Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ettekö tosiaa tiedä mikä on PYÖRÄTIEN JATKE? Moni autoilija edelleen tulee kolmion takaa pyörätien yli risteykseen. Tänääkin meinasin jäädä ...

Paniikkijarrutus
27.04.2022 |

Ammattikuljettajat osaavat ajaa oikein, mutta moni tavis valuttaa autonsa kolmion ohi suojatien yli ja pysähtyy vasta autotien risteykseen - tajuamatta että kolmion tuoma väistämisvelvollisuus koskee autoilijaa jo suojatien kohdalla.

Itse ajan myös autolla ja hiljennän jo kolmion kohdalle ja vilkuilen tuleeko pyörätieltä kukaan. Sitten vasta ajan siihen autotien risteykseen ja katson tuleeko autoja. Siinä on autoilija nimittäin vähän heikoilla, jos ajaa kolmion takaa pyöräilijää ja mopoilijaa päin.

Turhaan ihmettelette, miksi osa pyöräilijöistä alkaa olemaan aika leipiintyneitä autoilijoihin....

Kommentit (163)

Vierailija
21/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma ongelmansa on se, että katupintaan maalattu pyörätien jatke voi olla kulunut pois näkyvistä jo muutamassa vuodessa. Johtuukohan käytetystä maalista vai sääolosuhteista?

Sillä merkinnällä ei ole mitään juridista merkitystä polkupyöräilijöille. Jos ei lasketa sitä, että polkupyörän on annettava vapaa kulku jalankulkijalle joka ylittää katua suojatien kohdalta.

Vierailija
22/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kun nää lurex-pyöräilijät oppisi, että kun sitä kolmiota EI siinä risteyksessä ole, se on tasa-arvoinen eli fillari väistää, jos tulee autoon nähden vasemmalta. Vaikka siinä kuinka olisi suojatie.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin on  heikoilla autoilija. Vaikka vahingossa tappais pyöräilijän niin ehdollista saisi eikä joutusii edes vankilaan ensikertalaisena. Sitten siitä voisi kehua saunailloissa että minäpä olen tappanut ihmisen, että olen tosi kriminaali ja bad boy, kun noi miehet niin tykkää egoilla.

Vierailija
24/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma ongelmansa on se, että katupintaan maalattu pyörätien jatke voi olla kulunut pois näkyvistä jo muutamassa vuodessa. Johtuukohan käytetystä maalista vai sääolosuhteista?

Ne merkitään käytännössä aina myös liikennemerkein joten tiemaalaukset ovat vain visuaalinen lisä.

Vierailija
25/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä autoilijana tiedän, että väistän pyöräilijää, aina kun väistämisvelvollisuus on voimassa. Nyt ollaan kuitenkin siinä tilanteessa, että täällä ei pyöräilijät tiedä omaa väistämisvelvollisuuttaan eli autoilijana väistän silloinkin, kun ei olisi aihetta, koska en halua ajaa kenenkään päälle. Väistän siis kaikissa tapauksissa, melkein jopa vihreillä valoilla, kun joku sinkoaa silloinkin eteen. Pyöräilijöille pitäisi olla kortti.

Vierailija
26/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevyen liikenteen tietopaketti Liikenneturvalta https://www.liikenneturva.fi/app/uploads/2021/07/jalan_ja_pyoraillen_op…

Hyvät ja selkät ohjeet kaikille. Liikenneympyrästä poistuminen on monelle autoilijalle ihan kryptinen tilanne.

Vierailija
27/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kun nää lurex-pyöräilijät oppisi, että kun sitä kolmiota EI siinä risteyksessä ole, se on tasa-arvoinen eli fillari väistää, jos tulee autoon nähden vasemmalta. Vaikka siinä kuinka olisi suojatie.

Väärin. Jos pyöräilijä tulee pyörätietä pitkin niin ei ole mitään merkitystä siitä että tuleeko oikealta vai vasemmalta. Pyöräilijä väistää autoa jos auto ajaa suoraan suojatien yli mutta auto väistää jos auto kääntyy. Näin siis jos ennen suojatietä ei ole kolmioita.

Vierailija
28/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä autoilijana tiedän, että väistän pyöräilijää, aina kun väistämisvelvollisuus on voimassa. Nyt ollaan kuitenkin siinä tilanteessa, että täällä ei pyöräilijät tiedä omaa väistämisvelvollisuuttaan eli autoilijana väistän silloinkin, kun ei olisi aihetta, koska en halua ajaa kenenkään päälle. Väistän siis kaikissa tapauksissa, melkein jopa vihreillä valoilla, kun joku sinkoaa silloinkin eteen. Pyöräilijöille pitäisi olla kortti.

Sikäli teet oikein että kenenkään päälle ei saa ajaa jos se on välttettävissä. Ei ole väliä kuka on oikeassa vaan väistettävä on jos niin pystyy tekemään.

Vierailija
29/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörätien jatke taas ei automaattisesti tarkoita, etä autoilija olisi se väistämisvelvollinen. Ongelma on, että osa autoilijoista ei tiedä koska heidän tulee väistää, kuten ei tiedä osa pyöräilijöistäkään.

Miten voi olla ettei autoilijat tiedä mitä se kärkikolmio tarkoittaa? Jos kolmio on ennen pyörätietä (risteyksissä käytännössä aina on), niin väistetään sitä pyöräilijää. Tämä asia opetettiin autokoulussa muuten jo 15 vuotta sitten, eikä siinä ole mitään vaikeaa. Siitä huolimatta jatkuvasti tulee tilanteita ettei autoilija väistä... Kaverini jäi pyörällä auton alle tilanteessa, jossa molemmille paloi vihreät, pyöräilijä ajoi suoraan ja autoilija kääntyi vasemmalle pyöräilijän päälle. Oli sitä mieltä että pyöräilijän vika kun jäi alle, vaikka edelleen, vaikka on ihan perus liikennesääntöjä sekin että kääntyvä väistää suoraan ajavaa, ellei kolmio tai liikennevalo osoita muuta (tässä tapauksessa ei osoittanut)

Vierailija
30/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei pyöräilijät voi varmuuden varalta pysähtyä ja odottaa autot ohi, vaikka olisi kuinka itse etuoikeutettu? Sama koskee jalankulkijoita suojateillä. Itse olen pienehköstä kunnasta ja kyllä täällä on senverran maalaisjärkeä ettei mennä koettamaan jalan täi pyörällä autoa vastaan. Siinä häviää aina. Se ei halvaantuneena paljon auta että oli itse oikeassa. Ihan kaheleita pyöräilijöitä tykittää takapuoli pystyssä trikoissaan niin kovaa kuin polkimesta irtoaa.

Vierailija
31/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei pyöräilijät voi varmuuden varalta pysähtyä ja odottaa autot ohi, vaikka olisi kuinka itse etuoikeutettu? Sama koskee jalankulkijoita suojateillä. Itse olen pienehköstä kunnasta ja kyllä täällä on senverran maalaisjärkeä ettei mennä koettamaan jalan täi pyörällä autoa vastaan. Siinä häviää aina. Se ei halvaantuneena paljon auta että oli itse oikeassa. Ihan kaheleita pyöräilijöitä tykittää takapuoli pystyssä trikoissaan niin kovaa kuin polkimesta irtoaa.

Koska siitä ei välttämättä pääse yli ikinä jos pitää odottaa ettei ole yhtään autoa missään... Pienessä kunnassa toki on helppo väistää autoa kun ei ole liikennettä juurikaan, mutta vilkkaammassa liikenteessä ei.

Vierailija
32/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimpia on koulujen lähellä olevat suojatiet. Muksut paahtaa pyörillä yli, eivät edes katso autoja, vaikka ovat väistämisvelvollisia. Eikö vanhemmat opeta?

Vierailija
33/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pyöräilijä ei taatusti liiku sen kovempaa kuin autot. Jos ehdit väistää muita autoja niin pystyt väistämään sitä pyörääkin. Se on ihan vain tahdosta ja asenteesta kiinni. Jos pyöräilijöitä pitää "vain pyöräilijöinä" eikä tasaveroisina muina liikenteessä liikkujina niin helposti tulee juuri tuollaisia järjettömiä ehdotuksia jossa pyöräilijöiden pitäisi olla koko ajan pysähtelemässä kun autoilijat eivät vain viitsi väistää.

Vierailija
34/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyörätien jatke taas ei automaattisesti tarkoita, etä autoilija olisi se väistämisvelvollinen. Ongelma on, että osa autoilijoista ei tiedä koska heidän tulee väistää, kuten ei tiedä osa pyöräilijöistäkään.

Miten voi olla ettei autoilijat tiedä mitä se kärkikolmio tarkoittaa? Jos kolmio on ennen pyörätietä (risteyksissä käytännössä aina on), niin väistetään sitä pyöräilijää. Tämä asia opetettiin autokoulussa muuten jo 15 vuotta sitten, eikä siinä ole mitään vaikeaa.

Kärkikolmio risteyksissä ei ole mikään automaatti. Kärkikolmio ja pyörätien jatke eivät kulje käsi kädessä.

Vierailija
35/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahimpia on koulujen lähellä olevat suojatiet. Muksut paahtaa pyörillä yli, eivät edes katso autoja, vaikka ovat väistämisvelvollisia. Eikö vanhemmat opeta?

Jos tiedät että jossain on koulu (usein vielä liikennemerkillä varoitettu) niin hidastat siloin autosi nopeutta koska pienet lapset eivät tajua aina liikkua liikenteessä kuten aikuiset.

Vierailija
36/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pyöräilijä ei taatusti liiku sen kovempaa kuin autot. Jos ehdit väistää muita autoja niin pystyt väistämään sitä pyörääkin. Se on ihan vain tahdosta ja asenteesta kiinni. Jos pyöräilijöitä pitää "vain pyöräilijöinä" eikä tasaveroisina muina liikenteessä liikkujina niin helposti tulee juuri tuollaisia järjettömiä ehdotuksia jossa pyöräilijöiden pitäisi olla koko ajan pysähtelemässä kun autoilijat eivät vain viitsi väistää.

Kyse ei ole ehtimisestä, vaan väistämisvelvollisuudesta. Autotien risteävällä pyörätien jatkeella pyöräilijä on väistämisenvelvollinen. 

Vierailija
37/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla ettei autoilijat tiedä mitä se kärkikolmio tarkoittaa? Jos kolmio on ennen pyörätietä (risteyksissä käytännössä aina on), niin väistetään sitä pyöräilijää. Tämä asia opetettiin autokoulussa muuten jo 15 vuotta sitten, eikä siinä ole mitään vaikeaa.

Kärkikolmio risteyksissä ei ole mikään automaatti. Kärkikolmio ja pyörätien jatke eivät kulje käsi kädessä.

Jatkossa nimenomaan kulkevat. On toki vanhempia paikkoja jossa noin ei ole mutta pääsääntö nyt ja varsinkin tulevaisuudessa on se että siinä on autoilijan väistämisvelvollisuutta merkitsevä liikennemerkki.

Vierailija
38/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikennesäännöt tulevat muuttumaan siten, että pyöräilijöiden on talutettava pyöränsä suojatien yli ihan oman turvallisuutensa vuoksi, mutta tähän tarvitaan ensin muutaman pyöräilijän kuolema.
Oletkohan sinä se uhri? Mieti sitä.

Vierailija
39/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole ehtimisestä, vaan väistämisvelvollisuudesta. Autotien risteävällä pyörätien jatkeella pyöräilijä on väistämisenvelvollinen. 

Enhän minä sanonut että väistämisvelvollisuus muuttuisi mutta kun edellisessä kirjoituksessa esitettiin että pyöräilijän pitäisi pysähtyä aina, oli etuajooikeutettu tai ei.

Vierailija
40/163 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tiedät että jossain on koulu (usein vielä liikennemerkillä varoitettu) niin hidastat siloin autosi nopeutta koska pienet lapset eivät tajua aina liikkua liikenteessä kuten aikuiset.

Kaikki aitoilijat eivät tiedä että siinä on koulu ja kakaroita sinkoilee täyttä vauhtia tielle. Minä olen todistanut noita vaaratilanteita jalankulkijana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä