Huvittaa teennäiset deittailusäännöt
Juu, tämä ei ole varsinaisesti minun elämässäni suuri ongelma, mutta kun lukee keskusteluita, tulee vastaan ihmeellisiä sääntöjä ja "rajoja", joita varsinkin nuoret naiset tapaavat viljellä.
Kukaan ei esimerkiksi pidä ghostaamista hyvänä tapana. Monet myös marisevat, miksi deittiappeissa ollaan mykkiä. Sitten kuitenkin toisaalta pidetään hirveän vääränä, jos juttelee monen kanssa yhtä aikaa. Miten tällainen yhtälö muka toimii, että pitää vastata, jos joku aloittaa keskustelun, mutta toisaalta täytyy keskittyä yhteen ihmiseen kerrallaan? Kuka tämän on keksinyt?
Ja miksi jossain appissa kukaan on ylipäätään velvollinen puhumaan tai tapaamaan yhtään kenenkään kanssa? Pitääkö se profiili aina lopettaa siksi aikaa, jos sattuu olemaan oikeassa elämässä kiireitä, ettei ehdi sopimaan treffejä tai jos jostain tapailusta tulikin sen verran siipeen, että miettii, uskaltaako sitä enää edes tavata ketään? Tästäkin joku mies somessa russutti, että älkää menkö sinne tinderiin, jos ette ehdi tapaamaan suunnilleen heti.
Jossain somessa joku nainen retosteli, miten paljon hän on saanut tykkäyksiä, mutta hän on itse tykännyt näistä vain murto-osasta. Onhan se kiva tietysti ajatella noin, mutta kun tämä tyyppi ei ollut käynyt läpi mitään muita profiileita kuin niitä, jotka hänestä olivat tykänneet, joten olisihan se melkoinen ihme, jos hän itse tykkäämiään mätsejä olisi enemmän kuin hänen saamiaan tykkäyksiä. Yritin tästä huomauttaa, että tuo vertailu ei kerro oikein mitään, mutta tämä ihminen ei ilmeisesti ymmärtänyt.
Törmäsin myös sellaiseen sääntöön, että jos on sovittu treffit ja jos mies ei treffipäivänä vielä "vahvista" tätä tapaamista, sinne tapaamiseen ei kannata mennä. tästä vielä puhuttiin jotenkin alentuvaan sävyyn, että "kyllähän kukin saa mennä, jos haluaa, mutta minä en ainakaan mene, koska haluan miehen, joka on oikeasti kiinnostunut". Ja samanlaisia voimaantumisia ovat myös nämä "jos sinulla on useampi vaihtoehto, ota minut niistä vaihtoehtoista pois". Tällaisia vaatimuksia oikeasti esitetään siinä vaiheessa, kun ihmistä ei olla edes tavattu ja hädin tuskin tunnetaan. Mistä ihmeestä täysin ventovieras ihminen voi tietää, että sinä olet juuri se maailman ihanin hanipuppeli, jonka takia kannattaa unohtaa kaikki muut ehdokkaat. Entä jos siellä on oikeasti joku sinua sopivampi tyyppi, niin miksi ihmeessä sinut pitäisi laittaa joka tapauksessa hänen edelleen. Ja todella naurettavaa myös tämä kaksinaismoralismi, että nimenomaan miesten pitää olla innokkaita treffeille ja noutaa kuukin taivaalta, tai muuten ei tule ensimmäisiäkään treffejä. Tähän kommenttiin esitin vastakysymyksen, mitä tehdään, jos molemmat odottavat tahoillaan sitä vahvistusta ja sitä ei tule kummaltakaan. Kukaan ei mene treffeille tällä logiikalla koskaan. En saanut vastausta.
Olen siis itse nelikymppinen nainen ja tällaiset kliseet tuntuvat vaan naurettavilta ja tuntuu, että näitä ei ole ajateltu ihan loppuun asti. Onko teillä tullut muita vastaavia vastaan? Tai onko joku tällaisten "sääntöjen" kannattaja?
Kommentit (136)
Seksin harrastaminen ja parisuhde.
Jos panee liian varhain, siitä ei kuulema voi tulla parisuhdetta. Ainakaan kestävää sellaista.
Olen ollut viimeksi sinkku 23v sitten.
Kaikki parisuhteeni ovat alkaneet panolla.
Tällä aikavälillä parisuhteideni keskimääräinen kesto 7.7 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n33 kirjoitti:
Siis en ihan nyt käytännössä ymmärtänyt mikä ap:ta nyppii?
Jokainen saa etsiä seuraa sieltä tinderistä tosiaan ihan omilla säännöillään. Itse esim. heivaan miehet, joista käy ilmi että seuranhaku jatkuu vaikka me jo harrastamme seksiä. En tarvitse sellaista miestä. Jos taas ap haluaa jatkaa sellaisessa tapauksessa tapaamisia, niin ei kaivele mun napaa mitenkään se asia.
Jos mies ghostaa (eli minulle tämä tarkoittaa sitä ettei enää vastaa minun viestiini) vaikka ollaan jo tavattukin, niin kyllä minä sellaisesta loukkaannun ja pidän huonotapaisena. Fiksu vastaa aina edes että "kiitos mutta ei kiitos" - eikä vaan häviä. Ja kyllä, kerron asiasta myös ystävilleni ja he kertoo omista kokemuksistaan myös minulle. Piirit on loppujen lopuksi pienet ja me kaikki näemme ne samat naamat tinderissä kuitenkin.
Se että kumpikaan ei vaan enää ota yhteyttä, ei mielestäni ole ghostaamista ja sitä teen joskus itsekin.
Niin, vaikeaa kai se on tajuta, mikä minua nyppii, kun mikään ei minua tässä nyt nypi. Kunhan huvikseni aloitin keskustelun. Anteeksi siitä, että kehtasin avata keskustelun KESKUSTELUpalstalle. :D
Saa kukin tosiaan tehdä millaisia sääntöjä haluaa, mutta näissä säännöissä ei minun mielessäni ole hirveästi järkeä ja ovat kyllä varma keino pidentää sitä sinkkuutta.
ap
Mutta miksi ihmeessä sinä olet tehnyt säännön, jonka mukaan jakelet puhelinnumerosi kaikille? Minusta se on aika outoa.
siis se oli vertaus tinderin ja baari-illan välillä. Missään en muuten sanonut, että jaan puhelinnumeroani kaikille. Sanoin, että voin helposti käydä välillä vessassa tai tanssimassa sen numeron antamisen jälkeen, enkä ole velvollinen raportoimaan tälle, jolle numeron annan, jos lähden baarista kotiin. Sillä henkilöllä on minun numeroni ja hän voi ottaa minuun yhteyttä myöhemmin, jos haluaa. Sama tinderissä. En ole velvollinen kyttäämään sovelluksen ääressä 24/7.
ap
n33 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n33 kirjoitti:
Jokainen saa etsiä seuraa sieltä tinderistä tosiaan ihan omilla säännöillään. Itse esim. heivaan miehet, joista käy ilmi että seuranhaku jatkuu vaikka me jo harrastamme seksiä. En tarvitse sellaista miestä. Jos taas ap haluaa jatkaa sellaisessa tapauksessa tapaamisia, niin ei kaivele mun napaa mitenkään se asia.
Jos mies ghostaa (eli minulle tämä tarkoittaa sitä ettei enää vastaa minun viestiini) vaikka ollaan jo tavattukin, niin kyllä minä sellaisesta loukkaannun ja pidän huonotapaisena. Fiksu vastaa aina edes että "kiitos mutta ei kiitos" - eikä vaan häviä. Ja kyllä, kerron asiasta myös ystävilleni ja he kertoo omista kokemuksistaan myös minulle. Piirit on loppujen lopuksi pienet ja me kaikki näemme ne samat naamat tinderissä kuitenkin.
Se että kumpikaan ei vaan enää ota yhteyttä, ei mielestäni ole ghostaamista ja sitä teen joskus itsekin.
Niin, vaikeaa kai se on tajuta, mikä minua nyppii, kun mikään ei minua tässä nyt nypi. Kunhan huvikseni aloitin keskustelun. Anteeksi siitä, että kehtasin avata keskustelun KESKUSTELUpalstalle. :D
Saa kukin tosiaan tehdä millaisia sääntöjä haluaa, mutta näissä säännöissä ei minun mielessäni ole hirveästi järkeä ja ovat kyllä varma keino pidentää sitä sinkkuutta.
ap
No se on sun mielipitees. Ja mulla ainakaan ei ole mitään tarkoitusta höllätä näistä jutuista, vain saadakseni parisuhteen nopeammin. Saan sen vaikka tänään, jos laitan riman tarpeeksi alas. Mutta olen sinut itseni ja sinkkuuteni kanssa, joten ei ole mitään tarvetta alkaa katselemaan mielestäni huonoa käytöstä läpi sormien, vain saadakseni parisuhteen.
No hyvä sitten sinulle. Tee toki niin kuin hyvältä tuntuu. Nämä neuvot vain tuntuvat tulevan sinkuilta, jotka eivät löydä parisuhdetta. Mutta hyvä, jos sinä sellaisen olet tuolla tavalla löytänyt. Minä löysin toisella tavalla ja nyt kun olen jälleen neljän vuoden jälkeen sinkku, aion tehdä samalla tavalla kuin edelliselläkin kerralla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkeran in celin perjantai.
Jos minua tarkoitat, niin suosittelen lukemaan ihan tekstin loppuun asti. Olen nelikymppinen nainen, jolla on treffit sovittu sunnuntaiksi. Ja juuri siksi, että en jaksa välittää tällaisista ihmeellisistä säännöistä.
ap
Taidat olla keksinyt nämä säännöt ihan omasta päästä.
Juu. Googlaapas huviksesi "ghostasi tinderissä" niin löydät kaikki mitä minä olen ehtinyt asiasta kirjoittaa.
Nuo vahvistamissäännöt tulivat vastaan jenkkien tiktok-tileillä ja ne kuulostivat minustakin provoilta, mutta tosissaan siellä porukka tuntui komppailevan.
ap
Jenkkien TikTok tileillä :D
No minä vähän ajattelinkin, että kuulostaa enemmän jenkkien deittikulttuurilta mitä Suomen.
No entä sitten. Kai niistäkin voi puhua.
ap
Vierailija kirjoitti:
n33 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n33 kirjoitti:
ap
No se on sun mielipitees. Ja mulla ainakaan ei ole mitään tarkoitusta höllätä näistä jutuista, vain saadakseni parisuhteen nopeammin. Saan sen vaikka tänään, jos laitan riman tarpeeksi alas. Mutta olen sinut itseni ja sinkkuuteni kanssa, joten ei ole mitään tarvetta alkaa katselemaan mielestäni huonoa käytöstä läpi sormien, vain saadakseni parisuhteen.
No hyvä sitten sinulle. Tee toki niin kuin hyvältä tuntuu. Nämä neuvot vain tuntuvat tulevan sinkuilta, jotka eivät löydä parisuhdetta. Mutta hyvä, jos sinä sellaisen olet tuolla tavalla löytänyt. Minä löysin toisella tavalla ja nyt kun olen jälleen neljän vuoden jälkeen sinkku, aion tehdä samalla tavalla kuin edelliselläkin kerralla.
ap
Hyvä hyvä sulle. Mä toivon että löydän jotain sellaista, jonka kanssa en päädy taas neljän vuoden päästä uudestaan sinkuksi.
n33 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n33 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n33 kirjoitti:
ap
ap
Hyvä hyvä sulle. Mä toivon että löydän jotain sellaista, jonka kanssa en päädy taas neljän vuoden päästä uudestaan sinkuksi.
Ja meinaat tosiaan, että neljän vuoden parisuhde meni pieleen sen takia, että en jaksanut ottaa pulttia muiden tindermätsien ghostaamisista? Okei.
ap
Ap. Jos Sinun treffisi sunnuntaina eivät ole mukavat, niin haluaisin pyytää Sinut treffeille. Vaikutat ajattelevalta ja mukavalta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Jos Sinun treffisi sunnuntaina eivät ole mukavat, niin haluaisin pyytää Sinut treffeille. Vaikutat ajattelevalta ja mukavalta ihmiseltä.
Jaa. sinun täytyy sitten varmaankin ladata se pahamaineinen tinder, että saat minuun yhteyden :D
Enkä lataa. Tule hakemaan minut pannukakusta...
Vierailija kirjoitti:
No minä katson tämän toisen kortin ensin. Ehkä sitten ;) Jos et pahastu :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä katson tämän toisen kortin ensin. Ehkä sitten ;) Jos et pahastu :D
ap
En pahastu. Toivon vilpittömästi, että tapaat mukavan miehen.
Itsekin tapasin pari päivää sitten mukavan naisen, jonka haluan tavata uudelleen. Ihmettelin, kun hän "vahvisti" tapaamisen edellisenä päivänä. Minä totesin vain että tottakai tavataan silloin, niinkuin sovittiin. Ihmettelin tätä vähän, ja kun näin tämän ketjun, niin luin kaikki kirjoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minua tarkoitat, niin suosittelen lukemaan ihan tekstin loppuun asti. Olen nelikymppinen nainen, jolla on treffit sovittu sunnuntaiksi. Ja juuri siksi, että en jaksa välittää tällaisista ihmeellisistä säännöistä.
ap
Juu. Googlaapas huviksesi "ghostasi tinderissä" niin löydät kaikki mitä minä olen ehtinyt asiasta kirjoittaa.
Nuo vahvistamissäännöt tulivat vastaan jenkkien tiktok-tileillä ja ne kuulostivat minustakin provoilta, mutta tosissaan siellä porukka tuntui komppailevan.
ap
No minä vähän ajattelinkin, että kuulostaa enemmän jenkkien deittikulttuurilta mitä Suomen.
ap
Toki voi, mutta eipä se Suomen kontekstissa sitten edes päde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
ap
Toki voi, mutta eipä se Suomen kontekstissa sitten edes päde.
No nuo muut kohdat aloituksessa kyllä pätevät. Tuo vaihtoehto-mietelausekin on suomennettu tuolla tiktokissa ja pikkuhiljaa se näköjään leviää.
Ja itse asiassa minulla tuossa juuri tuli vastaan taas tiktok, jossa mies ihmettelee, miksi porukka ei puhu eikä lähde heti treffeille. Hän sanoo, että ei kannata ladata tinderiä, jos ei ole aikaa kuin kerran viikossa treffeille.
ap
En ole kovinkaan kokenut deittailija, mutta jos joku netistä löytynyt uusi tuttavuus alkaisi latelemaan minulle jotain "sääntöjä", en ehkä haluaisi (enää) tutustua häneen. Ihmissuhteiden syntyminen harvemmin noudattaa mitään kaavaa, olen tähän mennessä päätynyt pitkiin, vakaviin parisuhteisiin vain syvällisen ystävyyden kautta ilman suorituspaineita.
Ei ne mitään lakeja ole, tee kuten lystäät, lammas.