Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälainen ihminen ei saa mitään työtä?

Vierailija
30.04.2022 |

Ymmärrän ettei tietyn koulutuksen saanut aina onnistu työllistymään omalle alalleen. Mutta Suomessa on paljon aloja joissa on työvoimapula. Jos menettäisin työni enkä saisi enää paikkaa omalta alaltani, keksin heti monta työtä jossa työpaikka olisi varma. Ja aina voi hakea lisäkoulutusta.Ketä siis ovat nämä, jotka ovat vuositolkulla työttömiä? En ymmärrä.

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supercellin säätiö järjestää ilmaista koulutusta koodaamiseen, tehdään muiden kanssa omaan tahtiin tehtäviä.

Perhetuttu opiskeli vuodessa koodaamaan, netin ohjeita seuraamalla, ohjelmoi appin, jonka Apple osti. Oli tuolloin opiskelija, muttei jaksanut opiskella kyseistä alaa. Myyntisummaa en tiedä, mutten usko että puhutaan satasista.

Itse olen käynyt työväenopiston kursseilla: opiskellut kieliä, Indesigniä jne. Varmasti Exceliin liittyvät kurssit olisi hyödyllisiä myös.

Sitten voi oppia lisää vapaaehtoistyössä. Luulisi, että jos on SPR:n hommissa mukana, voisi saada esimerkiksi ensiapukoulutusta. Jos sitoutuu vapaaehtoistyöhön ja alkaa muun porukan kanssa hoitamaan niiden yhdistysten johdollisia hommia, saa paljon kokemusta projektijohtamisesta ja vaikka mistä.

Olen tehnyt töitä vapaaehtoisena rescue-koirien parissa, yhdistyksen perustaja on lähihoitaja. Halutessani olisin voinut edetä yhdistyksen sisäisiin toimiin, ihan jopa palkolliseksi asti.

"Mutkun työkkäri ei tykkää jos opiskelee tai tekee vapaaehtoistyötä!" No et kerro niille. Parempi sekin, kuin istua kotona ja odottaa ihmettä.

Ja olen itsekin ollut työttömänä. Ja sairastanut masennusta. Ja tehnyt vuosia pienipalkkaista hommaa, josta ei jää mitään käteen.

Vierailija
102/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoojaks pääsee kuka tahansa. Ei tarvi mitään koulutusta, työkokemusta eikä suomen kielen taitoa.

Juu ei tarvi jos et ole Suomalainen. Sillä minuutilla kun Suomalainen hakee noita hommia niin vaatimukset kasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma liittyy myös rekrytoijiin...

Ongelma liittyy nimenomaan rekrytoijiin, ja älyttömän nirsoihin työnantajiin.
Just Orpo taas urputti televiissiossa että kun meillä on yli 200 000 työtöntä ja SATOJA TUHANSIA (!!!!) työpaikkoja avoinna, että kuinka nämä ei nyt kohtaa. Mielenkiinnolla odotan että kun nämä pakkohaut nyt alkaa, niin mikä tulee olemaan meriselitys kun on edelleen yli 200 000 työtöntä jotka ei ole kelvanneet kellekkään. Ei voi enää valittaa että kun työttömät ei hae niitä avoimia paikkoja, kyllä ne hakee kun muuten on karenssi edessä. Ei tarvi olla suurikaan ennustaja kun tietää että mikään ei tule siitä muuttumaan, koska suurin ongelma on työnantajissa, ei työnhakijoissa.

Satoja tuhansia työpaikkoja ehkä.jossain mielikuvitusmaailmassa. Avoimia kokoaikatyöpaikkoja piilopaikat mukaanlukien korkeintaan 60 000. Työttömiä oikeasti puoli miljoonaa. Työttömiin pitää laskea myös kuntoutuksissa ym. olevat joita ei tilastoida työttömiksi koska siten kaunistellaan tilastoja.

Vierailija
104/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojien palkka on niin pieni että raatamatta saa ihan saman eläkkeen kuin siivoojana ja ja saa kaupan päälle vaivat ja kulumat joita ei ole varaa sillä mitättömällä eläkkeeellä hoidatuttaa. 

Vierailija
105/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esim itsellä maisterin tutkinto, niin en halua hakea osa-aikaista siivoojan työtä. Se on usein osa-aikaista, kuten aika monet muutkin alat nykyään. Asun Hki joten jos saan osa-aikaisesta palkkaa kuussa tonnin, no, aika vaikea elää? Miksi asun Hki enkä jossain muualla? No täällä on minun elämä ja läheiset. Ei kai maaseudulla enempää paikkoja ainakaan ole.
Eli pointti: ne alat missä on "työvoimapulaa" on huonosti palkattua osa-aikahommaa. Opiskelijana tein kyllä niitä.

Ja kohta osa-aikatöitä eii kukaan enään tee eikä niitä hae koska työkkäri alkaa soittelee ja vaatii että pitää hakea vain ja ainoastaan kokoaikatyötä.
Eihän siinä järkeä ole esim. vakituista osa-aikatyötä lopettaa missä palkan lisäksi saa vähemmän tukia kuin työttömänä ja mennä vaikka 3kk kestävään kokoaikatyöhön ja se kun loppuu niin olet täysin työtön ja nostat tukia täysimääräisenä ties kuinka pitkään.
Toki osa-aikatyö harventaa työkkärin yhteydenottoja reilusti verrattuna täysin työttömiin.

Jaha. Taas äärioikeistolainen puhuu huonosti palkattujen osa-aikatöiden puolesta.

No en ole mikään hiton oikeistolainen enkä mikään muukaan . Enkä sanonu palkoista mitään. Sanoin vaan että.moni ala tarvitsee myös oaa-aikatyötä tekeviä mutta kohta heitä ei enåån löydy.

Huijasit mua kyllä. Tuossahan oli kyse siivouksesta. Juu, ei tarvita.

Vierailija
106/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi ryhmä on ujo ja arat, jotka on hyviä töissä, mutta eivät osaa markkinoida itseään. Eivät välttämättä pärjää haastattelussa. Mutta kun pääsevät työn teon makuun, tapahtuu. Itse olin nuorena tällainen, oli pakko opetella kovuutta, äänekkyyttä ja sosiaalisuutta, ettjä sai töitä. Sitten onnistui, kun alkoi pitää meteliä itsestään. Se on luonteeni vastaista, mutta ei ollut muuta keinoa. Töissäni olen aina ollut tehokas ja hyvä, niin tehokas, ettei kaikki vakkarit esim. harjoittelupaikoissa tykänneet, kun sain tehtyä helpot hommat nopeasti ja oikein, ne hommat, joissa he itse teeskentelivät kiirettä, tekemättömän työn määrällä. 

Just.
Uskon että kaikki saavat töitä, itse tykkäsin osa-aikaisesta.
Tuosta paljon puhuttiin joka kokee hakemisen kauheaksi ei olisi ahkera.  Kun ihminen jännittää se ei saisi laskea osakkeita niin sanotusti.  Voi menettää hyvän ja uskollisen työläisen siinä.

Usko, mitä uskot, ei saa.

Vierailija
107/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No semmonen joka on kouluttautunut orjatyöalalle= jää alle 2000e käteen. Mieluummin laitan pientä kouluun ja hoidan parivuotiasta kotona. Pitäis tieten kouluttautua lisää. T. keittäjä-kokki- siivooja

Vierailija
108/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yrittäjä yli 10 v, mutta hain palkkatöitä 55- vuotiaana, kun kyllästyin matkatöihin. Sain sen työn. Uudelle työnantajalta vaihdoin 56- vuotiaana, kun minua sinne pyydettiin. Jälleen uuden haasteen aloitin taas eri työnantajalla 61-vuotiaana. Tarkoitus on ainakin viisivuotinen jakso tehdä siellä.

Olen koko elämäni kouluttanut itseäni kaikella mahdollisella tavalla. Olen myös aina ollut valmis sukeltamaan syvään päätyyn ja uskonut saavani työt tehdyksi hyvin. Näin on myös tapahtunut. Nuorena olin hyvin ujo ja arka, tein työtä sen eteen paljon, että pääsin siitä eroon. Myöhemmin olen johtanut erilaisia töitä ja esiintynyt hyvinkin suurille ihmisjoukoille asiantuntijana.

Ikä ei ole este työnhaussa.

Vierailija
109/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin yrittäjä yli 10 v, mutta hain palkkatöitä 55- vuotiaana, kun kyllästyin matkatöihin. Sain sen työn. Uudelle työnantajalta vaihdoin 56- vuotiaana, kun minua sinne pyydettiin. Jälleen uuden haasteen aloitin taas eri työnantajalla 61-vuotiaana. Tarkoitus on ainakin viisivuotinen jakso tehdä siellä.
Olen koko elämäni kouluttanut itseäni kaikella mahdollisella tavalla. Olen myös aina ollut valmis sukeltamaan syvään päätyyn ja uskonut saavani työt tehdyksi hyvin. Näin on myös tapahtunut. Nuorena olin hyvin ujo ja arka, tein työtä sen eteen paljon, että pääsin siitä eroon. Myöhemmin olen johtanut erilaisia töitä ja esiintynyt hyvinkin suurille ihmisjoukoille asiantuntijana.
Ikä ei ole este työnhaussa.

Ihan itsekö keksit tarinan?

Vierailija
110/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni on 50 ja saurastanut monenlaisia sairauksia.

Hänellä on koulutuksena lukio ja 2 ammatillista koulutusta.

Hän on sairastellut aika paljon.

Toki hän saa töitä, mutta jos hänen pitäisi töillään tulla toimeen, ei hommasta tulisi mitään.

Tällä hetkellä hän tekee työtä, johon ei välttämättä tarvitse koulutusta, työaika on 25h/vk, nettopalkka n. 1000/kk.

Vierailija
111/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en saanut aikoinaan kirveelläkään mitään työtä vaikka yritin tosissani. Olin 25-vuotias, armeijan käynyt juuri valmistunut tradenomi mies. Äo mitatusti yli 130, olemus normaali, käytös normaali, painoindeksi normaali, asenne työhön sellainen että ihmisen pitää tehdä parhaansa eikä saa olla toisten elätettävänä jos on mitään vaihtoehtoja. Se mitä minulta puuttui oli sukulaissuhteet johtoasemissa. Tämä Kuopiossa 15 vuotta sitten. Muutin kyseisestä kaupungista etelään ja töitä on riittänyt.

Mä olen kuin sinä, mutta nainen. Asun jo Hgissä mutta töitä ei löydy.

Vierailija
112/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma liittyy myös rekrytoijiin...

Ongelma liittyy nimenomaan rekrytoijiin, ja älyttömän nirsoihin työnantajiin.
Just Orpo taas urputti televiissiossa että kun meillä on yli 200 000 työtöntä ja SATOJA TUHANSIA (!!!!) työpaikkoja avoinna, että kuinka nämä ei nyt kohtaa. Mielenkiinnolla odotan että kun nämä pakkohaut nyt alkaa, niin mikä tulee olemaan meriselitys kun on edelleen yli 200 000 työtöntä jotka ei ole kelvanneet kellekkään. Ei voi enää valittaa että kun työttömät ei hae niitä avoimia paikkoja, kyllä ne hakee kun muuten on karenssi edessä. Ei tarvi olla suurikaan ennustaja kun tietää että mikään ei tule siitä muuttumaan, koska suurin ongelma on työnantajissa, ei työnhakijoissa.

Satoja tuhansia työpaikkoja ehkä.jossain mielikuvitusmaailmassa. Avoimia kokoaikatyöpaikkoja piilopaikat mukaanlukien korkeintaan 60 000. Työttömiä oikeasti puoli miljoonaa. Työttömiin pitää laskea myös kuntoutuksissa ym. olevat joita ei tilastoida työttömiksi koska siten kaunistellaan tilastoja.

Pienipalkkainen työ ei kannata kun saman saman eläkkeen saa raatamattakin itseään kipeäksi eikä sillä eläkkeellä hoidatuta työperäisiä kulumia eikä sairauksia. 

Vierailija
113/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki hän saa töitä, mutta jos hänen pitäisi töillään tulla toimeen, ei hommasta tulisi mitään.
Tällä hetkellä hän tekee työtä, johon ei välttämättä tarvitse koulutusta, työaika on 25h/vk, nettopalkka n. 1000/kk.[/quote

Onko  kepuli palkkatuki työ niin että ilmaista työvoimaa veronmaksajien maksaen palkan. 

Vierailija
114/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ujo eikä itsetuntoni ole kovin huikea. Ilmeisesti haastatteluissa joku muu on aina hieman itsevarmemman ja sosiaalisemman oloinen kuin minä. Kai niitä hakijoita on paljon muitakin, joten joku muu on aina katsottu paremmaksi.

Vierailija
115/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusvelkaiset ja muut joilta vouti veisi velkojensa maksut niin ne ovat työn välttelijöitä joita ei kiinnosta maksaa velkojaan. Tuttuni otti pikavippejä ja velkaa ummet lammet kun oli vielä luottotiedot  ja jätti elarit maksamatta maksatutten lapsensa veronmaksajilla ja jäi itsekkin  veronmaksajien elätiksi. Ei kannata tienata kun käteen ei jäisi mitään. 

Elää leveästi eikä maksa mitään elintasostaan. Tämä on lähiomaiseni enkä halua olla missään tekemisissä tämmöisen kanssa. Kaikki ottaa mitä irti saa veronmaksajilta  ja lisääntyy niin kauan kun vain pystyy eikä ole tarkoituskaan itse elättää jälkeläisiään vaan elättää itseään niistä tulevilla tuilla jos suinkin mahdollista. Käyttää kaikkia sukulaisiaan hyväksi. On viemässä ihan kaikki sisaruksiltaan. Vahtii meidän vanhempia koko ajan ja järjestäen niiden raha-asioita. Hänellä ei ole mitään muuta tekemistä kuin järjestää koko ajan toisten ihmisten elämä ja kehuu itseään eikä maksa elatusmaksuja eikä velkojaan. 

Vierailija
116/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä hän tekee työtä, johon ei välttämättä tarvitse koulutusta, työaika on 25h/vk, nettopalkka n. 1000/kk.[/quote
Onko  kepuli palkkatuki työ niin että ilmaista työvoimaa veronmaksajien maksaen palkan. 

Ei, ihan aidosti on palkattu vakituinenbtyö, mutta työaika on vajaa. Alalla yleinen käytäntö.

Toinen mahdollisuus on kausityö, olisi kokoaikatyötä 9/h, mutta vain n. 5kk/vuosi. Siitäkään ei varsinaisesti leipä levene.

Vierailija
117/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on matematiikan tohtori, joka on viimeksi työskennellyt yliopiston ulkopuolella ollessaan 20-vuotias. Hän on ollut työttömänä pari vuotta, vaikka hakee töitä. Me ollaan alle 40-vuotiaita, niin ikäsyrjintääkään ei ole. Jos hän hakisi jonnekin siivoamaan, niin ei häntä varmaan kukaan palkkaisi, koska hän tietysti hakisi koulutustaan vastaavaa työtä jatkuvasti, eikä hänellä ole työkokemusta fyysisestä työstä.

Vierailija
118/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50+ nainen (kukaan, ei edes toiset naiset jaksa katkeroita pilaamassa työilmapiiriä)

Meillä pahin valittaja on 40-vuotias "milleniaali".  Mikään ei ole hänellä koskaan hyvin ja kun hän alkuviikosta toteaa, ettei töissä nyt huvita olla, loppuviikolla onkin sopivasti "lapsi sairaana".  Työmoraali ei ole hänellä kovin korkealla ja tosiaan jatkuva valittaminen pilaa työilmapiiriä. 

Vierailija
119/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen henkilö ei pääse töihin, joka ei hae töihin. Kaikki muut pääsee.

Vierailija
120/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TÖIHIN SIITÄ ULISEMASTA!!! Kamalaa kuunneltaa aikuisvauvojen volina, ettei kukaan palkkaa töihin.

Miten mennään töihin, jos ei ole työpaikkaa, kun ei yrityksistä huolimatta tule valituksi?