Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sadun 3300 euron palkka ei riitä menoihin (Me Naiset 1/2021)

Vierailija
22.04.2022 |

Luen tässä viime vuotista Me Naisia ja pisti silmään tämä juttu, kun täällä on nyt käyty keskustelua siitä mihin rahat valuvat jos reilun 2000 euron palkka ei riitä.

No, Satu 38 v. on hoitoalalla ja jutun mukaan saa noin 3300 euroa kuussa lisät mukaan lukien. Satu on eronnut ja hänellä on 2 lasta. Rahat menevät muun muassa:

"Asuntolainan lisäksi maksan pois auton kulutusluottoa ja lyhennän kahta eri luottokorttilainaa." Erotessa hän oli joutunut ottamaan toisen luottokortin käyttöön, koska oli tarvinnut rahaa takuuvuokraan ja käytettyihin huonekaluihin. Myös auto oli hajonnut samaan aikaan ja siitä oli koitunut 1500 euron lasku.

Mutta: "Olen käyttänyt luottokortteja eniten matkustamiseen." (Etelä-Afrikkaan kavereiden kanssa, Lappiin lasten kanssa, työkavereiden kanssa Leville.) "Olen halunnut satsata omaan hyvinvointiini ja tarjota lapsille elämyksiä." Ja: "Luottokortin käyttö on omassa tuttavapiirissäni yleistä ja tiedän, että moni tuttu on samassa jamassa kuin itse olen. Kai se on sitä, kun on niin helppo maksaa luotolla. Ei jakseta säästää, vaan ajatellaan, että kaikki minulle heti."

Kukin tyylillään, mutta eikö tällaisille ihmisille merkkaa mitään se, että luotolla maksaessa kaikki on kalliimpaa kuin normaalisti kun joutuu maksamaan myös korot???

Kommentit (331)

Vierailija
41/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen korkeasti koulutettu äiti Helsingistä, kaksi lasta.

En ole koskaan käynyt Afrikassa (jos menisin, veisin lapseni, en kavereita, en ylipäätään matkusta muuta kuin lasten takia), enkä Lapsissa.

Minulla ei ole koskaan ollut volyymiripsiä, eikä kuntosalikorttia.

Eikä ole koskaan ollut kulutusluottoja, tällä hetkellä ei ole edes luottokorttia.

Meillä kolme lasta ja ollaan akateeminen perhe eli yliopistotutkinto molemmilla vanhemmilla. Asutaan maalla, mutta ei omakotitalossa, auto on 15 vuotta vanha. Ulkomailla käyty viimeksi yli 10 vuotta sitten ennen lapsia. Lapissa en ole käynyt koskaan. Ei ole voluumiripsiä, eikä kuntosalikortteja. Mutta eletään onnellista elämää ja rahaa on säästössä lapsille ja pahan päivän varalle.

Mekin ollaan molemmat akateemisia (yliopistosta). Kummallakin palkka bruttona 2500e. Sillä saatiin oma asunto kaupungin hyvältä alueelta ja lapsilla on kalliihkot harrastukset. Toki meillä ei ole omia maksullisia harrastuksia, volyymiripsiä, kuntosalikortteja tai oikeastaan muutenkaan mitään luksusta. Tehtiin tietoinen valinta että nyt kun lapset on pieniä niin panostetaan lapsiin ja voidaan matkustella sitten kun lapset on isoja.

Vierailija
42/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin sai sen kuvitelman että suhteen aikana rahatilanne olisi ollut parempi. Mutta ei ollut jos takuuvuokraa varten täytyi eron tullessa ottaa lainaa. Eli Satu on koko elämänsä tuhlannut sen mitä tilille on tullut ja enemmänkin.

USAssa, missä sosiaaliturva on heikompi kuin Euroopassa, suositellaan säästämään kolmen kuukauden palkkaa vastaava summa puskuriksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin sai sen kuvitelman että suhteen aikana rahatilanne olisi ollut parempi. Mutta ei ollut jos takuuvuokraa varten täytyi eron tullessa ottaa lainaa. Eli Satu on koko elämänsä tuhlannut sen mitä tilille on tullut ja enemmänkin.

USAssa, missä sosiaaliturva on heikompi kuin Euroopassa, suositellaan säästämään kolmen kuukauden palkkaa vastaava summa puskuriksi.

Suomessa on aivan sama ohje. Aina pitää olla parin kuukauden palkan puskuri.

Vierailija
44/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ihmetellen lukenut näitä "yli kahden tonnin netto ei riitä elämiseen" ja ajatellut, että ehkä nää ihmiset asuu sit pk-seudulla ja eläminen on siellä sikakallista ilmeisesti. Mut tää juttu selittääkin paljon.

Tienaan ite noin 2200€/kk nettona. Asuin pitkään lasten kanssa vuokralla eron jälkeen. Vuokra, vesi ja sähkö oli noin 850€/kk, vakuutukset, lasten harrastukset (lapsilisä meni joka kk täydet 200€ siihen iltapäiväkerhoon vuoden ajan, sen jälkeen 100€/kk), auton ylläpito ja tankkaus, ruuat, vaatteet ym. Hyvin riitti ja säästöön jäi yleensä satasia kuukausittain.

Mut me ei reissattu, käyn kampaajalla noin 9kk välein, joululahjat ostetaan sen mukaan mihin on varaa, puhelimet kertamaksulla eikä mitään osareita, ei suoratoistopalveluja eikä kuntosalimaksuja. Ei käyty kahviloissa tai ulkona syömässä aina edes kuukausittain, en oo ikinä tilannut ruokaa minkään woltin tm kautta.

Vierailija
45/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan käynyt Afrikassa (jos menisin, veisin lapseni, en kavereita, en ylipäätään matkusta muuta kuin lasten takia), enkä Lapsissa.

Eikä ole koskaan ollut kulutusluottoja, tällä hetkellä ei ole edes luottokorttia.

Meillä kolme lasta ja ollaan akateeminen perhe eli yliopistotutkinto molemmilla vanhemmilla. Asutaan maalla, mutta ei omakotitalossa, auto on 15 vuotta vanha. Ulkomailla käyty viimeksi yli 10 vuotta sitten ennen lapsia. Lapissa en ole käynyt koskaan. Ei ole voluumiripsiä, eikä kuntosalikortteja. Mutta eletään onnellista elämää ja rahaa on säästössä lapsille ja pahan päivän varalle.

Mekin ollaan molemmat akateemisia (yliopistosta). Kummallakin palkka bruttona 2500e. Sillä saatiin oma asunto kaupungin hyvältä alueelta ja lapsilla on kalliihkot harrastukset. Toki meillä ei ole omia maksullisia harrastuksia, volyymiripsiä, kuntosalikortteja tai oikeastaan muutenkaan mitään luksusta. Tehtiin tietoinen valinta että nyt kun lapset on pieniä niin panostetaan lapsiin ja voidaan matkustella sitten kun lapset on isoja.

Melkein kaikki lapsiperheet tekee valintoja matkojen, harrastusten ym välillä. Ihan normaalia ollut aina. Suurin osa tekee juuri noin ettei asu paraatipaikalla, mutta lapsilla on harrastukset ja matkoja on max kerran vuodessa Lappiin ja harvoin kauemmas.

Vierailija
46/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi tarvita yhtäaikaa rahaa asuntolainaan ja takuuvuokraan?🙄🤯

Vierailija
47/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvastaa erinomainen hyvin hoitajien kapasiteettia ymmärtää syy-seuraussuhteita. Ensin lomaillaan, luotot tappiin, ripsiä, kuntosalia jne. ja sitten kun rahat ei riitäkään, päätellään sen johtuvan oman toiminnan sijaan huonosta palkasta. Ei tähän mikään palkankorotus auta jos ja kun vika on päässä.

Vierailija
48/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo noista lasten harrastuksistakin köhkääminen on niin naurettavaa.

Ei kaikkien tarvitse harrastaa ratsastamista, luistelua tai jääkiekkoa ja silti voi harrastaa monipuolisesti ja elää hyvää lapsen elämää.

Meillä on kalleimmillaan mennyt kahden tytön harrastuksiin Helsingissä noin 300 euroa lukukaudessa yhteensä ja ne rahat olen hankkinut joka vuosi myymällä vanhat lasten vaatteet ja varusteet Torissa ja kirpparilla. MLL esimerkiksi järjestää kahdesti vuodessa kirpparin, jonka pöytävuokra on 6 euroa.

Vierailija
49/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei halunnut jäädä yhteiseen taloon asumaan, mutta laina molempien nimissä 50/50 (taikka omistus 50/50). Talo/ asunto varmaan myynnissä ja saisi siitä puolet? Tai saa exältään lisäksi vaikka vuokraakin, mutta ei riitä kun pitää reissata niin paljon? Eron jälkeen ensiksi tietenkin "omaa aikaa", viiden tonnin reissu ja parin tonnin hemmottelut jne.

Vierailija
50/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ihmetellen lukenut näitä "yli kahden tonnin netto ei riitä elämiseen" ja ajatellut, että ehkä nää ihmiset asuu sit pk-seudulla ja eläminen on siellä sikakallista ilmeisesti. Mut tää juttu selittääkin paljon.

Tienaan ite noin 2200€/kk nettona. Asuin pitkään lasten kanssa vuokralla eron jälkeen. Vuokra, vesi ja sähkö oli noin 850€/kk, vakuutukset, lasten harrastukset (lapsilisä meni joka kk täydet 200€ siihen iltapäiväkerhoon vuoden ajan, sen jälkeen 100€/kk), auton ylläpito ja tankkaus, ruuat, vaatteet ym. Hyvin riitti ja säästöön jäi yleensä satasia kuukausittain.

Mut me ei reissattu, käyn kampaajalla noin 9kk välein, joululahjat ostetaan sen mukaan mihin on varaa, puhelimet kertamaksulla eikä mitään osareita, ei suoratoistopalveluja eikä kuntosalimaksuja. Ei käyty kahviloissa tai ulkona syömässä aina edes kuukausittain, en oo ikinä tilannut ruokaa minkään woltin tm kautta.

Noi päiväkoti- ja ip-kerhomaksut on kyllä sielunvihollisen keksintö. Niihin sulaa käsittämätön osuus palkasta joka kk koko pikkulapsivaiheen ajan. Lisäksi tuntuu niin tyhmältä et mun pitää maksaa et pääsen töihin ja joku saa lapset koko päiväksi hoitoon ilmaiseksi et voi räkiä kattoon.

Vierailija
51/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein kaikki lapsiperheet tekee valintoja matkojen, harrastusten ym välillä. Ihan normaalia ollut aina. Suurin osa tekee juuri noin ettei asu paraatipaikalla, mutta lapsilla on harrastukset ja matkoja on max kerran vuodessa Lappiin ja harvoin kauemmas.

Niin ja sitten on heitä, joiden pitää saada kaikki, vaikka omat oravannahat ei riitä. Mutta kun instaimagon ylläpito vaatii.

Vierailija
52/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä lasten isä on?

Mitä tekemistä lasten isällä on tuohon tuhlaaamiseen ja yli omien varojen elämiseen??

Isä ei kestänyt enää tuhlaajaeukkoa ja lähti lätkimään.

Vierailija
53/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei halua jäädä eron jälkeen asumaan samaan taloon miehen jaa, talon omistus 50/50. Tuo on ihan normaali ja yleinen kuvio,monelle tuttu...

Vierailija
54/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvastaa erinomainen hyvin hoitajien kapasiteettia ymmärtää syy-seuraussuhteita. Ensin lomaillaan, luotot tappiin, ripsiä, kuntosalia jne. ja sitten kun rahat ei riitäkään, päätellään sen johtuvan oman toiminnan sijaan huonosta palkasta. Ei tähän mikään palkankorotus auta jos ja kun vika on päässä.

Vika on tosi paha, varsinkin jos se on päässä😨

Vierailija
55/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi päiväkoti- ja ip-kerhomaksut on kyllä sielunvihollisen keksintö. Niihin sulaa käsittämätön osuus palkasta joka kk koko pikkulapsivaiheen ajan. Lisäksi tuntuu niin tyhmältä et mun pitää maksaa et pääsen töihin ja joku saa lapset koko päiväksi hoitoon ilmaiseksi et voi räkiä kattoon.

Jep. Maksettiin kahdesta lapsesta aikoinaan yht 500€/kk ja brutto tais olla noin 2400€/kk per vanhempi. Ip-kerhoon sit 100€ per lapsi, tuloista viis ja ei ole väliä onko lapsi päivän viikossa vai viis päivää viikosta, sama maksu (tiedän et tää vaihtelee kunnittain, mutta täällä näin).

Vierailija
56/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei halua jäädä eron jälkeen asumaan samaan taloon miehen jaa, talon omistus 50/50. Tuo on ihan normaali ja yleinen kuvio,monelle tuttu...

Sen sijaan normaalia ei ole, että lapsiperheen äidillä ei ole minkäänlaista puskurirahastoa.

Vierailija
57/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa lasten vieminen Lappiin on älyttömän kallista,. Sillä rahalla käy jo monta kertaa laivalla tallinassa/Tukholmassa tai halpislennolla Euroopassa. Meillä lapset ovat päässeet Lappiin leirikoulu ja seurakuntanuorten järjestämillä matkoilla. Itse en ole ikinä käynyt Lapissa- eikä kiinnosta mennäkään

Vierailija
58/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tiedosta, olen tyhmä, kun ei tuttavapiirissäni ole moisia tahpahtumia.🤓

Vierailija
59/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat on kyllä juuri se ala, missä voi kuvitella naisten toimivan näin. Pitää pönkittää egoa ja esittää menestyvää, fiiniä, yläluokkaista elämää. Ei haluta siis jäädä muita huonommaksi ja kuvitellaan kaikilla muilla olevan kaikkea. Ei ymmärretä ettei muutkaan tee työtä, joka on onnea ja autuutta. Ei ne työolosuhteet sen paremmat ole toisillakaan. Ei muutkaan matkusta kaiken aikaa. Tai jos matkustavat niin tinkivät muusta.

Alkaa tulla olo etteivät nuo ymmärrä mistään mitään. Kaikki älykkäät ovat hakeutuneet muille aloille ja tuonneko jää vain ne hitailla pihoilla varustetut?

Vierailija
60/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Maksettiin kahdesta lapsesta aikoinaan yht 500€/kk ja brutto tais olla noin 2400€/kk per vanhempi. Ip-kerhoon sit 100€ per lapsi, tuloista viis ja ei ole väliä onko lapsi päivän viikossa vai viis päivää viikosta, sama maksu (tiedän et tää vaihtelee kunnittain, mutta täällä näin).

Joo tutulta kuulostaa. Välillä miettii et jos jäis työttömäksi siks aikaa kun lapset tarvitsee hoitoa, niin jäisikö käyttörahaa kumminkin sitten sama määrä kun ei olis noita hoitomaksuja ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän