Työterveyslaitos on järkyttynyt: Nykynuorten kunto ei riitä työelämään. Nuorten työntekijöiden työpäiviä pitänyt lyhentää, iäkkäämmät jaksav...
https://www.ttl.fi/ajankohtaista/tiedote/yha-useamman-nuoren-urahaaveet…
Eikös energiajuomista pitänyt tulla energiaa ja suorastaan siivet selkään?? Nyt on tullut vain selkäkipuja joka viidennelle.
Mikä on ettei nuoret enää JAKSA??? Heidän pitäisi jaksaa työelämässä 70-vuotiaaksi asti.
Kommentit (410)
Minua ahdistaa tällä hetkellä suuresti opinnot ja työllistyminen. Tämä on suurintekijä aivan ehdottomasti miksi nuoriso ja sitäkin vanhemmat voivat nykyisin huonosti. Olisin minäkin mielelläni mennyt helppoon työhön, jolla oikeasti voi elää ja jättää työt oikeasti työpaikalle.
En olisi lähtenyt amkin opiskelemaan, mutta pakon edestä täytyy, jotta saisi edes pätkätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asperger lisääntynyt? Aiheuttaa osalla aspergereita sitä että ei saa ilman ohjausta mitään aikaiseksi.
Asperger on alidiagnosoitu oireyhtymä Suomessa. Näkyy joillakin mm.motorisena kömpelyytenä, joten ei ihme että liikkuminen ei tunnu mielekkäältä.
Mutta tarvitseeko kaiken tuntua mielekkäältä? Totuttelemalla voi oppia jopa pitämään eri urheilulajeista. Mä en tykännyt nuorempana pallopeleistä ja olin niissä huono. Nykyisin tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asperger lisääntynyt? Aiheuttaa osalla aspergereita sitä että ei saa ilman ohjausta mitään aikaiseksi.
Asperger on alidiagnosoitu oireyhtymä Suomessa. Näkyy joillakin mm.motorisena kömpelyytenä, joten ei ihme että liikkuminen ei tunnu mielekkäältä.
Mutta tarvitseeko kaiken tuntua mielekkäältä? Totuttelemalla voi oppia jopa pitämään eri urheilulajeista. Mä en tykännyt nuorempana pallopeleistä ja olin niissä huono. Nykyisin tykkään.
Ootko asperger? Eikös aspergereillä tuo kömpelyys nyt ylensä muutenkin vähene iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että mikään tilasto ei sano että vanhatkaan sukupolvet ois sitä kestäny, te vaan saitte rahaa kompensoimaan sitä kuinka myitte elämänne niin ette kehtaa valittaa paitsi kierrellen.
Nuoret ei saa enää edes rahaa elämäänsä vastaan, ette tekään ois sitä katellu.Ennen sai niin helposti töitä että kaikille oikeasti oli töitä. Nykyään on vaikea saada töitä ja työnantajat kehtaa ulista työvoimapulaa kun 400 000 on työttöminä. Kunnollista palkkaa ei haluta maksaa ja siksi suositaan ulkomaalaisia halpatyöläisiä.
Työvoimapulaa on, mutta sitä on tietyillä aloilla. Ei voi repiä jotain kansakoulun käynyttä lentojätkää tekemään softa-ohjelmoijan duunia. Se on se ja sama, onko siellä kortistossa 400 vai 500 tuhatta nortinpolttelijaa, joilla meni nuoruus liimaa haistellessa, koska niistä ei ole kaikille työvoimapulasta kärsiville aloille edes kahvinkeittäjiksi.
Älylaitteet. Enää ei tarvitse vaivautua edes kaverin luokse kylään, kun pelataan samoissa peleissä yhtäaikaa omissa kodeissaan. Kävely on hidasta, koska pelataan samalla. Mikään muu ei koukuta niin kuin videot ja pelit. Liikunta lähinnä häiritsee niiden suorittamista. Muutama sovellus laittaa ehkä etsimään digi-olentoja ympäristöstä, mutta silloinkin tuijotetaan vain ruutua.
Vierailija kirjoitti:
Onko se mikään ihme, ettei jakseta.. Lasten ja nuorten kestävyyskunto jatkaa heikkenemistään.
https://yle.fi/uutiset/3-11685078
Älylaitteilla ja työelämän muutoksilla on varmasti iso rooli yleiskunnossa ja jaksamisessa, eikä pelkästään nuorten.
https://yle.fi/uutiset/3-11111602
Nuorten liikuntaharrastuksien osalta en lainkaan ymmärrä sitä suuntausta, että kaikki on muuttunut aina vain tavoitteellisemmaksi ja korkealle tähtääväksi. Kaikista esim. jalkapalloa pelaavista nappuloista ei valitettavasti voi mitenkään tulla ammattilaisia, joten miksi treenata (joskus hampaitakin kiristellen) lukuisia kertoja viikossa tavoitteellisesti..? Usein tällä liiallisella tavoitteellisuuteen tähtäämisellä on se seuraus, että liikunnasta ja aktiivisuudesta katoaa ilo.
Koin itse 90- ja 00-luvulla vahvasti (koulu)liikunnan pelkkänä suorituksena, jota ainoastaan mitataan ja arvioidaan. Löysin liikunnan riemun vasta vuosikymmeniä myöhemmin, ja sen merkittävän roolin jaksamisessa sekä töissä että vapaalla.
Hyvä kommentti. Nuorten urheilusta on tullut liian tavoitteellista ja vakamielistä. Siksi moni lopettaakin teini-iässä kokonaan. Tutkimustenkin mukaan nuoret itse kaipaisivat rentoa höntsäliikuntaa, mutta se ei taas kiinnosta seuroja, koska raha ei pyöri höntsäilyssä. Ja samaan aikaa arki- ja hyötyliikunta on jäänyt tosi vähiin, joka paikkaan liikutaan autolla ja pihapelit on vaihtuneet älylaitteilla roikkumiseen. Ei niitä syitä paljon sen pidemmältä tähän tilanteeseen tarvitse kaivella. Tekniikka on hyvä renki, mutta on päässyt meillä isännän asemaan ja se näkyy laskevina kuntokäyrinä ihan vauvasta vaariin.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli uusi nuori työntekijä. Kysyi, montako sairauspäivää vuodessa hänelle lainmukaan kuuluu. WTF.
Meillä taas kesätyöntekijä ilmoitti alkajaisiksi, mitkä viikonloput haluaa ehdottomasti vapaiksi.
Mutta antakaapas 15-vuotiaalle mopo alle tai 18-vuotiaalle auto, niin kyllä jaksavat painaa tuntikausia yhtään väsymättä.
Vierailija kirjoitti:
No en nyt tätä nykynuorten vikana näkisi. Kyseessähän on länsimainen vitsaus, joka alkoi milleniaaleista. Ruokakulttuuri on muuttunut ja samoiten muut elintavat. Enää ei hyötyliikuta kuten ennen, vaan sekin vähäinen liikunta on ohjattua liikuntaa. Esimerkiksi lapset viedään autolla tai tulevat mopolla kouluun ja harrastuksiin. Liikuntamäärä triplaantuisi, jos lapsen antaisi pyöräillä, potkulautailla tai kävellä nuo matkat. Vapaa-ajalla pojat pelaavat ja tytöt ovat puhelimella somessa (kouluterveyskyselyjen mukaan). Niin myös vanhemmat.
Ympäristöstä pitäisi tehdä niin lapsiystävällinen, että lapsi voi itse liikkua haluamaansa paikkaan.
Muistuttaisin, että meillä on täällä Suomessa olemassa vuodenaika jota kutsutaan talveksi. Talvella tiet ovat jäisiä ja pelkässä kouluun kävelyssä lapsilla menee helposti yli tunti, kun on 3km matka. Pyöräilevät kyllä syksyllä ja keväällä kouluun. Myöskin jäiset tiet on vaarallisia mun poika kaatui tammikuussa ja mursi kätensä. Siksi vien lapseni talvella kouluun. Eli kun sinä keksit ratkaisun siihen, että suomessa ei tule talvea minä voin antaa lasteni pyöräillä kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on ensimmäinen autossa istuvien vanhempien jälkipolvi tullut maailmalle. Hekin liikkuvat autoilla joka paikkaan, jopa kilometrin pituiset matkat. Jos pitää kävellä 2 km, se on liian pitkä ja on kotona opittu, että autolla sen kulkee nopeammin. Siksi ei ole peruskuntoa. Ei voi pyöräillä, kävellä arkiliikuntaa, sillä autolla ajetaan juoksuportaille tai kuntosalille liikkumaan. Pyöräily 2 km päähän on outoa. Näin kasvanut sukupolvi on tietenkin fysiikaltaan tottunut istumaan autossa, eikä liikkumaan arjessa. Aivan itsestäänselvä asia.
Mitä isot edellä sitä pienet perässä. Osa kansanedustajista ajelee taksin kyydissä jopa 200 metrin pituisen matkan. Mikäs se on veronmaksajien rahoilla ajella, sillä kaikki liikennevälineet lentokoneesta alkaen on kansanedustajille ilmaista lystiä.
Screw you suorituspaineet, autot ja ok-talo.
Soffa, pleikka, päihteet, huppupäässä ja ei kelloa. Vuokraluukku toimii aina. Jopolla käy kaupassa ilta-alet keräämässä. Kaikki on liian kallista jos ei ole juristi/lääkäri/apteekkari, hieno yrittäjä. Kumppania ei tavis-työllä tule saamaan enää kuin supliikeimmat ja komeimmat.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan työ on raskasta ,ja palkka surkea eilen tuli ns tili joka meni tänään laskuihin,palkka 2 krt viikossa mutta ei riitä jos saa kuukaudessa 1200 e ,siitä vuokra ,laskut,yms,rahat jatkuvasti tiukilla ja itkettää kun sattuu joka paikkaan, viimeksi jouduin sairaslomalle ja nukuin 2,3 vrk putkeen,oikeasti,nukuin melkeinpä vain, kroppa yksinkertaisesti sano itsensä irti,välillä näitä tulee,nyt kun ikääkin on niin itkettää ajatella kuinka jaksan vielä työelämää vuosikausia nytkun alkaa olla lihaskremppaa yms. Ja silti ei päästetä eläkkeelle koska on terve,työttömät yms saa enemmän rahaa kuin siivooja, ja siivooja saa kaupan päälle vielä jännetuppitulehdusta, lihaskipuja, nivelrikkoa yms.
Sinun ongelmasi ei ole se, että työttömille maksetaan tukea. Ongelmasi on se, että työnantajasi ei maksa sinulle kunnollista palkkaa. Jos palkka on sama tai vähemmän kuin työttömyyskorvaus+asumistuki+mahdollinen täydentävä sosiaaliturva, on ihan oma valinta, jos haluaa mieluummin painaa suoli pitkällä työnantajan iloksi ja rikkoa kehonsa kuin olla työttömä ja etsiä fiksumpaa työnantajaa.
Kukaan ei tule kiittämään ketään siitä, että hienosti jaksoit ja kärsit, vaikka me kuvittelemmekin Suomessa, että ihmisen ainoa arvo on siinä, että hän on sentään töissä eikä laiska työtön. Ihan sama, millaista tuskaa se työelämä on ja miten paljon työantaja riistää työntekijää, minä sentään olen TÖISSÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en nyt tätä nykynuorten vikana näkisi. Kyseessähän on länsimainen vitsaus, joka alkoi milleniaaleista. Ruokakulttuuri on muuttunut ja samoiten muut elintavat. Enää ei hyötyliikuta kuten ennen, vaan sekin vähäinen liikunta on ohjattua liikuntaa. Esimerkiksi lapset viedään autolla tai tulevat mopolla kouluun ja harrastuksiin. Liikuntamäärä triplaantuisi, jos lapsen antaisi pyöräillä, potkulautailla tai kävellä nuo matkat. Vapaa-ajalla pojat pelaavat ja tytöt ovat puhelimella somessa (kouluterveyskyselyjen mukaan). Niin myös vanhemmat.
Ympäristöstä pitäisi tehdä niin lapsiystävällinen, että lapsi voi itse liikkua haluamaansa paikkaan.
Muistuttaisin, että meillä on täällä Suomessa olemassa vuodenaika jota kutsutaan talveksi. Talvella tiet ovat jäisiä ja pelkässä kouluun kävelyssä lapsilla menee helposti yli tunti, kun on 3km matka. Pyöräilevät kyllä syksyllä ja keväällä kouluun. Myöskin jäiset tiet on vaarallisia mun poika kaatui tammikuussa ja mursi kätensä. Siksi vien lapseni talvella kouluun. Eli kun sinä keksit ratkaisun siihen, että suomessa ei tule talvea minä voin antaa lasteni pyöräillä kouluun.
No huh huh. Täällä on eletty kesät talvet jo tuhansia vuosia. Nyt yhtäkkiäkö talvesta on tullut niin vaarallinen, ettei silloin voi muuta kuin maata sohvalla ja kulkea autolla paikasta toiseen? Olisikohan niin, että turvallisuuden tavoittelu ja jälkikasvun suojelu olisi mennyt vähän yli? Jos talvipyöräily pelottaa, niin voihan vielä kävellä. Voi jopa olla, että vahinkoja sattuu juuri siksi, että lapset eivät ole saaneet olla lapsia ja kehittää motorisia taitojaan riittävästi. En väitä, että näin olisi teidän tapauksessanne, mutta yleisesti ottaen merkkejä tällaisesta on kyllä yhteiskunnassa havaittavissa. Nykyään on jo paljon lapsia, jotka eivät osaa juosta tai kiipeillä ikätasonsa mukaisesti, koska heidän ei ole koskaan annettu tehdä niin. Heistä kasvaa sitten kömpelöitä ja huonokuntoisia aikuisia, jotka vihaavat liikuntaa siksi, että ovat siinä huonoja. Minusta se on äärettömän surullista.
Minä jäin 40-vuotiaana sairaseläkkeelle. Työpaikkakiusaaminen vei lopulta työkyvyn, kun jatkui monta vuotta. Sitä on todella paljon ja varmasti syy monen pahoinvointiin. Koskee toki monenikäisiä, mutta kyllä se työuria lyhentää. Itse teen nyt eläkkeellä jaksamisen mukaan töitä freelancerina. Mutta ei se työ elämässä ole tärkeintä, itsekin vetäydyn retriittiin kunhan lapsi aikuistuu.
Masis, ylipaino, kilpirauhas, adhd ja ties mietä. Ja tietysti se tölkki energiajuomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatimukset ja työtahti kasvaneet, kilpailu työpaikoista, palkat joilla ei elä - työstä saatavat ansiot riittävät johonkin kuppaiseen vuokrakerrostalokoppiin jossa saa yöt ja päivät läpeensä kuunnella naapureitten "elämisen ääniä".
Muuten hyvä, mutta mites ne vanhemmat työntekijät kuitenkin sitten samoissa oloissa jaksavat painaa ihan hyvin?
Mun työpaikalla ainakin nämä vanhukset nostavat aivan ylisuurta palkkaa, ovat hitaita ja tekevät virheitä. Nuoremmat sitten paikkailevat näiden jälkiä ja saavat paskaa palkkaa ilman samoja etuja kuin vanhat (esim. pekkaset on poistettu ja eläkeikä hipoo pilviä). Tehdastyö.
Omalla työpaikallani oli toisinpäin. Tosin siellä pitikin osata kirjoittaa tiedot oikein, ei vähän sinnepäin. Viimeisinä työvuosina oli pakko yhtenään korjata toisten tekemiä kirjoitusvirheitä päätteellä. Jos olisi jättänyt väärän tiedon koneelle, se olisi vaikuttanut työn lopputulokseen. Viimeistään siinä vaiheessa kaikki olisi alkanut alusta. Kiva. Koin olevani hidas, mutta se ei ollut minun syytäni. Mitä tulee it-laitteiden hallintaan, työnantajalla ei ollut halua antaa vanhemmille ihmisille opetusta. Osa jäi sitten liian aikaisin eläkkeelle, kuka milläkin verukkeella. Eläkkeellä ollessani olen lukenut lehdestä miten ihmisten terveystietoja on kirjattu väärille henkilöille tai synnytyksen tiedot väärälle henkilölle. Mutta eihän niin pieni virhe mitään haittaa, eihän?
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin puhuttu jo varmaan 20 vuotta eikä kukaan ole tehnyt asialle mitään. Se on karu fakta että nuorten fyysinen kunto ja henkinen kunto heikkenee vuosi vuodelta ja nyt muutokset alkaa näkymään entistä enemmän työelämässä.
Pojilla fyysinen kunto rappeutuu ja tytöillä henkinen hyvinvointi rappeutuu, eli pitäiskö pojille määrätä enemmän fyysistä kuntoilua ja tytöille jotain että ne voisivat henkisesti paremmin?
Tytöjä varmaan auttaisi jo se, jos heidän ei tarvitsisi kuulla kommentteja ulkonäöstä tai ikäviä seksivihjailuja. Että he saisivat kasvaa ja kehittyä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko asperger? Eikös aspergereillä tuo kömpelyys nyt ylensä muutenkin vähene iän myötä.
Piirteitä löytyy, mutta ei diagnoosia. Oma kömpelyyteni ilmenee nykyisin lähinnä siinä, että törmäilen oviin ja huonekaluihin, kun vaikea hahmottaa etäisyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Liittyy todennäköisesti stressin ja ahdistuneisuuden räjähdysmäiseen lisääntymiseen nuorten keskuudessa.
Nämä syövän merkittävästi jaksamista.
Liittyy, mutta syy-seuraussuhde on päinvastoin kuin kuvittelet. Huono kunto heikentää stressinsietokykyä ja resilienssiä, ja liikunta taas auttaa pitämään ahdistuksen kurissa.
Niin se taitaa olla.
Itse en nuorena ymmärtänyt kysyä sairaslomista ja menin töihin sairaanakin. Silloin tuli valitusta siitä että työteho oli normaalia heikompi.
Se työpaikka oli muutenkin sellainen missä asiat piti tietää. Mitään ei kerrottu eikä kysymyksiä suvaittu. Sitä mukaa oppi käytäntöjä kun sai valituksia virheistä.