Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sadun 3300 euron palkka ei riitä menoihin (Me Naiset 1/2021)

Vierailija
22.04.2022 |

Luen tässä viime vuotista Me Naisia ja pisti silmään tämä juttu, kun täällä on nyt käyty keskustelua siitä mihin rahat valuvat jos reilun 2000 euron palkka ei riitä.

No, Satu 38 v. on hoitoalalla ja jutun mukaan saa noin 3300 euroa kuussa lisät mukaan lukien. Satu on eronnut ja hänellä on 2 lasta. Rahat menevät muun muassa:

"Asuntolainan lisäksi maksan pois auton kulutusluottoa ja lyhennän kahta eri luottokorttilainaa." Erotessa hän oli joutunut ottamaan toisen luottokortin käyttöön, koska oli tarvinnut rahaa takuuvuokraan ja käytettyihin huonekaluihin. Myös auto oli hajonnut samaan aikaan ja siitä oli koitunut 1500 euron lasku.

Mutta: "Olen käyttänyt luottokortteja eniten matkustamiseen." (Etelä-Afrikkaan kavereiden kanssa, Lappiin lasten kanssa, työkavereiden kanssa Leville.) "Olen halunnut satsata omaan hyvinvointiini ja tarjota lapsille elämyksiä." Ja: "Luottokortin käyttö on omassa tuttavapiirissäni yleistä ja tiedän, että moni tuttu on samassa jamassa kuin itse olen. Kai se on sitä, kun on niin helppo maksaa luotolla. Ei jakseta säästää, vaan ajatellaan, että kaikki minulle heti."

Kukin tyylillään, mutta eikö tällaisille ihmisille merkkaa mitään se, että luotolla maksaessa kaikki on kalliimpaa kuin normaalisti kun joutuu maksamaan myös korot???

Kommentit (331)

Vierailija
21/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä lasten isä on?

Varmaankin ylläpitää omaa talouttaan lastensa kanssa.

Vierailija
22/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa 3300 euroa käteen ? Vai onko tuo brutto? Silloinhan netto on hippasen yli 2000€. Tämä on se yksi iso asia joka täällä välillä unohtuu Suomessa maksetaan aivan viddusti veroa.

No mutta a) hoitajien palkat on olleet tiedossa maailman sivu, b) se että yksi lapsi maksaa mummon miljoonan on tiedetty maailman sivu, c) ihminen ei oikeasti tarvitse Afrikan ja Lapin matkoja, kuntosalikorttia tai volyymiripsiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadun ainoa ongelma on se, ettei hän hallitse taloudenpitoaan. Palkka on hyvä, eli siitä ei johdu.

Vierailija
24/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokortilla ostetaan velaksi. Se velka maksetaan sitten joskus ja se voi olla kivuliasta.

Vierailija
25/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eletään yli varojen ja pitäisi saada lisää rahaa? Ei hitossa. Kyllä mättää nää älyttömyydet nyt!

Vierailija
26/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän se on totuus näistä hoitajista ja niiden "huonosta" palkasta. Oikeasti se palkka ei ole huono, mutta eivät vaan osaa rahaa käyttää. Peruselämiseen riittäisi aivan hyvin pienikin palkka. Kaikki muu ostelu on sitten ylimääräistä, jota ei oikeasti ihminen edes tarvitse. Suhteellisuuden taju mennyt hoitsuilla täysin. Sitten ovat valmiita vaikka tapattamaan potilaita, että pääsevät sitä luottokorttiaan vinguttamaan taas vähän lisää. Ai että kun v i tuttaa tällaiset.

Vierailija
27/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koettaa pitää yllä lääkärin elintasoa hoitajan palkalla, tulee väistämättä talousongelmia. Satukin on varmaan tämän nyt huomannut kun ei ole mies maksamassa ylimääräisiä kuluja.

Vierailija
28/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Jouluhnkintoihin”? Mitähän nekin on? Jouluruokahan on halpaa.

Lahjoja ja kaviaaria? Jouluverhoja ja koristeita. Sinänsähän Martat neuvoo, joka joulu miten köyhät lapsiperheet lahjakortilla, joka on alle 100 e ,saadaan jouluruuat ja vielä suklaarasiat lapsille

Vierailija
29/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen korkeasti koulutettu äiti Helsingistä, kaksi lasta.

En ole koskaan käynyt Afrikassa (jos menisin, veisin lapseni, en kavereita, en ylipäätään matkusta muuta kuin lasten takia), enkä Lapsissa.

Minulla ei ole koskaan ollut volyymiripsiä, eikä kuntosalikorttia.

Eikä ole koskaan ollut kulutusluottoja, tällä hetkellä ei ole edes luottokorttia.

Vierailija
30/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matka Etelä-afrikkaan kokonaan luotolla!?

Kuntosalikortti 70€/kk!?

Satsaa omaan hyvinvointiin ja lasten elämyksiin, velaksi??

En ymmärrä tätä alkuunkaan.

Ei lapset tarvi kalliita ”elämyksiä”. Heistä olisi paaaljon kivempaa stressaamaton, ilman jatkuvia reissuja suunnitteleva, lapsiiin rauhassa keskittyvä äiti, jonka ei tarvi taiteilla kahdella luottokortilla taiteilla arkea.

Vierailija
31/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän se on totuus näistä hoitajista ja niiden "huonosta" palkasta. Oikeasti se palkka ei ole huono, mutta eivät vaan osaa rahaa käyttää. Peruselämiseen riittäisi aivan hyvin pienikin palkka. Kaikki muu ostelu on sitten ylimääräistä, jota ei oikeasti ihminen edes tarvitse. Suhteellisuuden taju mennyt hoitsuilla täysin. Sitten ovat valmiita vaikka tapattamaan potilaita, että pääsevät sitä luottokorttiaan vinguttamaan taas vähän lisää. Ai että kun v i tuttaa tällaiset.

Niinpä. Iso osa palkansaajista tienaa huonommin kuin hoitajat ja onnistuu silti selviämään peruselämästä.

5v eteenpäin niin hoitajien menot on taas kasvaneet niin että palkkaa pitää nostaa. Riittääkö silloin 7000e/kk?

Vierailija
32/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin sai sen kuvitelman että suhteen aikana rahatilanne olisi ollut parempi. Mutta ei ollut jos takuuvuokraa varten täytyi eron tullessa ottaa lainaa. Eli Satu on koko elämänsä tuhlannut sen mitä tilille on tullut ja enemmänkin.

Vierailija
33/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele. Satu maksaa asuntolainaa, lyhentää auton kulutusluottoa, maksaa kahta luottokorttia.

Jutussa ei mainita muita kuluja; bensaa, ruokaa, sähkö -ja vesilaskuja, puhelin -ja nettilaskuja, mahdollisia lääkkeitä, vakuutuksia jne.  

Menot olisi jokaisen ihan itse osattava suhteuttaa omiin tuloihin.

Kaikkea haluamaansa ei vaan voi saada vaikka kuinka polkee jalkaansa ja vaatii.

Vierailija
34/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noihin menoihin riitä mikään.

Tämä ehkä kuvaa sitä tasoa mihin hoitajat vertaa omaa palkkaansa, pitäisi saada saman verran kuin johtajalääkäri, joka on sitten töissä 12 tuntia päivässä n. 7 päivää viikossa. Tai oikeastaan enemmän  palkkaa kuin johtajalääkäri kuin ei tuo johtajalääkärinkään palkka vielä riitä noihin menoihin yhden työssäkäyvän perheessä.

Vierailija
35/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen korkeasti koulutettu äiti Helsingistä, kaksi lasta.

En ole koskaan käynyt Afrikassa (jos menisin, veisin lapseni, en kavereita, en ylipäätään matkusta muuta kuin lasten takia), enkä Lapsissa.

Minulla ei ole koskaan ollut volyymiripsiä, eikä kuntosalikorttia.

Eikä ole koskaan ollut kulutusluottoja, tällä hetkellä ei ole edes luottokorttia.

Meillä kolme lasta ja ollaan akateeminen perhe eli yliopistotutkinto molemmilla vanhemmilla. Asutaan maalla, mutta ei omakotitalossa, auto on 15 vuotta vanha. Ulkomailla käyty viimeksi yli 10 vuotta sitten ennen lapsia. Lapissa en ole käynyt koskaan. Ei ole voluumiripsiä, eikä kuntosalikortteja. Mutta eletään onnellista elämää ja rahaa on säästössä lapsille ja pahan päivän varalle.

Vierailija
36/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä lasten isä on?

Mitä tekemistä lasten isällä on tuohon tuhlaaamiseen ja yli omien varojen elämiseen??

Kun tämä marisee ettei lapset saa harrastaa jne. Miksei isä kustanna? Miksi se meidän veronmaksajien pitäisi kustantaa?

Maksaahan se isä elarit varmaankin. Ja siis jos itse olisin Satu niin vinguttaisin visaa ennemmin lasten harrastuksiin kuin omiin matkoihin. Yhden Afrikan matkan hinnalla olis todennäköisesti lapsille maksanut jo vuodeksi tanssin tms.

Vierailija
37/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos luotolla lähtee lomaileen kavereiden kaa etelä-afrikkaan, 2 lapsen äiti, niin eiköhän se syy ollut tuossa= aivan pehmeä ämmä.

Vierailija
38/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla rahankäytöllä ei riitä mikään palkka.

Vierailija
39/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö muka työnantajalla ole kuntosalia? Miksei osaa muuten liikkua? Torista sauvat vitosella ja sauvakävelemään!

Asutaan tuppukylässä. Tarjolla on kolme kuntosalia.

1) ilmainen kunnan kuntosali, jota saa käyttää kuka tahansa vakiovuorojen ulkopuolella pyytämällä ovikoodin kunnasta

2) VPK n kuntosali, joka on ilmainen vpkn jäsenille

3) paikallisen urheiluseuran sali, kuukausikortti 30 e

Sinänsähän kuntoilla voi vaikka kotonaan kahvakuulilla tms ,joten se salilla käynti ei ole välttämätöntä ollenkaan, mutta halutessaan kyllä löytää edullisiakin vaihtoehtoja.

Vierailija
40/331 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on miehen kanssa yhteensä vastaavat tulot.

Ei ole kyllä varaa matkoihin eikä ole kummallakaan ollut varaa kuntosaliin. Vaatteita ostetaan, jos on pakko eli risojen tilalle.

Ikinä ole ollut varaa kulutusluottoihin.

Kuitenkin koemme, että kaikkeen tarpeelliseen on varaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän