Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Musta rakkaus vai suuri rakkaus - veteen piirretty viiva?

Vierailija
26.04.2022 |

Anteeksiantamisen ja rakkauden rooli on elämässä suuri, koska se ratkaisee millaiset suhteet kestävät. Mutta missä tilanteissa anteeksiantaminen kannattaa? Mikä ratkaisee sen, onko kyseessä enemmänkin riippuvuuteen perustuva musta rakkaus, joka vahingoittaa omia rajoja ja altistaa suurille pettymyksille, traumoille ja jopa henkiselle ja fyysiselle väkivallalle?

Eräs pariskunta oli ollut vuosikymmenet yhdessä, kunnes vaimo rakastui toiseen ja asui hänen kanssaan yhdessä pari vuotta. Sitten tuli bänät, jolloin mies ja vaimo menivät uudelleen yhteen. Toisen pariskunnan mies rakastui työpaikkansa nuoreen naiseen ja oli jättämässä vaimonsa, mutta loppupeleissä nuori nainen ei kuitenkaan huolinut miestä, jolloin mies halusi jatkaa avioliittoaan ja vaimo suostui. Elokuvatähti rakastui ns. klassiseen hulluun naiseen, joka kohteli huonosti, mutta elokuvatähti halusi auttaa naista, kun näki hänen vaikeutensa - kenties omien vaikeuksiensa ja elämänhistoriansa kautta. Viimeisin esimerkkipari on päihdeongelmainen (edeltävät eivät).

Mustan rakkauden ja suuren rakkauden ero voi olla veteen piirretty, sillä vasta jälkikäteen ehkä selviää kummasta oli kyse. Päästäänkö vaikeuksista yli ja suurempaan läheisyyteen? Vai tuleeko suhteesta katkeruuksien ja salattujen motiivien näyttämö tai taistelutanner? Onko miesten ja naisten lähestymistavassa eroa vai onko kyse enemmän persoonallisuuden eroista?

Aika moni nainen palstalla tuntuu ajattelevan, että avioliitto kannattaa aina parsia ja paikata kokoon, ihastuksia tulee ja menee. Itse olen täysin päinvastaisella kannalla eli jos luottamus menee, tiedän etten pääse siitä yli koskaan. Olen ehkä liian jyrkkä ja ehdoton, toisaalta tunnen itseni. Kun mieheni kuuli ensin mainitusta tapauksesta, hän sanoi, että olisi toiminut samoin eli ottanut minut harharetkien jälkeen takaisin kotiin. Miksi? Koska rakastaa minua niin paljon, eikä halua elää ilman minua. Tuollaisen tilanteen tullessa ei voi oikeasti tietää mitä tapahtuisi, mutta mies oli asiasta varma. Jäin sitä miettimään.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkään en ikinä kelpuuttaisi takas pettäjää, koska mulla on omanarvontunto ja osaan ajatella järjellä

Voi kuitenkin ajatella myös niin, että näkee kauemmas kuin puolisonsa. Elokuvatähti esimerkiksi on voinut kokea tietävänsä vaimonsa ongelmat paremmin kuin vaimo itse, jolloin on katsonut ymmärtävänsä tätä paremmin, vaikkeivat ongelmat ratkenneetkaan suotuisasti tällä kertaa. Ne kuitenkin olisivat voineet ratketa. Rakkaus voi parantaa, vaikka sitä ei voi koskaan etukäteen tietää parantaako se. Ap

Alkoholistinkin?

Tahallani panin aloitukseen päihdeongelmaisen parin. En tiedä mikä on päihdeongelman paranemisprosentti, mutta uskon sen olevan huomattavasti alhaisempi kuin vaikkapa rintasyövässä. Siis jopa silloin kun päihdeongelmaa hoidetaan. Toisaalta on myös niitä päihdeongelmaisia, jotka elävät elämänsä päihdeongelmaisena ja rakastavat, ja joiden puolisokin rakastaa heitä loppuun asti. Päihdeongelmainen on kuin mikä tahansa muutakin sairautta sairastava eli voihan ihmistä rakastaa hänen sairaudestaan huolimatta eikä sairaus hävitä kykyä rakastaa.

Tosin tämä on vähän sellaista ylätason periaatteellista hörhöilyä, kun en ole päihdeongelmaista rakastunut. Pata pataa rakastaa, musta silmä molemmilla. Ap

Aika paljon tuli ajatuksia tästä mieleen. Väitän että päihdeongelman tasoja on aika monia ja jos on todella aktiivinen esim. juoppo niin kyllä se kyky rakastaa vain vähenee ja itsekkyys kasvaa ja toista käytetään hyväksi (juomisen mahdollistajana).

Paraneminen riippunee aika paljon omasta motivaatiosta, riippuvuuden asteesta. En tiedä olisko sellainen sitten hyvä pari, jossa toinen selvästi motivoituneempi irtautumaan ongelmastaan, ja hänen riippuvuutensa sen tasoista, että olematta vain juomatta irtaantumista tapahtuisi aina vaan enemmän ja enemmän. Toista taas juopottelu kiinnostaisi selvästi enemmän, mutta kuitenkin pitäisi myös terveydestään huolta. Tällä ei kuitenkaan ole selvästi näkyvissä halua ns. luopua viinasta ja  ko. elämäntavasta.

Päihdeongelman paranemisesta on aika vähän tutkimustietoa eikä parisuhteen dynamiikan osalta ole paljon sen paremmin, koska kuten mainitset, niin päihdeongelman tasoja on niin paljon. Suurin osa ei ole missään hoitolaitoksissa, vaan seikkailevat perusterveydenhuollossa, kunnes kuolevat. Joten vasta silloin ehkä diagnosoidaan päihteistä johtuva kuolema ja alkoholiongelma. Tutkimusta tehtäessä tarvittaisiin se virallinen diagnoosi ja lupa tutkia. 

Päihdeongelmaisia usein ajatellaan yhtnäisenä ryhmänä, mutta kuten mainitsit, sitä he eivät ole. Näkyvin ja syyllistetyin osa on muutenkin elämässään turpaansa saanutta kansanosaa, joten voidaan kysyä millä oikeudella heidät aina nostetaan varoittaviksi esimerkeiksi. Kyse on kuitenkin sairaudesta, monista asiaan vaikuttavista diagnooseista ja myös geeneistä osan kohdalla. 

Koska virallinen lääketiede on osittain ulkona päihdeongelmien hoidosta, ovat tilalle astuneet ideologiset hoidot, jotka eivät perustu tutkimuksiin, vaan vertaiskokemuksiin ja guruihin. "Mahdollistaminen" on esimerkiksi tulosta tuollaisesta koulukunnasta ainakin siitä näkökulmasta, etteivät kaikki juopot todellakaan ole köyhiä miehiä, jotka elävät vaimonsa kustannuksella. Hyvin varakkaat juopot eivät tule lainkaan tavoitetuksi siinä kontekstissa, missä alkoholiongelmista puhutaan eivätkä viihdekäyttäjätkään (huumeiden siis).

Tiedämme yllättävän vähän päihdeongelman ratkaisemisesta, jos katsotaan tieteellistä, tutkimukseen perustuvaa tietoa. No, rakkaudesta tietysti huomattavasti vielä vähemmän :)  Ap

Mahdollistajana en nyt tarkoittanu, että rahasta olisi kysymys. Vaan ehkä ennemminkin jonkinlaisesta hoidosta, on silti joku siinä vierässä "hoitamassa ja rakastamassa, pitämässä huolta" vaikka ryyppäisikin. Sitäkin mietin että voiko päihdeongelmaista oikeasti rakastaa, koska itse ainakin haluan rakkaalleni kaikista parasta ja sitten jos alan oikeasti riippuvaista rakastamaan niin kylläpä minä aika lailla sen kannalla olen että siitä alkoholista pitää luopua kokonaan. En siis itseni vuoksi vaan se toisen oman terveyden vuoksi. Nyt puhutaan sellaisesta alkoholistista ja -holismista, että elämässä on muutakin kuin ko. asia. Mutta se isona osana.

Joo, tiedän tuo mahdollistamisen käsitteen, on siinä sisällössä myös järkeä. Kuitenkin katson asian olevan huomattavasti monimutkaisempi (parisuhteen dynamiikan kannalta). Ongelmallista tuossa käsitteessä on mielestäni syyllistäminen (mahdollistajan syyllistäminen), joka siihen sisältyy. Sillä päihdesairauden syyt eivät ole mahdollistajassa, sellainen väite ei perustu tosiasioihin, ja kuuluu sikäli tuohon kokoelmaan tieteellistä perustaa vailla oleviin hoitoideologiohin.

Yksittäisen pariskunnan kannalta on minusta kyse tästä aiheesta syvimmillään eli siitä, että omat motiivit olla suhteessa on käytävä läpi. Se koskee alkoholiongelmaisen kanssa olemista niin kuin muitakin. Eli ettei keskitytä siihen mitä toinen on, vaan siihen mitä itse on ja ajattelee. Onko tämä sitä mitä oikeasti haluan? Jos lähdetään tosiasioista eikä kuvitelmista ja toiveista. Voihan lopputulos olla sellainenkin, että päättää jäädä suhteeseen, vaikka siinä olisi isoja puutteita kuten alkoholismi. Jos sitä ei enää käsitellä, poistuu yksi iso riidan aihe. Mietin tällaista, kun luin koko elämänsä päihdeongelmaisen viihdetähden vierellä ollutta vaimoa eli oliko hän sitä mieltä, että miehen hyvät puolet ylittävät alkoholismin haitat.

Näissähän on aina se puoli, mihin jo ensimmäiset kommentit viittasivat, että yleisellä tasolla voidaan rakennella erilaisia skenaarioita, mutta käytännön tasolla tilanne ja osapuolet ratkaisevat. Heidän kemiansa, henkilöhistoriansa ja arvonsa.

Vierailija
22/28 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamuksen horjuttamisessa on monia tasoja. Jotkut kertovat avoimesti ihastuksistaan, kun toiset taas ihastuvat, mutta eivät kerro niistä kumppanille. Kolmannet ihastuvat ja pettävät kertomatta siitä kumppanilleen. Joillekin jo pelkkä se, että kumppani kertoo olevansa ihastunut muihin, aiheuttaa luottamuksen peruuttamattoman menetyksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottamuksen horjuttamisessa on monia tasoja. Jotkut kertovat avoimesti ihastuksistaan, kun toiset taas ihastuvat, mutta eivät kerro niistä kumppanille. Kolmannet ihastuvat ja pettävät kertomatta siitä kumppanilleen. Joillekin jo pelkkä se, että kumppani kertoo olevansa ihastunut muihin, aiheuttaa luottamuksen peruuttamattoman menetyksen.

Olet oikeassa. Aiheesta paljastuu jatkuvasti uusia kerroksia keskustelun edetessä.

Luottamus on on kuitenkin useimmiten aika peruuttamaton asia eli sen voi menettää vain kerran. Joskus sen menettäminen voi olla hyväksikin, ettei ole jatkossa liian sinisilmäinen. Kun luottamus menee, putoavat naamiot ja esiin tulevat rakkauden jin/yang-kasvot.

Kommentissa oli yhdistetty ihastuminen ja rehellisyys. Pitääkö kaikesta kertoa kumppanille vai onko se enemmän tuhoavaa ja julmaa, että raportoi ja alleviivaa muidenkin kiinnostavan. Vastaus riippuu siitäkin miten vakavasti itse omat mahdolliset ihastuksensa ottaa. Jos on aikeissa jättää kumppaninsa, on tilanteen tasalla pitämisen julmuudella puolensakin. Tuskan tuottaminen ja haavan kaiveleminen (kuinka ihana se toinen onkaan!) voi auttaa puolisoa irtautumaan ja päästämään irti suhteesta, johon toinen ei enää ole sitoutunut. Samanlaisena giljotiinina toimivat tekstarit ja muut todisteet, joita löytyy, kun petetylle paljastuu toisen kaksoiselämä. Ap

Vierailija
24/28 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
25/28 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

🦉

Vierailija
26/28 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on suuri musta rakkaus.

Meidän välinen yhteys on niin suurta, että ollaan rakastuttu ensisilmäyksellä jo silloin kun teineinä kohdattiin. Elämä on heitellyt molempia suuntaan ja toiseen, ollaan oltu muiden kanssa ja saatu lapsia, perustettu myöhemmin uusperhe ja niin edelleen. Itse näen asian niin, että kasvettiin erillään aikuisiksi ja nyt aikuisina ymmärretään, että elämä eivätkä ihmiset ole täydellisiä, mutta jos on sielujen välinen yhteys toisen ihmisen kanssa, niin sitä kannattaa vaalia. Parisuhteemme ei missään nimessä ole täydellinen, ja on säröjä täynnä, mutta kaiken takana on aina se toinen ihminen jonka on tuntenut koko ikänsä ja jonka kanssa haluaa olla.

Parisuhteemme ei kuitenkaan estä meitä elämästä, eli jos elämä jälleen heittää meidät erilleen, sen on sitten mentävä niin. Emme kumpikaan usko avioliittoon (eikä kumpikaan ole koskaan ollut naimisissa), sillä tiedämme, ettei kenellekään voi LUVATA olla ikuisesti yhdessä.

Meillä on vain yksi elämä. :)

Vierailija
27/28 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän välinen yhteys on niin suurta, että ollaan rakastuttu ensisilmäyksellä jo silloin kun teineinä kohdattiin. Elämä on heitellyt molempia suuntaan ja toiseen, ollaan oltu muiden kanssa ja saatu lapsia, perustettu myöhemmin uusperhe ja niin edelleen. Itse näen asian niin, että kasvettiin erillään aikuisiksi ja nyt aikuisina ymmärretään, että elämä eivätkä ihmiset ole täydellisiä, mutta jos on sielujen välinen yhteys toisen ihmisen kanssa, niin sitä kannattaa vaalia. Parisuhteemme ei missään nimessä ole täydellinen, ja on säröjä täynnä, mutta kaiken takana on aina se toinen ihminen jonka on tuntenut koko ikänsä ja jonka kanssa haluaa olla.

Parisuhteemme ei kuitenkaan estä meitä elämästä, eli jos elämä jälleen heittää meidät erilleen, sen on sitten mentävä niin. Emme kumpikaan usko avioliittoon (eikä kumpikaan ole koskaan ollut naimisissa), sillä tiedämme, ettei kenellekään voi LUVATA olla ikuisesti yhdessä.

Mikä tuosta rakkaudesta tekee mustan? Ap

Vierailija
28/28 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuosta rakkaudesta tekee mustan? Ap

Menneisyyden kipeät erot ja pettämiset. Olisi helppo ajatella, että koska kaiken jälkeen olemme yhdessä, olemme toistemme Ne Oikeat. Mutta ei se mene niin, elämä on auki molemmille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän