Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kauramaito aiheuttaa niin hirveää vastustusta?

Vierailija
23.04.2022 |

Välillä ihmettelen miten joku noinkin viaton ruoka-aine voi herättää niin kamalasti tunteita..

Kommentit (243)

Vierailija
81/243 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauranesteen tuoteseloste.

Kaurapohja (vesi, kaura 10%), rapsiöljy, kalsiumkarbonaatti, kalsiumfosfaatteja, suola, vitamiinit (D2, riboflaviini, B12), kaliumjodidi.

Ihmettelen kyllä miten jotkut "terveysvaikuttajat" tätä pystyvät nauttimaan. Aivan järkyttävä ainesosaluettelo.  Toista se on luonnontuotteessa, Valio kevytmaito:

AINESOSAT

Maito*, D-vitamiini.

Ja helvatanmoinen prosessointi, jotta ihmisen olisi turvallista juoda toisen eläimen lapselle tarkoitettua kasvuhormonien täyteistä eritettä ja silti menee maha kuralle. 👍

Kaupan maitoa prosessoidaankin ihan liikaa, jotta se säilyisi ym, ja useimmiten juuri siksi se vetää mahan kuralle. Juopa tilalta suoraan käsittelemätöntä maitoa, niin todennäköisesti ei sekaisin mene.

Minä kasvoin maatilalla, jossa käytettiin vastalypsettyä, käsittelemätöntä maitoa.

Niinpä vain tuo pastöroimaton, homogenisoimaton tuote sai minut oksentamaan alle 5-vuotiaana, siitä huolimatta, että pidin siitä.

Sitten aloin juoda piimää eli vatsani hyväksyi hapatetun maidon. Ei pidetty kummallisena meillä, koska en ollut ainut laktoosivaivainen perheessä, vaikkei tuota hienoa sanaa silloin vielä tunnettu.

Edelleen käytän hapanmaitotuotteita ja juustoa, mutta maitosuklaa, kermajäätelö tai joku mannapuuro saa vatsan kipeäksi.

Vierailija
82/243 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän prosessoidussa kauramaidossa ole edes samoja ravintoaineita, joista oikeaa maitoa kehutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/243 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole havainnut mitään suurempaa vastustamista, mutta joitakin ilmeisesti närästää se "maito" sanan käyttö.  Heille maito on ainoastaan nisäkkään tuottamaa.  Nykyään prosessoidaan jopa ultraprosessoidaan uusia tuotteita joille pyritään keksimään jo ennestään tutulta kuulostava tuotenimi.  Itse en pysty kaura"maito"juomaa kahviini laittamaan, koska rekenne ja ulkonäkö ei houkuta. Tuote näyttää siltä, että olisi jo kertaalleen käynyt vatsassa ja päättänyt tulla takaisin.  

Vierailija
84/243 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin se ikaffe maistuu siltä kuin veteen olisi sekoitettu jauhoja. Kauran maku tunkee läpi kahviin. Juon kahvin mieluummin vaikka mustana jos maitoa ei ole saatavilla.

Vierailija
85/243 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit laittavat kahviin tätä kauralitkua jonka valmistuksessa kuolee hyönteisiä ja pikkujyrsijöitä.

Vaihtoehto olisi kahvin aitoa makua kunnioittava MUSTA KAHVI, jossa ei tuhoudu mitään ylimääräistä edelliseen verrattuna.

Mutta vegakit eivät tähän pysty koska trendi.

Huoh.

Kuulepas nyt. Maitoa on kahvissa käytetty ihan yleisesti iät ja ajat. Se ei ole mikään trendi. Mä olen juonut kahvini maidolla jotain 25 vuotta. Olen siihen tottunut ja mä saan tehdä niin. Ihan yhtä lailla, kun sä saat ryystää kahvisi vaikka puruineen, mulle on ihan sama. Myös mun kahvinjuontitapojen pitäisi olla sulle ihan yhtä sama.

Kaikki ei voi juoda lehmänmaitoa, vaikkei olisikaan mitään sen suurempaa aatetta ajamassa sitä asiaa.

Mun maha ei kestä lehmänmaitoa. En ole vegaani. En edes kasvissyöjä. En syö edes kasvispainotteisesti.

Mun maha ei kestä tavallista, ei laktoositonta, ei luomua, eikä varsinkaan sitä pastöroimatonta maitoa suoraan tilalta.

En ole ainoa suomalainen, jolla on sama ongelma.

Onneksi, todellakin onneksi on vaihtoehtoja.

Kaurajuoma käy suurimmalle osalle, kaikille sekään ei käy. Kaura sinänsä on trendannut ruokamaailmassa, mutta kahvinjuonti maidolla (eli vatsalle sopivalla kauratuotteella) ei ole sen enempää trendi, kuin kaurapuuro marjoilla.

Vai ei ole trendi? Hehehe. Oletko tutustunut yhtään ruotsalaisen Oatlyn bisnekseen. He mm kutsuvat itseään lifestyle-yritykseksi, ei elintarvikeyritykseksi.

Vierailija
86/243 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahaa, ravitsemuksellisesti mitätöntä litkua, mutta sillä voi kätevästi hyvesignaloida olevansa Parempi Ihminen.

Makuja on monia. Jos kaksi kulutustottumuksiltaan jne vastaavaa ihmistä verrataan joista toinen on kasvissyöjä ja toinen ei, niin kyllä sillä mittarilla se kasvissyöjä on parempi ihminen. Joku sentään ajattelee muutakin kuin omaa napaa, ilmastoa ja eläimiä. Eikä mene sieltä mistä aita on matalin koska "joka päivä on pakko syödä lihaa koska se on hyvää" . Lihansyönti on tottumuskysymys vaan useimmille. Ei kannata olla vihamielinen ihmisiä kohtaan joiden toiminta on eettisempää kuin toisten.

Vierailija
87/243 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se on suurimmaksi osaksi pelkkää vettä, enkä saa käyttää sitä koska keliakia.

Löydän useammankin gluteenittoman kaurajuoman. Lehmänmaitokin on suurimmaksi osaksi pelkkää vettä, jos siihen nyt halutaan verrata.

Ap

Gluteeniton kaurajuoma? Miksi? Miten hirveet teolliset prosessit siinäkin on käyty läpi? Ei niin mitään järkeä.

Varmaan about samanmoiset, mitä sille lehmänmaidolle tehdään, että siitä saadaan laktoositonta? Kuinka luonnollista se on? Ja kuitenkin ihan tavallista eikä sitä kukaan paheksu.

En myöskään ymmärrä, mitä luonnollista on siinä, että juodaan toisen eläimen maitoa?

Ja hei, ajan dieselautolla, asun tilavasti, syön lihaa ja mun perheessä harrastetaan metsästystä (että se siitä "viherpiiperryksestä").

Et näe mitään luonnollista siinä, että juodaan toisen eläimen maitoa, mutta silti syöt toista eläintä? Onpas taas loogisuus huipussaan. Olethan kuitenkin johdonmukainen tuossa loogisuudessasi etkä syö myöskään mm juustoa, jogurttia ja voita, jotka on tehty siitä toisen eläimen maidosta.

No ei yllätä, ettet sä ymmärrä tuota eroa 🤷

Eikä se, että luulet etten tiedä mitä kaikkea maidosta tehdään 🤣

Voi että. Jaxuhali!

Vierailija
88/243 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahaa, ravitsemuksellisesti mitätöntä litkua, mutta sillä voi kätevästi hyvesignaloida olevansa Parempi Ihminen.

Oikeestiko sä luulet, että ihmiset ostaa maidon sijaan kaurajuomaa näyttääkseen (sulle) olevansa parempia?! 🤣

Ei hyvänen aika.

Jos vatsa ei kestä lehmänmaitoa, niin sitten sitä ei juoda.

Ei sulla ole kyse siitä etteikö vatsa kestäisi (luomu tai etenkin maatilalta suoraan haettu on hyvinkin siedettyä) et vaan hyväksy lehmää tuotantoeläimenä.

Vierailija
89/243 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kauramaito maitoa, johon on sekoitettu kauraa?

Vierailija
90/243 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustan sitä vain, jos joku aikoo kaataa sitä minun kahviini. Muut juokoot ihan mitä haluavat.

Vierailija
91/243 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jpin tuota joskus mutta nykyään en. En pidä sitä erityisen terveellisenä saatika hyvänmakuisena. Moniin kasvi "maitoihin" on jouduttu lisäämään synteettisia vitamiineja ja koostumusta parantavia aineita(mitkä kaikki ei välttämättä ole suolistolle hyviä) tehden niistä prosessoitua ruokaa. Luomu kauramaito on sitten kuin jotain pelkkää vetistä "kauralitkua", makukin sen mukainen kauramaidossa.

Ruokavaliostani on jo muutenkin kauraa koska välttelen gluteenia ihan riittämiin ja korvaan muita viljoja kauralla. Otan mieluusti ihan normimaidosta vähän B12 vitamiinejakin ynnä muita vitskuja ruokavaliooni. Toki D vitamiini on maitoon lisätty paitsi luomumaitoon. En ole mikään erityinen maidonlitkijäkään, enenmän kulutan hapanmaitotuotteita kuin maitoa itsessään.

Ennen söin kasviproteiineja kuten nyhtökaura mutta ne on pitkälle prosessoitua ruokaa. Teen toki nykyäänkin ainakin sen 2 kertaa viikossa kasvisruokia mutta suosin prosessoimatonta, esim.tein eilen kvinoa-papupataa. Papuja, ei mitään prosessoitua pavuista tehtyä papuvalmistetta. Huomasin voivani ja jaksavani paremmin kun syön lihaa kuin että syön paljon kasvisruokaa. Pyrin myös syömään sisäelimiä kuten maksaa koska ne on pullollaan ravinteita. En pidä äärimmilleen vietyä veganismia välttämättä kovin terveellisenä.

Vierailija
92/243 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit laittavat kahviin tätä kauralitkua jonka valmistuksessa kuolee hyönteisiä ja pikkujyrsijöitä.

Vaihtoehto olisi kahvin aitoa makua kunnioittava MUSTA KAHVI, jossa ei tuhoudu mitään ylimääräistä edelliseen verrattuna.

Huoh.

Kuulepas nyt. Maitoa on kahvissa käytetty ihan yleisesti iät ja ajat. Se ei ole mikään trendi. Mä olen juonut kahvini maidolla jotain 25 vuotta. Olen siihen tottunut ja mä saan tehdä niin. Ihan yhtä lailla, kun sä saat ryystää kahvisi vaikka puruineen, mulle on ihan sama. Myös mun kahvinjuontitapojen pitäisi olla sulle ihan yhtä sama.

Kaikki ei voi juoda lehmänmaitoa, vaikkei olisikaan mitään sen suurempaa aatetta ajamassa sitä asiaa.

Mun maha ei kestä lehmänmaitoa. En ole vegaani. En edes kasvissyöjä. En syö edes kasvispainotteisesti.

Mun maha ei kestä tavallista, ei laktoositonta, ei luomua, eikä varsinkaan sitä pastöroimatonta maitoa suoraan tilalta.

Kaurajuoma käy suurimmalle osalle, kaikille sekään ei käy. Kaura sinänsä on trendannut ruokamaailmassa, mutta kahvinjuonti maidolla (eli vatsalle sopivalla kauratuotteella) ei ole sen enempää trendi, kuin kaurapuuro marjoilla.

Miksi sinun on väen väkisin laitettava sitä maidonkorviketta ruokiisi?

Ei v*ttu kun te ette edes ymmärrä lukemaanne 🤦‍♀️

Laitan sitä kaurajuomaa KAHVIIN.

Mut hei, jatka vaan vastustusta 🤣 Jaxuhali sullekin!

Vierailija
93/243 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makuja on monia. Jos kaksi kulutustottumuksiltaan jne vastaavaa ihmistä verrataan joista toinen on kasvissyöjä ja toinen ei, niin kyllä sillä mittarilla se kasvissyöjä on parempi ihminen. Joku sentään ajattelee muutakin kuin omaa napaa, ilmastoa ja eläimiä. Eikä mene sieltä mistä aita on matalin koska "joka päivä on pakko syödä lihaa koska se on hyvää" . Lihansyönti on tottumuskysymys vaan useimmille. Ei kannata olla vihamielinen ihmisiä kohtaan joiden toiminta on eettisempää kuin toisten.

Ei minun, sekasyöjän, ainakaan ole ”pakko syödä joka päivä lihaa”. Miten menen mielestäsi sieltä mistä aita on matalin? Ei kasvissyöjä ole sen parempi ihminen kuin sekasyöjäkään. Ei ihmisen hyvyys ole siitä kiinni mitä syö. Tuo on jo aika itseriittoista ajattelua.

Vierailija
94/243 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän prosessoidussa kauramaidossa ole edes samoja ravintoaineita, joista oikeaa maitoa kehutaan.

Taidat olla varsinainen sherlok kun tajuat ettei kaura ja maito oo sama asia :DD

Vierailija
95/243 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa nyt millaista sotkua tää teidän ihannoima kauramaito on:

Kaurapohja (vesi, kaura 10%), rapsiöljy, kalsiumkarbonaatti, kalsiumfosfaatteja, suola, vitamiinit (D2, riboflaviini, B12), kaliumjodidi.

Tai kaurakerma:

Kaurapohja (vesi, kaura* 9 %), rapsiöljy*, emulgointiaine (rapsilesitiini)**, stabilointiaine (ksantaani, gellaanikumi), merisuola, levä (Lithothamnium calcareum)

Vettä suurimmaksi osaksi, sekä huonolaatuista siemenöljyä.

Kauraa sisältävien tuotteiden valmistajat osui kultakaivokseen, halpoja tuottaa ja mielettömät katteet

Vierailija
96/243 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh.

Vai ei ole trendi? Hehehe. Oletko tutustunut yhtään ruotsalaisen Oatlyn bisnekseen. He mm kutsuvat itseään lifestyle-yritykseksi, ei elintarvikeyritykseksi.

Luitko sä edes tota vastausta??

No et vissiin. Ei yllätä.

Vierailija
97/243 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kauramaito maitoa, johon on sekoitettu kauraa?

Joo ja lihapullat on tavallisia sokeripullia johon on sekotettu lihaa. Hedelmälihakin käy.

Vierailija
98/243 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää kasvipohjasten tuotteiden äänekkäät vastustajat on kyllä yksiä tän palstan hupiukkoja :D Aina saa hyvät naurut näiden naurettavasta vänkäämisestä.

Vierailija
99/243 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurajuomasta ei saa käyttää nimitystä kauraMAITO.

Koska SE EI OLE maitoa.

Mikä siinä niin vaikeaa on.

Vierailija
100/243 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä kuin vaikka sähköautoilu tai kasvissyönti tai mikä tahansa uusi ilmiö. Kuvitellaan että se on jotenkin itseltä pois ja tämähän on tietenkin harhaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän