Miten 1900e bruttona tienaava voi ostaa asunnon? Maksan kallista vuokraa, säästäminen vaikeaa...Pankki ei myönnä lainaa kun ei ole säästöjä ja pieni palkka
Miten tässä oikein pääsee pois tästä vuokraloukusta?
Pitäisi jo päästä kerryttämään sitä eläkeiän varallisuutta kun ikä 35
Kommentit (126)
En tiedä. Olen 39 ja samassa loukussa. En saa lainaa koska ei tarpeeksi tuloja ja säästöjä. Säästöt eivät kerry koska maksan kallista vuokraa, vaikka lainanlyhennys olisi saman verran tai vähemmän - eli varmasti pystyisin sen maksamaan.
Ja joka kerta kun olen saanut säästöjä kokoon, hinnat ovat kallistuneet niin ettei säästämäni määrä riitä enää pankille.
En saanut palkankorotusta viime vuonna koska olen "jo liian hyvä" ja "muut, joilla on alempi palkka, ansaitsevat korotukset tänä vuonna". Toki voi hakea muita töitäkin, mutta olen nykyisessä työssäni hyvä ja pidetty, ja viihdyn aidosti. Niin ei ole joka paikassa joten riskeeraisin todella paljon jonkun pienen korotuksen takia.
Puolisoa ei ole eikä tule, joten yksin tässä räpistellään. Meneehän se elämä näinkin.
Mulla sama tilanne ja sama palkka, kirsikkana kakun päälle en ole edes vakituisessa työssä mutta viihdyn todella hyvin nykyisessä työpaikassa joten kynnys vaihtaa on iso. Tosin kohta alkaa tulla jo ikäkin vastaan että pakko tehdä valintoja elämässä jos joskus haluaa asuntolainan.
Tervetuloa tänne saaristoon, jossa saat kivan rivitalo yksiön 25000 eurolla.
Tuon ikäisenä ja ilman puolisoa taitaa olla mahdotonta ainakin eteläisessä Suomessa. Aloitin säästämisen jo 23-vuotiaana ja puoliso myös niin oli edes mahdollisuus ostaa se oma. Nyt vaihdettiin uudempaan taloon 40-kymppisinä. Ja velkaa enää 65t (talon arvo lähes 400t).
Valtio voisi mielestäni tukea yhden hengen talouksia helpottamalla lainan saatia. Olisi vaikka joku säätiö jonka kautta saisi osittain valtion takaaman lainan. Itse olen kolmen lapsen totaali yh. Olen parhaimmillani maksanut 1100€ vuokraa ilman asumistukea omasta palkkapussistani. Tällä hetkellä maksan 800 €. Joten varsin hyvin voisin lyhentää lainaa. Mutta koska en omista mitään, suku on köyhä, ja yksinhuoltajana en ole voinut säästää tarpeeksi niin ei tule onnistumaan. Ehkä sitten kun lapset pärjäävät omillaan voi ruveta vasta säästämään kunnolla.. toivotonta..
Olisiko kannattanut käydä koulut kunnialla?
Ei kaikkien ole tarkoitus "kerryttää varallisuutta"
Jos vain töitä löytyy muualta niin ei todellakaan kannata asua pääkaupunkiseudulla. Heti helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Valtio voisi mielestäni tukea yhden hengen talouksia helpottamalla lainan saatia. Olisi vaikka joku säätiö jonka kautta saisi osittain valtion takaaman lainan. Itse olen kolmen lapsen totaali yh. Olen parhaimmillani maksanut 1100€ vuokraa ilman asumistukea omasta palkkapussistani. Tällä hetkellä maksan 800 €. Joten varsin hyvin voisin lyhentää lainaa. Mutta koska en omista mitään, suku on köyhä, ja yksinhuoltajana en ole voinut säästää tarpeeksi niin ei tule onnistumaan. Ehkä sitten kun lapset pärjäävät omillaan voi ruveta vasta säästämään kunnolla.. toivotonta..
Miten totaali-yh liittyy siihen ettet sä ole opiskellut hyvää ammattia?
Hommatkaa asokodit. Saa niissä ainakin muutaman kymmenen tuhatta euroa kerättyä omaisuutta.
Kun minulla oli ASP-säästöjä reilu 15 te hain asuntolainaa 1800 euron bruttotuloilla (osa-aikatyö). Laskelmien mukaan olisin saanut 100-110 te lainaa, jolla ei vielä kummoista asuntoa osteta Helsingistä. En kuitenkaan saanut yhtään varsinaista tarjousta lopulta, koska työsopimukseni oli määräaikainen.
Ehdittiin saamaan laina ennen käsirahan pakollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kannattanut käydä koulut kunnialla?
Ei kaikkien ole tarkoitus "kerryttää varallisuutta"
Olen maisteri ja talousalalla. Ihan kunnon ammatti se on, ei kaikki tienaa miljoonia vaikka haluaisi. t. Ei-ap
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla kolmoset vai oletko muuten vaan hankkiutunut kolmen lapsen yh:ksi ilman että olet koskaan asunut heidän isänsä/isiensä kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Tämä, ja koulussa voisi opettaa myös näistä asioista. Itse en tiennyt mitään asuntosäästämisestä tms. koska vanhempanikaan eivät olleet koskaan sellaista tehneet, ja kasvoin aikana ennen nettiä eli tietoa ei ollut helposti saatavilla. Myöhästyin siis 15 vuotta verrattuna sellaiseen joka sai kotoa eväitä tällaiseen, olen toki virhettä yrittänyt korjata mutta tosiaan noin pitkän ajan kurominen umpeen on hankalaa samalla kun kulut vaan kasvaa mutta palkka ei suurene samaa vauhtia. Lukiotasolla ainakin voisi olla tunteja aiheesta.
Paljonko on ap:llä netto ja paljonko on se kallis vuokra?
Eihän tuossa ole muuta vaihtoehtoa kuin yrittää säästää sitä omarahoitusosuutta. Menoja pienemmäksi ja/tai tuloja suuremmiksi niin että säästöön alkaa jäädä rahaa. Vuokra-asunnosta voi vaihtaa halvempaan tai muuttaa kimppakämpään pariksi vuodeksi säästöjä kartuttamaan.
Paikkakunnan vaihdos ei ole huono ajatus, jos onnistuu saamaan töitä toiselta paikkakunnalta, jossa asuminen olisi halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse, noin pienellä palkalla ei Suomessa kannata töitä tehdä
Ihan normaali palkka pienituloisilla. Kotonako pitäisi sitten istua?
Täällä 3 h kerrostaloasunto 30 000. Taloyhtiössä kaikki isot rempat tehty, asunnossa myös, vaikka pintaremppaa toki voisi tehdä, mutta pakko ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Hommatkaa asokodit. Saa niissä ainakin muutaman kymmenen tuhatta euroa kerättyä omaisuutta.
En saanut lainaa edes asoasuntoon, vaikka olisin asosopimuksen lisäksi käyttänyt vakuutena reilun 21 k€ ASP-säästöjäni. Ei auttanut kuin lopettaa tili ja käyttää nuo säästöt.
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltajuudesta pääsee eroon luovuttamalla lapset nykyiselle etävanhemmalle.
Ei pääse, noin pienellä palkalla ei Suomessa kannata töitä tehdä