Stella (ja muut tosirikkaat), nostatteko lapsilisää?
Ehkä huono sana tuo nostaa, mutta siis otatteko vastaan lapsilisää, vaikka ette varallisuutenne puolesta sitä tarvitse? Miksi otatte tai ette ota? Jos otatte, oletteko koskaan miettineet mahdollisuutta luopua tuosta etuudesta? Entä mihin käytätte lapsilisät?
Ja kysymys niille, joille lapsilisät tulevat todelliseen tarpeeseen: jos taloudellinen tilanteenne sen sallisi, luopuisitteko lapsilisästä kokonaan?
Kommentit (31)
Kouluttaneet itsemme hyvin, tai ahkeroineet muuten ansaitaaksemme elantomme. Meille lasten kunnallinen hoito maksaa huomattavasti enemmän kuin pienituloisille, emme voi haaveillakaan asumistuista ym., maksamme mahdollisesti pitkien opintovuosien lainoja edelleen, emme saa varallisuusrajallisia, edullesempia asuntoja, vaan vaihtoehtomme on joko omistusasunto (lisää lainaa) tai kalliit vapaiden markkinoiden asunnot ym....
Älkää jaksako olla niin katkeria naapureillenne jotka tienaavat teitä paremmin, kyllä ne menot on tasattu valtion puolesta jo moneen kertaan! On hienoa, että (vielä) on olemassa edes yksi tukimuoto joka kohtelee teidän ja meidän lapsia tasavertaisesti, en suostuluopumaan siitä, ihan vain periaatteessa.
että: Ei ole tarpeellista hakea sitä tukea (olin siis hänellä kesätöissä), mei ei olla koskaan käytetty näitä tukihommia, ei kelalta eikä muualtakaan.
Minusta tämä oli ihan uskomatonta, hän olisi saanut työllistämiseeni tukea, eli tavallaan ihan ilmaista rahaa, mutta se ei kelvannut. Olin jo hakenut sitä tukea ja se oli minulle myönnettykin, mutta sitä ei siis tarvinnutkaan, kun hän sai palkkani maksettua muutenkin.
stella80:
minua vaivannut on se, että minkä ihmeen takia lapsilisässä ekasta lapsesta saa niin vitsin vähän mutta vaikka viidennestä lapsesta saa paljon enemmän, koska ekalle lapsellehan kaikki pitää ostaa ja niitä voi se viides sitten käyttää.
:)
Olen siis näköjään lähes yksin ajatusteni kanssa. Ehkä omalla kohdallani mielipiteeseeni asiasta vaikuttaa se, että olemme saaneet (ja saamme edelleen) yhteiskunnalta sen verran paljon tukia (opintotuki, kh-tuki, asumistuki), että jos joskus taloudellinen tilanteemme on sellainen, ettemme ole mistään tuista riippuvaisia, voimme hyvin jättää lapsilisät ottamatta, kun olemme jo oman osuutemme yhteiskunnan tuesta vastaanottaneet. Emme siis koe, että meidän tarvitsisi tässä asiassa olla tasa-arvoisia vähätuloisempien kanssa, jos itse olisimme hyvätuloisia. En sitten tiedä, olisiko ajatusmaailmani erilainen, jos olisin aina maksanut isoja määriä veroja - haluaisinko siinä tapauksessa rahoilleni vastinetta, vaikken sitä tarvitsisikaan...
jos aina olisit ollut maksajan paikalla.
valtiolta saa ja pitää ottaa kaikki mitä saa, varallisuuteen katsomatta. Ite en ainakaan haluaisi, että mun lapsilisillä maksettaisiin esim. yhden kansanedustajan palkankorotus!
Vierailija:
26 veikkaan että näkökantasi muuttuisi
jos aina olisit ollut maksajan paikalla.
nyt kun elää muiden kustannuksella.
Ap, joka pyrkii kouluttautumaan " hyväksi" veronmaksajaksi - se vain kun ei ole ihan ilmaista...
Vierailija:
29 no tietty se on kiva pitää itseään hyveellisenä
nyt kun elää muiden kustannuksella.
että se korvaa lapsen saamisesta aiheutuneita kuluja ja näinollen tasaa tilannetta lapsettomien ja vanhempien välillä, ei varakkaiden ja vähävaraisempien.
Ei kaikki tulonsiirrot ole eikä pidäkään olla potin tasaamista rikkaiden ja köyhien välillä.
Olen kyllä sitä mieltä, että lapsilisät voisivat hyvin olla tulosidonnaisia. Minun ja muiden lapsilisiä tarvitsemattomien lisät voisi minun puolestani antaa niitä tarvitseville köyhemmille perheille. Lapsilisä on meidän perheen budjetissa pisara meressä, en edes pahemmin mieti mihin se menee... kerran sillä käy kunnon ruokaostoksilla Stockan herkussa tai jotain vastaavaa.