Löytyykö muita odottajia, joilla pitkä työmatka?
Ajattelin kysellä, että löytyykö muita odottajia, joilla on pitkä työmatka ?
Itselläni on n 140 km joka päivä, vaikka tykkäänkin ajaa autolla niin nyt tässä vaiheessa odotusta on iskenyt hirvittävä väsymys varsinkin työpäivän jälkeen.
Olen toimistotyössä, joten istumista tulee jo työn puolesta + työmatkat päälle. Normaalisti en valittaisi mutta ei taida tämä yhtälö olla kauhean ihanteellinen odottajalle... = (
Kuinka te muut jaksatte???
Beatitude & Napero rv 15+1
Kommentit (30)
Kuljen siis päivittäin tuon 90km suuntaansa omalla autolla, kun opiskelen viereisessä kaupungissa. Tai siis kuljin tuonne rv 19 paikkeille. Sitten jouduin jäämään sairaslomalle supistusten takia. Mulla menee reilu tunti matkaan yhteen suuntaan ja sitten se 8 tuntia istumista koulussa, liian rankaksi kävi. Lääkäri sanoikin että " istuma työ" minun tapauksessa opiskelu on yksi rankimmista raskausaikana. Jaksamista kaikille pitkiä matkoja ajaville!
Minttuli 23+3
Mulla työmatkaa 150km/päivä, ja olen nyt rv14:sta.
Edellisraskaudessa työmatkaa oli 120km/päivä pääosin suoraa moottoritietä. Raskausviikolta 25 alkoi lievät supistelut n. 1/2 tunnin kuluttua ajamisesta (töissä, sekä kotona; mutta eivät kivuliaat!). Kävin töissä äitiyslomalle asti, vaikka lääkäri olisi kirjoittanut sairaslomaa supistelujen takia (Kohdunsuu pehmeni/aukesi normaalisti vasta ihan raskauden loppumetreillä).
Nyt tuo työmatka on mutkaista pikkutietä, ja jo nyt on supistelut alkaneet (eivät säännöllisesti, mutta silloin tällöin). Varsinkin silloin kun istun ajomatkan pelkääjän paikalla kimppakyydillä mentäessä. Jotenkin tuntuu, että tällöin ei voi etukäteen mukautua auton liikkeisiin (mutkiin, jarrutuksiin ja kuoppiin), ja siksi supistelut voimakkaampia tällöin. Puhuin jo asiasta ensimmäisessä lääkärikäynnillä viime viikolla, lääkäri totesi, että useasti työmatkojen aiheuttamien supistelujen ja avautumisten takia joutuu tuleva äiti jäämään sairaslomalle loppumetreillä.
Mulla tulee n. 120km/yhteensä ja sivu ajellessa kestää ton 45-50min ja sitten työpäivän istumiset päälle ja nyt alkaa ahdistamaan. Tai on ahdistanut nyt kolmisen viikkoa. Olen rv. 31+5. Reilu pari viikkoa olisi vielä äitiysloman alkuun mutta nyt perjantaina olisi lääkäri ja ajattelin pyytää sairaslomaa, tiedä sitten saako mutta en millään enää jaksa ajella ja istua täällä töissä, tuntuu ihan mahdottomalle ajatukselle että pitäisi vielä kaksi viikkoa kulkea vaikka ei se paljoa enää olisi mutta silti. Väsymys on täällä alkanut painaan päälle ja sitten hermostuttaa kaikki kun on niin väsynyt eikä täällä töissäkään enää oikein mitään saa aikaseksi kun silmät on niin raskaat.
Itselläni tossa raskauden puoli välissä lääkärissä oli paikat jo pehmentyneet että saa nähdä onko nyt tapahtunut mitään. Polton tunnetta tulee monesti mahaan ja selkään autolla ajaessa ja myös työpäivän aikana istuessa, mutta saa nähdä onko ne aiheuttanut silti mitään alakerrassa.
Turvavyön alennin on ollut mun mielestä paras osto tällä hetkellä autolla ajelun kannalta.
Jäin raskausviikolla 28 kesälomalle, josta sairaslomalle ja siitä äippälomalle.
Siihen asti työmatkat sujuivat melko ongelmitta kuumaa kesää lukuunottamatta.
Mutta oletteko muut olleet jo etukäteen tietoisia, että työmatka-kulut vähennetään Kelan äitiyspäivärahasta??
Minulle se tuli shokkina.
Kela vähensi minulta sen maksimin, eli noin 5000euroa.
Päivärahasta ei jää sen jälkeen kuin känsät käteen!!
Minusta se on tosi väärin, että tuolla tapaa " rangaistaan" pitkän työmatkan kulkijoita,
kukaan ei varmasti omasta tahdostaan kulje pitkää työmatkaa.
-Zimpura rv.39-
eli 70km suuntaansa, raskausviikkoja on nyt 16, vielä ei ole pahemmin ollut vaivoja ajamisesta, istumatyöstäni kylläkin kun nyt alkaa olla jo hartiat koko ajan jumissa, ja alaselkää välillä vihloo, mutta neuvolassakin sanoivat että voi lähempänä äitiyslomaa hakea surutta sairaslomaa jos ajaminen käy raskaaksi.
Zimpuralle: Esikoisen kohdalla minullekin tuli täytenä shokkina tuo matkakulujen vähentäminen äitiysrahasta, multakin vähennettiin se täysi määrä ja varmasti nyt vähennetään myös, suoraansanottuna vituttaa, anteeksi vaan, mutta aivan kuin meitä pitkän työmatkan kulkevia rankaistaisiin siitä että olemme lähteneet kotiovea pitemmäksi töihin, uskomatonta kyllä, pitäisi jollekin eduskuntaan laittaa tästä viestiä kun tietäisi vaan kelle, on tämä sen verran epäreilua, en minäkään mielelläni käytä kahta tuntia päivässä työmatkoihin, eikä varmaan kukaan muukaan.
kun pitkämatkalaisia näin sorretaan.
Olen muutaman kiukkusen puhelun ottanut Kelaan, silloin kun päätös asiasta tuli!!!!
Hyvä vertaus on,
minulla sisko joka sai juuri tänä vuonna lapsen,
hänellä on pienemmät tulot kuin minulla, mutta lyhyt työmatka jota ei verotuksessa huomioida.
Hänpä saa melkein PUOLET ENEMMÄN päivärahaa kuin minä!!??
Jossain siis klikkaa ja PAHASTI!!!!
Sori, menee vähän aiheen ohi,
mutta kyllä ottaa päähän!!!
Taitaa täällä jäädä tuon takia haaveeksi pitkä vapaa lapsen kanssa,
olin suunnitellut että jäisin pariksi vuodeksi kotiin, mutta pakko mennä tienaamaan heti kuin vain voi :(
Työmatkaa tulee päivittäin 130 km. Edellisessä raskaudessa joka loppui kesken rv 12+ matka oli 150 km ja tuo pieni matkan lyheneminen vaikutti tosi paljon (nyt ei tarvi ruuhkissa ja liikennevaloissa ajella ollenkaan). Edellisessä tosiaan matka tuntui vietävän pitkältä. Mutta nyt matka tuntui alkuun ihan kohtuulliselta, vaikka kaiken vapaa-ajan käytinkin nukkumiseen.
Kesäloman jälkeen kun huonovointisuus ja väsymys loppui, työmotivaatio on palannut ja vointi on erinomainen, ei päivän pituus tunnu missään. Teen helposti vielä vähän pitemmän päivän vaikka muutenkin matkoineen työpäivä kestää 10 tuntia. Olen nauttinut täysillä tästä yksikulkemisesta ja siitä että saa tehä pitempää päivää. Nyt on kuitekin löytynyt kyytikaveri ja " joudun" olemaan normaalin 8 h työpäivän ;o)
Matka ja autolla ajo ei oo aiheuttanut mitään fyysistä ongelmaa raskauden suhteen, nyt syksyn ja pimeän tullen on kyllä varovaisuus lisääntynyt hirvien takia. Toki eihän tässä nyt niin pitkällä raskaudessa ollakaan, loppuvaiheen vaivat on eessä päin vielä. Onneksi ei tarvi kovin pitkälle talvea kulkea kun jouluna jään jo pois töistä.
HANNELE rv 21+3
mää en oo kuullu mitään tuosta Kela-hommasta, kertokaa mullekin, mitä se käytännössä tarkottaa? Pienentää mun äitiyspäivärahaa?
Tsemppiä ja jaksamista vielä kaikille työmatkalaisille ja muistakaa - väliaikaista se on vain - kohta saadaan jäädä vauvojen kans kotiin! =o)
HANNELE
Kyllä mäkin olen sen huomannut että äitiyspäivärahasta miinustetaan kaikki vähennykset (jos maksat jonnekkin työttömyyskassaan se myös) mitä verotuksessakin tehdään ja se on VÄÄRIN. Mutta mä aion pitää tuon " pienehkön" vero% kun kelahan lisää siihen sen 2% ainakin lisää niin ei mene sitten tuosta pienestä rahasta veroja niin paljon... vaikka uskon kyllä sekin koituvan sitten mulle mätkyinä mutta otan sen riskin saateri... sen verran ottaa kyllä päähän toi asia. Mä kelalle siitä kritisoinkin että mun tulot on se mitä työnantaja mulle maksaa eikä se että multa otetaan eka toi matkavähennys pois ja muut tietty... ja sitten jaetaan 11kk. Mä en ole edes saanut päätöstä vielä rahoista että en osaa yhtään sanoa mitä edes saan.. pari viikkoa olisi äippäloman alkuun mutta en mä sinne kelaan ala soitteleen kun työntaja joutuu maksaan sen 3kk palkan.
Mulla on ollut kans pitkät työmatkat, 90 km suuntaansa, edellisessä verotuksessa. Nyt kuitenkin vuonna 2006 työmatkoja ei tule viimeiseltä vuodelta verotukseen. Mä ainakin hain kelalta rahaa viimeisen puolen vuoden tulojen perusteella ja ilman työmatkakuluja. Saa nähdä tuleeko niiden kanssa sota asiasta.
Mutta jos matkakulut vaikuttaa noin huomattavasti ja aikoo olla pidempää vapaalla tai tehdä lisää pikkuisia heti perään, ei kannata verotuksessa vähentää matkakuluja (kikka kakkonen ;-)).
Miltäs kuulostaa, vai olenko väärässä, että ei onnistu???
Mutta tietysti hankalaa, jos viimeiseltä puolelta vuodelta ei tuloja, niin kikkailun mahdollisuutta ei ole.
Mä hain kanssa ½v tulojen mukaan ja jätin kylmästi matkakulut merkkaamatta niin nepä soitti kelasta ja alkoi kyseleen että miten ei ole matkakuluja ollenkaan... näkeehän ne kato sitten työpaikan osoitteen ja koti osoitteen että se siitä... Ja onhan toi matkakulu vähennys tärkeä kun töissä joutuu siis joutuu käymään kauempana että en viitsisi jättää verotuksessa niitäkään huomioimatta, jospa ne kelalta vetoaa silti että sulla olisi mahdollista vähentää ne ja tyyliin oma vika kun et ole... tiedä sitten mutta kohtalona nyt on vaan tämä.
ZIMPULA: Kiitokset sulle että toit tuon matkavähennysasian esiin, se tuli täytenä yllätyksenä ja SHOKKINA, pakko oli asiaan perehtyä ja hyvä että se tuli ilmi nyt, ettei oota päivärahalta liikoja.
Tuo veroprosenttihomma on myös sellanen joka ei tunnu oikeudenmukaiselta. KUKKA75 aikoi pitää entisen prosenttinsa, mutta tässä pätkä Kelan sivuilta:
" Palkkaa varten määritettyä ennakonpidätysprosenttia korotetaan kahdella prosenttiyksiköllä tai niin, että se on vähintään 20 prosenttia."
Eli minä ymmärtäisin tämän niin että prosentti on vähintään 20. Eli jos prosenttisi on pienempi vaikka siihen ne 2 prosenttiyksikköä lisätäänkin niin mätkyjä tulee.
Tämä on kyllä ihan järjettömyyden huippu.
HANNELE
Se että jos sulta menisi toi alhainen vero% näistä äitiyspäivärahoista niin sitten se olisi tavallaan " oikeutettua" vähentää pitkänmatkalaisilta noi vähennykset pois mutta jos vero% on vähintään se 20% niin mä en käsitä tätä... Tässä sorretaan oikein kunnolla niitä jotka eivät voi olla töissä kotipaikkakunnalla... tästä pitäisi kyllä tehdä joku valitus, pitäisiköhän?
Kela kun laskee äidin vuosituloista (joko vuoden 2004 mukaan, tai viimeisen puolen vuoden tulot)
äitiyspäivärahan,
se mitä olet tienannut, niin siitä vähennetään pois matkakulut, mitä kelan taksan mukaan on mennyt matkoihin.
Eli minulla on se 120 kilsaa päivässä matkoja, niin Kela poisti sen maximi matkakulun minulta, jotain vajaa 5000e.
Joka vaikutti todella paljon päivärahaan.
Ja vähennetään myös liiton jäsenmaksut, jos kuuluu liittoon.
Kaikki näkyy äitiyspäivärahapäätöksessä.
enpäs huomannutkaan että viestit jatkuivatkin jo seuraavallekkin sivulle.
Eli tossa edellisessä viestissä tulikin vain kertausta.
Mutta tosta veroprosentista,
joka myös sapettaa, ja sotii minuakin vastaan.
Minulla veroprosentti ollut viime vuoden pieni, kun tein pojan koulun alun takia 6 tunnin päiviä ja poistin matkakulutkin suoraan prosenteista, niin tuudittauduinkin jo siihen, että hyvä kun ei sentään mene äippärahasta sitten niin hirveesti veroa,
niin totta tosiaan, toi 20%:ia on minimi prosentti jonka kela sitten ottaa.
Että minä hävisin siinä myös!!!
Soittelin ja kyselin kiukkusena tästä sitten kelasta, että miksi näin!!??
Niin sen takia, ettei tulisi mätkyjä.
Tullut monelle äidille kuulemma yllätyksenä sitten suuret mätkyt.
Noista matkavähennyksistä olisi kyllä hyvä tehdä jokin adressi tai vetoomus...
Pilaa monen pitkämatkalaisen äitiysloman,
ennen kun se on edes alkanut.
Zimpura:
Pilaa monen pitkämatkalaisen äitiysloman,
ennen kun se on edes alkanut.
Tai pitkä ja pitkä, yhteesnä 100km. Ajomatka tulee yhteensä noin 1tunti päivässä kun työpaikka sijiatsee hyvässä paikassa, en joudu ruuhkassa ajaa ollenkaan. Mutta kyllä se ajaminen väsyttää, ainakin alkuraskaudella simät meinasi mennä kiinni kotimatkalla. Nyt väsymys on jo pikkasen helpottanut mutta loppuvaiheessa taas itten väsymyys painaa päälle.
Niin, ja niistä vähennyksistä Tuli shokkina kun odotin esikoinen, kysyn monelta eri kelan työtekijöiltä että näinkö tämä menee oikeesti. Se on mielestäni väärin. Sillion kun jätin hakemus sisään hain viimeisin kuuden kuukauden tulojen peruusteella enkä kirjoittanut ylös kaikki matkavähennykset, osa kyllä. Siitä ei tullut sanomista enkä mainnut asiasta kelalle. Tälläkin kertaa haen kuuden kuukauden palkalla sen äitiyspäivärahan mutta vuoden 2004 verotuksessa minulla ei ole matkavähennyksiä kun niiden summa jäi niin pieneksi ettei voinnut vähentää niin tällä kertaa jätän tylysti pois ne matkakustannukset.
Ja siitä veroprosentista. Viimeks en muuttanut veroprosentti vaan pidin sen pienen prosentin ja Kela lisäsi siihen sen 2%. Tiesin että tänä vuonna saan maksaa mätkyjä vuodelta 2004 mutta olen töissä ja laskin että minulla on parempi taloudellinen tilanne maksaa muutama satanen mätkyjä kun se että minun pienestä äippärahasta otetaan paljon veroja. Tällä kertaa aion toimia ihan samalla tavalla, pidän sen pienen veroprosentin ja maksan sitten syksyllä 2008 mätkyjä jos niitä tulee. En varmasti olen ainoa joka " pelaa" tällä tavalla, pakkohan siinä on jotain kikka kolmonen käyttää kun valtio vie suurin osa siitä mitä ne ensin antaa meille äideille ja sitten joku ministeri/kansasedustaja kehtaa sanoa että meidän pitäis hankkia lisää lapsia!!! Onneks on hyvä tuttava kansanedustaja ja toivottavasti istuu vielä ensi kaudellakin, taidankin laittaa viestiä hänelle tästä. Hyvin kela voisi noutaa samat periaatteet kuin opintotuella, kiinteä 10% veroa, sama juttu äippärahalle ja verot kokonaan pois kotihoidontuesta tai sitten todella todella pieni veroprosentti sille!
:-)
Itse olen menossa kelaan nyt tulevalla viikolla ja mietin, että kummanko verotuksen mukaan minun nyt kannattaa lasketuttaa päiväraha. Neuvokaas?
Vuonna 2004 tulot olivat vähän pienemmät, mutta tuolloin ei ollut matkakuluja.
Jos lasketutan viimeisen 6kk:n mukaan niin tulot ovat kyllä suuremmat, mutta matkakuluja tulee 120km/päivä.
Onko eroa mitäään, vai vaikuttaako nuo edes. Kertokaa, kun en itse ymmärrä.
Tarkennusta että olen tänävuonna pudottanut veroprosenttia alas matkojen takia.
Minulla on työmatkaa 120 km. (40-45 min suuntaansa)
Olen nyt n. rv 23 ja ihan hyvin on mennyt. Minulla ei ole ollut ihan kamalaa väsymystä vaikka siinä alkuvaiheessa kylläkin jonkin verran. Onneksi ei ole ollut kovaa pahoinvointiakaan.
Ainakin toistaiseksi siis asia on sujunut hyvin. Minullakin toimitotyötä ja istumista. Sain ystävältäni heti raskauden alussa turvavyön alentimen, jota käytän. Selvästi ajelen myös normaalia " varovaisemmin" .
Ilmeisesti auton tärinä ei ole hyväksi raskaudelle ja voi aiheuttaa ennenaikaisia supisteluja tms? Mutta minulla siis toistaiseksi ainakin kaikki hyvin. Saa nähdä miltä sitten tuntuu kun vatsa tästä vielä kasvaa..
Onnea odotteluun!
-limonadi rv 22 +6