Minkälainen ihminen ei saa mitään työtä?
Ymmärrän ettei tietyn koulutuksen saanut aina onnistu työllistymään omalle alalleen. Mutta Suomessa on paljon aloja joissa on työvoimapula. Jos menettäisin työni enkä saisi enää paikkaa omalta alaltani, keksin heti monta työtä jossa työpaikka olisi varma. Ja aina voi hakea lisäkoulutusta.Ketä siis ovat nämä, jotka ovat vuositolkulla työttömiä? En ymmärrä.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pitkäaikaistyötön.
Miksi olet pitkäaikaistyötön? Millaisten asioiden takia et ole saanut työtä?
Yli 50-v, vammainen, en pääse eläkkeelle (joten yhteiskunnan mukaan en liian vammainen, tai oikeastaan en ollenkaan), IT-ala on nuorille, ja vielä pienenevällä alalla siinäkin.
Mun kaveri 55 jäi yyteiden myötä työttömäksi. Hakenut vaikka mitä mutta ei pääse edes haastatteluun.
Siis sehän on selvä, että joskus voi mennä pitkään uuden työpaikan hakemisessa, mutta ap:han puhui vuosista.
Ja tietty sairaudet ja muut esteet on oma lukunsa, mutta paljon on varmasti sellaisia jotka ottavat enemmin tuet kuin ei niin kiinnostavan työn. Tää on vaan ikävä tosiasia.
Olin pienenä kipeänä ja lääkäri sanoi, että nyt pitää juoda ja välttää kaikkea rasitusta.
Olen noudattanut tätä neuvoa siitä pitäen.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojaks pääsee kuka tahansa. Ei tarvi mitään koulutusta, työkokemusta eikä suomen kielen taitoa.
No ei todellakaan pääse. Siivousala ei kärsi mistään työvoimapulasta, mikä tarkoittaa sitä että työnantajalla on varaa valita itselleen parhaat tekijät. Nämä parhaat tekijät eivät ole ihmisiä jotka ovat alunperin kouluttautuneet jollekin toiselle alalle ja ovat nyt yhtäkkiä työttömiä. Siivoisalan toimari ymmärtää nimittäin, että tällainen ihminen vaihtaa omalle alalleen heti kun siihen tulee mahdollisuus, joten parempi on alunperinkin palkata ihminen joka ei ole heti lähdössä muualle.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojaks pääsee kuka tahansa. Ei tarvi mitään koulutusta, työkokemusta eikä suomen kielen taitoa.
Ei muuten pääse, vaikka olisi kokemustakin, niin ei pääse ihan kuka vaan, jos on liian vanha, eli 50 täyttänyt.
Arvaapa ihan huvikses, kuinka monta paikkaa olen hakenut siivoojaksi? En päässyt. Edes haastatteluun.
Että älä jauha asiasta, josta et mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut monta vuotta työtön.
En pysty enää oman alan töihin ja kaikkiin avoimiin paikkoihin tarvitaan jotain erityisosaamista joten en mä niihin pääse.Miksi et kouluttaudu muualle?
En keksi alaa mitä voisin tehdä ja mikä työllistäisi.
Minä olen maailman toiseksi paras hakija jokaiseen paikkaan tai ainakin yleensä Top 3:n joukossa.
Olen Freelancer.
Tosin viimeisin keikka on parinkymmenen vuoden takaa, mutta eiköhän kohtapuoliin tärppää uudelleen.
Ja kuka sitä nyt myötäänsä niitä hommia jaksaisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Uusille aloille töihin ei niin vaan mennä! Moneen työhön,jopa pöntönpesijäksi sinulla pitää olla koulutusta.
Oletko ikinä lukenut Mol-sivuja ja vaatimuksia jopa työvoimakoulutuksiin!!??? Kuule, teepä se niin joudut toteamaan, että siivouskurssillekin työttämällä pitää olla vähintään 6 kk työkokemusta ja ajokortti, tai ei käytännössä ole mitään asiaa kurssille.
Voithan aina laittaa kurssille hakemuksen, mutta siihenkin on aina haastattelu ja 5 tätiä istuu pyöreän pöydän ympärillä ja tenttaa sinua kuin olisit vaativaankin työhön hakemassa.
Tavallisiinkin kouluihin on haastattelut ja vaatimukset!
Moni lannistuu jo näistä vaatimuksista ja hyppää pois tästä pyörästä, jos ei ole urahaaveita tai motivaatiota niin kauheasti elämään.
Sitä paitsi niinkauan kuin tukia maksetaan ja ilmaistyötä teetetään kunnan ja valtion taholta, ei ole kenenkään nuoren enää järkeä kouluttautua opintovelalla!!
Miksi vertaat rekrykurssia tavalliseen työvoimakoulutukseen?
Lisäksi on outoa, että ihan tavallinen keskustelu tavoitteista ja vaatimuksista on mielestäsi tenttaamista.
Jos ei halua koulutusta ja osaamista, niin pysyy työttömänä. Suurin osa yli 6 kk työttömänä olleista on tällaisia ei mitään kouluja ei ole peruskoulun jälkeen käyty, mutta palkkaa pitäisi saada 3000 e/kk.
Työkkärissä ei edes pidetä työttömänä niitä, jotka on olleet heillä työnhakijoina alle 3 kk (toki tyättävät tilastollisesti termin työtön), koska nämä ihan oikeasti hakevat töitä, haluavat itse elättää itsensä. Sitten on se porukka, jolle työ on kirosana.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua koulutusta ja osaamista, niin pysyy työttömänä. Suurin osa yli 6 kk työttömänä olleista on tällaisia ei mitään kouluja ei ole peruskoulun jälkeen käyty, mutta palkkaa pitäisi saada 3000 e/kk.
Työkkärissä ei edes pidetä työttömänä niitä, jotka on olleet heillä työnhakijoina alle 3 kk (toki tyättävät tilastollisesti termin työtön), koska nämä ihan oikeasti hakevat töitä, haluavat itse elättää itsensä. Sitten on se porukka, jolle työ on kirosana.
2000 € nettona, ei se sen enempää vaadi. Millään minimipalkalla en ala vapaa-aikaani myymään.
Varmaan joku vähän vajaampi kaveri, päihdeongelmainen, mielisairas tai vastaava.
Itse olen onnistunut kouluttautumaan työvoimapula-alalle ja sainkin töitä heti valmistumisen jälkeen. Olin ainoa pätevä hakija paikkaan joten minut oli pakko palkata.
Mutta jos tilanne olisi mitenkään eri, olisi minun vaikea päästä mihinkään töihin. En taatusti olisi päässyt tähänkään paikkaan jos olisi ollut muita hakijoita, vaikka työntekijänä olenkin hyvä ja koulusta hyvät paperit. En vain pärjää työhaastatteluissa. En osaa minkäänlaista smalltalkia ja unohdan kaiken jännityksen takia, en osaa vastata kysymyksiin, menen mykäksi. Päästä vain katoaa kaikki mahdollinen mitä voisi sanoa.
Nuorempana en ikinä päässyt mihinkään kesätöihin, edes kaupungin kesätyösetelillä.
Esim. pitkittynyt työttömyys, vajaakuntoisuus ja yli 50 vuotta ikää. Kuvitellaan että työhaastattelussa on vastakkain juuri koulunpenkiltä päässyt, työpaikan vaihtaja ja sitten alkulauseessa mainittu pitkäaikaistyötön. Kenen veikkaisitte saavan työnpaikan ja kenen ette. Vaikka kyseinen pitkäaikaistyötön olisi ainoa haastateltava, voi arvata työnantajan sanovan, "Ilmoittelen valinnasta sitten myöhemmin, siis, älkää te soittako meille, me soitamme teille"...
Yksi ryhmä on ujo ja arat, jotka on hyviä töissä, mutta eivät osaa markkinoida itseään. Eivät välttämättä pärjää haastattelussa. Mutta kun pääsevät työn teon makuun, tapahtuu. Itse olin nuorena tällainen, oli pakko opetella kovuutta, äänekkyyttä ja sosiaalisuutta, ettjä sai töitä. Sitten onnistui, kun alkoi pitää meteliä itsestään. Se on luonteeni vastaista, mutta ei ollut muuta keinoa. Töissäni olen aina ollut tehokas ja hyvä, niin tehokas, ettei kaikki vakkarit esim. harjoittelupaikoissa tykänneet, kun sain tehtyä helpot hommat nopeasti ja oikein, ne hommat, joissa he itse teeskentelivät kiirettä, tekemättömän työn määrällä.
Menisin mielelläni töihin, mutta työnantajat eivät ymmärrä vaatimustani espanjalaistyylisestä 3-4 tunnin siestasta tai edes parin tunnin päikkäreistä.
Pitkän lounaan jälkeen tällainen lepohan on aivan välttämättömyys ihan terveyssyistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi valehtelet?
Miksi et kouluttaudu muualle?