Monilla on vaikeuksia saada töitä. Kerro miten sinä sait työpaikan?
Kerro miten olet saanut työpaikan. Mitä kirjoitit hakemukseen ( jos muistat tai mitä sinun mielestä kannattaa kirjoittaa. Esimerkki lauseita. Mikä olisi hyvä hakemus) tai mitä kerroit haastattelussa? Miten toimit, että sinut valittiin.
Kerro myös mikä ala tai työ oli kyseessä ja oliko sinulla aiempaa työkokemusta alasta.
( ja nyt en kysy miten kirjoittaa perus cv, vaan mitä sinä teit että erotuit joukosta ja sait työn. )
Mitä vinkkejä antaisit niille joiden on vaikea saada töitä? Miten sait oman jalkasi työpaikan oven väliin?
Kommentit (26)
En ole ikinä tehnyt työhakemusta.
Aina olen saanut työpaikan soittamalla.
Esimerkkilauseita? Whaaat?! Ajattelit sitten kopsata täältä suoraan oman hakemuksesi :D. Varmaan pääsisit joo.... tai sitten et!
Peli on hävitty siinä vaiheessa kun kouluttautuu jonnekin pilipali-alalle. Joku sosiologia, kulttuuritutkimus, tms voi olla hauska ja mielenkiintoinen harrastus mutta työn saaminen voipi olla aika vaikeaa.
Vaikeahan näihin on mitään kunnollisia vinkkejä antaa.
Kyllä se itsellä on lähtenyt siitä, että tet-harjoittelusta saakka tehnyt aina joka paikassa täysillä ja innokkaasti. Muuta ei ole ainakaan toistaiseksi tarvittu. Hyvät työtodistukset ja suosittelut on sitten auttaneet siitä eteenpäin.
Tää on nyt vain mun kokemus tässä, eikä tietysti toimi kaikilla.
Ai miten sain työpaikan. No ihan kuule kirjoittamalla ja lähettämällä hakemuksen cv:n kanssa sekä käymällä haastattelussa.
Viimeisimmän työpaikan sain harjoittelun kautta. Ennen harkkaa laitoin sähköpostikyselyä ja sitten kävin haastattelussa.
Aikoinaan kävin paikanpäällä kysymässä töihin! Heti pääsin! Yhtään työhakemusta en ole tehnyt! Viimeisessä paikassa olin 27v. Mutta ne oli niitä entisiä"hyviä"aikoja!
Hain paikkaa ihan normaalisti netin kautta. Kerroin rehellisesti tilanteestani enkä kaunistellut. Haastattelussa jo sanoivat, että palkkaavat mut ja sain jopa paremman homman, mitä alunperin hain. Siihen vaikutti koulutustaustani. Eli rehellisyys ja oikea koulutus, ei av-palstalta ongitut iskulauseet.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan kävin paikanpäällä kysymässä töihin! Heti pääsin! Yhtään työhakemusta en ole tehnyt! Viimeisessä paikassa olin 27v. Mutta ne oli niitä entisiä"hyviä"aikoja!
Nykyään ne työnantajat ovat pyöröporttien ja kulkulupien takana, puhelinnumerot salaisia. Toivottavasti osaat arvostaa helppoa elämää 80-luvun nousukaudella.
Pätkiä väänsin 31v asti, jolloin tuli viidettä kertaa eteen, että työnantaja lopettaa. Tuotanto oli siirtymässä Saksaan ja läksin sitten mukaan. Vuoden määräaikaisen jälkeen tein vakisopimiuksen ja tällä reissulla (11v) olen vieläkin.
IT-ala, tutkinto alalle (DI), ei aiempaa kokemusta. Täytin ison kansainvälisen firman webbisivuilla hakulomakkeen ja kutsuttiin haastatteluun. Haastattelussa olin oma sosiaalisesti kömpelö ja ujo itseni, mutta ei haitannut. Helppoa kun on alalla jolla on kova työvoimapula.
Ict-ala, ikää 46, eikä yhtään hakemusta, eikä haastattelua. Kesätyöpaikan sain käymällä paikalla ja siitä sitten monta eri roolia ja headhuntereiden kautta eri työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ne työnantajat ovat pyöröporttien ja kulkulupien takana, puhelinnumerot salaisia. Toivottavasti osaat arvostaa helppoa elämää 80-luvun nousukaudella.
Omat murheensa ne oli 80-luvullakin! Töitä kyllä sai helpostikin! Palkkatasokin oli suht hyvä elämiseen! Vaan eipä ole enää! Muoti on muuttunut!
Facebook. Kuulumalla siellä omaa alaa liippaavaan fb-ryhmään. Vinkkaavat ajoittain avautuvista paikoista, pätkiä yleensä. Kiinnostuksen ilmaisu menemään, ja sitten sovittiinkin jo haastatteluajasta. Haastattelussa tyyni rauhallisuus oli valttia. Työpaikka irtosi 👌
Itse olen hiukan massasta erottuva persoonallisempi ihminen, niin minähän jään aina rannalle niiden naama norsunvitulla ihmisten rinnalla. En saa välttämättä pidettyä naamaani peruslukemilla ja ulkonäköä en viitsi feikata, niin eipä koskaan tärppää. Kai sitä pitäisi valehdella täysin, mutta olen liian rehellinen :(
Sain työpaikan vasta, kun vaihdoin alaa ja opiskelin työvoimapulasta kärsivälle alalle.
Olisin opiskellut tälle alalle heti lukion jälkeen, mutta silloin ajattelin, että olisi järkevämpää opiskella jollekin sellaiselle alalle, joka sopisi terveysongelmilleni paremmin. Siinä vaiheessa kun olin monetta vuotta työttömänä ja maksoin opintolainaa takaisin tuista totesin, että jotain on tehtävä ja tein alanvaihdon.
Nyt olen ollut muutaman vuoden töissä ja terveysongelmat ovat yllätys yllätys räjähtäneet käsiin. Opintolaina on onneksi kohta maksettu mutta terveys on mennyt enkä tiedä kauanko pystyn enää tekemään näitä töitä. Tulevaisuudessa olen luultavasti sairauslomalla, kuntoutuksessa, työtön tai työkyvyttömyyseläkkeellä.
Uudelleenkoulutuksesta en ole kovin innoissani, jollei löydy terveydelleni sopivaa alaa, jolla on myös varmasti töitä.
Jumalattoman hyvillä papereilla, olin siis ylipätevä ja ylikoulutettu hommaan. Suhteilla. Isolla työkokemuksella sekä alasta että vähän työnantajastakin ja kaikista sen kilpailijoista. Olemalla fyysisesti hyvässä kunnossa. Sinnikkyydellä ja innokkuudella. Paljon kokemusta hakemuksista ja haastatteluista. Iloisella ja reippaalla luonteella.
Nykyään tarvitaan tosiaan paljon hakijalta, että saa työpaikan. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Peli on hävitty siinä vaiheessa kun kouluttautuu jonnekin pilipali-alalle. Joku sosiologia, kulttuuritutkimus, tms voi olla hauska ja mielenkiintoinen harrastus mutta työn saaminen voipi olla aika vaikeaa.
Ja taidealat.
Viimeisimmän työpaikkani sain varmaan sen takia, että yksi edellisistä pomoistani oli nykyisen esimieheni kurssikaveri, tyypillä ja hänen firmallaan on alalla hyvä maine. En muista hakemukseen kirjoittaneeni mitään erityisen mieleenjäävää, eikä minulla ihan nappiin osuvaa kokemustakaan ollut.
Tuohon edelliseen paikkaan hakiessani onnistuin haastattelussa vastaamaan "miksi haet tätä tehtävää" -kysymykseen juuri nappiin. Lisäksi henkilökemiatkin kolahtivat.
Tee hakemuksestasi asiallinen, mutta omanlainen. Sellainen, että ei huomata jo ensimmäisestä lauseesta, että on netistä kopioitu valmis pepunnuolentapohja esim ”hyvin ihmisten kanssa toimeentuleva tiimipelaaja”. Ei ei ei!
Jos pääset haastatteluun, niin jutustele kyseisen alan työhön liittyvistä asioista, se saa usein haastattelijan vakuuttumaan pätevyydestä. Älä aloita tarinoita syntymästäsi asti.
Voi älykääpiö sentään... eipä yhtään vaikuta ala tai haettava työpaikka siihen, mikä on hyvä hakemus, mitä kirjoittaa, mitä sanoo jne.
Tässä hyvä vinkki: ei mitään av:lta ulkoa opeteltuja ja kopioituja fraaseja!