Miksi työttömät ei hae töitä
Olen pienen yrityksen yrittäjä ja toimitusjohtaja. Aktiivisesti ei käydä rekrykampanjaa mutta esim. nettisivuilla on työpaikat-osio ja kehoitus ottaa yhteyttä.Tänä vuonna on ollut yksi ainoa hakija. Toki toimitaan it-alalla ja edellytetään ohjelmointitaitoa, mutta esim. keskustelupalstoilla tuntuu olevan paljonkin ohjelmointitaitoisia, jotka valittavat työnantajien ikärasismia. Yhtään näistä ei vain ole koskaan ollut yhteydessä.Työnhakijoiden passiivisuus on jotain ihan käsittämätöntä. Miksi työttömät eivät hae töitä?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Miten työnhakijoiden pitäisi löytää teidän pikkufirmanne? Jos etsitte väkeä, laittakaan työpaikkailmoitus normaaleihin palveluihin, niin saatatte saada niitä hakemuksiakin.
Rekrykonsultit on kyllä löytäneet, luulisi sen aktiiviselta työnhakijaltakin onnistuvan. Mutta kun työnHAKIJOITA ei taida olla. AP.
En usko it-osaajia juurikaan olevan työttömänä, siirtyvät koulusta työhön ja työstä toiseen työhön, ainakin pääsääntöisesti.
Jokainen tuntemani työtön hakee jatkuvasti töitä mutta ei ihan mitä tahansa vaikka myös muuta työtä kuin mihin on koulutust ja alemmaltakin tasolta myös, vaikeaa päästä edes haastatteluun kun on virallisesti "työtön".
Se vielä, että erittäin suuri osa työttömistähän on liikuntarajoitteisia, eri vamman omaavia, päihdeongelmaisia ym, tätä ei pidä unohtaa.
Olen 46-vuotias, takana 2 sosiaalialan tutkintoa. Asun pienellä paikkakunnalla missä työpaikat annetaan sukulaisille.
En osaa ohjelmointia, matikka oli koulussa 5. Tuskin haluat palkata minua
Vierailija kirjoitti:
Itse olin muutama vuosi sitten vajaan puoli vuotta työttömänä. Kertaakaan työkkäristä ei edes soitettu, ja kysytty tilannetta. Kun sitten itse kysyin töitä eräästä firmasta missä olin joskus ollut töissä niin siellä sanottiin, että töitä saattaa olla myöhemmin, mutta kun palkka on hiukan yli 11 euroa tunnilta niin jo pelkästään se seikka tekee töihin lähdön kannattamattomaksi.
Onneksi sain kuitenkin paikan ihan muualta, ja palkkakin on ihan kohtuullinen.
Tämä on juuri se suurin syy miksi kukaan täysipäinen ei hae paikkaa. Kun ei kerran haluta maksaa.
minä ainaki jättäydyin pois työelämästä jatkuvasti lisääntyvän kuspiäisyyden takia kun ei enää jaksa. tähänki jos tulee kommentteja niin ne todistaa mun pointtini tyylillään.
Nepotismiii kirjoitti:
Tuskin haluat palkata minua
Kysymällähän se äkkiä selviäisi. Et ole kysynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksatko oikeasti palkkaakin? Monta kertaa huomaa kuinka työnantajat narisevat turhasta kun itse eivät halua maksaa. Halutaan ammattitaitoista työvoimaa mutta ilmaiseksi.
Meillä maksetaan tuloksen mukaan eli palkka ei tule siitä, että allekirjoittaa työsopimuksen vaan siitä, paljonko tuottaa lisäarvoa. Harva työtön tätä ymmärtää.
Tämä malli toimii kun olet ollut alalla vuosia ja homma on hyvin hallussa.
Ei tällaiseen voi hypätä suoraan tukiviidakon keskeltä, lähtee pian kaikki ulosotton ja pakkohuutokauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Nepotismiii kirjoitti:
Tuskin haluat palkata minua
Kysymällähän se äkkiä selviäisi. Et ole kysynyt.
Ahaa, eli haluat massoittain sinulle sopimattomien henkilöiden hakemuksia?
Miksi ihmeessä?
Ap tekee ihan selkeitä idiootti virheitä ite ja edelleen syyttäö vaan työttömiä.
Suomen lupaavin firma. :D
Olen vaihtamassa työpaikkaa
1. 2 haastattelu kierrosta- hiljaisuus ( ottivat itse yhteyttä)
2. soittoaika sovittu, rekry ei koskaan soittanut (otti itse yhteyttä)
3. 3 haastattelu kierrosta- hiljaisuus, kysyin viikon päästä siitä kun lupasivat tietoa- ei koskaan vastausta (hain itse)
4. 2 haastattelua, tarjous jossa ihan päättömiä ehtoja (esimerkiksi talviloman kaikki samalla hetkellä joka jo määrätty, jne) , kieltäydyin (hain itse)
5. haastattelu, luvattiin palaute viikko sitten- ei mitään (hain itse)
6. haastattelu ohi, suosittelijalle soitettu, tällä viikolla joko kuuluu tai jää samaa hiljaisuus kategoriaan (hain itse)
Vierailija kirjoitti:
Olen kolme kertaa jättänyt IT-firmaan kotisivujen mukaisesti avoimen hakemuksen, olen projektipäällikkö.
KOLME kertaa? Onko tämä vitsi? Ei ilmeisesti?
B2B myynnissä ajatellaan, että kylmistä liideistä muutama prosentti johtaa kauppaan. Yhteydenottoja tehdään kampanjassa satoja tai tuhansia.
Työnhakijoiden kontaktimäärät on kyllä uskomattoman alhaisia.
Vierailija kirjoitti:
minä ainaki jättäydyin pois työelämästä jatkuvasti lisääntyvän kuspiäisyyden takia kun ei enää jaksa. tähänki jos tulee kommentteja niin ne todistaa mun pointtini tyylillään.
kuljetusfirman työntekijä kertoi juuri, että he tarjoavat "lähes kokopäiväistä" työtä niin, että muutama tunti aamupäivällä ja muutama tunti alkuillasta
jotain huippuosaajia sinne on pakotettu, ei ole kukaan yli viikoksi jäänyt, kuskia harmitti kun pitää kokoajan käyttää aikaa opastukseen ja joka viikko sama homma uusiksi ja alimiehitys sen kun jatkuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten työnhakijoiden pitäisi löytää teidän pikkufirmanne? Jos etsitte väkeä, laittakaan työpaikkailmoitus normaaleihin palveluihin, niin saatatte saada niitä hakemuksiakin.
Rekrykonsultit on kyllä löytäneet, luulisi sen aktiiviselta työnhakijaltakin onnistuvan. Mutta kun työnHAKIJOITA ei taida olla. AP.
Älä nyt oikeesti jaksa. Just sanoit edellisellä sivulla, että et maksa kiinteää palkkaa vaan tuloksen mukaan. Tämä ainakin karkottaa osan hakijoista pois. Toisaalta, jos haluat saada palkkalistoillesi raudankovan ammattilaisen, niin sun on pakko antaa jotain todella isoa porkkanaa, jos tuo palkkasysteemi karkottaa hakijat. Mitä ylimääräistä ja parempaa olet valmis antamaan ammattilaiselle, jolla on jo vakituinen työpaikka? Miten houkuttelet tämän ammattilaisen sinulle töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vuokratyö pitäisi kieltää. Tarjolla on vain vuokratöitä ja työnhakijat karttavat sitä kuin ruttoa. Vuokratyö sopii ainoastaan opiskelijoille osa-aikatyöksi.
Touche. Olin aikoinaan Nokialla, kolmivuorotyötä palkka käteen jäi joku 1100 e, työmatka 110 km eestaas...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kolme kertaa jättänyt IT-firmaan kotisivujen mukaisesti avoimen hakemuksen, olen projektipäällikkö.
KOLME kertaa? Onko tämä vitsi? Ei ilmeisesti?
B2B myynnissä ajatellaan, että kylmistä liideistä muutama prosentti johtaa kauppaan. Yhteydenottoja tehdään kampanjassa satoja tai tuhansia.
Työnhakijoiden kontaktimäärät on kyllä uskomattoman alhaisia.
Kultarakas, minä en ole työtön. Jos olisin, hakisin tietysti ahkerammin, mutta en näiden kokemusten pohjalta enää vastaa avoimiin ilmoituksiin, niissä ei tosiasiassa ole mitään paikkaa auki. Käyttäisin senkin ajan ja paukut ihan oikeiden paikkojen hakemiseen.
Kokoomuslaisen unelma suomalaisten työttömyyden hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
[
Älä nyt oikeesti jaksa. Just sanoit edellisellä sivulla, että et maksa kiinteää palkkaa vaan tuloksen mukaan.
En ollut minä, se oli joku muu. Meillä lähtökohtaisesti kiinteäpalkkainen, kokoaikainen, toistaiseksi voimassa oleva työsuhde, mutta tekijän(!) niin halutessa muutkin mallit mahdollisia. Tämä on toki esillä. Olosuhteet ja ehdot on oikeasti kunnossa, hakijoita ei silti ole. AP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
Älä nyt oikeesti jaksa. Just sanoit edellisellä sivulla, että et maksa kiinteää palkkaa vaan tuloksen mukaan.En ollut minä, se oli joku muu. Meillä lähtökohtaisesti kiinteäpalkkainen, kokoaikainen, toistaiseksi voimassa oleva työsuhde, mutta tekijän(!) niin halutessa muutkin mallit mahdollisia. Tämä on toki esillä. Olosuhteet ja ehdot on oikeasti kunnossa, hakijoita ei silti ole. AP.
Sä haet erityisosaajaa jolla on jo työpaikka, sun strategia ois hyvä jos etsisit tekijää työhön mihin on helppo löytää tekijä ja jonka tekis kuka vaan.
No onko teillä työpaikka auki vai ei? Onko tarve työntekijälle vai ei? Jos on tarve, muttei ole ilmoitusta, että paikka auki, turhaan täällä valitat.
Paljon on auki olevia paikkoja. Ei niitä hakiessa jaksa joka ikiseen yritykseen lähettää kysymystä,että sattuuko olemaan tarvetta. Harva työpaikka edes reagoi noihin kyselyihin mitenkään.
Ohjelmointitaitoiset ovat jo töissä, eivätkä halua vaihtaa teille. Sullekaan ei kelpaa muut kuin seniorit, mutta juniorin palkalla.
Olen kolme kertaa jättänyt IT-firmaan kotisivujen mukaisesti avoimen hakemuksen, olen projektipäällikkö. Ekasta vastattiin ystävällisesti, että sinun osaamistasi vastaavaa työtä löytyisi todennäköisesti meitä isommasta paikasta, me etsimme lähinnä kehittäjiä. Tokasta ei vastattu yhtään mitään. Kolmannesta kutsuttiin heti haastatteluun, jonka aluksi todettiin, että ei meillä ole sinulle sopivaa asiakasta, mutta haluttiin tavata sinut.
En jaksa enää vaivautua.