Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa on apaattinen tunnelma. Kontrastin huomaa kun viettää pitkiä aikoja ulkomailla.

Vierailija
26.04.2022 |

Palasin Suomen kevääseen taas pitkän ulkomaanjakson jälkeen. Vaikka kevätaurinko paistaa, niin en voi olla toteamatta yleistä harmaata apatian tunnelmaa. Mietin syitä mistä tämä johtuu. Kylmä ilmasto ei selitä asiaa täysin vaan kyseessä on henkinen ilmapiiri ja erittäin heikko palvelusektori. Kaduilta puuttuvat yrittäjät ja ihmisiä on aika vähän. Ulkomailla ehdin jo tottumaan katuruokakulttuuriin sekä laajaan valioimaan erilaisia yrityksiä. Siksi ihmettelen, kun Suomi on näin yritysköyhä maa, mistä se kaikki raha tulee, jolla kela ruokkii ihmiset ja maan runsasta työttömyyttä hoidetaan?

Kommentit (422)

Vierailija
21/422 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me viihdymme kotona ja luonnossa. En minäkään käy kuppiloissa juomassa ylihintaista kahvia. Minä otan termarin kotoa ja mene nauttimaan metsään. En halua tavata ihmisiä, en jaksa turhanpäiväisiä keskusteluja, enkä yltiösosiaalisia höpöttäjiä. Asuin jonkun aikaa Espanjassa ja meinasi pää revetä niiden ihmisten kanssa. Jatkuvaa hölinää. Ja yleensä ihan turhaa.

Missä on ihmisiä, on yleensä ääntä! Useimmat espanjalaiset ovat sosiaalisia luonteeltaan; mikäs sen mukavampaa! Luonnossakin on ihan kiva liikkua, kun on seuraa. Yksin se on aika ikävää..

Vierailija
22/422 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tärkeintä on ollut pitää ihmiset köyhänä ja kyykyssä.

Vain duunarit pidetään kyykyssä.

Yksi juttu on tietysti tuo sää. Toinen on korona. Mutta ei minulla ole ikinä ollut "apaattista tunnelmaa". Suomi on upea maa jossa on mahdollisuus vaikka mihin.  Olisi kiinnostavaa kuulla missä AP on asunut "pitkiä aikoja". Ehkä aurinkorannikolla? Toki muuallakin on paljon noita pikkuravintoloita. Se johtuu ehkä siitä, että kodeissa ei juuri tavata. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/422 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin aloituksen ihan ajatuksen kanssa ja kyllä, ihan Putkosen kynästä suoraan, ainoastaan räjähtelevät lepakot puuttuivat...Miksiköhän persuilla on noin kova vihamielisyys Suomea kohtaan ,johtuu varmaan heidän henkisen kotimaansa, Venäjän, viime aikaisista vastoinkäymisistä...

Vierailija
24/422 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö siellä ulkomailla puhuttu koronasta mitään? Täällä semmonen jyllännyt 2 vuotta, ootko kuullut?

Suomessa on ollut/ on koronaa todella vähän verrattuna muihin maihin. Suomalaiset ovat vain jotenkin erakkoja luonteeltaan.

Vierailija
25/422 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on vain 5,5 miljoona..

Väestötiheys ei riitä. Ja kyllä se ilmasto ajaa ihmiset sisälle, muutama kuukausi vuodessa kun kaduilla ja puistoissa viihtyy.

Vierailija
26/422 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaduilta puuttuvat yrittäjät, koska keskiverto suomalainen haluaa tehdä kaikki ostoksensa saman katon alta. Sen vuoksi asioidaan kauppakeskuksissa. Lisäksi kaupunkien keskustat näivettyy, koska suomalaisilla ei ole enää varaa asua kaupunkien keskustoissa. Ei varsinkaanperheasunnoissa. Ja koska autolla keskustoihin meneminen on tehty yhä hankalammaksi, suomalainen suuntaa autonsa ja perheensä kanssa kauppakeskukseen. 

Vierailija
27/422 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi juttu on tietysti tuo sää. Toinen on korona. Mutta ei minulla ole ikinä ollut "apaattista tunnelmaa". Suomi on upea maa jossa on mahdollisuus vaikka mihin.  Olisi kiinnostavaa kuulla missä AP on asunut "pitkiä aikoja". Ehkä aurinkorannikolla? Toki muuallakin on paljon noita pikkuravintoloita. Se johtuu ehkä siitä, että kodeissa ei juuri tavata. 

Suomalaisia asuu ympäri maailmaa; aurinkorannikko ei todellakaan ole se ainut paikka.

Vierailija
28/422 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi duunarit pitäisi pitää kyykyssä? Miksi tätä kansanosaa sorretaan? Suomi pysähtyisi sillä sekunnilla kuin seinään jos duunarit menisi yleislakkoon...

Vierailija
29/422 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla tekopirteä? Mielestäni maan kuuluu olla sellainen, kuin asukkaansa, eikä näytellä jotain muuta. Itse asiassa tietynlainen apaattisuus helpottaa introverttiä luonnetta, kun ei tarvitse olla patsastelemassa koko ajan.

Vierailija
30/422 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei saa laittaa kaduille pystyyn kojuja ja katukeittiöitä, hyvä jos edes parin pöydän terassin, sekin erikoisluvalla. Vähemmästäkin on ankea katukuva kaupungeissa.

Vierailija
31/422 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on se perisuomalainen kateus ja itsekkyys joka ilmapiirin myrkyttää ja kaikilla on paha olla ku kaikesta kilpaillaan. Ja vain raha on tärkeää ja pääasia että sitä on itsellä, muista ei väliä.

Vierailija
32/422 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä voi viettää aikaa missään ulkona, kun aina tuulee niin että tukka lähtee. Varsinkin kaupunkien keskustoissa, missä suorat kadut muodostavat kunnon tuulitunneleita.

Vierailija
33/422 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotahan vain, palautamme sinut tasollesi johon kuulut!

Vierailija
34/422 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on! Olen huomannut ihan saman. Jo muutama viikko muualla avaa silmät kyllä. Parhaiten eron huomaa kun palaa tänne.

Vierailija
35/422 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on oikeassa. Käytin äsken koiran ulkona. Paikallisen ravintolan terassilla ei ollut ketään, vaikka ulkona on sentään +8 astetta lämmintä eikä edes sada vettä. Ja oli lounasaika. Kummallisia mörököllejä suomalaiset. 

Vierailija
36/422 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mahtavaa palata ulkomaanreissun jälkeen takaisin Suomeen, jotenkin ihana käpertyä takaisin itseensä ja olla ihan vain omassa rauhassa eikä näytellä jotain ekstroverttiä. Jatkona tuohon tekopirteyskommenttiin.

Vierailija
37/422 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin muutama vuosi sitten Kaliforniassa Sherman Oaks-nimessä kaupungissa serkkuni luona 2 vkoa. Se elokuvista tuttu amerikkalainen "how nice to see you" tuntuu meistä suomalaisista imelältä. Mutta tiedättekö, että kun siihen tottuu se on ihanaa ja tekee olon hyväksi. Siellä kaikki huomioi toisiaan, kauppojen kassat yms, kerjäisetkin on ystävällisiä. Takaisin tullessa huomasi jo saksalaisessa lentokoneessa eurooppalaisten tympeän ilmeen ja itku tuli Hgin lentokentällä. Miten epäystävällinen ja ankea ilmapiiri tällä on.

Samaa mieltä. Itse huomasin kontrastin vielä karummin Suomeen palattuani. Olin Australiassa pidemmän aikaa, ja siellä on aika jenkkiläinen puhekulttuuri. Suurin osa ihmisistä on ystävällisiä ja auttavaisia. Sitten Hki-Vantaan lentokentällä tuli palatessa ongelmatilanne, pyysin apua lähellä olevalta työntekijältä, ja tämä alkoi vaan vittuilemaan minulle. Siis ihan oikeasti. Jotain kentän henkilökuntaa mutta ei lentoemäntiä, heiltä sain sitten sitä ystävällistä apua ja tilanteen ratkaistuksi. No, kysyin eka apua varmaan vahingossa joltain elämäänsä vihaavalta katkeralta duunarilta. Mutta Australiassa bussikuskitkin oli pääosin mukavia. Oli raskasta aina small talkata, mutta tuntui kivalta kun ihmiset oli ystävällisiä.

Vierailija
38/422 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on alkuperäiskansat ja tavat kuin eskimoilla.

Vierailija
39/422 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin muutama vuosi sitten Kaliforniassa Sherman Oaks-nimessä kaupungissa serkkuni luona 2 vkoa. Se elokuvista tuttu amerikkalainen "how nice to see you" tuntuu meistä suomalaisista imelältä. Mutta tiedättekö, että kun siihen tottuu se on ihanaa ja tekee olon hyväksi. Siellä kaikki huomioi toisiaan, kauppojen kassat yms, kerjäisetkin on ystävällisiä. Takaisin tullessa huomasi jo saksalaisessa lentokoneessa eurooppalaisten tympeän ilmeen ja itku tuli Hgin lentokentällä. Miten epäystävällinen ja ankea ilmapiiri tällä on.

Samaa mieltä. Itse huomasin kontrastin vielä karummin Suomeen palattuani. Olin Australiassa pidemmän aikaa, ja siellä on aika jenkkiläinen puhekulttuuri. Suurin osa ihmisistä on ystävällisiä ja auttavaisia. Sitten Hki-Vantaan lentokentällä tuli palatessa ongelmatilanne, pyysin apua lähellä olevalta työntekijältä, ja tämä alkoi vaan vittuilemaan minulle. Siis ihan oikeasti. Jotain kentän henkilökuntaa mutta ei lentoemäntiä, heiltä sain sitten sitä ystävällistä apua ja tilanteen ratkaistuksi. No, kysyin eka apua varmaan vahingossa joltain elämäänsä vihaavalta katkeralta duunarilta. Mutta Australiassa bussikuskitkin oli pääosin mukavia. Oli raskasta aina small talkata, mutta tuntui kivalta kun ihmiset oli ystävällisiä.

Herää vain kysymys siitä, onko tuo ystävällisyys aitoa vai näyteltyä, koska täällähän voi työssään pärjätä myös huonommilla asiakaspalvelutaidoilla, koska irtisanominen ei ole ihan helppoa yksittäisen työntekijän kohdalla. Ulkomailla voi tulla kenkää helpostikin yksittäisen negatiivisen asiakaspalautteen johdosta. Muistan kyllä itsekin Dublinin lentokentällä, kun kojumyyjältä ostoksen valittuani tuli oikein hienosti, että "excellent choice, sir", ja siitä jopa vähän häkellyin. Mutta vähän jäi mietityttämään, että olikohan siltikin vain fraasi. 

Vierailija
40/422 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä apatia löytyy siitä historiasta, jos Suomi on ollut milloin Venäjän tai Ruotsin vallan alainen. Meidän historiasta voi etsiä tietoa ettei suomalaisia arvostettu, koska se oli vain kyökki suomea, jotka silloin eivät arvostaneet suomen kieltä, siis silloiset vallan pitäjät.  Eli kaikki maat ovat haukkuneet meitä milloin mistäkin. Ja Saksan valtion tarkat kriteerit, mihin saa auton parkkipaikalle jättää ym., eli olemme opiskelleet vain saksalaista kulttuuria. Ja ap, miten voit tietää heidän maansa itse kunkin rahoituksen köyhille ja auttavatko he maiden köyhiä? En usko, että kaikki ovat oikeasti niin iloisia ihmisiä joka maassa, mitä väität. Jos olet vain yrittäjä ja olet tehnyt töitä siellä ja täällä ulkomailla, niin näitkö myös tämän muun kansan köyhät? Heillä ei ole mitään Kelan tukia tai edes työttömyys kassaa tai muuta? Ota oikeasti selvää, kun matkustat ulkomaille, että kuinka muilla kansoilla menee eli köyhillä? Italiassa, Kreikassa, Espanjassa tai muissa maissa. Jos olet vain nähnyt sen ns. "rikkaan puolen.? Tai matkusta Intiaan tai Afrikkaan tai minne tahansa, jossa niitä köyhiä on? Ovatko ihan oikeasti iloisia ja positiivisia ihmisiä? En ymmärrä, jo sinä ap matkustat, niin ota ne vaaleanpunaiset silmälasit silmiltäsi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan