Parisuhde ja some
Olimme perjantai-iltana seurustelukumppanini kanssa ulkona syömässä ja kuuntelemassa musiikkia. Huomasin eilen, että hän oli tägännyt minut Face-postaukseensa. Ei siinä mitään, itse olen vain aina pitänyt kiinni siitä, että tägäämiseen kysytään lupa. Kun sanoin asiasta, hän sanoi, että toivoisi, että laittaisimme molemmat statukseemme, että olemme parisuhteessa. Senkin vielä ymmärrän, vaikka en ainakaan vielä ole siihen valmis, mutta minulla alkoi hälytyskellot soida päässä, kun hän ehdotti, että kävisimme molemmin puolin myös läpi FB-ystävät ja kertoisimme, ketä he ovat ja mistä heidät tunnemme.
Olemme kumpikin yli nelikymppisiä, seurustelua takana vasta muutama kuukausi. Minulla ei ole mitään salattavaa, mutta pidän etenkin jälkimmäistä pyyntöä kummallisena. Miten te muut olette somen kanssa toimineet suhteen alkuvaiheessa?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylireagoit. Oletko kasvanut lapsuudessa ja nuoruudessa ilman riittäviä rajoja kenties vai kolisteleeko vanha trauma.. Ehkä tuo ihminen ei halua suhdetta, jossa toisella on somessa kaikki exät ja vanhat panot, joita tarvitsee vielä egoaan pönkittääkseen.
Omalla kohdalla kun mietin, niin suurin riski kyllä ovat juuri ne joiden kanssa ei ole ollut suhdetta. Exät on nähty, miksi niiden kanssa lämmittelisin enää mitään. Jutella kavereina toki voin.
Kyllä moni kaipaa takaisin exänsä viereen, ei ne erot aina ole molemminpuolisen kyllästymisen tulosta.
Siihen ei Facea tarvita eli turha sen takia alkaa toiselta tentata, mistä kenetkin tuntee.
Kommentti olikin tuohon "exät on nähty, miksi niiden kanssa lämmittelisin". Ja kyllä se FB siinä lämmittelyssä kovasti auttaa :)
Jos täytyy valita varoittavan vaiston ja tunteiden välillä kumpaan luottaa, niin valitsen aina sen varoittavan vaiston. Kyllä itselleni tuosta käytöksetä huokuu varoitusmerkkejä tulevasta väkivaltaisesta suhteesta. Katkaise koko homma, ennen kuin on liian vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylireagoit. Oletko kasvanut lapsuudessa ja nuoruudessa ilman riittäviä rajoja kenties vai kolisteleeko vanha trauma.. Ehkä tuo ihminen ei halua suhdetta, jossa toisella on somessa kaikki exät ja vanhat panot, joita tarvitsee vielä egoaan pönkittääkseen.
Omalla kohdalla kun mietin, niin suurin riski kyllä ovat juuri ne joiden kanssa ei ole ollut suhdetta. Exät on nähty, miksi niiden kanssa lämmittelisin enää mitään. Jutella kavereina toki voin.
Kyllä moni kaipaa takaisin exänsä viereen, ei ne erot aina ole molemminpuolisen kyllästymisen tulosta.
Siihen ei Facea tarvita eli turha sen takia alkaa toiselta tentata, mistä kenetkin tuntee.
Kommentti olikin tuohon "exät on nähty, miksi niiden kanssa lämmittelisin". Ja kyllä se FB siinä lämmittelyssä kovasti auttaa :)
Tarkoitatko siis, että on normaalia käydä läpi kaikki some-kontaktit ja selvittää, ketä kyseiset henkilöt ovat? Ja eksiä ei saa olla?
Voin kertoa esimerkin itsestäni, olen pettänyt erittäin paljon elämäni aikana, lähes jokaisessa parisuhteessa. Olen nainen ja ennen mullakin oli somessa eksiä, yhden illan juttuja, säännöllisiä seksikontakteja ja some tarjosi areenan, jolla ylläpidin "verkostoani" ja ennen haurasta itsetuntoani. Vähintään sieltä sain aina jännitystä elämään, kun arki tuntui hankalalta. Oikeasti, olin niin syvällä suossa, että uskottelin itsellenikin, että ei se haittaa, että ne on mulla somessa ja, että sillä ei ole mitään väliä. Ei se pidä paikkaansa, ne ihmissuhteet on auki edelleen, vaikka sitten somessa, mutta auki joka tapauksessa. Ne kuului mun elämään ja valitettavasti kannoin niitä mukanaan uuteen parisuhteeseenkin. Vasta, kun aloin opetella uskolliseksi ja käymään läpi tarpeitani säilyttää ko.ihmisiä somessa, opin hillittömän itsepetokseni. Jouduin oikeasti analysoimaan miksi ne on siellä ja miksi tuntuu vaikealta poistaa. Omista motiiveistani ei löytynyt mitään puhdasta ja hyvää. Se, että esim. tykkäsin jonkun panoni päivityksestä, ylläpiti yhteyttä. Se osoitti, että seuraan sua ja sun päivitykset kiinnostaa. Jne. Sieltä paljastui vaikka mitä ja ajattelin yhä enemmän, että en ikinä haluaisi parisuhteeseen itseni kaltaisen ihmisen kanssa. No, terapian aikana poistin kaikki menneen elämän roikkuvat langat, nykyään en oikeastaan someakaan käytä, koska arvomaailmakin muuttui. Yli 3 vuotta onnellisessa ja uskollisessa parisuhteessa. Ilman mitään roikkuvia lankoja.
Summa summarum, kyllä sillä on hyvinkin paljon merkitystä, minkälaisia ihmisiä on tarve siellä omassa somessa pitää. Kukaan ei ole ihan turha tai jos on, poista se sitten.
Ymmärrän miksi osa haluaa tietää näistä asioista. Mikropettäminen ja some tutkitusti aiheuttaa paljon ongelmia parisuhteisiin. Jos et ole valmis avoimuuteen, ala miettiä miksi.
Kysele toiselta tämän toiveista ko.asian suhteen, koska toki sun pitää olla tarkkana, että ei ole mahdollista kontrollointia nyt jo. Tosin sosiaalinen kontrolli on aina osa KAIKKIA ihmissuhteita, joten enemmän kyse on siitä minkälaista kontrolli olisi.
Jos joku vaatisi että aletaan käymään facekavereita läpi ja pitäisi alkaa yhdessä söpöstelemään facessa, niin toteaisin että pidähän tunkkisi ja hommaa joku muu kontrollisi alle somepuppeliksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku vaatisi että aletaan käymään facekavereita läpi ja pitäisi alkaa yhdessä söpöstelemään facessa, niin toteaisin että pidähän tunkkisi ja hommaa joku muu kontrollisi alle somepuppeliksi.
No silloinhan se on hyvä että asiasta puhutaan heti. Jos minä en tykkää siitä että esittää sinkkua facessa ja keräilee hyvännäköisiä vastakkaista sukupuolta olevia kaveriksi jne. ,ja sinä et suostu mitään muuttamaan, niin hommahan on harvinaisen selvä.
Eipähän mennyt enempää aikaa hukkaan kierrellessä ja kaarrellessa aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No silloinhan se on hyvä että asiasta puhutaan heti. Jos minä en tykkää siitä että esittää sinkkua facessa ja keräilee hyvännäköisiä vastakkaista sukupuolta olevia kaveriksi jne. ,ja sinä et suostu mitään muuttamaan, niin hommahan on harvinaisen selvä.
Jännää, että nyt se toinen alkoi keräillä hyvännäköisiä vasakkaista sukupuolta olevia kaveriksi. Mikään avauksessa tai muissa kommenteissa ei indikoinut mitään sellaista. Minkä ikäinen olet?
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa esimerkin itsestäni, olen pettänyt erittäin paljon elämäni aikana, lähes jokaisessa parisuhteessa. Olen nainen ja ennen mullakin oli somessa eksiä, yhden illan juttuja, säännöllisiä seksikontakteja ja some tarjosi areenan, jolla ylläpidin "verkostoani" ja ennen haurasta itsetuntoani. Vähintään sieltä sain aina jännitystä elämään, kun arki tuntui hankalalta. Oikeasti, olin niin syvällä suossa, että uskottelin itsellenikin, että ei se haittaa, että ne on mulla somessa ja, että sillä ei ole mitään väliä. Ei se pidä paikkaansa, ne ihmissuhteet on auki edelleen, vaikka sitten somessa, mutta auki joka tapauksessa. Ne kuului mun elämään ja valitettavasti kannoin niitä mukanaan uuteen parisuhteeseenkin. Vasta, kun aloin opetella uskolliseksi ja käymään läpi tarpeitani säilyttää ko.ihmisiä somessa, opin hillittömän itsepetokseni. Jouduin oikeasti analysoimaan miksi ne on siellä ja miksi tuntuu vaikealta poistaa. Omista motiiveistani ei löytynyt mitään puhdasta ja hyvää. Se, että esim. tykkäsin jonkun panoni päivityksestä, ylläpiti yhteyttä. Se osoitti, että seuraan sua ja sun päivitykset kiinnostaa. Jne. Sieltä paljastui vaikka mitä ja ajattelin yhä enemmän, että en ikinä haluaisi parisuhteeseen itseni kaltaisen ihmisen kanssa. No, terapian aikana poistin kaikki menneen elämän roikkuvat langat, nykyään en oikeastaan someakaan käytä, koska arvomaailmakin muuttui. Yli 3 vuotta onnellisessa ja uskollisessa parisuhteessa. Ilman mitään roikkuvia lankoja.
Summa summarum, kyllä sillä on hyvinkin paljon merkitystä, minkälaisia ihmisiä on tarve siellä omassa somessa pitää. Kukaan ei ole ihan turha tai jos on, poista se sitten.
Ymmärrän miksi osa haluaa tietää näistä asioista. Mikropettäminen ja some tutkitusti aiheuttaa paljon ongelmia parisuhteisiin. Jos et ole valmis avoimuuteen, ala miettiä miksi.
Kysele toiselta tämän toiveista ko.asian suhteen, koska toki sun pitää olla tarkkana, että ei ole mahdollista kontrollointia nyt jo. Tosin sosiaalinen kontrolli on aina osa KAIKKIA ihmissuhteita, joten enemmän kyse on siitä minkälaista kontrolli olisi.
Mikropettäminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!! Siskoni mies on limainen somepervo enkä ikinä olisi sellaisen miehen kanssa. Totta kai on tärkeää nähdä minkälaista sosiaalista elämää somessa ylläpidetään. Toki toi ap:n tapauksessa on kohtuullisen suora ehdotus, mutta samaa mieltä, että mitä nopeammin tietää toisen tyylin ja tavat, sitä nopeammin pääsee tarvittaessa äkkiä eroon. Vaikkakaan en silti itse ikinä kehtaisi tollaista pyytää, että käydään kaikki läpi. Saati laittaa toista someen ilman lupaa.
Ap, voitko kysyä siltä, miksi se ehdotti tollaista? Huvittaisi tietää minkä sanoo syyksi :D. Anteeksi uteliaisuuteni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikropettäminen?
Tosta löytynee paljon juttua netistä, Googleen vaan hakusanaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipähän mennyt enempää aikaa hukkaan kierrellessä ja kaarrellessa aihetta.Jännää, että nyt se toinen alkoi keräillä hyvännäköisiä vasakkaista sukupuolta olevia kaveriksi. Mikään avauksessa tai muissa kommenteissa ei indikoinut mitään sellaista. Minkä ikäinen olet?
Tätä minäkin jäin ihmettelemään. Ja lisäksi sitä, että onko ok olla ei niin hyvännäköisen vastakkaisen sukupuolen edustajan kaveri facessa?
Minulla ei ole facessa parisuhdestatusta, vaikka olemme olleet mieheni kanssa yhdessä jo viisi vuotta. En ole ajatellut esiintyväni sinkkuna tämän takia. En vain laita sinne muutenkaan pahemmin mitään itsestäni. Profiili on harrasturyhmien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipähän mennyt enempää aikaa hukkaan kierrellessä ja kaarrellessa aihetta.Jännää, että nyt se toinen alkoi keräillä hyvännäköisiä vasakkaista sukupuolta olevia kaveriksi. Mikään avauksessa tai muissa kommenteissa ei indikoinut mitään sellaista. Minkä ikäinen olet?
Noin yleisesti syistä mitkä toisen somekäytöksessä voisivat häiritä. Ja kyllä oli muissa kommenteissa.
Aloituksessahan kysyttiin, miten on somen suhteen asiat muiden suhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, eli ei saisi olla liian hyvännäköisiä vastakkaisen sukupuolen kavereita myöskään. Kyllähän tuo nyt aika punaiselta lipulta vaikuttaa tollanen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin jäin ihmettelemään. Ja lisäksi sitä, että onko ok olla ei niin hyvännäköisen vastakkaisen sukupuolen edustajan kaveri facessa?
Minulla ei ole facessa parisuhdestatusta, vaikka olemme olleet mieheni kanssa yhdessä jo viisi vuotta. En ole ajatellut esiintyväni sinkkuna tämän takia. En vain laita sinne muutenkaan pahemmin mitään itsestäni. Profiili on harrasturyhmien takia.
Hyvä huomio! Pitääkin käydä katsomassa, onko miehellä Facessa ystävänä hyvännäköisiä naisia. Jos on, niin pakotan hänet poistamaan heidät. Ei-hyvännäköiset saavat jäädä.
Juuri tällaisen saatanan pelleilyn takia voisi poistua facebookeista kokonaan ja minun kanssahan ei sitten kukaan ala ellei ole poistunut sieltä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esittää sinkkua? En ole tuo, jolle vastasit, mutta kuulostaa omituiselta ajatus, että koko elämä pitäisi avata facebookissa. Minulla on facebookissa paljon tuttuja ja kollegoita, joiden perhe- ja parisuhdetilanteesta en tiedä mitään. Monet jakavat facebookissa vain työjuttuja tai sitten saattavat postailla jotain maisemakuvia, leffasuosituksia tai kuvia museoista, mutta en kaikista niistä tiedä, onko heillä parisuhdetta tai perhettä. Moni ei halua esim. jakaa lastensa kuvia, mutta tuskin he silti yrittävät esittää lapsetonta, vaan jokainen tekee sen rajauksen, kuinka julkisesti haluaa asioitaan esitellä. Somea voi käyttää monella tavalla, ja monellekaan se ei ole koko oman henkilökohtaisen elämän esittelyä, vaan joku käyttää sitä vaikka juuri ottamiensa valokuvien jakamiseen tai pelkkien työjuttujen mainosteluun. Näiden lisäksi saatetaan viestitellä kavereiden kanssa, seurata jotain ryhmiä tms.
Itse en ole koskaan laittanut facebookiin mitään parisuhdetietoja. Myöskään en postaa kuvia lapsistani, ja vaikka olisin lasten kanssa jossain ja laitan sieltä kuvan, kuvassa näkyy korkeintaan minä.
Ei kuulosta ihan hirveän aikuiselta, jos ajatellaan, että on pakko raportoida suhdeasiat jonnekin sosiaaliseen mediaan. (Toki saa, jos haluaa, mutta ajatus siitä, että se on jokin oletusarvo, on omituista ja tosiaan vähän lapsellista.)
Vierailija kirjoitti:
Juuri tällaisen saatanan pelleilyn takia voisi poistua facebookeista kokonaan ja minun kanssahan ei sitten kukaan ala ellei ole poistunut sieltä myös.
Niin että sinun kanssasi ei voi olla, jos haluaa kuulua Reko-ruokapiiriin, retkeilyryhmiin, käytettyjen mp-varusteiden ryhmiin tai hakea esimerkiksi vegaanista ravintolaa paikkakunnalta, johon on menossa matkalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biseksuaalilla saa olla siis vain ei-hyvännäköisiä facebook-kavereita, hyvännäköiset samaa sukupuolta olevatkin täytyy poistaa. Olkoon vaikka oma bestis ala-asteelta asti, mutta ulkonäkö ratkaisee!
Oikeasti kuulostaa erittäin hälyttävältä, jos oletus on se, että uuden kumppanin toiveesta/vaatimuksesta toisen täytyisi alkaa muuttaa jotain asioita somessaan, esim. poistaa sieltä toisen mielestä liian hyvännäkäisiä kavereita. Ihme kontrollointia!
Palstalla on aina tällaisia, jotka tulee vetämään asiat ihan ääripäihin, kun muut nyt sattuvat ajattelemaan eri tavalla. Ne ei silti ajattele teidän mustavalkoistamalla tavalla, onko pakko aina vetää överiksi??
Oikea kysymys on parisuhde vai some?