Huvittaa teennäiset deittailusäännöt
Juu, tämä ei ole varsinaisesti minun elämässäni suuri ongelma, mutta kun lukee keskusteluita, tulee vastaan ihmeellisiä sääntöjä ja "rajoja", joita varsinkin nuoret naiset tapaavat viljellä.
Kukaan ei esimerkiksi pidä ghostaamista hyvänä tapana. Monet myös marisevat, miksi deittiappeissa ollaan mykkiä. Sitten kuitenkin toisaalta pidetään hirveän vääränä, jos juttelee monen kanssa yhtä aikaa. Miten tällainen yhtälö muka toimii, että pitää vastata, jos joku aloittaa keskustelun, mutta toisaalta täytyy keskittyä yhteen ihmiseen kerrallaan? Kuka tämän on keksinyt?
Ja miksi jossain appissa kukaan on ylipäätään velvollinen puhumaan tai tapaamaan yhtään kenenkään kanssa? Pitääkö se profiili aina lopettaa siksi aikaa, jos sattuu olemaan oikeassa elämässä kiireitä, ettei ehdi sopimaan treffejä tai jos jostain tapailusta tulikin sen verran siipeen, että miettii, uskaltaako sitä enää edes tavata ketään? Tästäkin joku mies somessa russutti, että älkää menkö sinne tinderiin, jos ette ehdi tapaamaan suunnilleen heti.
Jossain somessa joku nainen retosteli, miten paljon hän on saanut tykkäyksiä, mutta hän on itse tykännyt näistä vain murto-osasta. Onhan se kiva tietysti ajatella noin, mutta kun tämä tyyppi ei ollut käynyt läpi mitään muita profiileita kuin niitä, jotka hänestä olivat tykänneet, joten olisihan se melkoinen ihme, jos hän itse tykkäämiään mätsejä olisi enemmän kuin hänen saamiaan tykkäyksiä. Yritin tästä huomauttaa, että tuo vertailu ei kerro oikein mitään, mutta tämä ihminen ei ilmeisesti ymmärtänyt.
Törmäsin myös sellaiseen sääntöön, että jos on sovittu treffit ja jos mies ei treffipäivänä vielä "vahvista" tätä tapaamista, sinne tapaamiseen ei kannata mennä. tästä vielä puhuttiin jotenkin alentuvaan sävyyn, että "kyllähän kukin saa mennä, jos haluaa, mutta minä en ainakaan mene, koska haluan miehen, joka on oikeasti kiinnostunut". Ja samanlaisia voimaantumisia ovat myös nämä "jos sinulla on useampi vaihtoehto, ota minut niistä vaihtoehtoista pois". Tällaisia vaatimuksia oikeasti esitetään siinä vaiheessa, kun ihmistä ei olla edes tavattu ja hädin tuskin tunnetaan. Mistä ihmeestä täysin ventovieras ihminen voi tietää, että sinä olet juuri se maailman ihanin hanipuppeli, jonka takia kannattaa unohtaa kaikki muut ehdokkaat. Entä jos siellä on oikeasti joku sinua sopivampi tyyppi, niin miksi ihmeessä sinut pitäisi laittaa joka tapauksessa hänen edelleen. Ja todella naurettavaa myös tämä kaksinaismoralismi, että nimenomaan miesten pitää olla innokkaita treffeille ja noutaa kuukin taivaalta, tai muuten ei tule ensimmäisiäkään treffejä. Tähän kommenttiin esitin vastakysymyksen, mitä tehdään, jos molemmat odottavat tahoillaan sitä vahvistusta ja sitä ei tule kummaltakaan. Kukaan ei mene treffeille tällä logiikalla koskaan. En saanut vastausta.
Olen siis itse nelikymppinen nainen ja tällaiset kliseet tuntuvat vaan naurettavilta ja tuntuu, että näitä ei ole ajateltu ihan loppuun asti. Onko teillä tullut muita vastaavia vastaan? Tai onko joku tällaisten "sääntöjen" kannattaja?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vieläkin jatkaa.. :D
Sitäkin ihmettelen, miten ihmiset käyttävät jotain tinderiä pari viikkoa ja sitten toteavat, miten huono ja pinnallinen sovellus se on? Kai se nyt on pinnallinen, jos on noin kova kiire löytää joku. Ja mitä muuta se voi ollakaan kuin pinnallinen. Ihan samalla tavalla pinnallinen se baaritiskikin on, joten on hassua, jo jollekulle tulee yllätyksenä, että se valinta tosiaan tehdään parin kuvan ja lauseen perusteella ja silloin se toden totta on pinnallista.
No minä just käytin Tinderiä pari viikkoa ja poistin sitten, koska en vaan tykännyt siitä eikä ollut mikään kiire löytää ketään. Mieluummin etsin perinteisiltä deittisivustoilta, joihin ei välttämättä tarvitse laittaa edes kuvaa vaan siellä tulee kirjoiteltua enemmän ja voi lähettää kuvan myöhemmin vaikka sähköpostitse. Tosin nyt en jaksa roikkua millään deittisivustolla, kun tulin siihen tulokseen, että en oikeastaan halua mitään parisuhdetta enää.
No se on sitten eri asia, millä tavalla tykkää olla ihmisten kanssa tekemisissä, mutta minusta on jotenkin hassua haukkua tinderiä pinnalliseksi, kun ne samat pinnalliset ihmiset ovat myös muuallakin maailmassa ja sivustoilla. Ei ihminen muutu pinnalliseksi sillä sekunnilla, kun lataa tinderin, eikä myöskään lakkaa olemasta pinnallinen, jos etsii kumppania jostain muualta sen tinderin lisäksi. Jos kohtaat jonkun mielenkiintoisen henkilön vaikka harrastuksen parissa, ethän sinä voi etukäteen tietää, onko hän tinderissä. Ja harva kai hylkää muualla kuin tinderissä kohdatun deitin sen perusteella, että hänellä sattui olemaan profiili myös tinderissä.
ap
Itse saattaisin hylätä, tai ainakin suhtautuisin hyvin suurella varauksella. Olin muutama vuosi sitten muutaman kuukaden Tinderissä ja sain siellä olevista miehistä sellaisen vaikutelman että kierrän mieluummin kyseistä sovellusta käyttävät miehet kaukaa.
No sun matchit ovat sitten olleet sellaisia. Kaikille ne eivät kuitenkaan ole mitenkään epäilyttäviä, outoja tms. vaan aivan tavallisia, normaaleja, työssäkäyviä ihmisiä.
Se joka on päällepäin tavallinen, normaali ihminen, voikin olla jotain ihan muuta.
tottakai voi olla. Ja sama pätee muuallakin tavattuihin ihmisiin. Tietenkin.
ap
Joo, mutta livenä tavatuista ihmisistä näet heti millainen tyyppi on kyseessä. Valehtelukin on paljon helpompi huomata, kun näet ihmisen koko kehonkielen. Tinderissä voi kirjoittelemalla antaa itsestään aivan toisenlaisen kuvan kuin mikä on todellisuus, ja livenä onkin sitten edessä epämieluisa ylläri.
Kumma kyllä minulle ei tullut yhtään ainoaa tapaamistani tinder-miehistä sellaista vastaan, joka ei olisi ollut sama ihminen kuin viestittelyvaiheessa. En tosiaan tiedä, millaisia ihmisiä sinunlaisesi ihminen matchailisi Tinderissä. Ehkä miestyyppimme olisi sitten erilaisia.
Ei sitten ole sattunut "ujoa" Auervaaraa kohdallesi. Olen iloinen puolestasi.
Jos sille linjalle lähdettäisiin, että kaikista ihmisistä ajattelisi pahinta heti alkuun, niin ehkä silloin tosiaan kannattaa jättää kaikenlainen deittailu väliin.
Niin olen jättänytkin. Sellainen tapaus tuli vastaan Tinderissä että ei kyllä ole mitään mielenkiintoa ollut deittailuun sen jälkeen. Koko käsitykseni ihmisyydestä muuttui sen kokemuksen myötä.
Harmi sulle. Mutta jos yksi mätä omena saa näyttämään kaikki sen jälkeen sinun silmissäsi mädiltä omenoilta, niin eikö se kerro kuitenkin sinunkin persoonastasi aika paljon?
Osa noista ei mielestäni ole kylläkään mitään keinotekoisia sääntöjä, vaan liittyy ihan siihen että odotetaan kunnioittavaa ja kohteliasta käytöstä (puoli ja toisin tietysti) Noista vahvistusjutuista en sitten tiedä, mutta hölmöltä kuulostaa jos paikkaansa pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin nussitaan satojen miesten kanssa ja sitten itketään huomiota, kun ei saada vauvaa.
Kannattaa vaihdella miehiä vasta sitten, kun lapset on jo tehty.
Sukupuolitaudit ei sitten enää aiheuta vahinkoa lapsen saannille, kun ei tee enää lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäkin ihmettelen, miten ihmiset käyttävät jotain tinderiä pari viikkoa ja sitten toteavat, miten huono ja pinnallinen sovellus se on? Kai se nyt on pinnallinen, jos on noin kova kiire löytää joku. Ja mitä muuta se voi ollakaan kuin pinnallinen. Ihan samalla tavalla pinnallinen se baaritiskikin on, joten on hassua, jo jollekulle tulee yllätyksenä, että se valinta tosiaan tehdään parin kuvan ja lauseen perusteella ja silloin se toden totta on pinnallista.
No minä just käytin Tinderiä pari viikkoa ja poistin sitten, koska en vaan tykännyt siitä eikä ollut mikään kiire löytää ketään. Mieluummin etsin perinteisiltä deittisivustoilta, joihin ei välttämättä tarvitse laittaa edes kuvaa vaan siellä tulee kirjoiteltua enemmän ja voi lähettää kuvan myöhemmin vaikka sähköpostitse. Tosin nyt en jaksa roikkua millään deittisivustolla, kun tulin siihen tulokseen, että en oikeastaan halua mitään parisuhdetta enää.
No se on sitten eri asia, millä tavalla tykkää olla ihmisten kanssa tekemisissä, mutta minusta on jotenkin hassua haukkua tinderiä pinnalliseksi, kun ne samat pinnalliset ihmiset ovat myös muuallakin maailmassa ja sivustoilla. Ei ihminen muutu pinnalliseksi sillä sekunnilla, kun lataa tinderin, eikä myöskään lakkaa olemasta pinnallinen, jos etsii kumppania jostain muualta sen tinderin lisäksi. Jos kohtaat jonkun mielenkiintoisen henkilön vaikka harrastuksen parissa, ethän sinä voi etukäteen tietää, onko hän tinderissä. Ja harva kai hylkää muualla kuin tinderissä kohdatun deitin sen perusteella, että hänellä sattui olemaan profiili myös tinderissä.
ap
Itse saattaisin hylätä, tai ainakin suhtautuisin hyvin suurella varauksella. Olin muutama vuosi sitten muutaman kuukaden Tinderissä ja sain siellä olevista miehistä sellaisen vaikutelman että kierrän mieluummin kyseistä sovellusta käyttävät miehet kaukaa.
No sun matchit ovat sitten olleet sellaisia. Kaikille ne eivät kuitenkaan ole mitenkään epäilyttäviä, outoja tms. vaan aivan tavallisia, normaaleja, työssäkäyviä ihmisiä.
Se joka on päällepäin tavallinen, normaali ihminen, voikin olla jotain ihan muuta.
ap
Joo, mutta livenä tavatuista ihmisistä näet heti millainen tyyppi on kyseessä. Valehtelukin on paljon helpompi huomata, kun näet ihmisen koko kehonkielen. Tinderissä voi kirjoittelemalla antaa itsestään aivan toisenlaisen kuvan kuin mikä on todellisuus, ja livenä onkin sitten edessä epämieluisa ylläri.
Anteeksi vain, mutta tervetuloa todellisuuteen. Todellakaan et tiedä kenestäkään ventovieraasta heti, millainen tyyppi on kyseessä. Eihän näiden ero ole kuin se tapaamisen sopiminen. sen jälkeen nämä ovat ihan samalla viivalla tuntemisen ja luotettavuuden kanssa.
ap
Eivät ole. Jos deittini on kirjoittelemalla kertonut olevansa tietynlainen ihminen ja ollutkin sellainen keskusteluissa mutta livenä kohdatessa kaikki kerrottu tuntuu olevan ristiriidassa todellisuuden kanssa, en tiedä mihin uskoa ja alan ehkä epäilemään omia havaintojani. Tinderissä keskustelut ennen tapaamista voivat kestää pitkäänkin ja jonkinlainen käsitys ihmisestä ja hänen luotettavuudestaan voi jo siltä pohjalta rakentua, mutta jo yksi kohtaaminen voi rikkoa sen.
Jossain baarissa tavatusta ihmisestä sulla ei yleensä ole mitään ennakkokäsitystä, vaan alat rakentamaan käsitystäsi alun alkaenkin niin, että näet hänet silmiesi edessä. Lähtökohta on aivan toisenlainen.
Voihan se deitti livenäkin kertoa olevansa jonkinlainen ja sitten seuraavien tapaamisten aikana osoittautuukin ihan erilaiseksi. Mitä sellaista sitten viestitellessä kerrotaan, mitä ei voi valehdella livenäkin? Paitsi ulkonäkö.
Persoona. Siitä valehteleminen on livenä aika vaikeaa, mutta viestitellessä voi sen sijaan väittää olevansa ihan mitä tahansa.
Siis ei kai kukaan muodosta käsitystä kenenkään persoonasta sen perusteella, mitä se ihminen viesteissä omasta persoonastaan sanoo? Eikö se nyt ole kaikille itsestäänselvää, että se käsitys muodostuu ajan kanssa tekemisistä ja sanomisista eikä siitä, miten henkilö esittelee itsensä?
ap
Suurinosa meistä taitaa ihastua omaan mielikuvaamme toisesta henkilöstä. Kun aikaa menee, tulee realismi vastaan. Toki tähän menee usein se reilu puoli vuotta, joten sitä odotellessa kannattaa käydä useammillakin treffeillä. Onhan se maailman näkeminen vaaleanpunaisten lasien läpi kaunista ja ihanaa, mutta arki vaan tulee suhteisiin ennemmin ja myöhemmin. Kun suhteessa on vallalla sellainen me -henki, ei sinä ja minä, jotka kilpailevat keskenään niin päästään vuosissa jo aika pitkälle.
Nojoo, eksyin aiheesta...
Tuollaiset hauskat deittisäännöt on vähän höpsojä. Nykyisen puolison kanssa päätettiin edetä päivä kerrallaan, koska jo ekojen treffien jälkeen molemmat tiesi etsivänsä vakituista parisuhdetta. Sillä tiellä ollaan vuosien jälkeen edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin miettimään vielä tuota persoonasta valehtelua. Ihan oikeastiko on olemassa ihmisiä, jotka tykästyvät ihmiseen sen perusteella, että joku sanoo olevansa huumorintajuinen, rento ja hauska, ennen kuin näkevät ensimmäistäkään todistetta huumorintajuisuudesta ja rentoudesta?
ap
Tuskin tykästyy, mutta mielikuvan ihmisestä voi kerrotun perusteella luoda.
Huumorintajuisuus ja hauskuus ovat muuten aina tietyllä tavalla subjektiivisia käsitteitä. Ehkä pahempaa on jos kerrotaan asioita, jotka ovat millä tahansa mittarilla valhetta.
No nimenomaan siksi kuulostaakin hölmöltä, jos joku ihastuu toisen huumorintajuun vain siksi, että toinen kuvailee itseään sanalla huumorintajuinen. Siis edelleen, ei kai kukaan muodosta käsitystä kenestäkään sen perusteella, millä sanoilla itseään kuvaa, vaan sen perusteella, mitä sieltä sanojen mukana välittyy. Ja sehän on täsmälleen samaa asiaa livenä kuin viesteissäkin. Ellei siellä ole joku kaveri aina kirjoittamassa niitä viestejä.
ap
No minä epäilin tätä ja sanoinkin siitä yhdelle tutulleni. Vaikutelma oli TÄYSIN erilainen viesteissä kuin livenä.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ap ihan samalaisia ajatuksia kuin minulla. Olen saman ikäinen kuin sinä. Ehkä nämä ns. sääntöjen laatijat ovat paljon nuorempia, en tiedä.
T. Tinderissä miehensä tavannut, seksiä harrastettu 3. treffeillä. Ollaan oltu 4 vuotta yhdessä.
PS. Olen myös ghostannut muutamia miehiä, koska eivät lopettaneet kirjoittelua, vaikka pyysin jättämään rauhaan. Kaikki matchaamani miehet eivät kirjoitelleet minulle, mikä on aivan ymmärrettävää. JOs eivät vastanneet minulle, poistin matchin, ei ollut kauheaa poistella.
Tämähän ei ole siis ghostaamista. Ihmekään, että asiat ihmetyttää jos ei edes tiedetä mitä mikäkin tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Kumma kyllä minulle ei tullut yhtään ainoaa tapaamistani tinder-miehistä sellaista vastaan, joka ei olisi ollut sama ihminen kuin viestittelyvaiheessa. En tosiaan tiedä, millaisia ihmisiä sinunlaisesi ihminen matchailisi Tinderissä. Ehkä miestyyppimme olisi sitten erilaisia.
Ei sitten ole sattunut "ujoa" Auervaaraa kohdallesi. Olen iloinen puolestasi.
Jos sille linjalle lähdettäisiin, että kaikista ihmisistä ajattelisi pahinta heti alkuun, niin ehkä silloin tosiaan kannattaa jättää kaikenlainen deittailu väliin.
Niin olen jättänytkin. Sellainen tapaus tuli vastaan Tinderissä että ei kyllä ole mitään mielenkiintoa ollut deittailuun sen jälkeen. Koko käsitykseni ihmisyydestä muuttui sen kokemuksen myötä.
Harmi sulle. Mutta jos yksi mätä omena saa näyttämään kaikki sen jälkeen sinun silmissäsi mädiltä omenoilta, niin eikö se kerro kuitenkin sinunkin persoonastasi aika paljon?
Tiedän etteivät kaikki ole sellaisia, mutta kenestäkään ei voi varmasti tietää. Tuo kokemus osoitti että kuka tahansa voi olla sellainen ja voi sattua minunkin kohdalleni, joten ihan itseäni suojellakseni olen päätynyt tuhon ratkaisuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkeran in celin perjantai.
Jos minua tarkoitat, niin suosittelen lukemaan ihan tekstin loppuun asti. Olen nelikymppinen nainen, jolla on treffit sovittu sunnuntaiksi. Ja juuri siksi, että en jaksa välittää tällaisista ihmeellisistä säännöistä.
ap
Taidat olla keksinyt nämä säännöt ihan omasta päästä.
Antti Holma sanoi Auta, Antti -podcastissaan hyvin, että ihmiset eivät tapaa Tinderissä tai muussa sovelluksessa tai sivustolla. Sovellusten ja sivujen tarkoitus on saattaa ihmiset yhteyteen niin, että voivat sopia tapaamisesta kasvokkain. Vasta silloin huomaa, onko sitä kuuluisaa kemiaa tai yhteyttä ja sitten tietää, haluaako jatkaa tutustumista. Kaikkien kanssa sitä ei tule eikä siinä ole mitään kummallista, ei kaikkien ns. paperilla sopivienkaan kanssa klikkaa. Niitä ikäviä yllätyksiä sitten paljastuu tai on paljastumatta, kun tutustuminen etenee.
Tinderistä ei siis kannata tehdä mitään kummallista peikkoa. Se on vain tapa tavoittaa ihmisiä, mutta deittailu sinänsä on yhtä analogista kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan kannata ottaa tuollaisia höpinöitä kovin tosissaan. Jos joku noita "sääntöjä" oikeasti noudattaa, niin tekee haittaa vain itselleen.
Juu, en minä näitä tosissani otakaan, mutta kerta toisensa jälkeen hämmästelen, miten paljon tällaiset kommentit saavat komppauksia eikä kukaan oikein kyseenalaista niitä. Sitten kun joku (esim minä) kyseenalaistan, syntyy vain syvä hiljaisuus.
ap
Jos joku haluaa keksiä itselleen sääntöjä, nini keksiköön. Eivät vaikuta meihin muihin. Moniko sinun keksimä sääntö on oikeasti mitenkään laajalti käytössä?
Siis pointtini oli nimenomaan se, että nämä säännöt nimenomaan tuntuvat olevan yllättävän laajalti käytössä. Etkö muka koskaan ole esim kuullut, miten ghostaamista pidetään äärettömän lapsellisena ja julmana toimintana?
ap
Entä sitten jos pidetäänkin? Ghostaa ihan vapaasti, jos se sinusta tuntuu hyvältä.
No kunhan nyt halusin herättää aiheesta keskustelua ja ehkä jotain kommentointia henkilöiltä, jotka tällaisia sääntöjä ylläpitävät. Aloituksesssa mielestäni sanoin, ettei asia ole minulle ongelma, mutta kunhan löpisen, kun tässä taas sinkkuna olen. Keskustelupalsta nääs.
ap
Ei se ole mikään sääntö, että ghostaamista pidetään epämiellyttävänä tapana toimia. Onko sinusta epäkohteliaan käytöksen paheksuminen siis aina vain sääntö, vai johtuisiko siitä että se aiheuttaa pahaa mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Osa noista ei mielestäni ole kylläkään mitään keinotekoisia sääntöjä, vaan liittyy ihan siihen että odotetaan kunnioittavaa ja kohteliasta käytöstä (puoli ja toisin tietysti) Noista vahvistusjutuista en sitten tiedä, mutta hölmöltä kuulostaa jos paikkaansa pitää.
Jos puolituttu mies sanoo illanvietossa, että mennään ensi keskiviikkona elokuviin, niin en todellakaan ole elokuvateatterin aulassa klo 17:30 odottelemassa, että mitäköhän olemme menossa katsomaan. Sama tinder-deitin kanssa: oletan, että tapaaminen (hänen ehdottomansa) vahvistetaan edellisenä päivänä. Se on kohteliasta käytöstä, kuuluu kaikkeen kanssakäymiseen.
Sääntöjen ja vaatimusten luetteloiminen on melko puistattavaa touhua. En tiedä tutustuvatko ihmiset todella toisiinsa, jos miettivät vain jotain oletettuja sääntöjä. Olen ehkä naiivi enkä ole koskaan tinderöinyt, mutta mielikuvissani deittailu on jotain ankeaa liukuhihnameininkiä.
N30
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko lisää? Esimerkiksi tuo miksi sinua pidetään epäkohteliaana, jos et vastaa keskusteluun, mutta toisaalta olet myös epäkohtelias ja jopa kevytkenkäinen, jos keskustelet usean kanssa samaan aikaan? Pitääkö oikeasti ihan jokaiselle sanoa jokaiseen viestiin, että sori, nyt puhun yhden toisen kanssa, niin poistan nyt sinut tästä mätseistä?
Ja millä tavalla on epäkunnioittavaa, että et voi ventovieraista tietää, ovatko he sen arvoisia, että kannattaa kaikki muut mätsit jättää huomioimatta kokonaan?
ap
Täältä ihan sivusta halusin sanoa, että vaikutat, ap, tälle palstalle harvinaisen tasapainoiselta ja järkevältä ihmiseltä, etkä edes provosoidu ketjussa välttämättä esiintyvästä perseilystä. Itse aiheeseen minulla ei ole lisättävää, vaan halusin vaan sanoa jotain positiivista kun sille kerrankin on aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Täältä ihan sivusta halusin sanoa, että vaikutat, ap, tälle palstalle harvinaisen tasapainoiselta ja järkevältä ihmiseltä, etkä edes provosoidu ketjussa välttämättä esiintyvästä perseilystä. Itse aiheeseen minulla ei ole lisättävää, vaan halusin vaan sanoa jotain positiivista kun sille kerrankin on aihetta.
Mietin aivan samaa. Ap kertoo hyviä pointteja ja osaa perustella ne hyvin.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Antti Holma sanoi Auta, Antti -podcastissaan hyvin, että ihmiset eivät tapaa Tinderissä tai muussa sovelluksessa tai sivustolla. Sovellusten ja sivujen tarkoitus on saattaa ihmiset yhteyteen niin, että voivat sopia tapaamisesta kasvokkain. Vasta silloin huomaa, onko sitä kuuluisaa kemiaa tai yhteyttä ja sitten tietää, haluaako jatkaa tutustumista. Kaikkien kanssa sitä ei tule eikä siinä ole mitään kummallista, ei kaikkien ns. paperilla sopivienkaan kanssa klikkaa. Niitä ikäviä yllätyksiä sitten paljastuu tai on paljastumatta, kun tutustuminen etenee.
Tinderistä ei siis kannata tehdä mitään kummallista peikkoa. Se on vain tapa tavoittaa ihmisiä, mutta deittailu sinänsä on yhtä analogista kuin ennenkin.
Samaa mieltä. Tinder on vain väline ihmisten tapaamiseen ja läheskään kaikki sovitut tapaamiset ei oikeasti toteudu. Onhan se aivan eri asia olla tekemisissä pelkästään netin välityksellä, kuin tavata oikeasti. Deittailu alkaa vasta, kun ja jos siitä apista edetään johonkin suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko lisää? Esimerkiksi tuo miksi sinua pidetään epäkohteliaana, jos et vastaa keskusteluun, mutta toisaalta olet myös epäkohtelias ja jopa kevytkenkäinen, jos keskustelet usean kanssa samaan aikaan? Pitääkö oikeasti ihan jokaiselle sanoa jokaiseen viestiin, että sori, nyt puhun yhden toisen kanssa, niin poistan nyt sinut tästä mätseistä?
Ja millä tavalla on epäkunnioittavaa, että et voi ventovieraista tietää, ovatko he sen arvoisia, että kannattaa kaikki muut mätsit jättää huomioimatta kokonaan?
ap
No ihan sivusta totean, että IRL-maailmassa pidän epäkohteliaana sitä, joka ei keskustele kanssani, vaikka on hetkeä aikaisemmin todennut, että olisi kiva jutella. Tosin en tinderissä kiinnitä näihin isommin huomiota, kunhan ajattelen, että siirryn seuraavaan juttukaveriin. Ihan jokaiselle ei tarvitse sanoa jokaiseen viestiin, että sorry, juttelen muiden kanssa, mutta aika outoa seuraavana päivänä kärttää rupattelemaan. Toki jokainen saa jutella samaan aikaan ihan niin monen kanssa kuin haluaa, mutta todennäköistä on, että se "en nyt ehdi jutella sun kanssa, mutta kiinnostat" -tyyppi löysi jonkun sellaisen juttukaverin, jolla on aikaa. Sama kuin baaritiskillä: kun menet vessaan panemaan Villen kanssa, niin vieressäsi istunut ihan kiva Pena löysi jo muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puolituttu mies sanoo illanvietossa, että mennään ensi keskiviikkona elokuviin, niin en todellakaan ole elokuvateatterin aulassa klo 17:30 odottelemassa, että mitäköhän olemme menossa katsomaan. Sama tinder-deitin kanssa: oletan, että tapaaminen (hänen ehdottomansa) vahvistetaan edellisenä päivänä. Se on kohteliasta käytöstä, kuuluu kaikkeen kanssakäymiseen.
Mutta miksi sen pitää olla nimenomaan se mies, joka sen vahvistaa etkä voi itse kysyä? Jos se mies odottaa siellä yhtä lailla sinun vahvistustasi ja ajattelee, että olkoot tuokin nainen, kun ei vaivaudu ottamaan yhteyttä.
Ja jos ihan oikeasti sovitaan kellonaika, elokuva ja paikka ja tyypin kanssa on muutenkin juteltu, miksi ihmeessä en menisi paikalle sovittuun aikaan. En ihan ymmärrä. Tietysti, jos ei ole sovittu edes kellonaikaa, ei kannata vaivautua.
Itsekin olen sopinut sunnuntaiksi treffit eikä tulisi mieleenikään jättää menemättä, jos mies ei nyt juuri samana päivänä enää asiasta ilmoittele. Olemme puhuneet muutenkin tässä välillä, joten mistä minulla pitäisi olla oletus, että miestä ei kiinnosta tulla tapaamiseen, joka on selkeästi sovittu.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Edelleen kiinnostaisi tietää missä näitä tällaisia sääntöjä on? En ole itse henkilökohtaisesti tuollaisista kuullut. Tentataanko siellä toisilta, että kuinka monen kanssa juttelet ja lumputellaan toisia vai miten tämä tulee ilmi?
Pelkkä mätsi tai tinder kirjoittelu itsessäänhän nyt ei kerro vielä yhtään mitään, luulisi aika monen tiedostavan sen. Silloin kun ollaan ihmisten kanssa enemmän tekemisissä luulisi että silloinkin tiedetään mikä on persukohteliaisuutta. Ghostaaminenhan ei tarkoita tuota mitä nyt tuossa ilmeisesti luulet.
No nimenomaan siksi kuulostaakin hölmöltä, jos joku ihastuu toisen huumorintajuun vain siksi, että toinen kuvailee itseään sanalla huumorintajuinen. Siis edelleen, ei kai kukaan muodosta käsitystä kenestäkään sen perusteella, millä sanoilla itseään kuvaa, vaan sen perusteella, mitä sieltä sanojen mukana välittyy. Ja sehän on täsmälleen samaa asiaa livenä kuin viesteissäkin. Ellei siellä ole joku kaveri aina kirjoittamassa niitä viestejä.
ap