arvosta sinua. Huh, hae apua harhoihisi.

Vierailija
89/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo-lakki oli saavutus ehkä 60 vuotta sitten, kun vain harvoilla oli ylipäätään mahdollisuus mennä lukioon piti oikeasti olla paremman perheen penikka. Nykyään sen korostaminen on yhtä suuri vitsi, kuin syöttäisi häissä makaronilaatikkoa gourmet-ruokana.

Vierailija
90/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yo-lakki oli saavutus ehkä 60 vuotta sitten, kun vain harvoilla oli ylipäätään mahdollisuus mennä lukioon piti oikeasti olla paremman perheen penikka. Nykyään sen korostaminen on yhtä suuri vitsi, kuin syöttäisi häissä makaronilaatikkoa gourmet-ruokana.

Eli voinemme sitten vain antaa lakin kaikille peruskoulun päättäneille automaattisesti. Lukiot voidaan lopettaa.

Vierailija
91/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sitä itse on jotenkin kyynistynyt iän myötä. Mutta asun alueella, jossa asuu hyvin homogeenistä väestöä ja ns. perinteet on tosiaan kunniassaan. Vähitellen se on alkanut pistää silmään, eikä niin hyvällä tavalla. Tuntuu yhtäkkiä että elämä on pelkkää perinnettä. Kadun rivitaloja kun katsoo, niin pääsiäisenä nököttää joka oven pielessä keltaiset narsissit. Vappuna äiskät ripustelee puskat täyteen serpentiiniä, käryyttää munkkeja ja sitten käyskennellään poplarit päällä, tiedätte kyllä mikä päässä. Juhannuksena iskä grillaa essu päällä mammutin kokoisella sähkögrillillä. Lokakuussa rappusille ilmestyy itse kaiverrettu kurpitsa, joka ikiseen taloon. Sitten alkaa kausivalokarnevaali, eikä jälleen yksikään itseään kunnioittava huusholli jätä valoja ripustamatta. Laskiaisena mennään muun kaupungin tavoin jonottamaan rommirusinalaskiaispullia, koska some on jälleen kerran räjähtänyt. Oliko elämä ennen tällaista? Räjähtelevä someko sen tekee, että kaikkien pitää tehdä kaikki ihan samalla tavalla. Oikeasti ymmärrän perinteiden merkityksen, mutta nykymeno näyttäytyy mulle jo ihan suorittamisena.

Vierailija
92/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin ensimmäisenä vappuna ylioppilaaksitulon jälkeen. Sittemmin se on pölyttynyt kaapissa. Kirjoitin ylioppilaaksi 93.

Vierailija
93/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas luulen, että ne, jotka huvittuu lakin pitämisestä on oikeasti yksinäisiä ja surullisia ihmisiä. Purkavat vihansa yhteen lakkiin kun oikeasti ovat vaan kateellisia muiden hauskanpidolle.

Vierailija
94/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sitä itse on jotenkin kyynistynyt iän myötä. Mutta asun alueella, jossa asuu hyvin homogeenistä väestöä ja ns. perinteet on tosiaan kunniassaan. Vähitellen se on alkanut pistää silmään, eikä niin hyvällä tavalla. Tuntuu yhtäkkiä että elämä on pelkkää perinnettä. Kadun rivitaloja kun katsoo, niin pääsiäisenä nököttää joka oven pielessä keltaiset narsissit. Vappuna äiskät ripustelee puskat täyteen serpentiiniä, käryyttää munkkeja ja sitten käyskennellään poplarit päällä, tiedätte kyllä mikä päässä. Juhannuksena iskä grillaa essu päällä mammutin kokoisella sähkögrillillä. Lokakuussa rappusille ilmestyy itse kaiverrettu kurpitsa, joka ikiseen taloon. Sitten alkaa kausivalokarnevaali, eikä jälleen yksikään itseään kunnioittava huusholli jätä valoja ripustamatta. Laskiaisena mennään muun kaupungin tavoin jonottamaan rommirusinalaskiaispullia, koska some on jälleen kerran räjähtänyt. Oliko elämä ennen tällaista? Räjähtelevä someko sen tekee, että kaikkien pitää tehdä kaikki ihan samalla tavalla. Oikeasti ymmärrän perinteiden merkityksen, mutta nykymeno näyttäytyy mulle jo ihan suorittamisena.

No sä varmasti kapinallisena ja unikkiina kukkasena rikot sen naapuruston homogeenisyyden ja jätät perinteet sikseen.

Vierailija
95/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sulla sitten raskasta. Itseäni ottaa 1000 kertaa enemmän päähän esim. työelämään juurtuneet käytännöt, aikaisin heräämisen ihailu, ja ylipäätään kaikenlainen arjen suorittaminen. Nuo mainitsemasi juhlaperinteet on täysin vapaaehtoisia ja pääosin ihmisille itselleen iloa tuottavaa, jos niihin haluaa osallistua.

Vierailija
96/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmisistä tulee tälläsiä? Siis sulle yo-lakkia pitävät on joku joukkio ihmisiä, jotka ei arvosta sinua. Huh, hae apua harhoihisi.

Lue vaikka jo pelkästään tämän keskustelun ensimmäistä sivua, sieltä löytyy yleisellä tasolla mm. seuraavanlaisia kommentteja:

"Enemmän se on sen osoitusta, että arvostaa koulutusta. Monelle elämänkoululaiselle, amikselle tai wo kelle tasa-arvottajalle se voi toki tuntua pahalta."

"Et tainut itse saada lakkia?"

"Vielä nolompaa on käyttää tradenominlakkia. Tai lähihoitajan."

Nämähän ovat suoraa vettuilua niille, jotka ovat käyneet peruskoulun jälkeen jonkun muun tutkinnon kuin ylioppilaaksi. Että kyllä ne harhat on ihan sinulla itselläsi.

Vierailija
97/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue vaikka jo pelkästään tämän keskustelun ensimmäistä sivua, sieltä löytyy yleisellä tasolla mm. seuraavanlaisia kommentteja:
"Enemmän se on sen osoitusta, että arvostaa koulutusta. Monelle elämänkoululaiselle, amikselle tai wo kelle tasa-arvottajalle se voi toki tuntua pahalta."
"Et tainut itse saada lakkia?"
"Vielä nolompaa on käyttää tradenominlakkia. Tai lähihoitajan."
Nämähän ovat suoraa vettuilua niille, jotka ovat käyneet peruskoulun jälkeen jonkun muun tutkinnon kuin ylioppilaaksi. Että kyllä ne harhat on ihan sinulla itselläsi.

Yritä nyt saada itsellesi vähän itsetuntoa. Luulisi löytyvän kun omaat sen suuren suuren palkankin ja olet niin tyytyväinen valintoihisi.

Vierailija
98/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakista tunnistaa ylimielisen tärkeilevän narsistin

Vierailija
99/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh mulla ei ole lakkka mutta väitös juuri tekeillä🥳 Lakilla tai ilman jokainen tyylillään..

Vierailija
100/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[[/quote]
Ja varmaan tämä juntti ei vietä edes halloweenia ja maalaa naamaansa pelottavaksi mörökölliksi.[/quote]

Halloweenina tepastelen tohtorin hattu päässäni, mutta en sotke naamaani! Sinä voit pitää pipoa päässäsi, sopii sulle paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi