Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotenkin huvittava tuo yo-lakkiperinne vappuisin

Vierailija
01.05.2022 |

Hei kahtokaa, mie oon käyny lukion v.1969. Tämän kevään ylioppilaille se sopii, mutta täytyykö sitä joka ikinen vappu 50-vuotta elostella että lukio on käytynä?

Kommentit (196)

Vierailija
61/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin kyllä mielelläni tohtorinhattua, mutta se ei jostakin syystä ole vappuna tapana. 

Vierailija
62/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mäkään ole pitänyt lakkia vappuisin kertaakaan, ja ihan ylioppilas olen. En kyllä näe tuota tapaa minään "elosteluna" vaan juurikin perinteenä, ylioppilastutkinto on nykyään niin yleinen, että eipä siinä ole mitään ihmeellistä. Ennen vanhaan asia oli eri, kun ylioppilaaksi pääsi vain erittäin harvat. Tällöin lakkia pidettiin koko kesä, kuten moni onkin jo kertonut täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Olen ylioppilas itsekin, mutta enemmän pidän sitä itsestäänselvyytenä kuin kehuskelun arvoisena asiana. Ja jotenkin huvittaa nuo yo-lakki päässä tuulipuvut kahisten lenkkeilevät tai pihaa haravoivat naapurit. Paljonkohan on porukkaa, jotka ei koskaan ikinä milloinkaan kykenisi liikkumaan vappuna ilman lakkiaan, ettei vaan kukaan luule ettei sellaista olekaan...

Vaikutat todella katkeralta, mutta hyvää vappua sullekin.

Mistä ihmeestä olisin katkera? Sen voin myöntää, että olen allerginen asioille jotka "kuuluu" tehdä. Että mennään laumana ja tehdään jotain sen enempää asiaa miettimättä. Toki perinteet on tärkeitä, mutta tämä on jotenkin hupaisa sellainen. Jos oikeasti haluaa arvostaa omaa saavutustaan, niin miksei sitä yo-lakkia voi käyttää joskus muulloinkin? Silloin siitä tulisi oman näköinen juttu. Mutta tuo tökkii, että tehdään niin kuin "kuuluu".

Mikä halvatun "oman näköinen juttu"!? Perinteen idea on se, että se on, mikä on. Ei kaikesta tarvii "tuunata" väkisin jotain "oman näköistä". Mitä ihmeen naistenlehtipuhetta toi edes on, yäk.

-eri

Vierailija
64/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lokinpaska päässä pyörii kylillä....

Vierailija
65/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Olen ylioppilas itsekin, mutta enemmän pidän sitä itsestäänselvyytenä kuin kehuskelun arvoisena asiana. Ja jotenkin huvittaa nuo yo-lakki päässä tuulipuvut kahisten lenkkeilevät tai pihaa haravoivat naapurit. Paljonkohan on porukkaa, jotka ei koskaan ikinä milloinkaan kykenisi liikkumaan vappuna ilman lakkiaan, ettei vaan kukaan luule ettei sellaista olekaan...

Mistä ihmeestä olisin katkera? Sen voin myöntää, että olen allerginen asioille jotka "kuuluu" tehdä. Että mennään laumana ja tehdään jotain sen enempää asiaa miettimättä. Toki perinteet on tärkeitä, mutta tämä on jotenkin hupaisa sellainen. Jos oikeasti haluaa arvostaa omaa saavutustaan, niin miksei sitä yo-lakkia voi käyttää joskus muulloinkin? Silloin siitä tulisi oman näköinen juttu. Mutta tuo tökkii, että tehdään niin kuin "kuuluu".

Ah, meillä on uniikki yksilö seurassamme. Ja rokotuksiahan me ei otettu, eikä Natoon mennä?

Ottamatta kantaa tuohon aiempaan uniikkiin yksilöön, niin ei kannata vetää johtopäätöstä, että rokotuskriittinen olisi myös Natokriittinen. Itse en ottanut koronarokotuksia, mutta Naton kannalla olen. En pitänyt koronaa riskinä itselleni ja sairastinkin sen, mutta itänaapuria pidän riskinä.

Lisäksi eräs sometuttavani paasaa Natokriittisyyttään harva se päivä, ja aiemmin hän paasasi jatkuvasti koronan vaaroista ja kehuskeli ottamillaan rokotteilla. Eli nämä eivät mene yksi yhteen kenenkään kohdalla.

Vierailija
66/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs yksi lakki voikin kuumentaa tunteita. Olette outoa sakkia.

Vierailija
67/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin kyllä mielelläni tohtorinhattua, mutta se ei jostakin syystä ole vappuna tapana. 

Pidä vaikka karvalakkia. Vappuna jos milloin voi pitää ihan mitä vaan päässään.

Vierailija
68/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elostella? Lakki on itsestäänselvyys.

Miksi sitä sitten pitää näyttää? Kaikillahan on se.

Naulan kantaan.

Naurettavaa että kerran vuodessa kaivetaan ne kellastuneet lätsät esille, laitetaan popliinitakki ja sitten ollaan sitä parempaa kansaa hetken aikaa.

Siis leijutaan sillä että ollaan ylioppilaita. Joskus muinoin ylioppilastutkinto oli paljon harvinaisempi kuin nykyään mutta se oli varmaan 50 vuotta sitten.

P.s. Olen koulunu käynyt ja lakkikin löytyy.

Vierailija
69/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ah, meillä on uniikki yksilö seurassamme. Ja rokotuksiahan me ei otettu, eikä Natoon mennä?

No nyt menee kyllä mutkat suoriksi. Kerro minulle, miksi on upeeta ja mahtavaa käyttää yo-lakkia vappuna, mutta joskus muulloin se olisi nolointa ikinä? Tällä tarkoitan sitä, ettei Sirkku 46 vee ikimaailmassa kehtaisi käyttää lakkia vaikkapa itsenäisyyspäivänä. Tai milloin vaan. Miksi siitä yo-lakista on ok olla ylpeä vain kerran vuodessa? Eikö se ole aikamoista ahtautta, jolle sietääkin vähän virnuilla?

Sä et oikeasti siis ymmärrä? Se on PERINNE. Juhannuksena sit kukkaseppele ja jouluna tonttulakit. Luulet olevasi jotenkin muita yläpuolella huvittumalla yhdestä lakista, oikeasti teet van itsesi naurettavaksi.

Ja mm-kisojen aikaan mäyräkoirapakkauksesta tehty kruunu. Kalevalanpäivänä Väinämöishattu.

Vierailija
70/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naulan kantaan.
Naurettavaa että kerran vuodessa kaivetaan ne kellastuneet lätsät esille, laitetaan popliinitakki ja sitten ollaan sitä parempaa kansaa hetken aikaa.
Siis leijutaan sillä että ollaan ylioppilaita. Joskus muinoin ylioppilastutkinto oli paljon harvinaisempi kuin nykyään mutta se oli varmaan 50 vuotta sitten.

Ja siltikin ah niin katkera.

Vierailija
71/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt menee kyllä mutkat suoriksi. Kerro minulle, miksi on upeeta ja mahtavaa käyttää yo-lakkia vappuna, mutta joskus muulloin se olisi nolointa ikinä? Tällä tarkoitan sitä, ettei Sirkku 46 vee ikimaailmassa kehtaisi käyttää lakkia vaikkapa itsenäisyyspäivänä. Tai milloin vaan. Miksi siitä yo-lakista on ok olla ylpeä vain kerran vuodessa? Eikö se ole aikamoista ahtautta, jolle sietääkin vähän virnuilla?

Sä et oikeasti siis ymmärrä? Se on PERINNE. Juhannuksena sit kukkaseppele ja jouluna tonttulakit. Luulet olevasi jotenkin muita yläpuolella huvittumalla yhdestä lakista, oikeasti teet van itsesi naurettavaksi.

Samaa mieltä. Moniin näkyy edelleen olevan juurtuneet nämä perinteiset "Kel onni on, se onnen kätkeköön", "pidetään kynttilää vakan alla" ja mitä näitä nyt on. Kaikenlainen iloitseminen tai edes hitunenkaan ylpeyttä ovat pahinta mitä voi Suomessa tehdä.

Vierailija
72/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapariskunta laittoi vapputervehdyksen, jossa oli kuvattuna yo-lakki ja teekkarilakki ja höysteeksi vielä skumppalasit. Vähän huvitti! Omat lakit rasiassaan jossakin kaapin perillä!

Vierailija
73/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilaslakki ei kyllä tee kenestäkään mitään "parempaa väkeä", ihan tavallinen asia se on. Ihme juttuja teillä.

Terkuin ylioppilas vm 2004

Vierailija
74/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiedä missä oma lakkini on. Tässä on perinne, johon en ole ottanut tavaksi osallistua.

Vierailija
75/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä niitä pitää lähinnä ne, joilla ei ole muita tutkintoja...?

Vierailija
76/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida itse olla ylioppilas..

1. Tämän kevään ylioppilaat eivät ole vielä saaneet yo-koetuloksiaan eivätkä siis lakkiakaan.

2. Elostelu on ihan muuta kuin yo-lakin käyttöä vappuisin tai milloinkaan. Ellei sitten käytä pelkkää lakkia

3. Jos olisit käynyt käynyt lukion, osaisit yhdyssanat. 50 vuotta, 50-vuotias. Ethän kirjoita 2-kiloa porkkanoita, 50-autoa tai 3-kynää.

Vierailija
77/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä niitä pitää lähinnä ne, joilla ei ole muita tutkintoja...?

Juu ehkäpä näin. Kaivarissa oli tänään satoja ihmisiä ilman tutkintoa juomassa samppanjaa. Ne, joilla on muita tutkintoja, synkistelivät yksinään kodeissaan ja naureskelivat ylemmyydentunnoissaan muiden tutkinnottomien hauskanpidolle.

Vierailija
78/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naulan kantaan.

Olen huomannut että kaikista tärkeintä se on sellaisille, jotka ovat nippa nappa selvinneet yo-kokeista ja eivät ole jatkaneet opintojaan yliopistossa. Arvosanat lakissa olisi hyvä idea. 😊

Vierailija
79/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilaslakki on hauska perinne, joka korostaa koulutusta, hyvää mieltä ja iloa. Ei siitä kannata ottaa paineita. Lakki päässä tai ilman, tee miten haluat. Itselläni ollut lakki joka vappu vuodesta 1992, ja aion pitää jatkossakin.

Vierailija
80/196 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta todennäköisesti poistuu koko naurettava muinaisjäänteinen tapa. Niinhän se oli vielä noin 15 vuotta sitten, että lehdissäkään ei mainittu toisen asteen kouluista valmistuneista kuin ylioppilaat. Nykyään mainitaan kaikki. Lisäksi jos ennen olisi pyydetty juhlimaan oman lapsen ammattiin valmistumista, niin sitä olisi pidetty lähes outona, koska tapana oli juhlia vain ylioppilaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi