Suomessa on apaattinen tunnelma. Kontrastin huomaa kun viettää pitkiä aikoja ulkomailla.
Palasin Suomen kevääseen taas pitkän ulkomaanjakson jälkeen. Vaikka kevätaurinko paistaa, niin en voi olla toteamatta yleistä harmaata apatian tunnelmaa. Mietin syitä mistä tämä johtuu. Kylmä ilmasto ei selitä asiaa täysin vaan kyseessä on henkinen ilmapiiri ja erittäin heikko palvelusektori. Kaduilta puuttuvat yrittäjät ja ihmisiä on aika vähän. Ulkomailla ehdin jo tottumaan katuruokakulttuuriin sekä laajaan valioimaan erilaisia yrityksiä. Siksi ihmettelen, kun Suomi on näin yritysköyhä maa, mistä se kaikki raha tulee, jolla kela ruokkii ihmiset ja maan runsasta työttömyyttä hoidetaan?
Kommentit (422)
Vierailija kirjoitti:
Ankea ilmapiiri lähtee jo siitä, että arkkitehtuuri on rumaa ja itseään toistavaa. Etenkin asuintalot, kauppakeskukset ym on kaikki niin tylsän näköisiä ilmestyksiä. Oikeastaan omakotitalotkin on samaa linjaa. Ei ole kivoja puistoja tai rantoja juuri missään. Betonimöhköjä, autoteitä ja paskaisia ojia kaikkialla. Ihmiset ovat myös melko köyhiä, joten elämästä nauttiminen on hankalampaa.
Tai sitten nautitaan elämästä mökillä järven rannalla. Se on kyllä totta, että suomalaisten kaupunkien keskustoissa on varsin vähän järviä rantoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkkejä kehutaan puheliaisuudesta ja ystävällisyydestä, ja onhan se kieltämättä mukavaa kun ventovieraitakin tervehditään kaduilla. Sen pidemmälle tutustumisessa ei kuitenkaan usein mennä, mikä tuntuu melko ristiriitaiselta. Jenkkituttuni mukaan se johtuu syvään juurtuneesta epäluottamuksesta muita ihmisiä kohtaan. Siksi se mukava tervehtijä saattaa kantaa asetta takkinsa alla tai lastenvaunuissa. Kulttuuriin kuuluva opportunismi ja individualismi synnyttää menestyjiä mutta myös niitä näköalattomia, jotka pyrkivät kaikin keinoin pärjäämään tai nostamaan elintasoaan. Heidän aseitaan vastaan täytyy puolustautua hankkimalla oma ase. Kansan jakautuminen puoluepoliittisesti on vain lisännyt näitä epäluuloja. Lyhyellä visiitillään päivänvalossa vaeltava turisti ei useinkaan näe näitä epäkohtia, ellei satu eksymään ns. köyhemmille huudeille. Ajelimme vahingossa sellaisten läpi mm. LA:ssa ja Detroitissa, ja tuli sellainen fiilis että täältä on päästävä ja äkkiä. Kaduilla parveili porukkaa, joilta en olisi saanut ystävällistä huomiota. Ohi ajavia autoja katseltiin tarkkaavaisesti. Jo pelkkä pysähtyminen liikennevaloihin oli pelottava kokemus lukituista ovista huolimatta. Ei ole tarkoitus dissata jenkkejä tai yleistää, vaan tuoda esiin toinen näkökulma sen kalifornialaisen pikkukaupungin rinnalle.
Olen käynyt useita kertoja Yhdysvalloissa ja kertaakaan kukaan tuntematon vastaantulija ei ole tervehtinyt mua kadulla. Ihan samalla tavalla vastaantulijat kävelevät ohi New Yorkissa kuin Helsingissäkin. En pidä oikein uskottavana, että jossain olisi maa, jossa jokaista vastaantulijaa tervehdittäisiin. Eiköhän ne tervehdittävät ole ainakin jollain tavalla (edes naamasta) tuttuja. Ihan käytännössä mahdotontakin, että jossain miljoonakaupungissa aamuruuhkassa jokainen tervehtisi jokaista vastaantulijaa.
Lahioissa tervehditaan kun ovat "naapureita" vaikka ei olisi koskaan ennemmin satuttu samaan paikkaan. Suuret kaupungit on erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen perusluonne on "erakko" olemme metsäkansaa. Vaikka jotkut uusio-hipsterit sitä yrittävätkin muuttaa ja kieltää, suomalainen veri voittaa joka tapauksessa;) Miksi pitäisi muuttaa MEIDÄN tapojamme ja kulttuuriamme muidenlaisiksi? Voit palata sinne ulkomaille jos jäyhän suomalainen perinne ja tyyli ei kelpaa.
t:keski-ikäinen nainen joka on helkkarin kyllästynyt ikuiseen suomi-pilkkaan ja ruikuttamiseen. antakaa meidän olla rauhassa suomalaisia.No just, että jos EI ole tuollainen niin ei sitten ole suomalainen ja pitää olla turpa kiinni eikä yhtään sanoa mielipidettään? Ilmankos en koskaan ole tuntenut oloani kotoisaksi ja tänne kuuluvaksi vaikka monia asioita Suomessa myös arvostan. Tätä ihme kyräilyä en tajua.
Ohis...ihan samalla tavallahan sä itsekin kyräilet. Mä en ymmärrä tuota, että et tunne oloasi kotoisaksi. Työkavereitasi lukuunottamatta voit ihan itse valita ihmiset, joiden kanssa vietät aikaasi. Jos vietät aikaasi vain sellaisten ihmisten kanssa, joiden seurassa et viihdy ja jotka koet ankeiksi ihmisiksi, miksi ihmeessä olet heidän seurassaan? Mulla on useita ystäviä ja paljon kavereita eikä heistä kukaan ole ankeuttaja eikä kyräilijä. Mukavia, iloisia ja elämäänsä tyytyväisiä ihmisiä, joiden seurassa on hauskaa ja helppo olla.
"Kyräily: katsella puhumattomana silmäkulmien alta." En kyllä mielestäni niin tee.
Pointti on että on vaikea edes tutustua kehenkään vaikka uudella paikkakunnalla kun porukka on jo valmiiksi sitä mieltä että "minullehan et puhu kun ei jo tunneta".
Miksi et tutustu mielestäsi paljon parempiin ihmisiin eli ulkomaalaisiin? Älä muuta sellaieen tuppukylään, jossa ei asu ulkomaalaisia.
Juu Suomessa ei ole pienituloisella mitään virkaa. Ei saa asuntolainaa, luottokorttia tai mitään vastaavaa. Itse tunnen pienituloisia jenkkejä, jotka tekevät työkseen mm. raksahommia ja siivousta, ja kaikki omistavat hulppean kokoisen talon. 2-3 kerrosta, ainakin 4 makuuhuonetta ja 2 kylppäriä, erillinen olohuone ja tv-huone, erillinen keittiö ja ruokatila. Täällä pitää jatkuvasti yrittää todistella omaa arvoaan muille. "Kyllä mä pystyn sen lainan maksamaan" tai "Kyllä mä olisin hyvä valinta tähän työpaikkaan". Mutta ei, silti useimmiten vain lytätään ja elämä ei etene mihinkään. Ilmankos on ankeaa.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin saman, kun asuin noin 5 vuotta ulkomailla. Suomessa uutisetkin on peräjälkeen hirveetä paatosta ja voivottelua ja pirujen maalaamista seinille
No, ei tarvinnut kuin katsoa tallenteista 2 vuotta vanhoja uutisia. 99,9% uutisista ilta illan jälkeen vaan paatosta koronasta, kuolemista ym ym. Nyt on sentään uutisissa Ukrainan sodan lisäksi muutakin, mutta 2 vuotta sitten oli todella ankeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkkejä kehutaan puheliaisuudesta ja ystävällisyydestä, ja onhan se kieltämättä mukavaa kun ventovieraitakin tervehditään kaduilla. Sen pidemmälle tutustumisessa ei kuitenkaan usein mennä, mikä tuntuu melko ristiriitaiselta. Jenkkituttuni mukaan se johtuu syvään juurtuneesta epäluottamuksesta muita ihmisiä kohtaan. Siksi se mukava tervehtijä saattaa kantaa asetta takkinsa alla tai lastenvaunuissa. Kulttuuriin kuuluva opportunismi ja individualismi synnyttää menestyjiä mutta myös niitä näköalattomia, jotka pyrkivät kaikin keinoin pärjäämään tai nostamaan elintasoaan. Heidän aseitaan vastaan täytyy puolustautua hankkimalla oma ase. Kansan jakautuminen puoluepoliittisesti on vain lisännyt näitä epäluuloja. Lyhyellä visiitillään päivänvalossa vaeltava turisti ei useinkaan näe näitä epäkohtia, ellei satu eksymään ns. köyhemmille huudeille. Ajelimme vahingossa sellaisten läpi mm. LA:ssa ja Detroitissa, ja tuli sellainen fiilis että täältä on päästävä ja äkkiä. Kaduilla parveili porukkaa, joilta en olisi saanut ystävällistä huomiota. Ohi ajavia autoja katseltiin tarkkaavaisesti. Jo pelkkä pysähtyminen liikennevaloihin oli pelottava kokemus lukituista ovista huolimatta. Ei ole tarkoitus dissata jenkkejä tai yleistää, vaan tuoda esiin toinen näkökulma sen kalifornialaisen pikkukaupungin rinnalle.
Olen käynyt useita kertoja Yhdysvalloissa ja kertaakaan kukaan tuntematon vastaantulija ei ole tervehtinyt mua kadulla. Ihan samalla tavalla vastaantulijat kävelevät ohi New Yorkissa kuin Helsingissäkin. En pidä oikein uskottavana, että jossain olisi maa, jossa jokaista vastaantulijaa tervehdittäisiin. Eiköhän ne tervehdittävät ole ainakin jollain tavalla (edes naamasta) tuttuja. Ihan käytännössä mahdotontakin, että jossain miljoonakaupungissa aamuruuhkassa jokainen tervehtisi jokaista vastaantulijaa.
Lahioissa tervehditaan kun ovat "naapureita" vaikka ei olisi koskaan ennemmin satuttu samaan paikkaan. Suuret kaupungit on erikseen.
Niiin eli tiedät heidän olevan "naapureitasi" eli eivät ole sulle täysin uppo-outoja ihmisiä. Mä asun pääkaupunkiseudulla lähiössä ja kyllä täällä aika monet tervehtii, jos ollaan "naamatuttuja". Tällä lähiöllä on myös erittäin aktiivinen "puskaradioryhmä" Facebookissa. Jos joku tarvitsee ruuvimeisseliä, kantoapua pesukoneelle tai vaikkapa desilitraa perunajauhoja, sinne vaan ryhmään ilmoitus eikä mene kymmentäkään minuuttia, kun joku on valmis auttamaan.
Apatian syy löytyy useimmiten peilistä kuin kadulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ankea ilmapiiri lähtee jo siitä, että arkkitehtuuri on rumaa ja itseään toistavaa. Etenkin asuintalot, kauppakeskukset ym on kaikki niin tylsän näköisiä ilmestyksiä. Oikeastaan omakotitalotkin on samaa linjaa. Ei ole kivoja puistoja tai rantoja juuri missään. Betonimöhköjä, autoteitä ja paskaisia ojia kaikkialla. Ihmiset ovat myös melko köyhiä, joten elämästä nauttiminen on hankalampaa.
Tai sitten nautitaan elämästä mökillä järven rannalla. Se on kyllä totta, että suomalaisten kaupunkien keskustoissa on varsin vähän järviä rantoineen.
Anteeksi nyt vaan, mutta ne mökkirannat ei ole mitään kummoisia. Joku paskanen mutajärvi kivipohjalla, johon voi mennä uimaan vaan jonkun lahon laiturin päästä yksinään parin saunakaljan jälkeen ei oikein auta ankeuteen. Puhun nyt siitä, että pitäisi olla kauniita ja isoja yleisiä HIEKKArantoja, johon ihmiset voivat kokoontua sosialisoimaan, pelaamaan rantsupelejä ym. Sellaista yhteisöllistä meininkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vaan, mutta ne mökkirannat ei ole mitään kummoisia. Joku paskanen mutajärvi kivipohjalla, johon voi mennä uimaan vaan jonkun lahon laiturin päästä yksinään parin saunakaljan jälkeen ei oikein auta ankeuteen. Puhun nyt siitä, että pitäisi olla kauniita ja isoja yleisiä HIEKKArantoja, johon ihmiset voivat kokoontua sosialisoimaan, pelaamaan rantsupelejä ym. Sellaista yhteisöllistä meininkiä.
Ja mihin sä ajattelit niitä hiekkarantoja tehdä? Siis jos ei ole merta tai järveä lähimaillakaan? Helsingissä ainakin on useampikin yleinen hiekkaranta meren äärellä. Sinne vaan picnicille ja pelaamaan vaikka Hietsuun.
Suomen apaattisuutta kun tarkkailee niin hyvin nopeasti tulee ilmi yksi yhdistävä tekijä johon voi vaikuttaa: verotus. Korkea verotus rankaisee kaikkia. Yrittäjillä ei ole varaa yrittää, ihmisillä ei ole varaa kuluttaa, yrityksillä ei ole varaa investoida eikä turisteilla syytä käyttää rahaa. Tämä Suomen "hyvinvointi" tulee järkyttävän kallilla hinnalla jossa ainoa hyötyjä on valtion/kunnan virkamies.
Itse muutin ulkomaille toiseen länsimaahan ihan tavallisena valkokaulustyöntekijänä muutama vuosi takaperin. On aivan uskomatonta miten paljon enemmän mahdollisuuksia avautuu kun keskitulosta jää useita satasia enemmän käteen joka kuukausi. Ja jos haluan sen kuluttaa tavaroihin tai palveluihin niin kaikki on 20-70% halvempaa Suomeen verrattuna. Elämänlaatu nousi kohisten ja takaisin ei ole ikävä.
Ei tarvitse olla kuin kuukauden pois Suomesta, niin takaisin tullessa huomaa kuinka apaattinen maa Suomi on, mutta siihen tottuu taas viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen perusluonne on "erakko" olemme metsäkansaa. Vaikka jotkut uusio-hipsterit sitä yrittävätkin muuttaa ja kieltää, suomalainen veri voittaa joka tapauksessa;) Miksi pitäisi muuttaa MEIDÄN tapojamme ja kulttuuriamme muidenlaisiksi? Voit palata sinne ulkomaille jos jäyhän suomalainen perinne ja tyyli ei kelpaa.
t:keski-ikäinen nainen joka on helkkarin kyllästynyt ikuiseen suomi-pilkkaan ja ruikuttamiseen. antakaa meidän olla rauhassa suomalaisia.No just, että jos EI ole tuollainen niin ei sitten ole suomalainen ja pitää olla turpa kiinni eikä yhtään sanoa mielipidettään? Ilmankos en koskaan ole tuntenut oloani kotoisaksi ja tänne kuuluvaksi vaikka monia asioita Suomessa myös arvostan. Tätä ihme kyräilyä en tajua.
Ohis...ihan samalla tavallahan sä itsekin kyräilet. Mä en ymmärrä tuota, että et tunne oloasi kotoisaksi. Työkavereitasi lukuunottamatta voit ihan itse valita ihmiset, joiden kanssa vietät aikaasi. Jos vietät aikaasi vain sellaisten ihmisten kanssa, joiden seurassa et viihdy ja jotka koet ankeiksi ihmisiksi, miksi ihmeessä olet heidän seurassaan? Mulla on useita ystäviä ja paljon kavereita eikä heistä kukaan ole ankeuttaja eikä kyräilijä. Mukavia, iloisia ja elämäänsä tyytyväisiä ihmisiä, joiden seurassa on hauskaa ja helppo olla.
Hyvänen aika mitä vääntämistä! Kyse ei ole siitä, kenen kanssa haluaa viettää aikaa! Kyse on yksinkertaisesti alkeellisista käytöstavoista!
Kyse on siitä, minkälaisen ilmapiirin luot ympärillesi! Haluatko ankeutta ympäristöäsi ja kanssaihmisten päivää nyrpeällä olemuksellasi mulkoilemalla, pahimmassa tapauksessa tiuskimalla tai sanomalla suoraan (tätä just pidetään aitona!) vai kykenetkö olemaan sen ihmisen kohtaamishetken ajan ystävällinen ja huomaavainen.
Et tiedä mitä taakkaa toinen kantaa - joku päivä saat itse ikäviä uutisia ja juuri tuntemattoman kohtaaminen voi olla viimeinen pisara - tai vaihtoehtoisesti antaa voimaa jaksamiseen.
Sivistykää jo nyt ihmeessä!!
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ongelma tuo "how are you" oikein on? Tässäkin ketjussa moni on ihan äimänä ja raivoissaan, että tuollaista sanotaan ulkomailla mutta niihän Suomessakin ihan yleisesti sanotaan kavereille että "moi mitä kuuluu", eikä siihen vastata kuin jotain aivan ympäripyöreää "moi mitäs tässä".
Juuri näin! En mä puolitutulle esim.omalle esimiehelleni ala selittämään tuohon tervehdykseen, että "Muuten ihan hyvää, mutta nukuin todella huonosti viime yönä." Jos tuo lause ei liity mitenkään työntekooni, en tarvitse sairaslomaa töistä ymv.
Sen sijaan hyvälle ystävälleni voisin vastata: "Kiitos kysymästä, mutta nukuin todella huonosti, kun yläkerran naapuri teki remonttia."
Onnellisin kansa joka on aito. Olet tottunut muualla tekopirteään ADHD kulttuuriin. Kaipaat varmaan ruuhkia ja saasteitakin? Puhdas luonto ja hiljaisuus on parasta ja harvinaista muualla. Faktoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika mitä vääntämistä! Kyse ei ole siitä, kenen kanssa haluaa viettää aikaa! Kyse on yksinkertaisesti alkeellisista käytöstavoista!
Kyse on siitä, minkälaisen ilmapiirin luot ympärillesi! Haluatko ankeutta ympäristöäsi ja kanssaihmisten päivää nyrpeällä olemuksellasi mulkoilemalla, pahimmassa tapauksessa tiuskimalla tai sanomalla suoraan (tätä just pidetään aitona!) vai kykenetkö olemaan sen ihmisen kohtaamishetken ajan ystävällinen ja huomaavainen.
Et tiedä mitä taakkaa toinen kantaa - joku päivä saat itse ikäviä uutisia ja juuri tuntemattoman kohtaaminen voi olla viimeinen pisara - tai vaihtoehtoisesti antaa voimaa jaksamiseen.
Sivistykää jo nyt ihmeessä!!
Kyse on nimenomaan siitä, kenen kanssa haluat viettää aikaasi. Älä vietä aikaasi nyrpeiden ihmisten kanssa, jos nyrpeät ihmiset ärsyttävät sua. On ikävää, jos työkaverisi äyskivät ja tiuskivat sulle. Heitä kun et voi valita. En ole Suomessa törmännyt asiakaspalvelussa koskaan tilanteeseen, jossa mulle olisi tiuskittu. Aina on ollut ystävällisiä tai ainakin asiallisia, kun itsekin olen ollut ystävällinen ja asiallinen. Jos kovinkin usein törmäät tällaisiin asiakaspalvelijoihin, kannattaisiko sun miettiä, onko omassa käytöksessäsi jotain parantamisen varaa?
Ja noin yleensä....ei ole sun eikä mun tehtävä luoda mitään ilmapiiriä kuin vain niiden keskuudessa, joiden kanssa halutaan viettää aikaa. Suosittelen lämpimästi, että sinäkin alat viettää aikaasi vain sellaisten ihmisten kanssa, joiden seurassa aidosti viihdyt. Niiden, jotka ovat sinulle ystävällisiä ja huomaavaisia. Niiden, joiden kanssa sulla on hauskaa. Niiden, joiden seurassa naurat niin että poskilihakset on kipeäinä. Kaikkien muiden ihmisten kanssa riittää ihan vain asiallinen käytös. Päivää, kiitos, anteeksi ja näkemiin....juuri muita sanoja ei tarvita tuntemattomien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Suomen apaattisuutta kun tarkkailee niin hyvin nopeasti tulee ilmi yksi yhdistävä tekijä johon voi vaikuttaa: verotus. Korkea verotus rankaisee kaikkia. Yrittäjillä ei ole varaa yrittää, ihmisillä ei ole varaa kuluttaa, yrityksillä ei ole varaa investoida eikä turisteilla syytä käyttää rahaa. Tämä Suomen "hyvinvointi" tulee järkyttävän kallilla hinnalla jossa ainoa hyötyjä on valtion/kunnan virkamies.
Itse muutin ulkomaille toiseen länsimaahan ihan tavallisena valkokaulustyöntekijänä muutama vuosi takaperin. On aivan uskomatonta miten paljon enemmän mahdollisuuksia avautuu kun keskitulosta jää useita satasia enemmän käteen joka kuukausi. Ja jos haluan sen kuluttaa tavaroihin tai palveluihin niin kaikki on 20-70% halvempaa Suomeen verrattuna. Elämänlaatu nousi kohisten ja takaisin ei ole ikävä.
Kiinnostaisi tietää muutitko toiseen eu-maahan ja veikkaidin Saksaa?
Miksi kukaan valittajista enää asuu Suomessa kun täällä on niin ankeaa, hapanta, rumaa, apaattista, hiljaista ja vaikka mitä hirveää?
"Kaduilta puuttuvat yrittäjät"
tarkoitatko taskuvarkaita, kaupustelijoita ja kerjäläisiä, näitähän tosiaan ulkomailla kyllä piisaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan valittajista enää asuu Suomessa kun täällä on niin ankeaa, hapanta, rumaa, apaattista, hiljaista ja vaikka mitä hirveää?
koska KELA
Onhan ihmisissä tietysti eroja ja siis heidän tavoissaan. Pesuloita ei ole joka nurkalla ja nykyisin on sen verran hyvät pesukoneet kuivausrumpuineen, että menee vähemmän aikaa laittaa pyykit koneeseen ja nostaa ne sieltä parin tunnin päästä pois kuin lähteä viemään pesulaan ja sitten hakemaan pesulasta jonain muuna päivänä. Marketeissa hiusten värjäysaineiden skaala on nykyisin suuri ja lisäksi on myynnissä paljon kotikäyttöön tarkoitettuja hiustenlyhennystarvikkeita.
Mulla olisi varaa pesettää lakanani ja pyyhkeeni pesulassa, mutta pesulaan vieminen olisi vaivalloisempaa kuin pestä ne kotona.