Korkosuoja vanhaan asuntolainaan?
Millaisia korkosuojia olette saaneet vanhoihin asuntolainoihin tänä vuonna? Korkosuojalla tarkoitan tässä ihan millaisia vaan instrumentteja, joilla korkojen nousun vaikutusta on rajattu.
Tiedän, että periaatteessa olen "myöhässä" tässä, kun korot ovat jo lähteneet nousuun. Toisaalta tämänhetkisten ennusteiden mukaan korot nousevat pariin prosenttiin lähivuosina, mutta kukaanhan ei tiedä, jääkö nousu vain siihen. Mielelläni ostaisin mielenrauhaa korkosuojan muodossa. Talous periaatteessa kestää 6%:n koronkin, mutta olisihan se kivempaa maksaa vain parin prossan korkoa.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä pankilta tarjous korkokatosta ja kiinteäkorkoisesta lainasta. Et ota kumpaakaan, vaan laitat korkokaton kustannukset jollekin toiselle tilille jemmaan, kuten myös sen kiinteän koron kustannukset. Tili on suojasi koronousua vastaa, voit hyödyntää sitä, jos lainasi korko nousee.
Eikö olis vaan helpompaa avata säästötili ja laittaa sinne satanen kuussa sivuun?
Meillä on miehen kanssa lainaa tällä hetkellä 260 000 e. Jos korot nousevat nopeasti vaikkapa 4 prosenttiin, niin korkomenot olisivat kuussa noin 450 e enemmän. Satanen säästöön kuussa ei siis kauaa lämmittäisi.
Eikö tosiaankaan? Mihin ne halpojen korkojen aikaan säästöön laitetut sataset olisivat tällä välillä kadonneet? Eihän ne lainankorot saman tien nouse -0,0%:sta neljään prosenttiin. Säästöön laitetulla eli "omalla korkosuojauksella" saa järjestelyaikaa (=pystyy maksamaan lisääntyneitä korkomenoja), jos lainanhoito meinaa käydä omalle taloudelle kestämättömäksi.
1991 korot nousivat yhdessä yössä yli kymmenen prosenttia
Oliko silloin tai nykyään jollain yhden päivän viitekorkoon sidottu laina? Ei ollut eli ei se rupla-markan koronvaihtelu silloinkaan heti näkynyt tavisten koroissa!
Vierailija kirjoitti:
Pyydä pankilta tarjous korkokatosta ja kiinteäkorkoisesta lainasta. Et ota kumpaakaan, vaan laitat korkokaton kustannukset jollekin toiselle tilille jemmaan, kuten myös sen kiinteän koron kustannukset. Tili on suojasi koronousua vastaa, voit hyödyntää sitä, jos lainasi korko nousee.
Tämä on vain varautumista koron nousulle, ei siltä suojautumista. Tai riskin hallintaa/poistoa. Itse otin 230 000 euron lainalle viime kesänä korkosuojan 14 vuodeksi. Silloin oli korkojen pohjat. Oli hyvä päätös, luultavasti alkaa tuottaa heti ekasta korontarkistushetkestä alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olis vaan helpompaa avata säästötili ja laittaa sinne satanen kuussa sivuun?
Meillä on miehen kanssa lainaa tällä hetkellä 260 000 e. Jos korot nousevat nopeasti vaikkapa 4 prosenttiin, niin korkomenot olisivat kuussa noin 450 e enemmän. Satanen säästöön kuussa ei siis kauaa lämmittäisi.
Eikö tosiaankaan? Mihin ne halpojen korkojen aikaan säästöön laitetut sataset olisivat tällä välillä kadonneet? Eihän ne lainankorot saman tien nouse -0,0%:sta neljään prosenttiin. Säästöön laitetulla eli "omalla korkosuojauksella" saa järjestelyaikaa (=pystyy maksamaan lisääntyneitä korkomenoja), jos lainanhoito meinaa käydä omalle taloudelle kestämättömäksi.
Toi on todella tyhmää, kun voi ottaa sellaisen lainan, johon niitä satasia ei edes ilmesty. Varsinkin viime kesänä pystyi ottamaan, kuten itse tein.
Itse tuossa tilanteessa ostaisin mieluummin reit-osakkeita joista tulee kuukausittain osinkoa. Se osinko kompensoisi korkojen nousua.
Eiku, niinhän mä olen tehnytkin. Koska en ala pankille makselemaan mitään korkosuojia.
Vierailija kirjoitti:
Korkosuoja on varma kustannus, nouseva korko mahdollinen kustannus. Pankki hinnoittelee korkosuojansa varuiksi, etteivät he ainekaan häviä.
Tämä ei silti tarkoita, etteikö nouseva korko todellakin ole mahdollinen kustannus. Millainen pöllö kuvitteli esim. viime kesänä, että korot eivät nouse seuraavaan 14 vuoteen! 🤣
Voivat nousta ja paljon! Voi tulla sellainen talouskriisi, jollaista ei olla koskaan nähty! Viime kesänä kun otti korkosuojan se päivittyy JO TÄNÄ KESÄNÄ hintoihin, joita korkosuojattomatkin maksavat. Eli se katto leikkuroi jo osan pois.
Vierailija kirjoitti:
Itse tuossa tilanteessa ostaisin mieluummin reit-osakkeita joista tulee kuukausittain osinkoa. Se osinko kompensoisi korkojen nousua.
Eiku, niinhän mä olen tehnytkin. Koska en ala pankille makselemaan mitään korkosuojia.
Korkosuoja maksaa esim 79/kk. Paljonkos sillä säästetyt reitit tuottavatkasn osinkoa kuukaudessa? 50 penniä?
Ja kun kohta se lainaerä on ilman korkosuojausta 79/kk korkokaton yllä
Jos on pakko ostaa kallis korkosuoja, ei ehkä ole järkevää ottaa suurta lainaa. Itse ottaisin pienemmän lainan ja vaatimattoman asunnon ja lisää lainaa vasta sitten , kun sitä saisi paremmilla ehdoilla.
Mahdollisimman pitkä korkosuoja jakso, sekä sellainen, että lainan voi maksaa pois milloin vain.
Vierailija kirjoitti:
Miksi korkosuojista puhuttaessa oletetaan, että pankki "voittaa" nimenomaan niillä asiakkailla, joilla suoja on? Tämä on ollut tilanne viime vuosina, mutta jos korko nousisi nyt vaikka 3 prosenttiin, niin tällöinhän pankki saisi tuottoa suojaamattomista asiakkaista.
Vrt. myös vakuutukset. On itsestäänselvää, että vakuutusyhtiö tekee vakuutuksilla voittoa, mutta ei tämä tarkoita sitä, ettei kukaan yksityishenkilö ikinä ole hyötynyt vakuutuksesta.
Miten se pankki markkinakorolla tuottoa tekee? Se maksaa itse sitä myös, eli pankin korkotulot kasvaa joo, mutta kasvaa samalla myös pankin korkomenot. Sen sijaan suojausinstrumenteista menee tuotto suoraan pankille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiku, niinhän mä olen tehnytkin. Koska en ala pankille makselemaan mitään korkosuojia.Korkosuoja maksaa esim 79/kk. Paljonkos sillä säästetyt reitit tuottavatkasn osinkoa kuukaudessa? 50 penniä?
Ja kun kohta se lainaerä on ilman korkosuojausta 79/kk korkokaton yllä
Katsos kun olen sitä korkosuojaa kerännyt jo asuntolainan ottamisesta lähtien niin ne reitit maksaa tällä hetkellä laskennallisesti korkojen lisäksi myös vastikkeeni ja sähkölaskuni. Korkoja asuntolainasta maksan kutakuinkin 70 euroa kuukaudessa tällä hetkellä. Toki omistan myös asuntolainapankin osakkeita sen verran että sen osingot kattavat heittämällä kuukausittaiset palvelumaksut. Aika paljon saisivat korot nousta jotta mun kannattais mistään korkosuojasta maksaa.Koskaan ei saa laittaa rahoja kiinni vaan seiniin koska seiniä ei voi syödä.
Tarvittaessa asunto menee tiskin alta kaupaksi viikossa koska sijaitsee suositulla alueella.
Oiskohan uteliaisuutesi nyt tyydytetty?
Millä laskurilla oot saanu ton summsn reilu 400€? Oikeesti sun uusi kk erä on yli 800€..
Saisiko vastauksen alapeukkujen sijaan?