Minkälainen ihminen ei saa mitään työtä?
Ymmärrän ettei tietyn koulutuksen saanut aina onnistu työllistymään omalle alalleen. Mutta Suomessa on paljon aloja joissa on työvoimapula. Jos menettäisin työni enkä saisi enää paikkaa omalta alaltani, keksin heti monta työtä jossa työpaikka olisi varma. Ja aina voi hakea lisäkoulutusta.Ketä siis ovat nämä, jotka ovat vuositolkulla työttömiä? En ymmärrä.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti minä.
Paperilla hyvä ja osaava ja haastattelukutsuja satelee. Mutta siellä haastattelussa työnanatajat ei koskaan innostu. Aina sanon jotain väärään kohtaan, kysyn jotain väärää juttua, katson vaarällä hetkellä ylösalassivulle, vastaan väärällä tavalla jne.
Aina jokin menee pieleen. Ihan sama sitten.Lisätään tähän nyt vielä, että oon nyt sit ollut kaikenmaailman työkkärin kursseilla "Näin teet hyvän CV:n" "Näin teet kiinnostavan hakemuksen" "Näin hyödynnät somea tehokkaasti"-kursseilla ja luennoilla.
Mua on neuvonut useampikin ohjaaja ja työelämävalmentaja.
Kukaan heistä ei oo osannut vastata siihen, että "Mitäs jos mä en ihmisenä miellytä työnantajaa? Mitä mä voin tehdä jos haastattelijat vihaa mun persoonaa?"
En edes omasta mielestäni ole mitenkään erityisen "vaikeaasti pidettävä" henkilö. Enkä siis keksi mikä mussa on vikana. Eikä ole keksineet nää valmentajatkaan kun oon heitä tavannut.
Melko mielenkiintoista. En mä voi muuttua kokonaan uudeksi henkilöksi.
En usko, että vika on sinussa. Hyviin ja huonoihinkin työpaikkoihin on kova kilpailu nykyisin. Samaa paikkaa hakee niin moni, että helposti vaan jää kakkoseksi tai kolmoseksi.
Vierailija kirjoitti:
No esim itsellä maisterin tutkinto, niin en halua hakea osa-aikaista siivoojan työtä. Se on usein osa-aikaista, kuten aika monet muutkin alat nykyään. Asun Hki joten jos saan osa-aikaisesta palkkaa kuussa tonnin, no, aika vaikea elää? Miksi asun Hki enkä jossain muualla? No täällä on minun elämä ja läheiset. Ei kai maaseudulla enempää paikkoja ainakaan ole.
Eli pointti: ne alat missä on "työvoimapulaa" on huonosti palkattua osa-aikahommaa. Opiskelijana tein kyllä niitä.
Ja kohta osa-aikatöitä eii kukaan enään tee eikä niitä hae koska työkkäri alkaa soittelee ja vaatii että pitää hakea vain ja ainoastaan kokoaikatyötä.
Eihän siinä järkeä ole esim. vakituista osa-aikatyötä lopettaa missä palkan lisäksi saa vähemmän tukia kuin työttömänä ja mennä vaikka 3kk kestävään kokoaikatyöhön ja se kun loppuu niin olet täysin työtön ja nostat tukia täysimääräisenä ties kuinka pitkään.
Toki osa-aikatyö harventaa työkkärin yhteydenottoja reilusti verrattuna täysin työttömiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti minä.
Paperilla hyvä ja osaava ja haastattelukutsuja satelee. Mutta siellä haastattelussa työnanatajat ei koskaan innostu. Aina sanon jotain väärään kohtaan, kysyn jotain väärää juttua, katson vaarällä hetkellä ylösalassivulle, vastaan väärällä tavalla jne.
Aina jokin menee pieleen. Ihan sama sitten.Lisätään tähän nyt vielä, että oon nyt sit ollut kaikenmaailman työkkärin kursseilla "Näin teet hyvän CV:n" "Näin teet kiinnostavan hakemuksen" "Näin hyödynnät somea tehokkaasti"-kursseilla ja luennoilla.
Mua on neuvonut useampikin ohjaaja ja työelämävalmentaja.
Kukaan heistä ei oo osannut vastata siihen, että "Mitäs jos mä en ihmisenä miellytä työnantajaa? Mitä mä voin tehdä jos haastattelijat vihaa mun persoonaa?"
En edes omasta mielestäni ole mitenkään erityisen "vaikeaasti pidettävä" henkilö. Enkä siis keksi mikä mussa on vikana. Eikä ole keksineet nää valmentajatkaan kun oon heitä tavannut.
Melko mielenkiintoista. En mä voi muuttua kokonaan uudeksi henkilöksi.En usko, että vika on sinussa. Hyviin ja huonoihinkin työpaikkoihin on kova kilpailu nykyisin. Samaa paikkaa hakee niin moni, että helposti vaan jää kakkoseksi tai kolmoseksi.
Niinpä. Mutta miksi en ole koskaan se paras? Mitä niillä muilla on mitä mulla ei? Aina joku on parempi ja työnhaussa ei hopeamitali lämmitä.
edellinen
Vaikka olisi ikänsä ollut töissä, akateeminen ja asuu Heldingin keskustassa.
Vanhaa kremppaa ei huolita. Tavistöihin ei huolita koska "lähtisi kuitenkin heti" ja "motivaatio ei riitä" ja maisterin hommiin "tiedot ei enää ole ajam tasalla".
Meillä on hoitajapula.
Meillä on paljon todella ikääntyneitä yli 80-vuotiaita, jotka tarvitsevat kohta viimeisen sijoituspaikan, koska eivät pärjää kotona.
Meillä on paljon ikääntyneitä yli 55-vuotiaita työttömiä, varsinkin naisia, jotka työllistyvät vaikeasti.
Osa on jo näiden ikääntyneiden vanhempiensa omaishoitajia ja samalla työttömiä työnhakijoita.
Omaishoitajan ja työttömän työnhakijan roolien yhdistäminen onnistuu, toki vaatii todisteluja, mutta onnistuu kuitenkin. Kokemusta on.
Tulot näistä ovat kuitenkin niin pienet, että pitää hakea ja toivoa löytävänsä oikeita töitä.
Jos omaishoitajille maksettaisiin edes kohtuullista korvausta, nämä työttömät voisivat tehdä kotihoidon työt, vanhukset voisivat asua kotonaan mahdollisimman pitkään ja nämä ikääntyneet työttömät saisivat ko. hommissa töitä ja pääsisivät jonkunlaisille tuloille ja pois kärvistelemästä työkkäristä.
Mitäs sanotte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim itsellä maisterin tutkinto, niin en halua hakea osa-aikaista siivoojan työtä. Se on usein osa-aikaista, kuten aika monet muutkin alat nykyään. Asun Hki joten jos saan osa-aikaisesta palkkaa kuussa tonnin, no, aika vaikea elää? Miksi asun Hki enkä jossain muualla? No täällä on minun elämä ja läheiset. Ei kai maaseudulla enempää paikkoja ainakaan ole.
Eli pointti: ne alat missä on "työvoimapulaa" on huonosti palkattua osa-aikahommaa. Opiskelijana tein kyllä niitä.Ja kohta osa-aikatöitä eii kukaan enään tee eikä niitä hae koska työkkäri alkaa soittelee ja vaatii että pitää hakea vain ja ainoastaan kokoaikatyötä.
Eihän siinä järkeä ole esim. vakituista osa-aikatyötä lopettaa missä palkan lisäksi saa vähemmän tukia kuin työttömänä ja mennä vaikka 3kk kestävään kokoaikatyöhön ja se kun loppuu niin olet täysin työtön ja nostat tukia täysimääräisenä ties kuinka pitkään.
Toki osa-aikatyö harventaa työkkärin yhteydenottoja reilusti verrattuna täysin työttömiin.
Jaha. Taas äärioikeistolainen puhuu huonosti palkattujen osa-aikatöiden puolesta.
En ole tällä hetkellä työtön vaan kuntoutustuella mutta jos joudun työttömäksi niin en taatusti työllistyisi. Olisin ikityötön. Minulla on vaikeat nivelrikot käsissä, kipeytyvät ihan pienestäkin rasituksesta enkä voi olla edes toimistotyössä. Koulutus minulla on alalle jossa voisin käytännössä valita työpaikkani jos vaan pystyisin sitä työtä tekemään.
Monia erilaisia syitä. Esim.
Moneen työhön pitää olla joku tietty koulutus eli vaikka maa on täynnä avoimia työpaikkoja ei niitä sopivia ole sitten niin montaa. Koskee ihan kaikkia aloja ja työikäisiä.
Moni työpaikka etsii niitä joustavia ja työstään inspiroituvia get it done -asenteella varustettuja supliikkeja menestyjiä joilla on 10v työkokemus vaikka työn taso olisi se alin mahdollinen. Karsii automaattisesti pois vähääkään haastatteluita jännittävät.
Sitten se ehkä tärkein: moni ei osaa kirjoittaa työhakemusta tai tunnista osaamistaan. Tämä on taito, jota pitää opetella ja harjoitella. Sitä ei kuitenkaan juuri missään oikeasti opeteta. Yleensä ohjeet on samoja ympäripyöreitä juttuja, jotka ei auta yhtään ketään.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen joka lähettää hakemuksia.
Työpaikat saa soittamalla.
Se oli 70-lukua se. Enää ei saa soittamalla vaan käsketään lähettämään hakemus.
50+ nainen (kukaan, ei edes toiset naiset jaksa katkeroita pilaamassa työilmapiiriä)
Minä! Olen sairaseläkkeellä. Joutuisin ilmoittamaan, että pystyn tekemään korkeintaan osa-aikaista työtä. Fyysinen työ mahdottomuus. Koulutus löytyy, mutta ei paljon relevanttia työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pointti: ne alat missä on "työvoimapulaa" on huonosti palkattua osa-aikahommaa. Opiskelijana tein kyllä niitä.Ja kohta osa-aikatöitä eii kukaan enään tee eikä niitä hae koska työkkäri alkaa soittelee ja vaatii että pitää hakea vain ja ainoastaan kokoaikatyötä.
Lisäksi toki soviteltua jos saa niin 300e kuussa voi tienata ettei vaikuta rukiin ja toimeentulotukea jos saa niin oliko 150e saa ansaita kuukaudessa .
Saan molempia tukia ja tulot sellaiset että vaikuttaa molempiin rahoihin. Mutta tarpeen vaatiessa voin lopettaa osa-aikatyöni ja alkaa täysin työttömäksi ja hakea kokoaikatyötä nostaen samalla tukia täysimääräisinä.
Etsin vain ja ainoastaan toistaiseksi voimassa olevaa kokoaikatyötä eli määräaikaisia en huomioi millään tavalla. Nyt olen vakituisessa osa-aikatyössä ollut 6 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen joka lähettää hakemuksia.
Työpaikat saa soittamalla.
Pitääkö töihin hakea edelleen? Mulle viestittelee ja toki myös soittelee rekryihmiset ja yrittää saada vaihtamaan firmaa.
-M44
Minä. Pitkäaikaistyötön, pohjana vain peruskoulu + kesken jäänyt amis, iso liuta mielenterveysongelmia
Vierailija kirjoitti:
Meillä on hoitajapula.
Meillä on paljon todella ikääntyneitä yli 80-vuotiaita, jotka tarvitsevat kohta viimeisen sijoituspaikan, koska eivät pärjää kotona.
Meillä on paljon ikääntyneitä yli 55-vuotiaita työttömiä, varsinkin naisia, jotka työllistyvät vaikeasti.
Osa on jo näiden ikääntyneiden vanhempiensa omaishoitajia ja samalla työttömiä työnhakijoita.
Omaishoitajan ja työttömän työnhakijan roolien yhdistäminen onnistuu, toki vaatii todisteluja, mutta onnistuu kuitenkin. Kokemusta on.
Tulot näistä ovat kuitenkin niin pienet, että pitää hakea ja toivoa löytävänsä oikeita töitä.
Jos omaishoitajille maksettaisiin edes kohtuullista korvausta, nämä työttömät voisivat tehdä kotihoidon työt, vanhukset voisivat asua kotonaan mahdollisimman pitkään ja nämä ikääntyneet työttömät saisivat ko. hommissa töitä ja pääsisivät jonkunlaisille tuloille ja pois kärvistelemästä työkkäristä.
Mitäs sanotte?
Ehdottomasti! Omaishoitajille kunnon palkka.
Vierailija kirjoitti:
yli 55 vuotiaat
55vuotias, potkut saanut. Etkö , ap, tiennyt että Suomessa on ikärasišmia? Yli 50 vuotias on työmarkkinoilla kuonaa.
sellainen jolla on pomo joka pitää ihmiset pätkätyössä KOKO elämän.
olet siis väärässä jos luulet että pystyt työllistymään aina edes "työvoimapulaa" kärsiville aloille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki osa-aikatyö harventaa työkkärin yhteydenottoja reilusti verrattuna täysin työttömiin.Jaha. Taas äärioikeistolainen puhuu huonosti palkattujen osa-aikatöiden puolesta.
No en ole mikään hiton oikeistolainen enkä mikään muukaan . Enkä sanonu palkoista mitään. Sanoin vaan että.moni ala tarvitsee myös oaa-aikatyötä tekeviä mutta kohta heitä ei enåån löydy.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma liittyy myös rekrytoijiin...
Ongelma liittyy nimenomaan rekrytoijiin, ja älyttömän nirsoihin työnantajiin.
Just Orpo taas urputti televiissiossa että kun meillä on yli 200 000 työtöntä ja SATOJA TUHANSIA (!!!!) työpaikkoja avoinna, että kuinka nämä ei nyt kohtaa. Mielenkiinnolla odotan että kun nämä pakkohaut nyt alkaa, niin mikä tulee olemaan meriselitys kun on edelleen yli 200 000 työtöntä jotka ei ole kelvanneet kellekkään. Ei voi enää valittaa että kun työttömät ei hae niitä avoimia paikkoja, kyllä ne hakee kun muuten on karenssi edessä. Ei tarvi olla suurikaan ennustaja kun tietää että mikään ei tule siitä muuttumaan, koska suurin ongelma on työnantajissa, ei työnhakijoissa.
Kyllä jotkut on todella tyhmiä, kun asian voi netissä helposti tarkistaa.
https://www.stat.fi/til/tyokay/2019/02/tyokay_2019_02_2020-05-28_tie_00…
Korkeampi koulutus ei suojaa ikääntyvää työttömyyden pitkittymiseltä
Työttömien 60–64-vuotiaiden yleisin korkein tutkinto oli toisen asteen tutkinto, jollaisen oli suorittanut 14 980 henkilöä eli 47 prosenttia ikäluokan työttömistä 1) . Myös koko 60–64-vuotiaiden ikäluokassa (359 180) toinen aste oli yleisin korkein tutkinto, ja vastaava osuus oli 44 prosenttia (156 810) ikäluokasta.
Vuoden 2019 lopussa työttömänä olleista 60–64-vuotiaista 5 010 (15,6 %) oli suorittanut alimman korkea-asteen tutkinnon, 4 170 (13,0 %) oli suorittanut alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon ja 220 (0,7 %) tutkijakoulutuksen. Korkeakoulutettuja 60–64-vuotiaita työttömiä oli siten 9 400, eli vajaa kolmasosa (29,3 %) kaikista 60–64-vuotiaista työttömistä. Korkeakoulutus oli työttömien 60–64-vuotiaiden keskuudessa hieman harvinaisempaa kuin vastaavan ikäisessä väestössä keskimäärin: ikäluokasta 36 prosenttia oli suorittanut korkeakoulututkinnon.