Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälainen ihminen ei saa mitään työtä?

Vierailija
30.04.2022 |

Ymmärrän ettei tietyn koulutuksen saanut aina onnistu työllistymään omalle alalleen. Mutta Suomessa on paljon aloja joissa on työvoimapula. Jos menettäisin työni enkä saisi enää paikkaa omalta alaltani, keksin heti monta työtä jossa työpaikka olisi varma. Ja aina voi hakea lisäkoulutusta.Ketä siis ovat nämä, jotka ovat vuositolkulla työttömiä? En ymmärrä.

Kommentit (147)

Vierailija
61/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusille aloille töihin ei niin vaan mennä! Moneen työhön,jopa pöntönpesijäksi sinulla pitää olla koulutusta.
Oletko ikinä lukenut Mol-sivuja ja vaatimuksia jopa työvoimakoulutuksiin!!??? Kuule, teepä se niin joudut toteamaan, että siivouskurssillekin työttämällä pitää olla vähintään 6 kk työkokemusta ja ajokortti, tai ei käytännössä ole mitään asiaa kurssille.
Voithan aina laittaa kurssille hakemuksen, mutta siihenkin on aina haastattelu ja 5 tätiä istuu pyöreän pöydän ympärillä ja tenttaa sinua kuin olisit vaativaankin työhön hakemassa.
Tavallisiinkin kouluihin on haastattelut ja vaatimukset!
Moni lannistuu jo näistä vaatimuksista ja hyppää pois tästä pyörästä, jos ei ole urahaaveita tai motivaatiota niin kauheasti elämään.
Sitä paitsi niinkauan kuin tukia maksetaan ja ilmaistyötä teetetään kunnan ja valtion taholta, ei ole kenenkään nuoren enää järkeä kouluttautua opintovelalla!!

Juuri ne älyttömät vaatimukset ja lannistuminen kun edes huonopalkkaiseen duunarityöhön ei enää pääse kuka vain ilman kokemusta. 

Lisäksi ylipäätään ihmiset jotka eivät ole aiemmin saaneet töitä tai jostain syystä edes hakeneet eivät niitä helposti saa tulevaisuudessakaan. Tiedän tapauksia joilla kyllä on koulutus, mutta ei oikein edes kesätyökokemusta tai vain hyvin vähän. Itsetunto ja usko omista taidoista on niin nollassa etteivät edes hae työtä. Ja tottahan se on että kyllä siellä aina riittää hakijoita joilla on enemmän kokemusta.

Vierailija
62/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei ole työkuntoisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä valtava palkkatyön ihailu?

Eikö teillä ole pääomatuloja? Työhän on köyhien hommia.

Vierailija
64/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin muuten töihin, mutta miten vallankumouksen sitten kävisi?

Vierailija
65/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi ryhmä on ujo ja arat, jotka on hyviä töissä, mutta eivät osaa markkinoida itseään. Eivät välttämättä pärjää haastattelussa. Mutta kun pääsevät työn teon makuun, tapahtuu. Itse olin nuorena tällainen, oli pakko opetella kovuutta, äänekkyyttä ja sosiaalisuutta, ettjä sai töitä. Sitten onnistui, kun alkoi pitää meteliä itsestään. Se on luonteeni vastaista, mutta ei ollut muuta keinoa.

En ole itse edes ujo ja arka muuten, mutta kun perustöihin haetaan ihmisiä kuvauksilla "olethan reipas etkä murru paineen alla, toimit tehokkaasti ja huolellisesti myös hirveässä kiireessä. Olethan joustava ja osoitat aitoa innostusta" ja lista vaan jatkuu, alan miettiä että apua, pystynköhän kaikkeen tuohon ja osoittamaan sen haastattelussa. Vaikka olisi aiemmin ajatellut pystyvänsä vaikka kassatyöhön, tuon listan nähtyään on vaikea kehua itseään hirveän eteväksi kun miettii että siellä on muita hakijoita jotka ovat jo tehneet tätä hommaa ja ovat valmiiksi parempia.
Töihin joissa sanotaan "asenne on tärkein, koulutamme tehtäviin" on paljon helpompi hakea.

Vierailija
66/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kerran pappan fabriikissa katselemassa työväkeä puuhissaan.

Kovin hyvinvoivan näköisiä ja pyyleviä olivat. Ehkä heille maksetaan liikaa palkkaa?

Vierailija
67/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä valtava palkkatyön ihailu?
Eikö teillä ole pääomatuloja? Työhän on köyhien hommia.

Äiskältä ja iskältä sait sijoitusvarat? "Palkkatyön ihailu", lol.

Vierailija
68/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen, joka arvostaa vapaa-aikaansa enemmän kuin rahaa. Minä olen sellainen.

Yksikään työnantaja ei ole kykeneväinen tarjoamaan minulle mitään, jotta hän saisi työllistettyä minua. Ei yksikään.

Vierailija
69/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuotta jokapäivä kirjoitin työtön, työtön... Joka ikinen päivä. Uskoin nuo sanat ekana vuonna. Olen vissiin nopea oppimaan. Joten pitäkää tunkkinne.

Vierailija
70/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homot saa aika huonosti oikeita miesten töitä, jotai huivin suunnittelu hommoo ja tietenki verovaroilla ylläpidettävää korkeakulttuuri hommaa.

Vierailija
71/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin kerran pappan fabriikissa katselemassa työväkeä puuhissaan.
Kovin hyvinvoivan näköisiä ja pyyleviä olivat. Ehkä heille maksetaan liikaa palkkaa?

Voitaisiin maksaa lisää palkkaa monelle matalapalkkaiselle. Ne rahat voisi ottaa vaikka kaikista suomenruotsalaisten etuoikeusmasseista. Säästyisi rahaa siinäkin kun ei tarvitsisi opettaa ruotsia eikä käydä mitään virkamiesruotseja tai pitää yllä kaksikielistä järjestelmää jotain muutamaa tyyppiä varten.
Koko systeemi romuttuu kuitenkin ennemmin tai myöhemmin niin voisi aikaistaa sitä.

Vierailija
72/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalta kirjoitti:

Työttömänä, yli 50 vuotiaana, ei töitä saa, vaikka hakisi kuinka. Olin pitkään työtön, hain paikkoja, joihin voisin edes kuvitella pääseväni, en päässyt edes haastatteluihin, ei tullut mitään vastausta mistään. Ei mistään. Helppoa se on nuorille selittää, että mene töihin, kun ei pääse, hain paikkoja ihan Mäkkäristä, siivoukseen ja asiakaspalveluun, josta minulla on vuosien työkokemus, ei auttanut. Ei päässyt kauppoihin, joihin haettiin työntekijää, ei päässyt puuutarhurin paikoille, ruohonleikkaajaksi, ei kahvilaan, ei tiskaamaan, josta kokemusta, ei koulutukseen. Hae siinä sitten kun ensi hakemuksesta asti ei pääse minnekkään, koska ikä alkaa 5:lla. Ja siis useammasta alasta kokemusta ja motivaatiota löytyisi, muttei kelpaa.

Toi on niin totta, mutta työkkärin täti ei usko, tai ainakin esittää, ettei usko. Siis että vanhukset ei työllisty.

Itse lähestyn 60 vuoden ikää ja nyt pitäis alkaa kehitellä niitä työhakemuksia paikkoihin, joihin luulisin pääseväni. Vakavaksi vetää.

Tai oikeasti alkaa naurattaa, että hakisin ja pääsisin Mäkkärille. Mahtaisiko harmaahapsinen mummo sopia heidän imagoonsa. Ei mahtaisi. 

Lisäksi yritykset pelkäävät, että vaikka nyt olen hyvässä kondiksessa, niin sairastun kohta kuitenkin.

Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin haluaisin jollekin eläkkeelle, työuraa on takan yli 40 vuotta. Mutta ei, tuntuu, että työkkäri saa jotakin minun kiusaamisestani.

Vierailija
73/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei halua koulutusta ja osaamista, niin pysyy työttömänä. Suurin osa yli 6 kk työttömänä olleista on tällaisia ei mitään kouluja ei ole peruskoulun jälkeen käyty, mutta palkkaa pitäisi saada 3000 e/kk.

Miksi valehtelet?

Miksi väität, että valehtelen?

Vierailija
74/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalta kirjoitti:

Työttömänä, yli 50 vuotiaana, ei töitä saa, vaikka hakisi kuinka. Olin pitkään työtön, hain paikkoja, joihin voisin edes kuvitella pääseväni, en päässyt edes haastatteluihin, ei tullut mitään vastausta mistään. Ei mistään. Helppoa se on nuorille selittää, että mene töihin, kun ei pääse, hain paikkoja ihan Mäkkäristä, siivoukseen ja asiakaspalveluun, josta minulla on vuosien työkokemus, ei auttanut. Ei päässyt kauppoihin, joihin haettiin työntekijää, ei päässyt puuutarhurin paikoille, ruohonleikkaajaksi, ei kahvilaan, ei tiskaamaan, josta kokemusta, ei koulutukseen. Hae siinä sitten kun ensi hakemuksesta asti ei pääse minnekkään, koska ikä alkaa 5:lla. Ja siis useammasta alasta kokemusta ja motivaatiota löytyisi, muttei kelpaa.

Toi on niin totta, mutta työkkärin täti ei usko, tai ainakin esittää, ettei usko. Siis että vanhukset ei työllisty.
Itse lähestyn 60 vuoden ikää ja nyt pitäis alkaa kehitellä niitä työhakemuksia paikkoihin, joihin luulisin pääseväni. Vakavaksi vetää.
Tai oikeasti alkaa naurattaa, että hakisin ja pääsisin Mäkkärille. Mahtaisiko harmaahapsinen mummo sopia heidän imagoonsa. Ei mahtaisi. 
Lisäksi yritykset pelkäävät, että vaikka nyt olen hyvässä kondiksessa, niin sairastun kohta kuitenkin.
Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin haluaisin jollekin eläkkeelle, työuraa on takan yli 40 vuotta. Mutta ei, tuntuu, että työkkäri saa jotakin minun kiusaamisestani.

Missä kohtaa laissa sanotaan, että jos työtön ei halua työllistyä tai ei usko työllistyvänsä, niin hänen ei tarvitse hakea töitä? Työkkäri kun ei saa ikärasistisesti todeta yli 50v työnhakijalle, että emme me anna maksavaa lausuntoa, koska olet liian vanha.

Vierailija
75/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti minä.

Paperilla hyvä ja osaava ja haastattelukutsuja satelee. Mutta  siellä haastattelussa työnanatajat ei  koskaan innostu. Aina sanon jotain väärään kohtaan, kysyn jotain väärää juttua, katson vaarällä hetkellä ylösalassivulle, vastaan väärällä tavalla jne.

Aina jokin menee pieleen. Ihan sama sitten.

Vierailija
76/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoojaks pääsee kuka tahansa. Ei tarvi mitään koulutusta, työkokemusta eikä suomen kielen taitoa.

Hain ilman kokemusta, en päässyt. Yksi tuttu pääsi toiseen paikkaan siivoustyöhön, hänellä oli jo kokemusta.

Vierailija
77/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoojaks pääsee kuka tahansa. Ei tarvi mitään koulutusta, työkokemusta eikä suomen kielen taitoa.

Saattaa päästä jos muita ei ole saatavilla, jos on saatavilla joku jolla on kokemusta hänet otetaan mieluummin. Ja kun kaikkiin töihin on hirveä hakemusjono niin totta kai siellä on ihmisiä joilla on juuri siitä työstä kokemusta.

Vierailija
78/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta-valmistunut (AMK), jolla ei työkokemusta kuin harjoittelu. Ja ajokorttiakaan ei ole. Siinäpä ne syyt. Toki kouluun voisi mennä uudestaan, mut ongelma on ettei olis varaa enään ellei etäily suju

Vierailija
79/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti minä.
Paperilla hyvä ja osaava ja haastattelukutsuja satelee. Mutta  siellä haastattelussa työnanatajat ei  koskaan innostu. Aina sanon jotain väärään kohtaan, kysyn jotain väärää juttua, katson vaarällä hetkellä ylösalassivulle, vastaan väärällä tavalla jne.
Aina jokin menee pieleen. Ihan sama sitten.

Lisätään tähän nyt vielä, että oon nyt sit ollut kaikenmaailman työkkärin kursseilla "Näin teet hyvän CV:n" "Näin teet kiinnostavan hakemuksen" "Näin hyödynnät somea tehokkaasti"-kursseilla ja luennoilla.

Mua on neuvonut useampikin ohjaaja ja työelämävalmentaja.

Kukaan heistä ei oo osannut vastata siihen, että "Mitäs jos mä en ihmisenä miellytä työnantajaa? Mitä mä voin tehdä jos haastattelijat vihaa mun persoonaa?" 

En edes omasta mielestäni ole mitenkään erityisen "vaikeaasti pidettävä" henkilö. Enkä siis keksi mikä mussa on vikana. Eikä ole keksineet nää valmentajatkaan kun oon heitä tavannut.

Melko mielenkiintoista. En mä voi muuttua kokonaan uudeksi henkilöksi.

Vierailija
80/147 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse akateeminen, noin 15 työkokemusta omalta alalta. Ikää noin 40 v. Jouduinpa sitten työttömäksi joksikin aikaa ja minusta tuli TE-toimiston asiakas. Voi sitä ilkeyttä ja kyykyttämisen määrää mitä tuon toimiston kautta tuli. Kenellekään eivät saa oikeaa työtä luotua. Hyvin laiskoja ihmisiä ja niin pirullisia. Olin luullut, että nämä ovat vain laiskojen työttömien höpötyksiä. Oli opettavainen kokemus nähdä toinen todellisuus. Sain sitten vihdoin ihan tuurilla töitä omin avuin. TE-toimisto toimi vaan hankaloittajana ja kiusaajan roolissa.