Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löytyykö muita odottajia, joilla pitkä työmatka?

08.10.2006 |

Ajattelin kysellä, että löytyykö muita odottajia, joilla on pitkä työmatka ?

Itselläni on n 140 km joka päivä, vaikka tykkäänkin ajaa autolla niin nyt tässä vaiheessa odotusta on iskenyt hirvittävä väsymys varsinkin työpäivän jälkeen.

Olen toimistotyössä, joten istumista tulee jo työn puolesta + työmatkat päälle. Normaalisti en valittaisi mutta ei taida tämä yhtälö olla kauhean ihanteellinen odottajalle... = (

Kuinka te muut jaksatte???

Beatitude & Napero rv 15+1

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit lasketuttaa vaikka niillä molemmilla ja sitten saat sen mikä on parempi. Ainakin täällä päin (etelä-pohjamaalla) tämä onnistuu.

Vierailija
22/30 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy Kelan sivuilla laskemassa tuleva tukesi. Minä laskin molemmilla (v.2005 tuloilla - ä-loma alkaa 2007 ja viim. 6 kk perusteella). Katso 2005 veropäätöksestä tulot vähennysten jälkeen (ite käytin sitä verotodistuksessa olevaa tulot valtionverotuksessa-kohtaa, en tiiä onko se ihan oikea, mutta luulen että suunta ainakin). Ja laske sitten ed. 6 kk perusteella eli laita bruttotulo/kk ja sitten siihen matkakulut kohtaan matkakulut.

Sulla jos työmatka on 120 km/pv niin kuukaudessa tuo tekee 120 km x 0,21 ¿ x 22 päivää = 554,40 ¿/kk. Merkkaa se siihen matkakulut/kk-kohtaan. Tuolla matkalla sulla tuleekin täydet matkavähennykset täyteen eli Kela tulee vähentämään sun vuosituloista täydet 4700 ¿ matkavähennykset.

Toivottavasti sait selvyyttä.

HANNELE

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis jos ä-lomasi alkaa jo tänä vuonna niin sitten tietysti 2004 verotuksen mukaan, eikä 2005. Itellä loma alkaa v.2007 joten päiväraha tulis v 2005 mukaan.

Vierailija
24/30 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran Kelakin tosiaan tulee vastaan, IHME KYLLÄ, että katsovat äidin eduksi kumman verotuksen mukaan kannattaa äitiyspäiväraha laskea, eli voit ilmoittaa molemmat tulot, sekä vuoden 2004, että ne puolen vuoden tulot.

Niin ne kelassa katsovat kummat tulot ovat paremmat ja laskevat sen mukaan.

Vierailija
25/30 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka äippäloma alkaa vasta v. 2007 kela käyttää vuoden 2004 verotustiedot koska ne ovat turemmat valmiit verotustiedot mitkä heillä on saatavilla. Esikoisen kanssa aloitin äippäloma lokakuussa 2004 ja sillion vuoden 2003 verotustieto ei ollut vielä valmis kun piti jättää kaikki lomakkeet, eli kela olisi käyttänyt vuoden 2002.

Vierailija
26/30 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en varsinaisesti kuulu pitkänmatkan kulkijoihin, työmatkaa tulee päivässä 25km/suunta, mutta myös joudun noista kelavähennyksistä taistelemaan...

Laskin Hannelen kaavan mukaan ja mulle tulisi vuodessa verotukseen ilmoitettavia matkakuluja 2772e. Mä aion kuitenkin karsia noita kuluja ainakin puoleen sillä, että ilmoitan kulkevani mieheni kanssa samassa kyydissä, mikä osittain pitää myös paikkansa, joka viikko päästään ainakin muutamana päivänä menemään yhdessä kun tuövuorot sopii yksiin.

Lähetin laput jo kerran kelaan ja aluksi jätin km ilmoittamatta ja vastauksena tuli että asut eri paikkakunnalla kuin työpaikkasi sijaitsee, etkö hae kilometrivähennyksiä verotuksessa. Eli kyllä ne niitä tarkkailee.... Kelasta sanottin että sinne ilmoitetaan halvin kulkuvaihtoehto, eli voi olla että pystyn käyttämään hyväksi linja-autojen kuluja.

Mutta todissn mun veri kiehahti myös tästä vähennyshommasta, voisiko tosiaan johonkin laittaa adressin tai jotain pystyyn???

OMK80 ja pikkuinen rv 27+2

Vierailija
27/30 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan ulkona tosta kela jutusta.

Mulla ei veroprosentissa näy nuo työmatkat - viime vuoden (2005) verotukseen sitten siinä vaiheessa ilmoitin kun tuli se esilaskettu lomake veroista. Ajattelin tehdä saman tänä vuonna (ja siinähän kysytään montako kuukautta on käynyt autolla töissä)

Mulla alkaa äippäloma 29.12 eli koko tämän vuoden ajattelin tehdä samalla tavalla. Olen vuoden 2007 nyt siis äitiyslomalla - miten nuo matkakulut voivat millään lailla vaikuttaa mun äitiysrahan verotukseen???Eikö prosentti tule katsoa täysin sen hetkisten (äitiysraha) tulojen mukaan ja sitten jos loppuvuodesta palaan töihin niin voin sen sitten veroehdotukseen ilmoittaa kun sen aika on

Mä olen tosiaan ihan ulkona kun lumiukko...???????Osaisikohan joku selventää..

Vierailija
28/30 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vieläkään ihan ymmärtänyt. Selventäisikö joku.

2004 asuin lähellä työpaikkaani ja matkakuluja tuli vähän. Nyt olen muuttanut ja jos lasketutan viim. 6kk:n perusteella, niin matkakuluja tuleekin jo se 120km/pvä.

Eli jos lasketutan äippärahan 2004 mukaan, niin eihän silloin enää voi tulla matkavähennyksiä, koska siihen verotukseen on jo päätös tullut ja vähennykset laskettu?

Vierailija
29/30 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela laskee, ne vuoden 2004 tulot ja matkakulut ihan sen mukaan mitä sulla sillon on ollut,

mun tiedot ne pyysi vuodelta 2004 suoraan verottajalta.

Mutta sun kannattais ehkä laskettaa kelassa ne molemmat, koska ne laskee sen äitiyspäivä rahan sulle edukkaamman mukaan.

Eli ilmoitat kelalle vuoden 2004 tulot, sekä ne puolen vuoden tulot matkoineen, ja pyydät laskemaan kumpi on kannattavampi.

Vierailija
30/30 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspäivärahasta minimi veroprosentti on 20%,

sen pienenmpää prosenttia kela ei kelpuuttanut.

Minullakin olisi ollut tosi pieni prosentti.

Näin minä sen olen ainakin ymmärtänyt.

Mielestäni myös prosentti pitäisi katsoa tulevan vuoden tulojen mukaan, niinkuin työssä käydessäkin.

Mutta varmista asia vielä kelasta itse.

Mulle ei hyväksytty ainakaan tämänhetkistä veroprossaa kelaan,

vaan ne alkavat ottaa minulta 20%.

Kaikintavoin tunnutaan sortavan niitä, joilla on pitkä työmatka.

Itse koitan loman jälkeen alkaa katselemaan, josko löytyis vähän lähempää töitä.

Vaikkei se nyt tähän asiaan millään lailla enää vaikuttakkaan.