Miksi kauramaito aiheuttaa niin hirveää vastustusta?
Välillä ihmettelen miten joku noinkin viaton ruoka-aine voi herättää niin kamalasti tunteita..
Kommentit (243)
Kaura"maito" on jonkinlainen nykyajan peilikuva!
Kohta vaihtuu maito inflaatiokorissa kaura"maitoon"
Hoitajille annetaan kohta "kaura"palkankorotus ja autot vaihtuu "kaura"moottoripyöriin.
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen maito ei ole kyllä sekään enää pitkiin aikoihin ollut kunnollista, pahanmakuista oli jo yli vuosikymmen sitten ja mukava niitä utaremätiä juoda.
Maun ja yksinkertaisesti eläinten vuoksi: ei kiitos maidolle. Kiittää ilmastokin siinä sivussa, en keksi mitään syytä juoda maitoa kun on hyviä vaihtoehtoja.. Sama pätee vaikka nakkeihin jotka ei lihaa nähneetkään, miksi ei siis vaihtaisi yhtä hyviin vegenakkeihin? Ymmärrän toki että kaikki ei halua luopua lihasta ym mutta miksi ei välillä tekisi parempia valintoja, asioissa joissa ei jää mistään paitsi? Ei voi olla makukysymys kuin niille, joiden mielestä juhla mokka on parasta kahvia ja mäkkäriateria joku taivas.
Juhla Mokan (sic) raakakahvi on huomattavasti laadukkaampi kuin suurimman osan erittäin tummaksi paahdettujen kahvien raaka-aineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on suurimmaksi osaksi pelkkää vettä, enkä saa käyttää sitä koska keliakia.
Löydän useammankin gluteenittoman kaurajuoman. Lehmänmaitokin on suurimmaksi osaksi pelkkää vettä, jos siihen nyt halutaan verrata.
Ap
Gluteeniton kaurajuoma? Miksi? Miten hirveet teolliset prosessit siinäkin on käyty läpi? Ei niin mitään järkeä.
Varmaan about samanmoiset, mitä sille lehmänmaidolle tehdään, että siitä saadaan laktoositonta? Kuinka luonnollista se on? Ja kuitenkin ihan tavallista eikä sitä kukaan paheksu.
En myöskään ymmärrä, mitä luonnollista on siinä, että juodaan toisen eläimen maitoa?
Ja hei, ajan dieselautolla, asun tilavasti, syön lihaa ja mun perheessä harrastetaan metsästystä (että se siitä "viherpiiperryksestä").
Et näe mitään luonnollista siinä, että juodaan toisen eläimen maitoa, mutta silti syöt toista eläintä? Onpas taas loogisuus huipussaan. Olethan kuitenkin johdonmukainen tuossa loogisuudessasi etkä syö myöskään mm juustoa, jogurttia ja voita, jotka on tehty siitä toisen eläimen maidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit laittavat kahviin tätä kauralitkua jonka valmistuksessa kuolee hyönteisiä ja pikkujyrsijöitä.
Vaihtoehto olisi kahvin aitoa makua kunnioittava MUSTA KAHVI, jossa ei tuhoudu mitään ylimääräistä edelliseen verrattuna.
Mutta vegakit eivät tähän pysty koska trendi.
Huoh.
Se ei tiedä että kahvinviljelyssäkin kärsii torakka tai pari. Saati sitten että sen lehmän ruokkiminen on ötököiden ja hiirulaisten mas s am urha kauramaitoon tai jopa kahviin verrattuna. 👀
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro kauramaitoon tehtynä on tosi hyvää, samoin sämpylät kun nesteenä käyttää kauramaitoa. Kauramaito ei pala myöskään pohjaan kuumennettaessa niin kuin maito. Kauramaidossa on vähemmän kaloreita kuin maidossa. Nämä hyviä puolia, huonoja taas se että ei vedä vertoja maidolle maussa jos sitä juo tai laittaa kahviin. Siinä ei ole myöskään proteiinia toisin kuin maidossa. Maito on parempi valinta urheilun harrastajalle tai kasvavalle lapselle.
Joidenkin mielestä kauramaito on nimenomaan parempaa kahvissa, kaurajuomissakin on eroja.
Ihana harhaluulo tuo "urheilun harrastajalle tai kasvavalle lapselle".
Kannattaisi vähän tutustua aiheeseen, kuten veganismi. Kummasti kasvisruokavalio on parantanut huippu-urheilijoiden suorituskykyä (sekä miehillä alakerran toimintaa), menestyksenjanoiset kilpaurheilijatkin vaihtaneet siihen. Maailman vahvin mieskin on vegaani, kummasti saanut voimaa ilman maidon proteiinia;)
Härkäkään ei tarvitse lihaa ollakseen vahva..
Vierailija kirjoitti:
Pahaa, ravitsemuksellisesti mitätöntä litkua, mutta sillä voi kätevästi hyvesignaloida olevansa Parempi Ihminen.
Mennyt pahasti sanat parempi ja typerämpi sekaisin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kauraJUOMA.
Puhekielessä on sallittua käyttää termiä kauraMAITO.
Ap
Eihän kukaan voi kieltää käyttämästä puhekielessä mitä vain ilmaisuja. Saahan jotain soijaruohettakin kutsua vaikka jauhelihaksi jos haluaa. Ei se silti tee siitä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauranesteen tuoteseloste.
Kaurapohja (vesi, kaura 10%), rapsiöljy, kalsiumkarbonaatti, kalsiumfosfaatteja, suola, vitamiinit (D2, riboflaviini, B12), kaliumjodidi.
Ihmettelen kyllä miten jotkut "terveysvaikuttajat" tätä pystyvät nauttimaan. Aivan järkyttävä ainesosaluettelo. Toista se on luonnontuotteessa, Valio kevytmaito:
AINESOSAT
Maito*, D-vitamiini.
Ja helvatanmoinen prosessointi, jotta ihmisen olisi turvallista juoda toisen eläimen lapselle tarkoitettua kasvuhormonien täyteistä eritettä ja silti menee maha kuralle. 👍
Kaupan maitoa prosessoidaankin ihan liikaa, jotta se säilyisi ym, ja useimmiten juuri siksi se vetää mahan kuralle. Juopa tilalta suoraan käsittelemätöntä maitoa, niin todennäköisesti ei sekaisin mene.
Maitoa prosessoidaan siksi että se on eläimen eritettä, luonnostaan täynnä bakteereja yms., joten pilaantuu helposti kuten mikätahansa eläinperäinen ruumiinosa, tuotos tai erite.
Ja jotta se säilyisi kauemmin myyntikelpoisena. Tuottoahan siinä prosessoinnissa haetaan. Maitoa on käytetty jo vaikka kuinka kauan ja hyvin on vähemmilläkin prosessoinneilla pärjätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kauraJUOMA.
Ap
Kuka on sallinut?
Laki sananvapaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitä vastustaa? Eikös se päinvastoin ole erittäin suosittu tuote?
Tälläkin palstalla moni, ja ne jotka vastustavat koulujen kasvisruokapäiviä ja kaikkea "viherpiiperrystä".
Ap
Vastustaisitko koulun pekoniviikkoa? Pelkkiä pekoniruokia: carbonaraa jne
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kauraJUOMA.
Ap
Kuka on sallinut?
Vegaaniliitto tietysti. He kun tarvitsevat tuollaisen liiton itselleen vaikka se on ”vain ruokavalio”. Hehe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kauraJUOMA.
Ap
Eihän kukaan voi kieltää käyttämästä puhekielessä mitä vain ilmaisuja. Saahan jotain soijaruohettakin kutsua vaikka jauhelihaksi jos haluaa. Ei se silti tee siitä sitä.
Syönkin tänään (possu)SALAATTIA eli pekonia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauranesteen tuoteseloste.
Kaurapohja (vesi, kaura 10%), rapsiöljy, kalsiumkarbonaatti, kalsiumfosfaatteja, suola, vitamiinit (D2, riboflaviini, B12), kaliumjodidi.
Ihmettelen kyllä miten jotkut "terveysvaikuttajat" tätä pystyvät nauttimaan. Aivan järkyttävä ainesosaluettelo. Toista se on luonnontuotteessa, Valio kevytmaito:
AINESOSAT
Maito*, D-vitamiini.
Ja helvatanmoinen prosessointi, jotta ihmisen olisi turvallista juoda toisen eläimen lapselle tarkoitettua kasvuhormonien täyteistä eritettä ja silti menee maha kuralle. 👍
Kaupan maitoa prosessoidaankin ihan liikaa, jotta se säilyisi ym, ja useimmiten juuri siksi se vetää mahan kuralle. Juopa tilalta suoraan käsittelemätöntä maitoa, niin todennäköisesti ei sekaisin mene.
Maitoa prosessoidaan siksi että se on eläimen eritettä, luonnostaan täynnä bakteereja yms., joten pilaantuu helposti kuten mikätahansa eläinperäinen ruumiinosa, tuotos tai erite.
Ja jotta se säilyisi kauemmin myyntikelpoisena. Tuottoahan siinä prosessoinnissa haetaan. Maitoa on käytetty jo vaikka kuinka kauan ja hyvin on vähemmilläkin prosessoinneilla pärjätty.
”Ihan hyvin on pärjätty”, mitä nyt muutama lapsi ja mummi kuoli ruokamyrkytyksiin. 👍😬👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro kauramaitoon tehtynä on tosi hyvää, samoin sämpylät kun nesteenä käyttää kauramaitoa. Kauramaito ei pala myöskään pohjaan kuumennettaessa niin kuin maito. Kauramaidossa on vähemmän kaloreita kuin maidossa. Nämä hyviä puolia, huonoja taas se että ei vedä vertoja maidolle maussa jos sitä juo tai laittaa kahviin. Siinä ei ole myöskään proteiinia toisin kuin maidossa. Maito on parempi valinta urheilun harrastajalle tai kasvavalle lapselle.
Joidenkin mielestä kauramaito on nimenomaan parempaa kahvissa, kaurajuomissakin on eroja.
Ihana harhaluulo tuo "urheilun harrastajalle tai kasvavalle lapselle".
Kannattaisi vähän tutustua aiheeseen, kuten veganismi. Kummasti kasvisruokavalio on parantanut huippu-urheilijoiden suorituskykyä (sekä miehillä alakerran toimintaa), menestyksenjanoiset kilpaurheilijatkin vaihtaneet siihen. Maailman vahvin mieskin on vegaani, kummasti saanut voimaa ilman maidon proteiinia;)Härkäkään ei tarvitse lihaa ollakseen vahva..
Hienoa logiikkaa. Ihminen on kuin nautaeläin!!!
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit laittavat kahviin tätä kauralitkua jonka valmistuksessa kuolee hyönteisiä ja pikkujyrsijöitä.
Vaihtoehto olisi kahvin aitoa makua kunnioittava MUSTA KAHVI, jossa ei tuhoudu mitään ylimääräistä edelliseen verrattuna.
Huoh.
Kuulepas nyt. Maitoa on kahvissa käytetty ihan yleisesti iät ja ajat. Se ei ole mikään trendi. Mä olen juonut kahvini maidolla jotain 25 vuotta. Olen siihen tottunut ja mä saan tehdä niin. Ihan yhtä lailla, kun sä saat ryystää kahvisi vaikka puruineen, mulle on ihan sama. Myös mun kahvinjuontitapojen pitäisi olla sulle ihan yhtä sama.
Kaikki ei voi juoda lehmänmaitoa, vaikkei olisikaan mitään sen suurempaa aatetta ajamassa sitä asiaa.
Mun maha ei kestä lehmänmaitoa. En ole vegaani. En edes kasvissyöjä. En syö edes kasvispainotteisesti.
Mun maha ei kestä tavallista, ei laktoositonta, ei luomua, eikä varsinkaan sitä pastöroimatonta maitoa suoraan tilalta.
En ole ainoa suomalainen, jolla on sama ongelma.
Onneksi, todellakin onneksi on vaihtoehtoja.
Kaurajuoma käy suurimmalle osalle, kaikille sekään ei käy. Kaura sinänsä on trendannut ruokamaailmassa, mutta kahvinjuonti maidolla (eli vatsalle sopivalla kauratuotteella) ei ole sen enempää trendi, kuin kaurapuuro marjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh.
Se ei tiedä että kahvinviljelyssäkin kärsii torakka tai pari. Saati sitten että sen lehmän ruokkiminen on ötököiden ja hiirulaisten mas s am urha kauramaitoon tai jopa kahviin verrattuna. 👀
Ja edelleen mustan kahvin nauttiminen näyttää olevan vegaaneille täysin mahdotonta.
Katsokaa nyt millaista sotkua tää teidän ihannoima kauramaito on:
Tai kaurakerma:
Kaurapohja (vesi, kaura* 9 %), rapsiöljy*, emulgointiaine (rapsilesitiini)**, stabilointiaine (ksantaani, gellaanikumi), merisuola, levä (Lithothamnium calcareum)
Vettä suurimmaksi osaksi, sekä huonolaatuista siemenöljyä.
Vierailija kirjoitti:
Pahaa, ravitsemuksellisesti mitätöntä litkua, mutta sillä voi kätevästi hyvesignaloida olevansa Parempi Ihminen.
Oikeestiko sä luulet, että ihmiset ostaa maidon sijaan kaurajuomaa näyttääkseen (sulle) olevansa parempia?! 🤣
Ei hyvänen aika.
Jos vatsa ei kestä lehmänmaitoa, niin sitten sitä ei juoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh.
Kuulepas nyt. Maitoa on kahvissa käytetty ihan yleisesti iät ja ajat. Se ei ole mikään trendi. Mä olen juonut kahvini maidolla jotain 25 vuotta. Olen siihen tottunut ja mä saan tehdä niin. Ihan yhtä lailla, kun sä saat ryystää kahvisi vaikka puruineen, mulle on ihan sama. Myös mun kahvinjuontitapojen pitäisi olla sulle ihan yhtä sama.
Kaikki ei voi juoda lehmänmaitoa, vaikkei olisikaan mitään sen suurempaa aatetta ajamassa sitä asiaa.
Mun maha ei kestä lehmänmaitoa. En ole vegaani. En edes kasvissyöjä. En syö edes kasvispainotteisesti.
Mun maha ei kestä tavallista, ei laktoositonta, ei luomua, eikä varsinkaan sitä pastöroimatonta maitoa suoraan tilalta.
En ole ainoa suomalainen, jolla on sama ongelma.
Onneksi, todellakin onneksi on vaihtoehtoja.
Kaurajuoma käy suurimmalle osalle, kaikille sekään ei käy. Kaura sinänsä on trendannut ruokamaailmassa, mutta kahvinjuonti maidolla (eli vatsalle sopivalla kauratuotteella) ei ole sen enempää trendi, kuin kaurapuuro marjoilla.
Miksi sinun on väen väkisin laitettava sitä maidonkorviketta ruokiisi?
En oo ikinä varsinaisesti juonut kaurajuomaa, vaikka ostan sitä säännöllisesti. Käytän sitä yksinomaan kahviin. Se säilyy hyvin ja antaa kahville kivan maun. Ainoa miinus on se, että vaikka kuinka ravistan, sitä kauramömmöä jää väkisin purkin pohjalle ja se pitää lopuksi kaataa pois.